Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: onzinkbaar maken

onzinkbaar maken 10 mrt 2004 18:19 #3566

  • whoude
  • whoude's Profielfoto
Wij willen ons waarschip 660, net zoals onze vorige boten (Kolibri en Etap) onzinkbaar maken. Heeft hier iemand ervaring mee?

Wim Houde
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzinkbaar maken 21 mrt 2004 21:39 #3601

Niet volschuimen!

Een collega-zeiler had de ruimte tussen zijn watertank en houten romp volgeschuimd met PU schuim. Dat blijkt vocht vast te houden en op te nemen, na een paar jaar was de romp op die plaats zo rot als een mispel. Ik zou nooit een loze ruimte in mijn waarschip volschuimen met PUR.

Een aardig alternatief: duw de ruimte zo vol mogelijk met afgesloten PET flessen die je met klodders kit aan elkaar vastzet om rammelen tegen te gaan. Dan kan er gewoon ventilatie omheen, geen gedonder met schuim dat vocht opneemt en verstikt.

Marcel
Kwarttonner "Tristan"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volschuimen, en toch weer niet? 22 mrt 2004 07:21 #3605

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Als tussenoplossing voor het permanent volschuimen en de pet flessen kun je ook nog het volgende overwegen:

Bekleed de ruimte die je wilt volschuimen heel ruim met plasticfolie. Giet hierin het 2 comp. schuim en laat het uitharden. Haal nu het blok er weer uit en trek de folie weg. Snij en schuur de buitenkant tot een nette vorm en plaats die weer op de plek waar je hem gegoten hebt. Zet hem vast met spanbanden.

Minder werk en meer drijfvermogen dan petflessen, niet de risico's van houtrot.

Sven Heesterman
Kwartton Iduna
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzinkbaar maken 29 mrt 2004 07:30 #3628

  • Dieter
  • Dieter's Profielfoto
Gaan jullie er nu vanuit dat het hechthout van de Waarschepen, dik in de lak of de epoxy gezet, blijft drijven? Heb precies zo mijn twijfels...

En niet alleen motor en kiel moeten gecompenseerd worden: ook de mast, ankerbeslag, inboedel en passagiers, anders ben je niks met een 'zwevend' bootje.

Ik zou er vanuit gaan dat als je bootje 800 kg weegt je minstens 1000 kg drijfvermogen nodig hebt. Doe je dat niet dan ga je er vanuit dat het lek te dichten is tegen dat de boot volledig blank staat. 300 kg drijfvermogen = 300 liter water meer tijd. Wat op zich niet slecht is, natuurlijk.

Dieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzinkbaar maken 30 mrt 2004 16:42 #3634

  • Dieter
  • Dieter's Profielfoto
Als je het veilig wil hebben, zal je ook moeten zorgen dat het binnengelopen water niet alle kanten kan uitklotsen. Stel je voor wat het geeft als door een golf de boot opzij geworpen wordt en al het water in de boot kiest plots dezelfde kant...! Kapseizen is niet ver weg.

Etap zegt Waarschepers onder jullie niet veel zeker...?
;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onzinkbaar maken 31 mrt 2004 15:17 #3639

  • meyerink
  • meyerink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 101
Beste Wim,

Al lezende bekruipt mij het gevoel dat een waarschip maken een onmogelijke opgave gaat worden. Wil je voldoende drijfvermogen gaan creeren, zul je onderhand de gehele kajuit moeten volschuimen, wat hou je dan nog voor leefbare ruimte over? Zelf zeilde ik voorheen schakel (een bootje van 112 kg met daarop voor ongeveer 30 kg aan beslag) wilde je de boot een beetje drijvende houden met twee man met de zwaarkast net boven waterspiegel was al ongeveer voor 400 liter aan drijfvermogen noodzakelijk op de laagst mogelijke punten van de boot, (in dat geval zakte de boot toch voor zeker 2/3 gedeelte in het water). En jij wil dan een boot van zeker 1200 a 1500 kg (inclusief inboedel, motor en bemanning) zover drijvende houden dat hij zeilbaar blijft? Voor een eventuele redding van de boot lijkt me dat je het daar niet om te doen is, dan is een goede verzekering beter (en goedkoper). Bovendien lijkt me de veiligheid van bemanning beter gewaarborgd in een reddings-vlot. Ik denk dat je daaraan zit, wil je meer veiligheid creeren voor jezelf en bemanning (of zoals al eerder werd opgemerkt een ETAP kopen. Maar wie doet dat nou als je een waarschip hebt?)
Veel succes met deze verdere discussie.

Met vriendelijke groet,
Jules Meijerink (w740-paperclip)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzinkbaar maken 01 apr 2004 07:37 #3642

  • whoude
  • whoude's Profielfoto
Hoi Jules,

Een Waarschip 660 onzinkbaar maken, is helemaal geen onmogelijke opgave. De beide Kolibri's (560) waar ik mee gevaren heb, waren ook gedeeltelijk voorzien van schuimplaten, om de kiel, motor en mast drijvend te houden. Daarbij bleef er voldoende ruimte over om met een gezin aan boord te zitten. Bij een 660 zal dit ook zeker mogelijk kunnen zijn. De boot weegt 1100 kg, de dieselmotor ongeveer 100 kg en de inventaris ca 300 kg. Dit betekend natuurlijk niet, dat er 1500 liter schuim in de boot moet zitten. Waarschijnlijk is het volschuimen onder de voorkooien, onder de hondekooien en een klein gedeelte onder de kuipvloer voldoende (ik moet dit nog precies berekenen). Aan bergruimte lever je wel wat in, maar na onze ETAP 22 zijn we wat dat betreft wel wat gewend. Een Etap kan doorzeilen na het vollopen. Dit is niet mijn bedoeling van het Waarschip. Het niet onder je voeten wegzakken, is voor mij van belang. Al is het in de haven met een losgeschoten afsluiter!
Bij de Etap scheelde dit trouwens behoorlijk in de verzekerins-premie!!!

De Schakel is niet te vergelijken met een boot met een ballastkiel. Een Schakel, Vaurien e.d blijven al drijven. De luchtzakken/luchtkasten dienen er alleen voor om een omgeslagen of volgelopen boot weer snel leeg te zeilen. Het water wordt dan door de spiegelkleppen eruit geperst.

Met vriendelijke groeten,
Wim Houdé
Waarschip 660+ 'Welwaar'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzinkbaar maken 08 mei 2004 16:16 #3814

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Hallo,

Misschien denk ik wel veel te simpel, maar als je de ruimten onder de kooien en in de voorpunt gewoon afdicht door de afdekplaten en alle gaten met kit of epoxy luchtdicht af te sluiten heb je toch ook gewoon een luchtkamer waardoor je drijvend vermogen krijgt.

Het is maar een ideetje maar lijkt me wel logisch en moet volgens mij werken.

Groeten,


Remco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuim! 11 mei 2004 11:01 #3828

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Nog een optie tussen platen schuim op maat snijden en volschuimen met pu:

Koop op de rommelmarkt een zitzak en bind die in de te vullen ruimte.

Anders kun je ook een zak op maat maken en zelf vullen met ps korrels! Als die niet te vinden zijn kun je "verpakkings chips" gebruiken. Die bieden iets minder drijfvermogen maar geven minder rommel.

Je kunt ook proberen ze strak in een plastic zak te krijgen, voor het meeste volume.

Ik vermoed dat een stoffen zak voldoende ventileert om geen risico te vormen voor het houtwerk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuim! 25 aug 2020 10:21 #1199247

Is dit geen idee: lege luchtzakken met vulpatronen paraat hebben. In geval van nood blaas je een paar zakken op in het vooronder, in de hondskooi, of waar ook, en dan blijf je i.e.g. drijven. Is dat niet veel veiliger en practischer dan een reddingsvlot. Je kan immers op de boot blijven.

Iemand hiermee ervaring? reacties? Bezwaren?

dank
Harlingen, Amsterdam, Kelt 850
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuim! 25 aug 2020 11:41 #1199289

Ik heb daar ook al eens over nagedacht. Een soort van airbags met voldoende opgeblazen volume om de boot drijvende te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuim! 25 aug 2020 12:33 #1199312

@zuipshuit kijk nou eens waar de aardige mensen van Kuipers mee kwamen: brsboat.com/shop/

Het is er al. Hoewel dit meer lijkt om je eenmaal gezonken schip omhoog te halen; indien je deze preventief binnen opblaast, lijkt me prima!

Nogmaals; veiliger om zo bij je boot te kunnen blijven dan op een wankel vlotje
Harlingen, Amsterdam, Kelt 850
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onzinkbaar maken 25 aug 2020 14:27 #1199361

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
Daar heb ik ook al dikwijls aan gedacht. Alleen met vuur heb je dan nog een probleem. De watertank zou ik ook laten leeglopen, is weer 150 liter of meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onzinkbaar maken 25 aug 2020 14:37 #1199367

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Jongens.... dit topic is uit 2004....
Dat is wel een heel oude koe uit de sloot vissen...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onzinkbaar maken 25 aug 2020 15:38 #1199381

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6371
Koezt schreef :
dit topic is uit 2004
geeft toch niet? :unsure:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onzinkbaar maken 25 aug 2020 16:28 #1199406

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
TuuLeVi schreef :
Koezt schreef :
dit topic is uit 2004
geeft toch niet? :unsure:

Ik ben veeeeel ouder
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onzinkbaar maken 25 aug 2020 17:19 #1199429

Was gewoon een korte pauze, we gaan dus verder met dit aangename gesprek :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onzinkbaar maken 26 aug 2020 05:30 #1199586

een boot onzinkbaar maken, geeft je dat een beter gevoel ook als je 20 km uit de kust zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onzinkbaar maken 26 aug 2020 05:43 #1199590

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Hoeveel kajuitjachten zinken varende voort per jaar?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onzinkbaar maken 26 aug 2020 07:37 #1199634

Koezt schreef :
Jongens.... dit topic is uit 2004....
Dat is wel een heel oude koe uit de sloot vissen...

En dat soort systemen duiken al veel langer af en toe op ( hihi , what's in a name :lol: ). Ik meen me zelfs te herinnern dat er een keer een een Hiswa Award heeft gekregen .Stonden er al mee op botententoonstellingen in de 80er jaren maar er is nog nooit veel van terecht gekomen.
Ad
Laatst bewerkt: 26 aug 2020 07:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onzinkbaar maken 26 aug 2020 08:00 #1199653

Easyzeiler schreef :
een boot onzinkbaar maken, geeft je dat een beter gevoel ook als je 20 km uit de kust zit?

Een onzinkbare boot geeft zowiezo een fijn gevoel B)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onzinkbaar maken 26 aug 2020 14:17 #1199840

Jedre schreef :
Hoeveel kajuitjachten zinken varende voort per jaar?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onzinkbaar maken 26 aug 2020 14:45 #1199848

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Noballast schreef :
Easyzeiler schreef :
een boot onzinkbaar maken, geeft je dat een beter gevoel ook als je 20 km uit de kust zit?

Een onzinkbare boot geeft zowiezo een fijn gevoel B)

Een verhaal van ongeveer veertig jaar geleden. Een voormalig schipper van de Zeeverkenners heeft privé een klein kajuitzeilbootje, een Frans merk, welk merk weet ik niet. Dat ding was dubbelwandig, volgeschuimd, dus onzinkbaar. Zijn vaargebied was het Alkmaardermeer. Op een bepaalde dag, zeer vroeg in het seizoen, was zijn nieuwe vriendin voor het eerst mee aan boord voor een dagje zeilen. Daarbij is iets mis gegaan, ergens tussen Akersloot en de Woude is het bootje volgelopen en gezonken. Zowel de schipper als de vriendin lagen in het nog zeer koude water.

Bij toeval was er een motorbootje van een zeilschool op het water, en de schipper daarvan was het opgevallen dat dat ene zeilbootje plotseling niet meer te zien was. Hij is poolshoogte gaan nemen, en heeft de twee drenkelingen uit het water gehaald. Zowel de verzekeraar als de fabrikant wilden heel graag weten wat er mis gegaan is, dus er is uitgebreid gezocht naar de gezonken boot. De schipper had op het moment van zinken een kruispeiling gedaan, dus de plek was ongeveer bekend. Er is gedregd, en er is zelfs met de destijds nieuwe sonar van de waterpolitie gekeken, maar er is niets terug gevonden. Mogelijk is de boot rechtstandig in een grindgat terecht gekomen, maar zeker is dat niet.

Sinds ik dit verhaal gehoord heb heb ik altijd twijfels over onzinkbaar gehouden, en de vriendin is nooit meer mee aan boord van een zeilboot gegaan.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onzinkbaar maken 26 aug 2020 15:01 #1199857

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5288
Als je nou een quikrelease systeem voor de kiel maakt worden veel boten onzinkbaar. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onzinkbaar maken 26 aug 2020 15:07 #1199862

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6371
Waterblok schreef :
quikrelease systeem voor de kiel
dat is helemaal "in" de laatste paar jaar...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl