Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof

Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 07 dec 2012 19:28 #345360

In de winter doorzeilen is leuk, vastgevroren landvasten, een glad dek door de sneeuw... allemaal overkomelijk.

Maar elke keer weer de motorruimte vrijmaken onder het trapje naar de kajuit, trapje weg, schot aan de kant, over de motor heen hangen om de wierpot open te draaien (Ja, ja, ouderwetse directe koeling!), koelvloeistof er in, afsluiter dicht, etc. Dat is nou net niet meer leuk.

Ik vraag me af of er mensen zijn die dit probleem herkennen en er handige trucs voor hebben bedacht om dit stukje watersport makkelijkere te maken.

Graag hoor ik van jullie.

Met groet,
Jan
Laatst bewerkt: 07 dec 2012 19:30 door Jan Westerink. Reden: Verkeerd onderwerp icoon
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 07 dec 2012 19:31 #345362

nou ik zat net -bij een verkeerd draadje :blush: - te vertellen dat je ook kan aftappen. Ik kan op het blok een kraantje openen, en dan loopt al het koelwater eruit. Ik knijp in wat slangen en dan komt er nog meer uit.
Dat is op zich een klusje van niks.

En waar geen water zit kan het ook niet bevriezen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 07 dec 2012 19:34 #345365

roozeboos schreef :
...op het blok een kraantje openen, en dan loopt al het koelwater eruit.

Da's handig. Áls je zo'n kraantje hebt. :P Ik zal bij daglicht eens goed gaan zoeken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 07 dec 2012 19:40 #345369

oh, de echte experts zullen zich wel melden als dit niet klopt!
Dus niet boos worden als het toch fout gaat. :)

Ik zou es moeten kijken of het water bijvoorbeeld ook bij de impeller wegstroomt.

In ieder geval is dit beter dan aannemen dat je thermostaat open gaat en daarmee de hele motor beveiligd.

ik heb een yanmar ygm20, zeewater koeling
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 07 dec 2012 19:41 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 07 dec 2012 19:41 #345370

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6327
Nou, ik moet zeggen dat me vandaag iets dergelijks te binnen schoot. Ik heb de motor laten draaien en warm worden om er antivries in te stoppen via de wierpot. Toen de deksel van de wierpot eraf ging werd er geen zeewater meer opgepompt en werd het water alleen nog afgevoerd. En ik vroeg me af of het afvoeren van dat water niet voldoende is om de motor watervrij te maken waardoor er ook geen vorstschade kan ontstaan...

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 07 dec 2012 19:42 #345371

Ik zou er een klein buitenboordmotortje aanhangen in de winter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 07 dec 2012 19:43 #345372

Dat werd me dus door van wansem buitenkaag in ieder geval behoorlijk scherp verteld dat je het zó niet moet doen!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 07 dec 2012 19:44 #345373

jenne1@chello.nl schreef :
Ik zou er een klein buitenboordmotortje aanhangen in de winter

ten eerste heb ik geen bbm , en die wil ik ook niet, en ten tweede kan ik die er niet eens achter hangen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 07 dec 2012 20:15 #345381

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Palomine schreef :
Nou, ik moet zeggen dat me vandaag iets dergelijks te binnen schoot. Ik heb de motor laten draaien en warm worden om er antivries in te stoppen via de wierpot. Toen de deksel van de wierpot eraf ging werd er geen zeewater meer opgepompt en werd het water alleen nog afgevoerd. En ik vroeg me af of het afvoeren van dat water niet voldoende is om de motor watervrij te maken waardoor er ook geen vorstschade kan ontstaan...

Grt, Michiel
Omdat de waterpomp alleen water verpompt. Als de leiding tussen wierpot en pomp leeg is, wordt er dus niets meer verpompt, draait je pomp droog en stuk en vriest vervolgens je motor stuk.
Aftappen of antivries, beide keren zit er niets in de motor wat kan bevriezen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 07 dec 2012 20:15 #345382

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Om je motor niet steeds warm te moeten laten draaien zou je de thermostaat kunnen verwijderen..

En voor een indirect gekoelde motor quote ik mezelf even uit een ander draadje:beewee schreef :
Ik was trouwens in 2 minuten klaar met de motor: indirect gekoeld, geen thermostaat en een extra T-stuk met afsluiter en aanzuigslang om antivries te pompen. Tankje antivries met tuitje op het trappetje leggen, aanvoerslang aan het tuitje, de goede afsluiter open zetten, de motor starten en bij de spiegel kijken wanneer de antivries er uit komt. Daarna snel de motor uit en nog een beetje door de normale afsluiter laten zakken en klaar is Bas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 07 dec 2012 20:18 #345383

Ik heb de manual van mijn dieseltje Volvo Penta MD5A er bij gepakt en er zitten inderdaad twee aftapkraantjes voor het koelwater op. Het zijn aftapkraantjes, dus mag ik er van uitgaan dat al het koelwater wordt afgetapt. Ze zitten ook vrij laag, dus dat kan kloppen. De handleiding zegt ook dat het zo moet gebeueren in periodes van vorst. Dat is dus goed om te weten.

Blijft echter het probleem van deze vraag, niet hoe, maar hoe kan het makkelijk, zonder de motor telkens weer te hoeven 'uitbouwen'?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 07 dec 2012 20:22 #345384

beewee schreef :
Ik was trouwens in 2 minuten klaar met de motor: indirect gekoeld, geen thermostaat en een extra T-stuk met afsluiter en aanzuigslang om antivries te pompen. Tankje antivries met tuitje op het trappetje leggen, aanvoerslang aan het tuitje, de goede afsluiter open zetten, de motor starten en bij de spiegel kijken wanneer de antivries er uit komt. Daarna snel de motor uit en nog een beetje door de normale afsluiter laten zakken en klaar is Bas.

Ja, zoiets bedoel ik dus! Welk draadje is dat beewee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 12:11 #345483

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Beunkoeling maken.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 12:29 #345486

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Deze wierfilter-modificatie heb ik volgens mij al eens eerder gepubliceerd, het vullen met antivries via de aanzuigaansluiting met gardena-koppeling is zo een fluitje van een cent, heb er al jaren plezier van.
Werkwijze : buitenboordkraan dicht, minikogelkraan bij gardenakoppeling open, stuk slang met gardena contrakoppeling aansluiten en in de plastic container met antivries hangen, al draaiend motor volzuigen met antivries.

Laatst bewerkt: 08 dec 2012 12:32 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 12:38 #345489

Nu hoor ik toch graag eens van een echte expert, als second opinion, dat het zo vullen zoals CeesS het zo mooi doet dus niet de juiste wijze is.
Ik neem aan dat CeesS tenminste niet de thermostaat verwijderd.

Nogmaals, van Wansem buitenkaag beweert dus dat dat zo niet moet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 08 dec 2012 12:39 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 12:48 #345491

roozeboos schreef :
Nu hoor ik toch graag eens van een echte expert, als second opinion, dat het zo vullen zoals CeesS het zo mooi doet dus niet de juiste wijze is.
Ik neem aan dat CeesS tenminste niet de thermostaat verwijderd.

Nogmaals, van Wansem buitenkaag beweert dus dat dat zo niet moet.

De thermostaat hoef je alleen te verwijderen als je een motor hebt met directe koeling en er koelvloeistof door wilt sturen met een koude motor. Daar gaat het in dit draadje weliswaar over maar desalniettemin kan CeesS het best goed doen als hij indirecte koeling heeft . dan zit er nl geen thermostaat in het buitenwater deel en vul je ook alleen pomp , slangen en warmtewisselaar met koelvloeistof.
Als CeesS een motor met directe koeling heeft en het goed doet zorgt hij er voor dat de motor eerst goed warm wordt gedraaid en schakelt hij dan over op antivries. Omdat hij daar een handig systeem voor heeft kan dat dus snel gebeuren en blijft de thermostaat lang genoeg open.
Helemaal zeker ben je natuurlijk nooit dat de thermostaat echt open staat maar als je de motor onder belasting warmdraait ( 1/2-3/4 toeren of zo) dan ben je redelijk zeker.
Nadeel is wel dat er ook vrij veel koelvloeistof rechtstreeks de plomp in gaat via de omloop naar de uitlaat.( :evil: ) .Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 13:30 #345500

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
O jeee ik heb heb niets met die thermostaat gedaan.
Volgens mij moet ik fer daar voor hebben met mijn farymann 1 cilinder.
Ik heb de gebruiksaanwijzing en daar staat alleen maar iets over aftappen.
Dat heb ik dus nu maar eens niet gedaan en er alleen koelvloeistof ingedaan.
Ik kan die thermostaat niet vinden, ook niet met het boek er bij straks haal ik iets los wat niet moet.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 13:42 #345503

Vreemd want in deze manual staat de thermostaat duidelijk aangegeven.
www.motoren.ath.cx/Download.ph.../farymann_manual.pdf
Of hier misschien?
home.deds.nl/~5a3/farymann_handleiding.pdf
Maar misschien zijn er meer eencilinder Farymanns?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 13:51 #345505

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ad,
die heb ik ook maar als je de pagina bekijkt staat er alleen text en de overzicht foto is veel te onduidelijk.
Kijk maar eens.
Ik zie het in ieder geval niet.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 14:13 #345512

domper schreef :
Ad,
die heb ik ook maar als je de pagina bekijkt staat er alleen text en de overzicht foto is veel te onduidelijk.
Kijk maar eens.
Ik zie het in ieder geval niet.

Nou , ik zie het toch duidelijk ( nou ja , de foto is niet al te best) .
Hieronder is het nr. 36 en zo te zien moet je daarvoor een koelwateraansluiting loshalen en 2 bouten losdraaien.
Het ding zit aan bakboord direkt naast het kleppendeksel (11) en de verstuiver (16)
Maar erg duidelijk is het inderdaad niet.
Maar ik heb ook een repair manual gevonden en daar zie je hem zitetn op pagina 64 in fviguur 69!
www.richardanderson.net/TechSa...0Repair%20Manual.pdf
Zoals altijd gewoon een kwestie van googelen maar dan ook in het engels wat velen niet doen!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 14:15 #345513

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik deed in het begin vroeger ook altijd moeilijk. Later zette ik gewoon een Electra kacheltje in de motorruimte. Thermostaat op 5graden gebruikt nauwelijks stroom omdat de ruimte zo klein is. Bij aankomst de kachel op 20 en de motor start lekker warm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 14:19 #345515

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13690
in menige stalling en jachthaven mag dat niet met zo'n kachel.
ik denk dat mijn elektra rekening dan ook wel uit de spuigaten lopen en dan nog; spoelbak en toilet...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 14:20 #345516

Tja , dat doe ik ook als mijn boot in het water blijft.
Alleen moet je dan wel ook 'swinters stroom hebben aan de steiger en er zeker van zijn dat die niet uitvalt.
Bij mij geen echt probleem want ik woon er 10 minuten wandelen vandaan maar als je verder weg woont ga je niet even controleren voor een nachtje met strenge vorrst zoals vannacht ( bij mij -11!)
En wel een kacheltje nemen met een dubbele overtemperatuur beveiliging dioe geschikt is voor gebruik zonder toezicht. ( voldoet die van mij aan maar die is heelaas niet meer op de markt).
en dat laatste zijn de meeste niet.
Dan heb je in het slechtste scenario weliswaar geen bevroren motor maar wel een zwarte! :evil:
Ad
Laatst bewerkt: 08 dec 2012 14:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 14:29 #345517

Yellow Boat schreef :
Tja , dat doe ik ook als mijn boot in het water blijft.
Alleen moet je dan wel ook 'swinters stroom hebben aan de steiger en er zeker van zijn dat die niet uitvalt.
Bij mij geen echt probleem want ik woon er 10 minuten wandelen vandaan maar als je verder weg woont ga je niet even controleren voor een nachtje met strenge vorrst zoals vannacht ( bij mij -11!)
En wel een kacheltje nemen met een dubbele overtemperatuur beveiliging dioe geschikt is voor gebruik zonder toezicht. ( voldoet die van mij aan maar die is heelaas niet meer op de markt).
en dat laatste zijn de meeste niet.
Dan heb je in het slechtste scenario weliswaar geen bevroren motor maar wel een zwarte! :evil:
Ad
Over wat voor een soort (goed) kacheltje heb je het dan ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 14:45 #345520

Zo eentje als op de foto.
De Equatherm electronic van Tefal.
Heb ik meegekregen bij de aankoop van mijn boot hoewel de verkoper volgens mij niet wist dat dat ding ergens onder in een bergruimte lag onder de door hem nooit gebruikte spatkleedjes.
Volledig electronisch geregeld met o.a. geregeld toerental bij minder warmtevraag ( dan hoor je hem vrijwel niet meer) en allerlei andere foefjes.
En , wat je eigenlijk nooit bziet , een radiale lucht uitbl;aas ( alle kanten op dus via het rondom rooster boven op).
Maar die zijn al jaren niet meer te koop want Tefal maakt geen kacheltjes meer.
Ik ben ook nog niet iets gelijkwaardigs tegengekomen.
Wel goede service trouwens want ze stuurden op mijn navraag nog een gebruiksaanwijzing!
Staat er trouwens net een op marktplaats!
www.marktplaats.nl/a/huis-en-i...lator-kacheltje.html
Ad
Laatst bewerkt: 08 dec 2012 14:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl