Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: zijn passagiers lading ?

zijn passagiers lading ? 16 okt 2012 19:11 #330507

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3324
In het BPR artikel 7.11 staat:

Artikel 7.11. Verhalen voor het laden of lossen van een ander schip
Een aan een aanlegplaats gemeerd schip, dat aldaar niet behoeft te worden geladen of gelost, moet verhalen, indien een ander schip aldaar dient te worden geladen of gelost.

Als ik mijn passagiers ga laden en lossen, moet dan een ander schip voor mij verhalen ?
Of als een charterschip er aan komt, dat hij aan de kant mag liggen ivm laden en lossen.

Ik kan verder in het bpr niets vinden over in en ontschepen van passagiers, dus neem ik aan dat het lading is.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 16 okt 2012 20:03 #330527

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Hoewel ik persoonlijk betalende passagiers als lading beschouw, :P ziet de wet dat toch anders.

Er staat ergens in het BPR een artikeltje over gedogen dat een ander schip langszij afmeert en dat bovendien de opvarenden via jouw schip communicatie (verbinding) met de wal hebben.

Dat betekent natuurlijk niet dat een charter van een meter of dertig, gezellig jouw bootje als fender mag gebruiken.

Of een passagiers schip van jou mag verwachten dat je ter zijner gunste opsodelazerd? Daarvoor zou ik opnieuw door het boekje moeten bladeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 16 okt 2012 20:04 #330528

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Als je commercieel vaart, heb je een punt. Anders kun je het wel vergeten, dit geldt echt niet voor 'jachies'.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 04:05 #330557

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3324
Albert 45 schreef :
Hoewel ik persoonlijk betalende passagiers als lading beschouw, :P ziet de wet dat toch anders.

Er staat ergens in het BPR een artikeltje over gedogen dat een ander schip langszij afmeert en dat bovendien de opvarenden via jouw schip communicatie (verbinding) met de wal hebben.

Dat betekent natuurlijk niet dat een charter van een meter of dertig, gezellig jouw bootje als fender mag gebruiken.

Of een passagiers schip van jou mag verwachten dat je ter zijner gunste opsodelazerd? Daarvoor zou ik opnieuw door het boekje moeten bladeren.

Jij bedoelt artikel 7.09:
Artikel 7.09. Gedogen langszijde te komen
Een aan een aanlegplaats gemeerd schip moet gedogen, dat een ander schip langszijde komt of langszijde daarvan vastmaakt en daarover gemeenschap met de wal heeft anders dan om te laden of te lossen.

Het gaat mij meer over het plaats maken voor bv een charterschip.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 04:07 #330558

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3324
La Mavare schreef :
Als je commercieel vaart, heb je een punt. Anders kun je het wel vergeten, dit geldt echt niet voor 'jachies'.

Het bpr maakt volgens mij geen onderscheid tussen jachies en commerciƫle vaart in deze artikelen.
Als dat wel zou zijn, zou je dus als jachie ook niemand langs zij hoeven te gedogen (artikel 7.10)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 04:21 #330560

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Het bpr spreekt over goed zeemanschap en net zoals het goed zeemanschap is om niet een jacht als stootwil te gebruiken is het goed zeemanschap om je jacht even te verleggen cq langszij te leggen bij beroepsvaart als je als enige aan een aanlegplaats ligt en er verder niet genoeg ruimte is.

De regel staat er dan ook niet anders in mijn optiek om aan te geven wat er met goed zeemanschap bedoelt wordt. Voor zowel ons als de beroepsvaart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 04:23 #330561

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Waarschijnlijk is het toewijzen van ligplaatsen voor charters een zaak van de gemeente. Hierbij spelen commerciƫle belangen een rol. Mogelijk dat het ligplaats nemen voorkomt in de lokale stadswetjes.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 04:32 #330564

:) Uit de luchtvaart herinner ik mij nog het begrip " selfloading cargo" voor passagiers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 04:33 #330566

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3324
hypervisor schreef :
Het bpr spreekt over goed zeemanschap en net zoals het goed zeemanschap is om niet een jacht als stootwil te gebruiken is het goed zeemanschap om je jacht even te verleggen cq langszij te leggen bij beroepsvaart als je als enige aan een aanlegplaats ligt en er verder niet genoeg ruimte is.

De regel staat er dan ook niet anders in mijn optiek om aan te geven wat er met goed zeemanschap bedoelt wordt. Voor zowel ons als de beroepsvaart

Het bpr heeft het over goed zeemanschap, maar dan niet in combinatie met aanmeren, tenminste zo als ik het interpreteer.

Artikel 1.05. Afwijking van het reglement
De schipper moet in het belang van de veiligheid of de goede orde van de scheepvaart, voorzover dit door de bijzondere omstandigheden waarin het schip of het samenstel zich bevindt is geboden, volgens goede zeemanschap afwijken van de bepalingen van dit reglement

Veiligheid lijkt me geen issue voor het niet aan de al liggen, goede orde, tsja wat is goede orde ?
Maar er moeten volgens dit artikel wel bijzondere omstandigheden zijn.
Passagiers die gewoon kunnen ontschepen, kunnen dus prima over het dek van een ander lopen, rolstoel gebruikers, ja dat zie ik als bijzondere omstandigheden.

Dus goed het zeemanschap gebruiken om een plaats aan de kant te claimen lijkt mij hier niet op gaan.

Zo ie zo wordt niet altijd goed zeemanschap gehonoreerd door de rechter
Ik hoorde tijdens de Marcom B cursus een verhaal over een schipper die zijn dcs gebruikte (was wel noodzaak toe), terwijl hij geen marifoon certificaat of iets dergelijks had. Hij kreeg daar voor een proces verbaal, en hij vocht dat PV aan met als belangrijkste argument goed zeemanschap.
Hij verloor....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 04:59 #330569

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241
Mag ik even vragen naar het praktische nut van deze vraag?

Ik neem aan dat, als een plek is gereserveerd, je inderdaad moet opbokken als jaggie.

En dat als dat niet zo is, maar dat er verder geen plek meer is, je tenminste uit hoffelijkheid ook ruimte maakt.

Al was het maar omdat je voor je plezier aan het varen bent, en geen zin in geduvel hebt. Ik niet tenminste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 05:14 #330574

in postings hierboven zie ik twee begrippen die niet in het BPR staan, naar mijn bescheiden maar niet onjuiste mening: commercieel varen, en beroepsvaart.

die termen kunnen niet helpen bij de oplossing van dit interessante vraagstuk......
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 05:14 #330575

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3324
Het komt nog wel eens voor dat schepen per se aan de kant willen liggen om allerlei voor hun zwaar wegende redenen.

Zelf ook al eens meegemaakt, "kan dat kleine bootje even weg, dan kunnen wij aan de kant liggen, wij zijn groter"
Ik keek dat mens aan en draaide me om.

Het kan ook voorkomen dat iemand commercieel vaart en dan begint te gooien met zelf verzonnen regels en of afspraken.
Het lijkt me een keer goed om dit helder te hebben
Soms zijn er regels die er gewoon zijn, maar je nog nooit van gehoord heb.

En het is nooit verkeerd om je eens te verdiepen in wet en regelgeving
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 05:16 #330576

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Als je aan een kade ligt die niet gereserveerd is voor chartervaart en je bent aan boord gaat wat mij betreft goed zeemanschap gewoon op. Ben je niet aan boord is het wat anders. Kleine moeite om fff je bootje te verhalen. Het betreft immers een openbare aanlegplaats.

Zowel voor jou als voor hem dus waarom moeilijk doen.

In mijn interpretatie van het bpr is goed zeemanschap de regel waar het bpr omheen gebouwd is aangezien deze geld als de veiligheid in het geding komt. Het de openbare orde ten goede komt of er geen regels omtrent de situatie gelden.

Laten we het anders formuleren. Het zou van goed zeemanschap getuigen als je je bootje even zou verhalen. Jij kan immers veel makkelijker manoeuvren als hij. En wat maakt het voor jou uit of je even over dat schip heen moet om op de kant te komen.

Edit ik gebruikte de term beroepsvaart enkel om aan te duiden dat het om een groot schip gaat. Groter als wij. De belangen van het aanleggen van dat schip doen wat mij betreft ook niet ter zake.

Zeker als het vriendelijk cq normaal gevraagd wordt zou ik niet moeilijk doen maar wanneer er gesommeerd wordt kunnen ze wat mij betreft ook verder zoeken. Zeker omdat dat niet getuigd van goed zeemanschap.
Laatst bewerkt: 17 okt 2012 05:24 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 05:17 #330578

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Mensen kunnen niet worden geduid als lading.
In de literatuur, woordenboeken of elders is er niets over te vinden dat mensen als "lading" worden aangemerkt. (met uitzondering van typerend spreektaalgebruik)

Kijk bijvoorbeeld ook hier eens.

www.encyclo.nl/begrip/lading

Derhalve kan het BPR als zodanig ook niet geinterpreteerd worden.

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 05:23 #330581

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Het zal ook per situatie verschillen.

Als je als charter later op de dag ergens binnen komt en de boel ligt meerdere rijen dik helemaal dicht en er moet niet 1 jacht maar wel meerdere in de lengte x het aantal rijen dik dan wordt het wel een ander verhaal denk ik

Ander voorbeeld, ik lag eens in trintelhaven, meerdere boten (het lag best wel vol) toen kwam dat enge groene ding aanzetten, na overleg maakte die mensen wat plaats zodat hij met zijn achtersteven kon aanleggen (icm boeganker) zo konden zijn passagiers toch aan wal en terug.

Zo gezegd zo gedaan, maar meneer ging vervolgens een generator starten die veel herrie maakt en een disco feestje maken met nog veel meer herrie, de mensen die dus plaats gemaakt hadden werden echt weggepest.

Ik denk dat het best wel handig is om te weten waar je rechten en plichten liggen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 05:31 #330585

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3324
hypervisor schreef :

8<

In mijn interpretatie van het bpr is goed zeemanschap de regel waar het bpr omheen gebouwd is aangezien deze geld als de veiligheid in het geding komt. Het de openbare orde ten goede komt of er geen regels omtrent de situatie gelden.

8<

Geen regels omtrent de situatie wordt niet gezien als goed zeemanschap volgens dat artikel in het bpr.

Maar stel je je de volgende situatie eens voor.
Jij bent met een stel andere boten bezig met een evenement.
Na het evenement ga je gezellig met 40 boten liggen op bv het kreupeleiland.
Dan komt er ineens een charter aan met personen van staatsbosbeheer, die daar vogels willen kijken, of al die jachies ff aan de kant kunnen dan kunnen mijn passagiers makkelijk van boord.

Dat op die toon vragen getuigd al niet van goed zeemanschap vind ik.
maar ga jij dan leuk 15 schepen verhalen voor die klanten ?

Het gaat er dus of die charter dat dan kan eisen volgens artikel 7.11 van het bpr

kreupeleiland en staatsbosbeheer zijn natuurlijk gefingeerde personen en plaats, je kan dit overal tegen komen waar geen havenmeester is.
Vul zelf de plaats maar in, het gaat er om een haven zonder plaatselijke overheid zoals een havenmeester.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 05:42 #330587

in de interpretatie van de heer Toxiq hangt Goed Zeemanschap kennelijk af van het gedrag van de andere partij: aanleggen mag, maar niet voor een Discofeest.

ik vind daar wel wat in zitten. zo ben ik altijd ineens plotseling stokdoof als een duitser iets vraagt over langszij komen aanleggen
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 05:45 #330588

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Sprokkie schreef :
In het BPR artikel 7.11 staat:

Artikel 7.11. Verhalen voor het laden of lossen van een ander schip
Een aan een aanlegplaats gemeerd schip, dat aldaar niet behoeft te worden geladen of gelost, moet verhalen, indien een ander schip aldaar dient te worden geladen of gelost.

Als ik mijn passagiers ga laden en lossen, moet dan een ander schip voor mij verhalen ?
Of als een charterschip er aan komt, dat hij aan de kant mag liggen ivm laden en lossen.

Ik kan verder in het bpr niets vinden over in en ontschepen van passagiers, dus neem ik aan dat het lading is.
Er wordt over laden en lossen gesproken. Niet over de aard van het te laden of lossen item. Dus m.i. betreft het ook passagiers!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 05:51 #330589

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Bij passagiers hebben we het over inschepen en ontschepen. Dus eigenlijk over zelf lossende lading. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 05:59 #330590

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12547
OK ander voorbeeld HYPOTHESE:
Ik lig aan de kant, kan niet verder naar voren , achter mij is een plek van 20 meter.
Komt een charter die 25 meter steekt en wil dus dat ik verhaal zodat hij langs de wal kan....begrijpelijk, maar ik moet dan of 3 dik gaan liggen of langs die charter en mijn Hund wil niet over andere boten getild worden laat staan over die charter.....

Schipper roept iets van Ik heb recht van aanleggen, DUS jij moet weg....


Vluchthaven ergens, geen havenmeester, geen voorzieningen....
Moet ik weg??
Er staat nergens een bord in de trant van hier bestemd voor charterschepen....
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 17 okt 2012 06:00 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 06:07 #330592

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
In het geval dat het om meerdere (40) boten gaat kan er geconcludeerd worden dat de kade vol is en rws dus mooi een ander plekje kan gaan zoeken. Het verhalen van zoveel bootjes weegt niet op tegen het doel om wat vogelspotters op de kant te zetten. Heeft niets meer met regeltjes te maken en kan niet onder goed zeemanschap vallen
Laatst bewerkt: 17 okt 2012 09:35 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 06:10 #330593

De kern van de vraag is laden of lossen en of dat ook passagiers betreft.
Als dat niet zo is dan hoef je als jachtje niet weg.
Als dat wel zo is dan ga je je eigen passagiers lossen of laden en hoef je ook niet weg.

Wat is het probleem dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 06:12 #330595

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Wat is probleem om dit soort dingen gewoon even in overleg op te lossen. Geven en nemen heet dat in het echte leven.
Als iedereen op zijn strepen gaat staan win ik sowieso :P

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 06:13 #330597

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12547
Jaap, even iets concreter
Mijn beschrijving hierboven, ZF meeting, zaterdagmiddag.
Wij zijn er en die charter wil daar ook overnachten ...
wat dan?
Moet ik elke 5 minuten aan boord stappen ??

Kijk als ik alleen ben , No problem, maar Hund ?
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zijn passagiers lading ? 17 okt 2012 06:15 #330598

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1256
Er is een tijd geweest dat dat wel het geval was: betaalde passagiers waren lading;-(



De passagiers en hun nazaten waren daar niet zo blij mee:
gezien dit artikel
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl