Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Balansroer vs profielroer

Re: Balansroer vs profielroer 19 okt 2012 16:11 #331391

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Lodewijk, dit helpt de TS en alle ander ZF'ers niet echt meer. Zeg gewoon eens "OK, jullie hebben gelijk". Vinden we je nog steeds aardig hoor!
Edit, deze post behoeft een ;)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 17:22 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balansroer vs profielroer 19 okt 2012 16:12 #331392

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27688
Erikdejong schreef :
Alle kiel jachten hebben tegenwoordig balans roeren, maakt niet uit of je het over een Bavaria of een Benetau hebt, of over een HalbergRassy of een Najad of een moderne wedstrijd boot. Ik durf dus wel te zeggen dat het tegenwoordig gewoon geaccepteerd en gemeengoed is geworden.
Zou dat misschien ook voor een deel kunnen verklaren waarom sommige zeilers van mening zijn dat er tegenwoordig weliswaar veel snelle cruiser/racers zijn met toch veel comfort (dubbele achterkooi!), maar tamelijk weinig pur sang toerjachten, die niet vooral op snelheid zijn gebouwd, maar vooral op comfortabel zeegedrag? Timo's comfortcontainer (Compromis, what's in a name?) is dan misschien geen snelheidsmonster, maar wel een trendvolger.
Ik schreef niet voor niks dat rompen zoals die van de Jantine's zeldzaam zijn geworden..

Begrijp me niet verkeerd: ik ben geen verstokte langkieler-aanhanger; mijn enige punt was dat je voor een bootje als dat van TS niet per definitie een balansroer nodig lijkt te zijn. Je hoeft het jezelf niet moeilijker te maken dan nodig is..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balansroer vs profielroer 19 okt 2012 16:16 #331394

lodewijk stegman schreef :
Zou dat misschien ook voor een deel kunnen verklaren waarom sommige zeilers van mening zijn dat er tegenwoordig weliswaar veel snelle cruiser/racers zijn met toch veel comfort (dubbele achterkooi!), maar tamelijk weinig pur sang toerjachten
- Victoire,
- Hallberg Rassy,
- Najad,
- C-yacht
- Malo yachts,
- Oyster
etc. etc. allemaal pur -sang toerjachten die comfort en betrouwbaarheid hoger op het lijstje hebben staan dan snelheid, maar toch zijn ze nagenoeg allemaal (ik denk allemaal) gebouwd MET balans roer...

Maar de TS is hier inderdaad niet meer bij gebaad, ik zal het hier bij houden mbt tot dit deel van het onderwerp.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 16:40 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balansroer vs profielroer 19 okt 2012 16:20 #331395

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27688
ilCigno schreef :
Lodewijk, dit helpt de TS en alle ander ZF'ers niet echt meer. Zeg gewoon eens "OK, jullie hebben gelijk". Vinden we je nog steeds aardig hoor!
Gaat het daar om? Gelijk hebben op een detailkwestie? Dat krijgen jullie van mij hoor, als dat rust geeft..
Kijk nog even naar mijn laatste potsje. Dat refereert nog even aan de mogelijke behoefte van TS. Als de hartlijn van de draaipunten van zijn roer inderdaad recht naar beneden gaat (zoals hij zelf tekent, maar kennelijk bestaat daar nog steeds twijfel over), dan is zijn probleem waarschijnlijk al opgelost, als hij het roer recht naar beneden laat steken.
Die oplossing heb ik nog niemand horen noemen, terwijl het wel de eenvoudigste ingreep is. Inplaats daarvan wordt TS bevestigd in zijn eerste idee dat er een balansdeel aan zijn roer moet komen en begint iedereen zijn wijsheid over dat fenomeen te spuien.
So far voor het helpen van TS (en ander ZF-ers)..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balansroer vs profielroer 19 okt 2012 16:29 #331399

Lodewijk,

Loefgierigheid verander je niet met een ander roer. Dat is in het begin al gezegd.
Het gaat hier niet om gelijk krijgen of hebben, maar om aan tegeven wat wel en niet belangrijk is in roer ontwerpen.
Er zitten GEEN nadelen aan een balans roer. Wat een profiel roer is weet ik niet, maar waarschijnlijk bedoeld de TS hier een aangehangen roer mee dat geen balans deel heeft.

De oplossing kan niet in het roer gezocht worden, wat wel kan is de helmstok druk verminderen en het daardoor dragelijker maken (jawel, met een balans roer). Dat is voor 100% symptoom bestrijding maar zeer zeker geen genezing.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 16:30 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balansroer vs profielroer 19 okt 2012 18:11 #331450

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2298
Blijft toch een mooi onderwerp van discussie waarbij de meningen behoorlijk uit elkaar lopen.
Alle info is in elk geval erg leerzaam !

De achterspiegel van de Sheriff loopt recht naar beneden zover ik me herinner. Ik ga dit weekend in elk geval het water op en zal hier nog even naar kijken.

Het maken van een nieuw roer is niet al te ingewikkeld en wordt komend voorjaar een leuk project.
Ik ga in elk geval een roer proberen dat recht naar beneden wijst en ook een roer dat een draaideel heeft voor de draaias.

Inmiddels nog wat verder aan het speuren geweest naar roerontwerpen voor de Sheriff. Het witte roer op de foto loopt aan de onderkant schuin naar achter weg, zie bijgaande ontwerpschets.
Bij 2 gebruikers van dit roer ging het roer trillen.
Zou dit komen door het profiel aan voor- en achterkant ?

PS De term profielroer was niet goed gekozen. Bedoelde hiermee een roer dat alleen massa heeft achter het draaipunt.

Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 18:13 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balansroer vs profielroer 19 okt 2012 18:17 #331452

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Trillingen kunnen veroorzaakt worden door wervelingen. Niet alleen vervelend, maar ook onnodig remmend. Een slechte axiale vormgeving (dus de 'doorsnede') kan hiervan de oorzaak zijn, bijvoorbeeld door afgeronde hoeken aan de achterrand. Als je het alom geprezen NACA profiel toepast en dat combineerd met een scherp afgesneden achterrand dan zal dit probleem niet gauw optreden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 18:18 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balansroer vs profielroer 20 okt 2012 04:00 #331494

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
ja, de oorzaak van een trillend roer is zeer waarschijnlijk een 'vierkante'achterkant. Wel eens op een 40 voeter gevaren met een hinderlijke trilling/brom boven de 7 kn. Zowel de kiel als het roer waren aan de achterkant niet scherp, maar hadden beide een rechte achterkant van ca 1,5 cm breed. met epoxyplamuur er een driehoekje op gezet en het fenomeen was verdewenen.
Ook al eens eerder een vraag hier op het zf gehad van een booteigenaar met deze klachten. Waren ook opgelost na afschuinen.

zoals gezegd: als je het NACA pofiel goed uitvoerd dan trilt je roer niet.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balansroer vs profielroer 20 okt 2012 06:18 #331512

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
lodewijk,

heb je ALLES goed gelezen?
ik heb al diverse opmerkingen en vragen over de stand van het roer geschreven.
lees in laatste bericht van TS eindelijk iets over deze stand.

een roer ( model ???) met een klein "scheppend" deel zal altijd beter werken/luisteren.
het zal wel goedkomen

Hanno
Laatst bewerkt: 20 okt 2012 06:23 door Hanno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balansroer vs profielroer 20 okt 2012 06:56 #331519

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27688
roblisto schreef :
zoals gezegd: als je het NACA pofiel goed uitvoerd dan trilt je roer niet.
Jongens! Ik ben het helemaal met jullie eens. Ook wel weer eens fijn.
Zoals ik eerder meldde: ik heb zelf eens een nieuw roer voor een Victoire 22 gemaakt. Niet zozeer omdat ik erg ontevreden was over de stuureigenschappen. Hoewel de boot een scherp 'kantelpunt' had als het over uit het roer lopen ging. Tot een stevige helling bleef de boot prima bestuurbaar, maar met nog iets meer helling kon het dan plotseling afgelopen zijn. De directe reden om een nieuw roer te maken was het gegeven dat er water in zat en er scheurvorming was opgetreden.
Het nieuwe roer had dezelfde omtrek en stand ten opzichte van de roerkoning als het oorspronkelijke roer, maar had deze keer een echt NACA-profiel (welke koorde/dikte verhouding ben ik inmiddels vergeten). De Victoire-werf had er in eerste instantie maar een apie van gemaakt; het oorspronkelijke roer was een hele ruwe benadering van een vleugelprofiel.
Het resultaat was verbluffend. De boot was, met dezelfde zeilvoering, aan de wind veel minder loefgierig (met weinig wind zelfs een klein beetje leigierig). Met windje 5-6 en 18 m2 zeil hoefde ik maar een beetje tegenroer te geven. Zelfs bij 45 graden helling liep de boot nog steeds niet uit het roer.
En, nu komt het, met het oude roer en snelheden boven de 4 knopen begon het roer vaak te brommen (trillen) Ik vond dat destijds wel opwindend, want het betekende ook dat boot een beetje snelheid begon te maken. Met het nieuwe roer was dit effect volledig verdwenen.
Het kan daarom niet voldoende benadrukt worden hoe groot het belang is van een goed (NACA-profiel).

Ik weet niet hoe goed het roerprofiel van TS op dit moment is, maar als ook op dat front nog veel te verbeteren valt, kan alleen dàt al veel winst opleveren voor wat betreft het 'aan de helmstok moet moeten hangen' aan de wind, als het wat harder gaat waaien.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balansroer vs profielroer 20 okt 2012 07:43 #331531

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Erikdejong schreef :
- Victoire,
- Hallberg Rassy,
- Najad,
- C-yacht
- Malo yachts,
- Oyster
etc. etc. allemaal pur -sang toerjachten <knip>

De victoire 34 een pursang touryacht ? Nah..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balansroer vs profielroer 20 okt 2012 09:00 #331548

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
nardus schreef :
De victoire 34 een pursang touryacht ? Nah..
De kenmerken "pur sang" en "toer" zijn nogal relatief en sterk afhankelijk van de perceptie van de spreker. Laten we daar vooral geen discussie over voeren.........
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balansroer vs profielroer 20 okt 2012 09:50 #331568

Hanno schreef :
ik heb al diverse opmerkingen en vragen over de stand van het roer geschreven.
lees in laatste bericht van TS eindelijk iets over deze stand.
Hanno, in theorie heb je gelijk dat de stand van de roerkoning er wat toe doet, maar je spreekt dan ove een komma met een paar nullen en dan pas een getal. Ofwel je zult er in de prakijk niets van kunnen merken, zowel op het roer gevoel als de snelheidsmeter zul je het verschil tussen recht of bijvoorbeeld 10 graden schuin niet kunnen terug vinden.

Nardus, als jij de victoire 34 uit de jaren 70/80 bedoeld (ik weet niet precies wanneer deze geintroduceerd was) dan zeg ik ja: nog steeds 100% toerjacht (met balans roer :) )

Wat betereft trillen: als de achterkant van je roer een te brede plate kant heeft, dan moet je deze inderdaad wat dunner maken. Voor deze maat boot en het feit dat het geen planeer boot is, zou ik echter wel een platte kant van minimaal 2mm laten zitten en het roer zeker niet helemaal scherp maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 20 okt 2012 09:50 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balansroer vs profielroer 21 okt 2012 07:06 #331797

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2298
Het (standaard) roer dat er nu onder zit heeft geen last van trillingen.
Ik zal in elk geval rekening houden met het voor- en achterprofiel van het nieuwe roer en de theorie nog eens goed doorlezen.
Gaat dit seizoen niet meer gebeuren; Boot gaat over 2 weken het water uit en dan is eerst de binnenkant aan de beurt.
Waarschijnlijk vanmiddag voor de laatste keer het meer op.
Ik zal in elk geval nog wat detailfoto's maken van het huidige roer.

Groeten en nog een goed weekend,

Hans (Is wat persoonlijker dan Omega :)
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balansroer vs profielroer 21 okt 2012 10:23 #331862

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2155
Hi,

Vanmiddag de boot verder winterklaar gemaakt en ook het roer er af gehaald.
Hans heeft zijn projectje uitgesteld, maar misschien draagt een fotootje van mijn roer nog iets bij.
Het interessante van roeren maken is, dat er zoveel verschillende redenen kunnen zijn om even zoveel keuzes wel of niet te maken.
Ik moest een nieuw blad maken (oude gebroken) en wilde af van de loodzware eikenhouten kop waar dat blad in zat. Bovendien wilde ik dikker en dat ging niet passen.
Ik heb niet echt een balansdeel gemaakt, omdat dat kunstgrepen vraagt aan het beslag of het blad, omdat anders het roer niet meer van de boot af kan ;)
Roerbladen werken het efficiëntst met eindplaten. Een aangehangen roer heeft zoiets in principe niet. Je kunt het benaderen, door de roerkop op de waterlijn het profiel af te laten sluiten. Ik heb dat geprobeerd met een flens, die toch al nodig is om de kop stijfheid te geven.
As je een balansdeel in het blad maakt, moet er een hap uit, juist net onder water; dat zal veel extra weerstand geven.
Maar dit allemaal een beetje terzijde.

Op de foto mijn roer. Het drijft, omdat het blad van cedar latten is gemaakt. Heerlijk spul om mee te werken.
De kop is polyester; twee wangen met flenzen, opgevuld met hout en aan elkaar gelamineerd. Draaipunten zijn mee gelamineerd, dus geen los beslag meer.

Gr, Arent

I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balansroer vs profielroer 21 okt 2012 17:35 #331971

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2298
Ziet er wel erg mooi uit en leuk dat het drijft.
Lijkt wel een beetje op ons roer van de 420.
Vanmiddag nog even 2 foto's gemaakt van ons huidige roer.
Aan de voer- en achterkant is het onderwaterdeel mooi afgerond.
Volgend voorjaar wordt het een mooi "roerproject" :)



Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balansroer vs profielroer 22 okt 2012 04:54 #332055

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27688
Arent schreef :
Roerbladen werken het efficiëntst met eindplaten. Een aangehangen roer heeft zoiets in principe niet. Je kunt het benaderen, door de roerkop op de waterlijn het profiel af te laten sluiten.
Eindplaten zijn vooral effectief onderaan het roer, aan het diepe eind, dus. En dan vooral bij ondiep stekende, korte roeren. Eigenlijk een alternatief voor een diepstekend roer met high-aspect.
Een eindplaat bovenaan lijkt me vrij zinloos, omdat zoiets alleen effectief is op een plek waar het roer ophoudt. Je wilt namelijk voorkomen dat bij ongelijke druk aan de ene en de andere zijde van het roer, de stroming de kortste weg gaat zoeken, om het eind van roer heen. Dat levert turbulentie op en het onderste deel van het roer wordt minder effectief.
Het lijkt me dat je de waterlijn beter kunt doorbreken met het roer in zijn oorspronkelijke profiel. Er is daar namelijk geen sprake van druklekkage. Elke discontinuïteit op die plek veroorzaakt alleen maar turbulentie.

--
stegman
Laatst bewerkt: 22 okt 2012 04:57 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balansroer vs profielroer 22 okt 2012 07:54 #332132

Arent schreef :
Ik heb niet echt een balansdeel gemaakt, omdat dat kunstgrepen vraagt aan het beslag of het blad, omdat anders het roer niet meer van de boot af kan ;)

De kop is polyester; twee wangen met flenzen, opgevuld met hout en aan elkaar gelamineerd. Draaipunten zijn mee gelamineerd, dus geen los beslag meer.

Gr, Arent

Juist met een roer als dit (met en kantelend blad) kun je eenvoudig een roer maken met een balansdeel en dat toch makkelijk van je boot af kunnen halen.. (je kan er bij de bouw een stuk aan zetten aan de voorzijde..of nog simpeler in de kop de zaak een paar mm. invijlen zodat het blad verder doordraait tot de aanslag naar beneden (niet te veel want het loopt snel uit de hand...)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl