Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overgaan op hydraulisch sturen ? Wel of niet ?

Overgaan op hydraulisch sturen ? Wel of niet ? 20 dec 2012 19:20 #349230

  • patricva
  • patricva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Heeft iemand goede ervaringen met hydraulische besturing? Ik heb nog een 'oude besturing met bekabeling op een kwadrant" maar dit geeft nog steeds weel weerstand. Zeker voor de stuurautomaat. Ik wil de druk op de stuurautomaat verminderen door het installeren van een hydraulische inrichting. Heeft het bv ook nadelen ? Afgezien van een minder gevoel met de zeilboot. Ik hoor graag van jullie !
Patric (Contessa 35, 7400 kg)
Journalist, verslaggever en zeezeiler.
twitter:
@patricva1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overgaan op hydraulisch sturen ? Wel of niet ? 20 dec 2012 19:41 #349245

Hydraulische besturing mits goed ontlucht is soepeler en heeft zeker nog een goed gevoel met de boot. Heeft zeker mijn voorkeur boven ene mechanische bekabeling. Er gaat echter niets boven een helmstok, ook voor een 35 ft jacht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overgaan op hydraulisch sturen ? Wel of niet ? 20 dec 2012 19:41 #349246

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto

dit is een interessante vraag
hier mijn ervaring;
ik heb ook een 35ft met kabelbesturing met een Autohelm 4000W.
in het begin liepen de kabels ook wat zwaar, door de niet gelagerde poelies.
ik heb alle poelies 3SB en 3BB voorzien van RVS kogellagers en onder de stuurkolom een soort spanrollen gemaakt, zodat ik kabels spelingvrij en soepel lopend kan afstellen.
dit werkt goed en de Autohelm heeft geen problemen
het voordeel van kabels t.o.v. hydrolisch vind ik het "gevoel" net als bij een helmstok blijf behouden.
mijn stuurwiel maakt 3 slagen van vol SB naar vol BB
ik heb er een roerstand wijzer op gemaakt van ledjes
6x rood verspringt, 1x oranje midden brand altijd en 6x groen verspringt, met sleepkontakt op quadrant
goedkoop simpel en werkt goed (zit in 't teakhout onder de closehauledmeter)
ik heb een skeg met aanhang roer, het loopt nu zo soepel dat als ik 't stuurwiel loslaat hij naar het midden terug loopt
ik heb een keer met een hydrolische besturing gevaren en vond dit absoluut niks,
echt geen gevoel van roerdruk .je staat gevoelloos wat te draaien
Laatst bewerkt: 20 dec 2012 21:58 door Hanno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overgaan op hydraulisch sturen ? Wel of niet ? 20 dec 2012 19:43 #349247

ja , maar niet vergelijkbaar. ik had een spitsgatter met aan gehangen roer waar een "joshua" besturing opzat met kabels over dek. dus net als het erop aan komt staat er een opstapper met zijn "poten " op de kabel.

ik heb een nieuwe stuurstand gebouwd waar de stuur hydro pomp in paste. ik had er een met verstelbare spiegel plaat, daar door kon ik de hard over bb sb mee instellen. aan het aan gehangen roer zat ook een helmstok, maar ik had ook een achter kajuit met eigen in gang.
ik heb op het roer twee cylinders gezet, als er een drukte trok de ander, waardoor het volume van de verplaatste olie gelijk bleef. in boord wordt vaak een cylinder gebruikt waar aan de "achter" kant ook een stang uitkomt. om de volumes gelijk te houden.

wat sturen betrefd, in de pomp zit meestal een terug slag klep, daardoor voel je geen roer druk, die zijn te verwijderen, is een keuze.
een nadeel is dat er altijd wat "lek " optreed bij het sturen, bwv je kunt met korte rukken aan je wiel het een slag draaien zonder dat het roer beweegt, met andere woorden als je je roer niet kunt zien heb een roerstand aanwijzer nodig.

voor auto stuur heb je een aparte hydro pomp nodig in jou geval, kost iets meer in aanschaf en gebruik aan stroom
omdat ik een aangehangen roer had zette ik gewoon een kortsluit kraan open en zette er een st 4000 op de aanwezige helmstok.

ik vond sturen met hydro ideaal, heb genoeg mechanische stuurwielen in mijn handen gehad, dit had mijn voorkeur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl