>In het autoverkeer heb je gebods/verbods en advies borden en regels.
>ik denk dat hier de het kopje advies geldt zoals al menigmaal is
>omschreven.
Als het werkelijk om advies gaat, dan hoef je dit advies niet op te volgen. Bijvoorbeeld de blauwe, vierkante borden die in de bocht van de snelweg de adviessnelheid aangeven (A4), hoef je niet op te volgen.
commons.wikimedia.org/wiki/Ima..._verkeersbord_A4.svg
Natuurlijk is het wel veiliger, maar het hoeft niet. Sommige auto's liggen net wat beter op de weg, waardoor 10km/u harder ook geen probleem is.
Voor deze discussie geldt dat er een belangrijk verschil is tussen deze adviesborden en de brugwachter. In het eerste geval is het voor iedereen duidelijk is dat het een geadviseerde snelheid is. Dat staat duidelijk in hoofdstuk A, verkeersborden. In het geval van de brugwachter lijkt het willekeur te zijn. Sommige brugwachters willen juist dat je extra vaart maakt voor een snelle doorvaart. Anderen zijn hebben liever dat je langzaam vaart, om andere redenen.
Het zou prettig zijn als het duilijk zou zijn wat een brugwachter wil. Daarvoor kan een brugwachter geluiden of zijn handen en voeten gebruiken, of gebruik maken van andere signelen, zoals borden. Het PM kanaal in friesland maakt ook gebruik van 'zeilverkeersborden', waarbij duidelijk wordt aangegeven dat er niet gezeild mag worden. Bij de sluis aan het Sneekermeer staat dat je niet mag zielen en op andere plekken dat het niet mag, tenzij de motor standby staat. Dat werkt heel duidelijk.
Als er niet expliciet beschreven staat in het reglement dat je niet onder zeil door de brug mag, dan zou de brugwachter op een of andere manier, en wrs. met een bord, duidelijk moeten maken dat je daar niet mag zeilen. De aanwijzing geven dat het niet mag op het moment dat je met de punt door de brug vaart, is dan wat aan de late kant.
>Er staat ook nergens omschreven dat het verboden is om tijdens een
>orkaan te gaan zeilen, we weten allen dat we dat beter niet kunnen doen.
Toch is er niet een regel die dat verbiedt. Als je wilt mag je gaan, netz oals je met ijzel of hevige sneeuwval maar beter niet in de auto kunt stappen.
>Dus zeilend een brug passeren kun je als het enigzins niet nodig is beter >laten.
(Ik snap het woordje 'dus' niet.) Eerder werd genoemd dat je minder controle (in een vlaag) hebt over je boot. Waarschijnlijk is dat de reden dat het niet verstandig is om zeilend door de brug te gaan. Echter, dat wil niet zeggen dat het niet mag.
Ook vanuit het open bootjes idee, en zelfs vanuit een historisch perspectief, is het helemaal niet zo gek om zeilend door de brug te gaan. Boten zonder motor kwamen en komen nog steeds veel voor. In gedachte zie ik al zo'n VOC schip in Amsterdam dat door een brug heen moet... Hoe zouden zij dat gedaan hebben?
>Dus als een brugwachter jouw of mij dit "verbied" niet eigenwijs zijn >maar gewoon doen is eigenlijk geen "Verbod"maar een "Gebod"
>Zoek eens op"het opvolgen van aanwijzingen van daarvoor bevoegd >personeel is verplicht" net als in het auto verkeer de klaarovers en >verkeersregelaars.
Een verkeersbrigadier in het verkeer geeft een duidelijk teken, waar wij met zijn allen afspraken over hebben gemaakt. Hij/zij maakt gebruik van verkeersbord F10 met stopteken.
upload.wikimedia.org/wikipedia...Verkeersbord-F10.PNG
Ook worden aanwijzingen gegeven door bevoegde en kenbare ambtenaren. Hij/zij heeft hiervoor 6 verschillende stoptekens en 1 teken voor het minderen van snelheid. Ook daarover bestaan duidelijke afspraken.
De functie van een verkeersbrigadier is dus het kenbaar maken van een stopteken. Andere aanwijzingen kan hij/zij niet geven, aangezien het geen bevogde en kenbare ambtenaar is.
Die aanwijzingen zijn wrs. wel de key-issue in deze discussie. Eens kijken wat de wet daarover zegt...
In artikel 6 kun je lezen dat je aanwijzingen dient op te volgen.
Artikel 6.26. Doorvaren van beweegbare bruggen
1. De bevoegde autoriteit kan, teneinde de veiligheid of de goede orde van de scheepvaart dan wel het zonder oponthoud doorvaren van de doorvaartopening van een beweegbare brug te verzekeren, wanneer een schip de brug nadert of de doorvaartopening daarvan doorvaart, aan de schipper een verkeersaanwijzing geven.
De schipper is verplicht aan deze aanwijzing gevolg te geven.
2. Een schip mag niet zonder toestemming van de bevoegde autoriteit ligplaats nemen op een wachtplaats van een beweegbare brug anders dan om te wachten op een brugopening.
3. Bij het naderen, op een wachtplaats en bij het doorvaren van een beweegbare brug:
a. moet een schip dat met een marifooninstallatie is uitgerust uitluisteren op het kanaal van de brug;
b. moet een schip snelheid verminderen. Het moet, ingeval het de doorvaartopening niet mag of wil doorvaren, voor het teken B.5 (bijlage 7) stilhouden;
c. mag een schip een ander schip niet voorbijlopen tenzij daartoe een verkeersaanwijzing is gegeven door de bevoegde autoriteit;
d. moet een schip voorrang verlenen aan een schip dat recht van voorrang heeft en de rode wimpel voert, bedoeld in artikel 3.17, opdat dit schip zonder oponthoud de brug kan doorvaren;
e. mag een schip zonder toestemming van de bevoegde autoriteit geen brandstof innemen.
4. Voor het doorvaren van de doorvaartopening van een beweegbare brug kunnen tekens worden getoond aan weerszijden van de doorvaartopening op gelijke hoogte dan wel aan de stuurboordszijde daarvan.
Deze tekens betekenen:
a. twee rode vaste lichten boven elkaar (teken A.1; bijlage 7):
het doorvaren is verboden, de brug wordt niet bediend;
b. één rood vast licht (teken A.1; bijlage 7):
het doorvaren is verboden, de brug wordt bediend;
c. een rood vast licht en daaronder een groen vast licht (teken A.11; bijlage 7):
het doorvaren is verboden, maar dit zal aanstonds worden toegestaan;
d. één groen vast licht (teken E.1; bijlage 7):
het doorvaren is toegestaan;
e. twee groene vaste lichten boven elkaar (teken E.1; bijlage 7):
het doorvaren is toegestaan, de brug bevindt zich in geopende stand en wordt niet bediend;
f. een rood vast licht en daaronder een groen flikkerlicht (teken A.11.1; bijlage 7):
het doorvaren is verboden, tenzij het schip de doorvaartopening zo dicht is genaderd, dat stilhouden redelijkerwijs niet meer mogelijk is.
5. Het doorvaren van een beweegbare brug in gesloten stand is evenwel toegestaan, indien, behalve de in het vierde lid onder a en b bedoelde lichten, boven de doorvaartopening het teken D.1a of het teken D.1b (bijlage 7) wordt getoond; ingeval van het teken D.1a is de doorvaartopening vrij voor de doorvaart uit beide richtingen, ingeval van het teken D.1b is de doorvaart uit tegenovergestelde richting verboden.
6. De in het vierde lid onder a, b, d en e bedoelde rode en groene lichten kunnen worden vervangen onderscheidenlijk door het bord van teken A.1 en het bord van teken E.1 (bijlage 7).
7. Een schip kan het verzoek tot het bedienen van een beweegbare brug kenbaar maken door het geven van één lange stoot gevolgd door één korte stoot en één lange stoot dan wel door roepen. Het mag dit sein niet herhalen, indien de bevoegde autoriteit heeft te kennen gegeven het te hebben gehoord.
8. In dit artikel wordt onder een beweegbare brug mede verstaan het beweegbare gedeelte van een brug.
Voor de brug dus snelheid minderen en vervolgens de de aanwijzingen van de brugwachter moet opvolgen. Dit geldt voor alle schepen.
Wat is eigenlijk een schip? Als ik kijk naar Artikel 1, dan kun zie ik dat je heel veel verschillende type schepen hebt.
Artikel 1.01. Betekenis van enkele uitdrukkingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
A. Typen schepen
1°. schip: elk vaartuig met inbegrip van een vaartuig zonder waterverplaatsing en een watervliegtuig, gebruikt of geschikt om te worden gebruikt als een middel van vervoer te water;
2°. motorschip: schip dat gebruik maakt van zijn mechanische middelen tot voortbeweging, met uitzondering van een schip waarvan de motor slechts wordt gebruikt ter verbetering van zijn bestuurbaarheid, wanneer het wordt gesleept of geduwd;
3°. groot schip: schip niet zijnde een klein schip;
4°. klein schip: schip waarvan de lengte minder dan 20 m bedraagt, waartoe als de lengte wordt aangemerkt de afstand van de voorkant van het voorste tot de achterkant van het achterste vaste deel van de romp, zonder de boegspriet, de papegaaistok en het trimvlak, zulks met uitzondering van
a. een schip dat een groot schip sleept, assisteert, duwt of langszijde vastgemaakt meevoert;
b. een passagiersschip;
c. een veerpont;
d. een vissersschip;
e. een duwbak;
5°. snel schip: groot motorschip, dat met een snelheid van meer dan 40 km per uur ten opzichte van het water kan varen;
6°. passagiersschip: schip dat meer dan 12 passagiers mag vervoeren;
7°. zeegaand schip: groot schip dat, nadat het van zee is gekomen dan wel voordat het naar zee vertrekt, deelneemt aan de scheepvaart op een der in bijlage 11 genoemde vaarwegen;
8°. bovenmaats schip: schip, behorende tot een daartoe door de bevoegde autoriteit aangewezen categorie van schepen, die in hun manoeuvreerbaarheid zijn beperkt, doordat zij ten gevolge van hun diepgang of hun lengte gebonden zijn aan een bepaald gedeelte van de vaarweg;
9°. duwboot: motorschip dat deel uitmaakt van een duwstel en daarbij dient voor het voortbewegen en het sturen van de andersoortige schepen en dat daartoe is gebouwd of ingericht;
10°. duwbak: schip dat is gebouwd of in het bijzonder geschikt is om te worden geduwd;
11°. zeeschipbak: duwbak die is gebouwd om aan boord van een zeeschip te kunnen worden vervoerd en om de binnenvaarwegen te bevaren;
12°. drijvend werktuig: schip voorzien van werktuigen, die zijn bestemd om op vaarwegen of in havens te worden gebruikt;
13°. vissersschip: schip dat vist met netten, lijnen, sleepnetten of ander vistuig, die de manoeuvreerbaarheid beperken;
14°. veerpont: schip dat een veerdienst onderhoudt, waarbij de vaarweg wordt overgestoken, en dat door de bevoegde autoriteit als veerpont is aangemerkt;
15°. zeilschip: schip dat uitsluitend door middel van zijn zeilen wordt voortbewogen. Een schip dat onder zeil vaart en tegelijkertijd zijn mechanische middelen tot voortbeweging gebruikt is een motorschip;
16°. zeilplank: klein zeilschip voorzien van een vrij bewegende zeiltuigage, die is gemonteerd op een in alle richtingen draaibare mastvoet en die tijdens het zeilen niet in een vaste positie wordt ondersteund;
17°. snelle motorboot: klein schip dat, bij gebruikmaking van zijn mechanische middelen tot voortbeweging, sneller dan 20 km per uur ten opzichte van het water kan varen;
18°. waterscooter: snelle motorboot gebouwd of ingericht om door een of meer personen skiënd door of over het water te worden voortbewogen;
Punt 15 zegt dat een zeilschip, niet op de motor, ook een schip is. Hieruit concludeer ik, dat een schip, dus ook zeilschip, door de brug mag varen, rekening houdend met aanwijzingen van de brugwachter. Dit mag dus ook onder zeil gebeuren. De brugwachter kan daarbij aanwijzingen geven, zoals in dit geval dat je niet zeilend mag doorvaren. Dat kan de brugwachter doen terwijl het schip de brug naderd, of als het schip de brug passeerd. Je zult je aan die aanwijzingen moeten houden. Voor de brugwachter zou dan dus moeten gelden dat hij op tijd zijn aanwijzing kenbaar maakt. Het is te laat als hij de aanwijzing 'niet zeilend door de brug' pas geeft als je door zijn brug vaart. Je zeil dan nog laten zakken is niet logisch.
Een lange post kort samengevat:
Zeilend door de brug is toegestaan mits je snelheid minderd. Je dient aanwijzingen op te volgen. Aanwijzingen kunnen kenbaar worden gemaakt voor de brug, of tijdens het doorvaren.
Conclusie
In dit geval hebben twee mensen het niet gedaan zoals je het zou verwachten. Mijn eerst efout: Ik ben door rood/groen gevaren, wat natuurlijk nooit mag. Let op: ik was daarbij geen zeilboot, want ook de motor stond aan, dus had een omgekeerde kegel moeten voeren. Dat was mijn tweede fout!
Echter, het negeren van de lichtaanwijzingen op de brug, was volgens mij het gevolg van een actie van de brugwachter die mij wilde duidelijk wilde maken dat hij bepaalde aanwijzingen voor de doorgang van zijn brug heeft opgesteld, die hij mij (nog) niet gemeld had. Klaarblijkelijk mag ik van hem geen gehesen zeilen hebben als ik door zijn brug vaar. (Let op: volgens de wet zeilde ik niet meer, maar volgens mij maakt dat voor deze brugwachter niet uit.) Deze aanwijzingen, die hij niet kenbaar heeft gemaakt voor de brug middels een teken, wijken af van de officiele regels. Misschien dat hij de aanwijzing nog kenbaar had willen maken, en dat hij daarom het licht zo lang op rood/groen heeft laten staan, terwijk de brug al enige tijd maximaal op stond... (wel een beetje onlogisch).... Deze onduidelijkheid en handelswijze van de brugwachter heeft voor de onveilig situatie gezorgd, waarbij ik dus uiteindelijk de enige ben die echt fout zat, want ik ben zonder kegel door rood/groen gevaren.