Sealover schreef :
Wat ik dan echter niet begrijp is dat je je stuurstand op je schip zo ver naar achteren hebt ontworpen. Dat scheelt toch ook een paar kilo's....dat moet je dan ook merken op je 22 ton's schip als je achter je stuurstand naar de midscheeps beweegt?
Nee hoor, ik stuur nooit zelf, ik overdrijf niet als ik zeg dat 99% door de stuurautomaat gebeurt. Ik zit zelf mooi in mijn middenkuipje
Als ik mijn stuurstand naar voren zou brengen heb ik zoveel extra stangen en overbrengingen nodig dat de boel ook flink zwaarder zou worden. Overigens is het effect op de boeg veel beter merkbaar dan nabij de spiegel.
pantaleimon schreef :
dat toch 95% van de boten uit een serie produktie komen
dus is er door die ontwerpers toch minstens een steek laten vallen
Dat is waar. Ik heb alles met elkaar ruim 1200 uur in het ontwerp gestopt waarvan grofweg 900 uur optimalisatie. Als iedere ontwerper dat voor iedere boot zou moeten doen dan zou onze hobby een stuk duurder zijn. Maar over het algemeen "maakt" een ontwerper wat de klant wil. Wie wil er nu een kettingbak onder de salontafel hebben met een ketting die over dek heen rammelt en alles vuil maakt en beschadigd? Of een kettingpijp letterlijk dwars door het dubbelebed in de voorhut? De markt accepteerd het niet dus de ontwerpers maken het niet.
Zo wil men ook de benodigde spullen als bijboot en bbm, reserve odnerdelen, fietsen etc niet in de salon hebben, daar moet namelijk lichte spullen als kleding en dergelijke opgeborgen worden. Veel bergruimtes die bijvoorbeeld voor voedsel bedoeld zijn op wat langere tochten zitten redelijk centraal in de boot, maar zijn meestal voor 90% leeg. Ik zeg dan: stop daar spullen die altijd aanboord zijn en gebruik de andere bergruimtes voor spullen die maar sporadisch aanboord zullen zijn.
Ik vind het zelf iets te kort door de bocht om de ontwerpers de schuld te geven van wat er momenteel op de markt verkrijgbaar is. Zeilers bepalen de markt, niet de bouwers. Probleem is alleen dat het merendeel van de zeilers niet bekend is met de concessies die gedaan moeten worden om hun wensen verwezenlijkt te zien.