BartEvers schreef :
enig idee of dit zwaarder is dan een polyester sloep of juist niet? want dat is nu nog niet helemaal duidelijk...
denk overigens ook niet dat alles van oregon pine is gemaakt maar alleen de rondhouten?
Alles hangt een beetje af van de constructiesterkte waarin een boot wordt gebauwd.
Een polyester bootromp zal misschien 4 of 5 mmm dik zijn , Theoretisch kan het wel dunnen maar dan wordt de romp al snel te flexibel waardoor er zeer meer spanten in moeten. tenzij je misschien sandich gebruikt maar dat acht ik hier niet echt zinvol .
De verstevegingen(spanten etc) echter kunnen flink varieren in gewicht afhankelijk of ze van hout , bekleed met polyester zijn of dat het schuimspanten zijn die worden bekleed met polyester ( sandwich spanten dus).
Bij een houten boot heb je het verschil tussen welk materiaal of houtsoort er gebruikt wordt.
Een boot van bijv. multiplex zal van 6 of hooguit 8 mm HH kunnen worden gemaakt ( wat al knap sterk is) en dan zeker lichter zijn dan een polyester boot.Immers het soortelijkgewicht van bijv. Okume ist ongeveer 500 kg/m
3 tegen polyester/glas van 1700 kg/m
3.En dat terwijl het verschil in S.G. maar leifst een factor drie is. ( schroeven en lijm meegerekend!) Reken zelf het verschil maar uit.
Echt hechthout van duurdere houtsoorten zal wat zwaarder zijn maar niet meer dan hooguit 700 kg/m
3
Bij een boot van massief hout wordt het heel wat anders.. Immers die worden meestal van vrij dikke "planken" gebouwd , voor deze boot denk ik wel al gauw 10 tot 15 mm. En daarnaast zijn de soortelijke gewichten erg verschillend voor de houtsoorten (
nl.wikipedia.org/wiki/Houtsoorten ) en liggen meestal wat hoger dan multiplex.
Overigens kun je een echte overnaarde sloep heel goed bouwen met hechthout en ziet dat er "net echt" uit.
In de 70er en 80er jaren werden de Stringers van jachtwerf van Workum ongeveer zo gebouwd en dat waren ( en zijn!) flinke en vooral snelle zeiljachten.
Dan wordt het verschil met polyester al snel kleiner.
Maar toch zullen de verschillen klein zijn. Immers een groot deel van het gewicht zal ook worden verooorzaakt door de inrichting ( motor , accu banken , kussens enz. enz. ).
Ik denk dat het kale rompgewicht daarom niet meer dan 50-60 % zal zijn.
Met bovenstaande kun je de verschillen heel aardig afschatten.
Veel succes,
Ad