Hanssss schreef :
Even een oud onderwerp activeren kwam deze tegen omdat ik met dezelfde vraag zit.
Van het weekend heb ik dit opgelost door eerst het anker te overvaren. Dan de motor in neutraal en tijdens het terug zakken (door de wind) de het anker snel op gehaald. Dit werkt wel maar heeft dit nog nadelen risico's?
Hans,
Ik weet even niet hoe groot je boot, en hoe zwaar je anker.
Voor referentie: ik heb een optima 92, en een 15kg rocna anker.
Mijn procedure voor solo ankerop gaan:
Motor starten,
Naar voren.
Rustig de ankerlijn inhalen, dit doe ik gewoon met de hand, geen ankerlier.
Als het even te zwaar gaat omdat de boot wijkt, rustig wachten, hij komt toch terug.
Op t laatst wil het anker nog wel eens plakken. Gewoon de (inmiddels) ketting strak houden. Langzaam komt het anker altijd wel uit de blub.
De uitzonderingen, waarmee ik hiermee niet weg kwam:
- In had t anker "lekker vast" getrokken in de achteruit. Nou dat klopte. 3 uur bezig geweest om t weer terug te krijgen. Zat tot aan de ketting is zwaar slik. Uiteindelijk gelukt, door de lijn naar de schootlier te leiden, en inderdaad over t anker heen te varen.
- Op de Westerschelde met 3 of zo knopen stroom. De lijn stond snaarstrak. Gelukkig was ik niet alleen, en heb mijn vrouw achter het roer gezet, en vooraf handgebaren afgesproken.
- Een keer met 8 Bft, wel solo. Wederom stond de lijn snaar strak. Was oncomfortabel, maar niet gevaarlijk. Gewacht tot t over was.
Valt dus alles bij alles wel mee.