Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tara Tari le voyage incroyable

Re: Tara Tari le voyage incroyable 30 jan 2013 15:34 #363026

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Laag vrijboord, niet zelf-lozende kuip...
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 30 jan 2013 15:35 #363027

Rev schreef :
Fly-Tour schreef :
....hmm niet erg zeewaardig geloof ik...

en waar baseer je dat op

ik vertrouw op mijn ogen, en eerlijk, daar zou ik niet mee oversteken.
maar het zal best kunnen, misschien heeft ze wel een hele goede bescherm engel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 30 jan 2013 15:51 #363033

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
Hoe was het ook alweer? Er bestaat geen betere pomp dan een zeeman met een puts en doodsangst...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 30 jan 2013 15:57 #363035

edlonnee schreef :
Hoe was het ook alweer? Er bestaat geen betere pomp dan een zeeman met een puts en doodsangst...

ja, jij hebt mooi lullen, je hebt nu een geldig excuus om niet mee te gaan, met je invalide pootje :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 30 jan 2013 17:33 #363065

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Rev schreef :
Fly-Tour schreef :
....hmm niet erg zeewaardig geloof ik...

en waar baseer je dat op

Omdat het er nogal erg selfmade uitziet, ik heb niet echt de indruk dat het ook maar iets van drijfvermogen heeft zodra de boot volslaat met water. Kortom ik zou er het ijsselmeer nog niet mee opdurven, dan kan je wel zeggen een Flytour of Randmeer bijv. zijn ook niet zeewaardig, maar daar zou ik me veiliger op voelen op de zee, die hebben tenminste een aantal luchtkasten.
Die tobbe heeft inderdaad ook een erg laag vrijboord, het bootje oogt ook gelijk op het eerste gezicht al niet erg zeewardig.

Deze mevrouw heeft wel lef moet ik eerlijk zeggen, ik zou zoiezo met zo'n formaat boot de oceaan niet opdurven, doe mij dan maar minimaal iets van een meter of 15.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 30 jan 2013 17:34 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 30 jan 2013 18:12 #363078

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zo'n vergrote zeekano zal toch ook wel een luchtkastje hebben?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 30 jan 2013 19:00 #363091

Fly-Tour schreef :
Omdat het er nogal erg selfmade uitziet, ik heb niet echt de indruk dat het ook maar iets van drijfvermogen heeft zodra de boot volslaat met water. Kortom ik zou er het ijsselmeer nog niet mee opdurven, dan kan je wel zeggen een Flytour of Randmeer bijv. zijn ook niet zeewaardig, maar daar zou ik me veiliger op voelen op de zee, die hebben tenminste een aantal luchtkasten.
Die tobbe heeft inderdaad ook een erg laag vrijboord, het bootje oogt ook gelijk op het eerste gezicht al niet erg zeewardig.

Deze mevrouw heeft wel lef moet ik eerlijk zeggen, ik zou zoiezo met zo'n formaat boot de oceaan niet opdurven, doe mij dan maar minimaal iets van een meter of 15.

Goed, gelukkig bepaald de grote van een schip niet de zeewaardigheid ervan. Laura haar schip was ook geen 15 mter en is toch solo de wereld rond gezeild.

Maar goed ik ga hier niet belerend lopen doen maar zal zo goed mogelijk delen uit haar blog proberen te vertalen en hier wat uitleg geven.

Verder wil ik nog even vermelden dat dit scheepje een grote luchtkamer is, de hele kajuit is volledig zeewater dicht afsluitbaar. Er is geen kiel die af kan breken en ook geen doorgestoken mast. Dus meer drijfvermogen dan menig zeegaand modern jacht waar wij mee varen.


De Tara Tari is een traditioneel vissersschip uit Bangladesh gebouwd met behulp van composiet en jutte.

In 2010 heeft Capucine de Tara Tari gezeild uit Bangladesh naar de Frankrijk.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 30 jan 2013 19:06 #363093

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Rev schreef :
...
Goed, gelukkig bepaald de grote van een schip niet de zeewaardigheid ervan. Laura haar schip was ook geen 15 mter en is toch solo de wereld rond gezeild.

....

Dat is toch wel een verschil qua boot/kwaliteit/eewaardigheid etc.

Deze mevrouw kon de prijs van de jongste niet meer winnen, wilde toch flink in het nieuws, en kwam op het idee van een jutezakken boot, en kon een paar gekken vinden om het flink rond te bazuinen. Missie geslaagd.

Benieuwd wat de volgende publiciteitsstunt/aktie gaat worden, en welke ezels zich dan voor het karretje laten spannen :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 30 jan 2013 19:07 #363094

Dit lijkt mij juist een zeewaardig scheepje! Zoals Rev al zei, perfect afsluitbaar. Een pingpong bal is ook uiterst zeewaardig ;)
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 30 jan 2013 19:08 #363095

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Marcowerf schreef :
Dit lijkt mij juist een zeewaardig scheepje! Zoals Rev al zei, perfect afsluitbaar. Een pingpong bal is ook uiterst zeewaardig ;)

Zeker; daarbij zie je niet eens dat ze op hun kop liggen... :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 30 jan 2013 19:18 #363099

Ik ga me niet inlaten verder op negativiteit. Ik ben ook geen sponsor van dit project of er verder bij betrokken. Ik heb wel respect voor mensen zoals Capucine en Laura die dingen ondernemen die "out of the box" zijn.
Respect voor mensen die verder durven dan het narrow minded thinking zoals zovele doen in het dagelijkse leven.

Voor we verder gaan in de reis even een kort filmpje over de Tara Tari.

vimeo.com/32190020
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 30 jan 2013 19:21 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 30 jan 2013 21:56 #363148

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Toch al met al of het nou een luchtkamer heeft of niet, ik zou me niet zo prettig voelen in dat ding om een of andere manier... En zeker niet de oceaan mee over willen steken.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 30 jan 2013 22:39 #363158

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Dat is ook exact de reden dat zij het wel doet, en jij niet :P
Volgens mij zit het zo: iedereen heeft een gebied waarin hij zich prettig voelt (de comfort zone), daar zit een grens aan en daar wordt het interessant. Ga je over de grens, dan vindt de eerste scheiding plaats. Sommigen schrikken en keren terug naar de comfort zone, anderen leren nieuwe vaardigheden en rekken daarmee hun comfort zone op. Echter, ook daar zit een grens aan: te ver buiten je eigen comfort zone betekent teveel nieuwe dingen, dus (gevarenzone) onprettige situatie, moeilijker om de ervaringen een plek te geven. Een mens heeft de meeste kans om nieuwe dingen te leren, als hij in dat prachtige grijze gebied verblijft.

Wat deze dame doet is voor velen compleet buiten alles wat maar naar prettig neigt. Ook ik zie mezelf niet in zo'n boot een oversteek maken. Maar de vraag is natuurlijk waar je dit nieuws aan relateert: verbind je het aan je eigen ervaringen/leercurve, of aan die van de dame in kwestie? Je mag er van uitgaan dat zij niet ervoor kiest om consequent haar grenzen keihard te overschrijden (de gevarenzone) maar dat ze ook in haar eigen prettige grijze gebiedje opereert. Waarom kunnen we dit dan niet bekijken vanuit het idee dat het een gaaf project is omdat ZIJZELF dit aan kan c.q. denkt te kunnen?

Zelfde verhaal had ik trouwens kunnen schrijven in de casus-Laura, en nog een hele hand vol aan schijnbaar onbezonnen projecten (die solo-roeier, Ralph Tuijn bv).

Probeer eens met de ogen van een ander te kijken. Kan best verfrissend zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 31 jan 2013 00:13 #363164

Mooi verwoord ;)

Edit: heb hier een link naar de start van het project en niet zoals ik eerder heb vermeld heeft niet Capucine de boot van Bangladesh naar frankrijk gevaren maar Corentin de Chatelperrron.

tara-tari.blogspot.nl/p/les-pa...aires-du-projet.html

tekst is in het Engels

Overigens zo klein is dit scheepje nu ook weer niet;
Tara Tari Technical Characteristics


Max. Beam: 2m


Overall Max Length: 9m


Weight: 1.6t


Sail Area: 21 sq meters


Draft: 0,5/1,5m [foils lifted /lowered]

Mooi schip voor o.a het wad :whistle: :evil:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 31 jan 2013 00:33 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 31 jan 2013 05:43 #363168

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Delphi32 schreef :
Dat is ook exact de reden dat zij het wel doet, en jij niet :P
Volgens mij zit het zo: iedereen heeft een gebied waarin hij zich prettig voelt (de comfort zone), daar zit een grens aan en daar wordt het interessant. Ga je over de grens, dan vindt de eerste scheiding plaats. Sommigen schrikken en keren terug naar de comfort zone, anderen leren nieuwe vaardigheden en rekken daarmee hun comfort zone op. Echter, ook daar zit een grens aan: te ver buiten je eigen comfort zone betekent teveel nieuwe dingen, dus (gevarenzone) onprettige situatie, moeilijker om de ervaringen een plek te geven. Een mens heeft de meeste kans om nieuwe dingen te leren, als hij in dat prachtige grijze gebied verblijft.

Wat deze dame doet is voor velen compleet buiten alles wat maar naar prettig neigt. Ook ik zie mezelf niet in zo'n boot een oversteek maken. Maar de vraag is natuurlijk waar je dit nieuws aan relateert: verbind je het aan je eigen ervaringen/leercurve, of aan die van de dame in kwestie? Je mag er van uitgaan dat zij niet ervoor kiest om consequent haar grenzen keihard te overschrijden (de gevarenzone) maar dat ze ook in haar eigen prettige grijze gebiedje opereert. Waarom kunnen we dit dan niet bekijken vanuit het idee dat het een gaaf project is omdat ZIJZELF dit aan kan c.q. denkt te kunnen?

Zelfde verhaal had ik trouwens kunnen schrijven in de casus-Laura, en nog een hele hand vol aan schijnbaar onbezonnen projecten (die solo-roeier, Ralph Tuijn bv).

Probeer eens met de ogen van een ander te kijken. Kan best verfrissend zijn.
Tsja, ik weet niet wat ik er van denken moet...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 31 jan 2013 08:23 #363213

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Is toch simpel: laat de mensen gewoon lekker doen waar ze zelf zin in hebben! Zolang ze anderen daar niet mee storen of kwetsen zie ik daar geen probleem in.

En waarom zou Ellen MacArthur een zeilheld mogen zijn (gesponsord met ettelijke miljoenen) en deze dame niet?
Ik vind het nog een overzichtelijke expeditie. Het bootje is geen jutten zak, hé. Het is van jutte en epoxy. Ik zie hierin niet meer gevaar dan met een Dehler 28 de oceaan over te gaan. :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 31 jan 2013 08:44 #363220

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Dennis, ik heb met plezier je stukje gelezen, en ben het er volmondig mee eens.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 31 jan 2013 11:10 #363278

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik heb zelfs wel bewondering voor dit soort types, maar ik zou het zelf echt niet durven met dat ding...
Als er een storm komt en golven van 6 meter hoog, en dan in zo'n kleine boot, zoiezo lijkt het me maar niks in een boot rond onder de 15 m, je bent met dat soort golven slechts een peuleschil..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 31 jan 2013 11:14 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 31 jan 2013 11:16 #363282

Ilex schreef :
Het bootje is geen jutten zak, hé. Het is van jutte en epoxy. Ik zie hierin niet meer gevaar dan met een Dehler 28 de oceaan over te gaan. :-)
Een concept waar heden ten dagen veel meer meegedaan word dan we wellicht vermoeden.
Ik stuite 2 jaar terug op een project dat caravans, campers, mobiele WC stallen etc. maakt van jute gecombineerd met vlas, hooi en andere natuurlijke vezels. Wat sterkte en stijfheid betreft doet het nauwelijks onder voor glasvezel. En het is een stuk milieu vriendelijker om te fabriceren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 31 jan 2013 11:26 #363285

Fly-Tour schreef :
Ik heb zelfs wel bewondering voor dit soort types, maar ik zou het zelf echt niet durven met dat ding...

Dat ding (wel erg degenererend) is gewoon een 9 mtr kajuitjacht wat alleen iets anders is gebouwd dan de conventionele jachtbouw die wij hier kennen.
De personen die aan dit project hebben gewerkt zijn ook niet de minste.

Corentin de Chatelperron is een ingénieur généraliste (ICAM).
Yves Marre is een Frans stuurman navigateur
Marc Van Peteghem is een Scheepsarchitect
Gérard d'Aboville President van de hoge raad van het varen en nautische sporten
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 31 jan 2013 11:36 #363291

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Fly-Tour schreef :
Ik heb zelfs wel bewondering voor dit soort types, maar ik zou het zelf echt niet durven met dat ding...
Als er een storm komt en golven van 6 meter hoog, en dan in zo'n kleine boot, zoiezo lijkt het me maar niks in een boot rond onder de 15 m, je bent met dat soort golven slechts een peuleschil..

Nou, ik heb een paar 'aardige' stormen doorstaan met m'n 31 voeter (9.5 m), en ik kan je vertellen dat die peulenschil van mij zich dan prima houdt. natuurlijk is een grotere boot comfortabeler. Maar zeewaardigheid hangt van hele andere dingen af.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 31 jan 2013 11:41 #363294

wat zou deze boot doen als tie plat gaat?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 31 jan 2013 11:42 #363295

@Fly-Tour, kan je wel even laten zien hoe een 49 ft te keer gaat en dan stormt het nog geen eens echt.



Ga jij vast ook niet mee.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 31 jan 2013 12:11 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 31 jan 2013 12:10 #363306

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
@Fly-Tour, kan je wel even laten zien hoe een 49 ft te keer gaat en dan stormpt het nog geen eens echt.



Ga jij vast ook niet mee.

Lijkt me juist wel een keer spannend B) , zolang ik maar een betrouwbare boot onder me heb....



En zeewaardigheid hangt natuuurlijk niet alleen van de grootte af.. Maar meer van dingen zoals drijfvermogen...

(Ik zeg trouwens wel vaker ''ding'' over een boot, het is feitelijk gezien gewoon een groot voorwerp. Dat is elke boot.)


Het leuke van dit filmpje vind ik wel dat zodra hij de haven in vaart het gelijk kalm is, maar dan wordt de boot alsnog weer flink schuin geblazen door de mast die zoveel wind vangt...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 31 jan 2013 12:18 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tara Tari le voyage incroyable 31 jan 2013 12:36 #363314

Wat ik niet snap is dat ze het stagfokje niet even bijzetten, je boot is veel beter controleerbaar, stampt veel minder, rolt veel minder en je neemt minder risico's. Wat te denken van vuil in de tank dat gaat zweven door het wilde klotsen waardoor het opgezogen word door de motor die er vervolgens mee stopt?

De haven van vlieland is groot zat om het zeil in de haven te laten zakken, zeker op die boot!

(En wederom, de beste stuurman staat aan wal B) )
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl