dit is een interessante vraag
hier mijn ervaring;
ik heb ook een 35ft met kabelbesturing met een Autohelm 4000W.
in het begin liepen de kabels ook wat zwaar, door de niet gelagerde poelies.
ik heb alle poelies 3SB en 3BB voorzien van RVS kogellagers en onder de stuurkolom een soort spanrollen gemaakt, zodat ik kabels spelingvrij en soepel lopend kan afstellen.
dit werkt goed en de Autohelm heeft geen problemen
het voordeel van kabels t.o.v. hydrolisch vind ik het "gevoel" net als bij een helmstok blijf behouden.
mijn stuurwiel maakt 3 slagen van vol SB naar vol BB
ik heb er een roerstand wijzer op gemaakt van ledjes
6x rood verspringt, 1x oranje midden brand altijd en 6x groen verspringt, met sleepkontakt op quadrant
goedkoop simpel en werkt goed (zit in 't teakhout onder de closehauledmeter)
ik heb een skeg met aanhang roer, het loopt nu zo soepel dat als ik 't stuurwiel loslaat hij naar het midden terug loopt
ik heb een keer met een hydrolische besturing gevaren en vond dit absoluut niks,
echt geen gevoel van roerdruk .je staat gevoelloos wat te draaien