Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Onder zeil door de brug?

Re: Onder zeil door de brug? 19 juli 2008 14:08 #37431

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Een paar jaar geleden had ik motorproblemen, en kon ik deze niet starten voor de brug, Het was echter voor de wind door de brug, dus ik had mijn fok weggehaald en kon door het grootzeil in te halen en te vieren uitstekend mijn snelheid regelen. Ik voer in de colonne mee naar de brug, toen de brugwachter het licht voor mij op rood deed. Dit betekende dus dat ik moest aanleggen, mast strijken, bomen, mast zetten etc. Dan denk ik toch, als je ziet dat ik netjes meevaar en mijn snelheid regel, met een peddel stand by, dan kan je me toch ook gewoon mee door laten gaan.
maar ja, de brugwachter krijgt dan toch altijd gelijk.

Als je dit echter vergelijkt met 20 jaar geleden, toen werd er in Friesland nog gewoon bediend voor open boten, dus wij gingen vaak genoeg zeilend door de brug, ook als deze tegen de wind in lag. Hiervoor hadden ze een ketting langs de wand hangen om de boot aan te verhalen.
Je kon de simpelweg aan de wind naar de brug toe varen, langs/tegen de kant met de ketting varen, de boot door de brug heen verhalen en aan de ander kant weer afvallen en aan de wind doorvaren. Een heel simpele manoeuvre die altijd goed ging.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 19 juli 2008 14:25 #37432

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12588
Er moet me toch iets van het hart.

Een paar dagen terug (17 jul. Om 21:11) kwam Erik de Velde met een paar opmerkingen aan het adres van Danny waarvan ik vind dat het niet kan.
Op een forum waar je vrijuit je mening kan geven moet je met die vrijheid voorzichtig omspringen.
Natuurlijk staan we allemaal van tijd tot tijd op iemands tenen maar dat wil nog niet zeggen dat je iemand recht toe recht aan kunt beledigen zonder daar je excuses voor aan te bieden.

Erik, doe hier mee wat je wilt maar als ik je goed heb ingeschat ben je met me eens dat je hier een tikkie over de schreef bent gegaan.

Vr. gr. Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 19 juli 2008 18:24 #37448

erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 19 juli 2008 19:07 #37450

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Tot zover vind ik dit een heerlijke discussie, daar is een discussie platform voor, zoveel mensen zoveel meningen, voor mij dus absoluut geen reden om hier een slotje op te gooien... Wij houden alle topics in de gaten, loopt het echt uit de hand zullen de betreffende users daar op aangesproken worden, is een topic reddeloos verloren gaat hij op slot, deze dus niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 19 juli 2008 19:15 #37451

  • disno
  • disno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Het mag tenslotte zo nu en dan ook wel eens iets harder waaien. ;)

toch?
Mooi, weer zeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 19 juli 2008 19:36 #37453

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Het mag tenslotte zo nu en dan ook wel eens iets harder waaien. ;)

toch?

Psies, houdt het spannend :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 19 juli 2008 19:37 #37455

Ik maak geen onderscheid tussen brugwachters. Ik ben ze altijd dankbaar dat ze voormij aan het werk zijn. Vaak op het fietsje van brug tot brug omdat ik het leuk vind om op zondag door zijn stadje te varen.

Bij bruggen vind ik het niet ergste om als laatste er door heen te gaan. Zeker als je in een groep van brug tot brug vaart. Het is lekker rustig en je kan meestal in een stroom doorvaren. De kopgroep zorgt er wer voor dat de brug geopend wort

Zal best. Maar iemand die gister nog een shaggie zat te roken op zijn stoep. en de dag erop door de sociale dienst aan een brug gezet wordt zal dan zijn mening naar de waterzijde moeten temperen. En ik vertel je uit ervaring dat ik die van de Haarlemse melkertbanen niet kan waarderen. Al helemaal de toon niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 20 juli 2008 13:02 #37495

erik de velde schreef

Geplaatst: 19 Jul 2008 18:24 Onderwerp:


albert, lees de gemiddelde reactie van dit heerschap eens, naar mijn idee spreek ik dit maal slechts zijn eigen taal. Misschien wat bot en direct maar ach dat moet dan ook kunnen toch? Denk dat ik niet de enige ben die zich er bij tijd en wijlen aan erger. Maar dat kan ik mis hebben. Zie geen probleem met mijn opmerking aan zijn adres. Per slot van rekening is het inderdaad een open forum waar iedereen z'n mening mag spuien.
Misschien dat je de reactie van mij niet had verwacht en heb je me inderdaad op dat punt verkeerd ingeschat. Maar om de goede vrede te bewaren ben ik best bereidt de tekst te verwijderen hoor.
#edit# bij deze gedaan #edit#

mvg
erik

als er mensen zijn die door mij beledigt zijn of zich agresief benadert voelen hoor ik dit graag van de persoon in kwestie
ik kan me niet voorstellen dat het zo is , maar moest het zo zijn dan hoor ik het graag.

verder erik moet jij niet ongevraagd denken voor een ander
misschien dat dit wel de gewoonte is in je koffieshop, maar hier lijkt me dat niet nodig.
misschien dat je iets minder wiet moet roken zodat je realiteitsbeeld niet beinvloed word
nog even een ractie op de pb die je me stuurde zie onder

jij kan echt niet tegen kritiek he.
Snap nou waarom ontspoorde jongeren geen vertrouwen in hulpverleners hebben.
Weet je zeker dat je zelf niet tot de groep psychische patienten behoort
en dat je begeleiding een waanidee is?
Wil je best doorverwijzen hoor
Anyhow, ik negeer jou niet hoor, zeker dit weekend niet.
Lust mannetjes als jij voor ontbijt


als verder nog iets heb tegen me hoor ik het graag
misschien kunnen we dan eens meeten
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 20 juli 2008 13:28 #37496

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
erik de velde schreef

Geplaatst: 19 Jul 2008 18:24 Onderwerp:


albert, lees de gemiddelde reactie van dit heerschap eens, naar mijn idee spreek ik dit maal slechts zijn eigen taal. Misschien wat bot en direct maar ach dat moet dan ook kunnen toch? Denk dat ik niet de enige ben die zich er bij tijd en wijlen aan erger. Maar dat kan ik mis hebben. Zie geen probleem met mijn opmerking aan zijn adres. Per slot van rekening is het inderdaad een open forum waar iedereen z'n mening mag spuien.
Misschien dat je de reactie van mij niet had verwacht en heb je me inderdaad op dat punt verkeerd ingeschat. Maar om de goede vrede te bewaren ben ik best bereidt de tekst te verwijderen hoor.
#edit# bij deze gedaan #edit#

mvg
erik

als er mensen zijn die door mij beledigt zijn of zich agresief benadert voelen hoor ik dit graag van de persoon in kwestie
ik kan me niet voorstellen dat het zo is , maar moest het zo zijn dan hoor ik het graag.

verder erik moet jij niet ongevraagd denken voor een ander
misschien dat dit wel de gewoonte is in je koffieshop, maar hier lijkt me dat niet nodig.
misschien dat je iets minder wiet moet roken zodat je realiteitsbeeld niet beinvloed word
nog even een ractie op de pb die je me stuurde zie onder

jij kan echt niet tegen kritiek he.
Snap nou waarom ontspoorde jongeren geen vertrouwen in hulpverleners hebben.
Weet je zeker dat je zelf niet tot de groep psychische patienten behoort
en dat je begeleiding een waanidee is?
Wil je best doorverwijzen hoor
Anyhow, ik negeer jou niet hoor, zeker dit weekend niet.
Lust mannetjes als jij voor ontbijt


als verder nog iets heb tegen me hoor ik het graag
misschien kunnen we dan eens meeten

Mannen,

Als jullie problemen onderling hebben is dat al vervelend genoeg, maar dit forum lijkt mij niet de plaats om elkaar zo te beledigen. Een scherpe discussie is prima, maar dit gaat mijnsinziens toch te ver. Ben weliswaar geen moderator, slechts forumlid, maar dit gaat toch wel erg buiten het onderwerp lijkt me. Dus wees zo vriendelijk en vecht het op een andere manier uit dan hier!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 20 juli 2008 13:38 #37497

  • disno
  • disno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Dit gaat meer op een storm lijken. :D

Ik zou zeggen probeer het eens via de schitterende en daarvoor zeer geschikte
Kan je lekker elkaar je eigen mening vertellen zonder dat een ander zich er aan stoort.
Mooi, weer zeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 20 juli 2008 14:18 #37498

  • detaman
  • detaman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 177
ehhhh danny, d
Ik ken erik en ik vind dat dit wat te ver gaat.
Mag ik voorstellen dat jullie elkaar gewoon negeren.
Laten we het leuk houden.
Erik ook aub.

Ik heb erik vanavond ng gezien en heb hem hetzelfde verzocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 20 juli 2008 14:28 #37499

  • Huibert
  • Huibert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Er zijn 2 belangrijke dingen in deze situatie:
- bij onder zeil door een brug varen moet je altijd je motor aan hebben of peddelen
- als de brug voor de wind ligt is het niet slim / mag je je zeil niet uit hebben staan i.v.m vlinderen met de wal ( dat houd in dat wanneer er wind in je grootzeil komt je boot heel erg loefgierig is, dat is nou eenmaal zo bij ruime koersen, en daardoor kan je niet optijd reageren in een vlaag en lig je al tegen de zijkant van de brug aan.) ook is het niet slim om je zeil uit te zetten omdat je giek dan uitsteekt en je dan niet goed stuurboordswal kan aanhouden.
- dus je moet altijd zorgen dat je zeil volledig binnen is en je (peddel/motor bij bent) wat je nog wel kan doen is je fok wind laten vangen.

ik hoop je hiermee te kunnen helpen en als er onduidelijkheden zijn of je wil nog iets weten vraag het gerust: h.winckers@ hccnet .nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 20 juli 2008 15:07 #37501

Heren, bij nader inzien waren mijn opmerkingen niet ok. Bij deze mijn excuses.
Ik zal ze verwijderen en laten we het gezellig houden.

Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 20 juli 2008 15:12 #37503

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Heren, bij nader inzien waren mijn opmerkingen niet ok. Bij deze mijn excuses.
Ik zal ze verwijderen en laten we het gezellig houden.

Erik

Wijs besluit van een wijs man.......... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 20 juli 2008 15:34 #37506

@ erick

goed van je dat je het naast je neer kan leggen.
hoop inderdaad dat we het hiergezellig kunnen houden en we elkaar raad en advies kunnen geven op onderwerpen waar dit forum voor opgericht is.

aan mij zal het niet leggen

groetjes danny
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 20 juli 2008 15:40 #37508

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
En zo gingen we weeer over tot de orde van de dag.......... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 20 juli 2008 15:44 #37510

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12588
Mooi zo, ik hoop dat dit idd. een einde maakt aan iets dat makkelijk uit de hand had kunnen lopen.
Dacht even dat ik op het verkeerde forum zat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 20 juli 2008 16:28 #37515

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Erik en Danny, netjes dat jullie het samen bijgelegd hebben, bij deze wel een waarschuwing dat moddergooien hier niet getolereerd wordt, een pittige discussie OK, maar bij het lezen van het eerste gedeelte van deze pagina zat ik te denken om jullie een paar weekjes op non actief te zetten, gelukkig zagen jullie zelf in dat dit niet kan. Bij herhaling volgt wel een tijdelijke ban, bij meermalig ongewenst gedrag een permanente...

Lekker Ontopic verder mannen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 20 juli 2008 17:44 #37527

  • helco
  • helco's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 88
Er zijn 2 belangrijke dingen in deze situatie:
- bij onder zeil door een brug varen moet je altijd je motor aan hebben of peddelen
- als de brug voor de wind ligt is het niet slim / mag je je zeil niet uit hebben staan i.v.m vlinderen met de wal ( dat houd in dat wanneer er wind in je grootzeil komt je boot heel erg loefgierig is, dat is nou eenmaal zo bij ruime koersen, en daardoor kan je niet optijd reageren in een vlaag en lig je al tegen de zijkant van de brug aan.) ook is het niet slim om je zeil uit te zetten omdat je giek dan uitsteekt en je dan niet goed stuurboordswal kan aanhouden.
- dus je moet altijd zorgen dat je zeil volledig binnen is en je (peddel/motor bij bent) wat je nog wel kan doen is je fok wind laten vangen.

ik hoop je hiermee te kunnen helpen en als er onduidelijkheden zijn of je wil nog iets weten vraag het gerust: h.winckers@ hccnet .nl

Bedankt voor uw reactie. Waar heeft u deze informatie gevonden? Ik vraag me namelijk af waar in het vaarreglement dit staat en op welke wijze dit beschreven is. Ik vind het namelijk vaak best moeilijk om precies te begrijpen wat er staat geschreven. Om die reden ben ik dus benieuwd hoe u aan deze regels komt en welke regels u daarvoor gebruikt hebt / ge interpreteert hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 20 juli 2008 18:00 #37530

  • Huibert
  • Huibert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Er zijn 2 belangrijke dingen in deze situatie:
- bij onder zeil door een brug varen moet je altijd je motor aan hebben of peddelen
- als de brug voor de wind ligt is het niet slim / mag je je zeil niet uit hebben staan i.v.m vlinderen met de wal ( dat houd in dat wanneer er wind in je grootzeil komt je boot heel erg loefgierig is, dat is nou eenmaal zo bij ruime koersen, en daardoor kan je niet optijd reageren in een vlaag en lig je al tegen de zijkant van de brug aan.) ook is het niet slim om je zeil uit te zetten omdat je giek dan uitsteekt en je dan niet goed stuurboordswal kan aanhouden.
- dus je moet altijd zorgen dat je zeil volledig binnen is en je (peddel/motor bij bent) wat je nog wel kan doen is je fok wind laten vangen.

ik hoop je hiermee te kunnen helpen en als er onduidelijkheden zijn of je wil nog iets weten vraag het gerust: h.winckers@ hccnet .nl

Bedankt voor uw reactie. Waar heeft u deze informatie gevonden? Ik vraag me namelijk af waar in het vaarreglement dit staat en op welke wijze dit beschreven is. Ik vind het namelijk vaak best moeilijk om precies te begrijpen wat er staat geschreven. Om die reden ben ik dus benieuwd hoe u aan deze regels komt en welke regels u daarvoor gebruikt hebt / ge interpreteert hebt.

ik heb net voor mijn 6e keer deel genomen aan een zeilkamp bij De Wijde Aa, ik zit hier inmiddels in de gevorderde week en ben hard aan het klussen voor mijn cwo3. maargoed hier heb ik dus een zeer uitgebreid theorieboek voor gekregen waar ik een groot deel uit heb. ook heb ik veel ervaring met bruggen i.m.v. vaak zeilen in friesland e.d. en omdat je op een voor de windse koers niet kan remmen en op een scherpe koers geen snelheid kan maken is het noodzaak om te zorgen dat je je schip kan laten remmen/versnellen bij een brug, ik heb dan ook geleerd om altijd een peddel omhoog te steken als je bezeild in de buurt van een brug komt zodat de brugwachter weet dat je een hulpmiddel bij de hand hebt. vlinderen houd gewoon simpelweg in dat je geen controle meer over je boot hebt in een vlaag, vandaar dus de noodzaak om je zeil helemaal binnen te halen (dan is er geen gevaar dat er ineens veel wind in je zeil komt. al deze dingen heb ik geleerd op een over het algemeen zeer goede zeilschool volgens alle Cwo (stichting Centrale Watersport Opleidingen) normen. ik kan dus u dus geen site ofzo geven maar ik ga ervan uit dat mij geen onzin wordt verteld op deze zeilschool. Als u deze zeilschool kent weet u waarom.

ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben, anders kan ik je denk ik niet veel verder helpen want dan moet ik gaan komen met allemaal lastige Theoriën en koppels en krachten.
U moet uiteraart zelf weten of u dit vertrouwt maar dit is hoe ik het heb geleerd.

Groet Huibert,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 20 juli 2008 18:10 #37533

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
De zeilscholen leren je het op een veilige manier aan (ben zelf oud instructeur :wink: :cry: ). Maar in de vaarregelementen staat hierover niets beschreven voor zover ik weet. We is het zo dat plaatselijk de brugwachters er anders mee omgaan. Alles heeft gewoon te maken met een veilige vaart. En die kan ter plekke anders geregeld zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 20 juli 2008 19:58 #37541

  • helco
  • helco's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 88
Als regels inderdaad niet expliciet beschreven zijn, maakt het het nogal lastig om je aan 'de regels' te houden.

Daarnaast zijn 'zeilschool regels' ook niet altijd de juiste. Die regels zijn vaak samengesteld van typische gebruiken binnen de zeilschool, veelal gebaseerd op veiligheid van de cursisten en zeilinstructeurs. Ik kan mij zo voorstellen dat een zeilinstructeur met 3 nieuwe cursisten aan boord al snel zegt dat je het zeil moet strijken voordat je door de brug vaart. Wel zo veilig, en overzichtelijk. Het lijkt me dan ook niet gek dat zoiets dan na verloop van tijd een regel wordt. Dat wil echter nog niet zeggen dat het een algemene of wettelijke regel is.

Ik heb trouwens ook wat moeite met het koppelen van veiligheid en regels. Natuurlijk staat veiligheid voorop, maar individuele veiligheidregels kunnen toch nooit algemene regels worden. Iemand met een klein bootje durft het IJsselmeer niet op te gaan, maar dan is dan toch niet gelijk een regel voor iedereen?

Daarom toch maar weer het verzoek: Graag zou ik willen lezen welk (wetboek) artikel beschrijft dat je niet met zeil onder de brug door mag. Inmiddels denk ik dat dit verzoek niet beantwoord gaat worden.
Ik hoop wel dat het niet zo is dat voor iedere brug weer andere regels gelden, afhankelijk van de willekeur (en gemoedstoestand) van de brugwachter, want dat zou toch best een slechte zaak zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 20 juli 2008 20:03 #37542

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Ga er maar vanuit dat je niet zeilend door een brug mag, tenzij anders beslist wordt. Je zit dan altijd goed :wink:

Maar een wettekst die dit regelt bestaat niet...............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 20 juli 2008 21:34 #37549

In het autoverkeer heb je gebods/verbods en advies borden en regels.
ik denk dat hier de het kopje advies geldt zoals al menigmaal is omschreven.

Er staat ook nergens omschreven dat het verboden is om tijdens een orkaan te gaan zeilen, we weten allen dat we dat beter niet kunnen doen.

Dus zeilend een brug passeren kun je als het enigzins niet nodig is beter laten.

Dus als een brugwachter jouw of mij dit "verbied" niet eigenwijs zijn maar gewoon doen is eigenlijk geen "Verbod"maar een "Gebod"

Zoek eens op"het opvolgen van aanwijzingen van daarvoor bevoegd personeel is verplicht" net als in het auto verkeer de klaarovers en verkeersregelaars.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil door de brug? 21 juli 2008 08:29 #37576

  • helco
  • helco's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 88
>In het autoverkeer heb je gebods/verbods en advies borden en regels.
>ik denk dat hier de het kopje advies geldt zoals al menigmaal is
>omschreven.

Als het werkelijk om advies gaat, dan hoef je dit advies niet op te volgen. Bijvoorbeeld de blauwe, vierkante borden die in de bocht van de snelweg de adviessnelheid aangeven (A4), hoef je niet op te volgen.

commons.wikimedia.org/wiki/Ima..._verkeersbord_A4.svg


Natuurlijk is het wel veiliger, maar het hoeft niet. Sommige auto's liggen net wat beter op de weg, waardoor 10km/u harder ook geen probleem is.

Voor deze discussie geldt dat er een belangrijk verschil is tussen deze adviesborden en de brugwachter. In het eerste geval is het voor iedereen duidelijk is dat het een geadviseerde snelheid is. Dat staat duidelijk in hoofdstuk A, verkeersborden. In het geval van de brugwachter lijkt het willekeur te zijn. Sommige brugwachters willen juist dat je extra vaart maakt voor een snelle doorvaart. Anderen zijn hebben liever dat je langzaam vaart, om andere redenen.

Het zou prettig zijn als het duilijk zou zijn wat een brugwachter wil. Daarvoor kan een brugwachter geluiden of zijn handen en voeten gebruiken, of gebruik maken van andere signelen, zoals borden. Het PM kanaal in friesland maakt ook gebruik van 'zeilverkeersborden', waarbij duidelijk wordt aangegeven dat er niet gezeild mag worden. Bij de sluis aan het Sneekermeer staat dat je niet mag zielen en op andere plekken dat het niet mag, tenzij de motor standby staat. Dat werkt heel duidelijk.

Als er niet expliciet beschreven staat in het reglement dat je niet onder zeil door de brug mag, dan zou de brugwachter op een of andere manier, en wrs. met een bord, duidelijk moeten maken dat je daar niet mag zeilen. De aanwijzing geven dat het niet mag op het moment dat je met de punt door de brug vaart, is dan wat aan de late kant.

>Er staat ook nergens omschreven dat het verboden is om tijdens een
>orkaan te gaan zeilen, we weten allen dat we dat beter niet kunnen doen.

Toch is er niet een regel die dat verbiedt. Als je wilt mag je gaan, netz oals je met ijzel of hevige sneeuwval maar beter niet in de auto kunt stappen.

>Dus zeilend een brug passeren kun je als het enigzins niet nodig is beter >laten.

(Ik snap het woordje 'dus' niet.) Eerder werd genoemd dat je minder controle (in een vlaag) hebt over je boot. Waarschijnlijk is dat de reden dat het niet verstandig is om zeilend door de brug te gaan. Echter, dat wil niet zeggen dat het niet mag.
Ook vanuit het open bootjes idee, en zelfs vanuit een historisch perspectief, is het helemaal niet zo gek om zeilend door de brug te gaan. Boten zonder motor kwamen en komen nog steeds veel voor. In gedachte zie ik al zo'n VOC schip in Amsterdam dat door een brug heen moet... Hoe zouden zij dat gedaan hebben?

>Dus als een brugwachter jouw of mij dit "verbied" niet eigenwijs zijn >maar gewoon doen is eigenlijk geen "Verbod"maar een "Gebod"
>Zoek eens op"het opvolgen van aanwijzingen van daarvoor bevoegd >personeel is verplicht" net als in het auto verkeer de klaarovers en >verkeersregelaars.

Een verkeersbrigadier in het verkeer geeft een duidelijk teken, waar wij met zijn allen afspraken over hebben gemaakt. Hij/zij maakt gebruik van verkeersbord F10 met stopteken.

upload.wikimedia.org/wikipedia...Verkeersbord-F10.PNG


Ook worden aanwijzingen gegeven door bevoegde en kenbare ambtenaren. Hij/zij heeft hiervoor 6 verschillende stoptekens en 1 teken voor het minderen van snelheid. Ook daarover bestaan duidelijke afspraken.

De functie van een verkeersbrigadier is dus het kenbaar maken van een stopteken. Andere aanwijzingen kan hij/zij niet geven, aangezien het geen bevogde en kenbare ambtenaar is.

Die aanwijzingen zijn wrs. wel de key-issue in deze discussie. Eens kijken wat de wet daarover zegt...

In artikel 6 kun je lezen dat je aanwijzingen dient op te volgen.

Artikel 6.26. Doorvaren van beweegbare bruggen

1. De bevoegde autoriteit kan, teneinde de veiligheid of de goede orde van de scheepvaart dan wel het zonder oponthoud doorvaren van de doorvaartopening van een beweegbare brug te verzekeren, wanneer een schip de brug nadert of de doorvaartopening daarvan doorvaart, aan de schipper een verkeersaanwijzing geven.

De schipper is verplicht aan deze aanwijzing gevolg te geven.

2. Een schip mag niet zonder toestemming van de bevoegde autoriteit ligplaats nemen op een wachtplaats van een beweegbare brug anders dan om te wachten op een brugopening.

3. Bij het naderen, op een wachtplaats en bij het doorvaren van een beweegbare brug:

a. moet een schip dat met een marifooninstallatie is uitgerust uitluisteren op het kanaal van de brug;

b. moet een schip snelheid verminderen. Het moet, ingeval het de doorvaartopening niet mag of wil doorvaren, voor het teken B.5 (bijlage 7) stilhouden;

c. mag een schip een ander schip niet voorbijlopen tenzij daartoe een verkeersaanwijzing is gegeven door de bevoegde autoriteit;

d. moet een schip voorrang verlenen aan een schip dat recht van voorrang heeft en de rode wimpel voert, bedoeld in artikel 3.17, opdat dit schip zonder oponthoud de brug kan doorvaren;

e. mag een schip zonder toestemming van de bevoegde autoriteit geen brandstof innemen.


4. Voor het doorvaren van de doorvaartopening van een beweegbare brug kunnen tekens worden getoond aan weerszijden van de doorvaartopening op gelijke hoogte dan wel aan de stuurboordszijde daarvan.

Deze tekens betekenen:

a. twee rode vaste lichten boven elkaar (teken A.1; bijlage 7):

het doorvaren is verboden, de brug wordt niet bediend;

b. één rood vast licht (teken A.1; bijlage 7):

het doorvaren is verboden, de brug wordt bediend;

c. een rood vast licht en daaronder een groen vast licht (teken A.11; bijlage 7):

het doorvaren is verboden, maar dit zal aanstonds worden toegestaan;

d. één groen vast licht (teken E.1; bijlage 7):

het doorvaren is toegestaan;

e. twee groene vaste lichten boven elkaar (teken E.1; bijlage 7):

het doorvaren is toegestaan, de brug bevindt zich in geopende stand en wordt niet bediend;

f. een rood vast licht en daaronder een groen flikkerlicht (teken A.11.1; bijlage 7):


het doorvaren is verboden, tenzij het schip de doorvaartopening zo dicht is genaderd, dat stilhouden redelijkerwijs niet meer mogelijk is.

5. Het doorvaren van een beweegbare brug in gesloten stand is evenwel toegestaan, indien, behalve de in het vierde lid onder a en b bedoelde lichten, boven de doorvaartopening het teken D.1a of het teken D.1b (bijlage 7) wordt getoond; ingeval van het teken D.1a is de doorvaartopening vrij voor de doorvaart uit beide richtingen, ingeval van het teken D.1b is de doorvaart uit tegenovergestelde richting verboden.

6. De in het vierde lid onder a, b, d en e bedoelde rode en groene lichten kunnen worden vervangen onderscheidenlijk door het bord van teken A.1 en het bord van teken E.1 (bijlage 7).

7. Een schip kan het verzoek tot het bedienen van een beweegbare brug kenbaar maken door het geven van één lange stoot gevolgd door één korte stoot en één lange stoot dan wel door roepen. Het mag dit sein niet herhalen, indien de bevoegde autoriteit heeft te kennen gegeven het te hebben gehoord.

8. In dit artikel wordt onder een beweegbare brug mede verstaan het beweegbare gedeelte van een brug.



Voor de brug dus snelheid minderen en vervolgens de de aanwijzingen van de brugwachter moet opvolgen. Dit geldt voor alle schepen.

Wat is eigenlijk een schip? Als ik kijk naar Artikel 1, dan kun zie ik dat je heel veel verschillende type schepen hebt.


Artikel 1.01. Betekenis van enkele uitdrukkingen
In dit reglement wordt verstaan onder:

A. Typen schepen
1°. schip: elk vaartuig met inbegrip van een vaartuig zonder waterverplaatsing en een watervliegtuig, gebruikt of geschikt om te worden gebruikt als een middel van vervoer te water;

2°. motorschip: schip dat gebruik maakt van zijn mechanische middelen tot voortbeweging, met uitzondering van een schip waarvan de motor slechts wordt gebruikt ter verbetering van zijn bestuurbaarheid, wanneer het wordt gesleept of geduwd;

3°. groot schip: schip niet zijnde een klein schip;

4°. klein schip: schip waarvan de lengte minder dan 20 m bedraagt, waartoe als de lengte wordt aangemerkt de afstand van de voorkant van het voorste tot de achterkant van het achterste vaste deel van de romp, zonder de boegspriet, de papegaaistok en het trimvlak, zulks met uitzondering van

a. een schip dat een groot schip sleept, assisteert, duwt of langszijde vastgemaakt meevoert;

b. een passagiersschip;

c. een veerpont;

d. een vissersschip;

e. een duwbak;


5°. snel schip: groot motorschip, dat met een snelheid van meer dan 40 km per uur ten opzichte van het water kan varen;

6°. passagiersschip: schip dat meer dan 12 passagiers mag vervoeren;

7°. zeegaand schip: groot schip dat, nadat het van zee is gekomen dan wel voordat het naar zee vertrekt, deelneemt aan de scheepvaart op een der in bijlage 11 genoemde vaarwegen;

8°. bovenmaats schip: schip, behorende tot een daartoe door de bevoegde autoriteit aangewezen categorie van schepen, die in hun manoeuvreerbaarheid zijn beperkt, doordat zij ten gevolge van hun diepgang of hun lengte gebonden zijn aan een bepaald gedeelte van de vaarweg;

9°. duwboot: motorschip dat deel uitmaakt van een duwstel en daarbij dient voor het voortbewegen en het sturen van de andersoortige schepen en dat daartoe is gebouwd of ingericht;

10°. duwbak: schip dat is gebouwd of in het bijzonder geschikt is om te worden geduwd;

11°. zeeschipbak: duwbak die is gebouwd om aan boord van een zeeschip te kunnen worden vervoerd en om de binnenvaarwegen te bevaren;

12°. drijvend werktuig: schip voorzien van werktuigen, die zijn bestemd om op vaarwegen of in havens te worden gebruikt;

13°. vissersschip: schip dat vist met netten, lijnen, sleepnetten of ander vistuig, die de manoeuvreerbaarheid beperken;

14°. veerpont: schip dat een veerdienst onderhoudt, waarbij de vaarweg wordt overgestoken, en dat door de bevoegde autoriteit als veerpont is aangemerkt;

15°. zeilschip: schip dat uitsluitend door middel van zijn zeilen wordt voortbewogen. Een schip dat onder zeil vaart en tegelijkertijd zijn mechanische middelen tot voortbeweging gebruikt is een motorschip;

16°. zeilplank: klein zeilschip voorzien van een vrij bewegende zeiltuigage, die is gemonteerd op een in alle richtingen draaibare mastvoet en die tijdens het zeilen niet in een vaste positie wordt ondersteund;

17°. snelle motorboot: klein schip dat, bij gebruikmaking van zijn mechanische middelen tot voortbeweging, sneller dan 20 km per uur ten opzichte van het water kan varen;

18°. waterscooter: snelle motorboot gebouwd of ingericht om door een of meer personen skiënd door of over het water te worden voortbewogen;


Punt 15 zegt dat een zeilschip, niet op de motor, ook een schip is. Hieruit concludeer ik, dat een schip, dus ook zeilschip, door de brug mag varen, rekening houdend met aanwijzingen van de brugwachter. Dit mag dus ook onder zeil gebeuren. De brugwachter kan daarbij aanwijzingen geven, zoals in dit geval dat je niet zeilend mag doorvaren. Dat kan de brugwachter doen terwijl het schip de brug naderd, of als het schip de brug passeerd. Je zult je aan die aanwijzingen moeten houden. Voor de brugwachter zou dan dus moeten gelden dat hij op tijd zijn aanwijzing kenbaar maakt. Het is te laat als hij de aanwijzing 'niet zeilend door de brug' pas geeft als je door zijn brug vaart. Je zeil dan nog laten zakken is niet logisch.




Een lange post kort samengevat:


Zeilend door de brug is toegestaan mits je snelheid minderd. Je dient aanwijzingen op te volgen. Aanwijzingen kunnen kenbaar worden gemaakt voor de brug, of tijdens het doorvaren.


Conclusie
In dit geval hebben twee mensen het niet gedaan zoals je het zou verwachten. Mijn eerst efout: Ik ben door rood/groen gevaren, wat natuurlijk nooit mag. Let op: ik was daarbij geen zeilboot, want ook de motor stond aan, dus had een omgekeerde kegel moeten voeren. Dat was mijn tweede fout!
Echter, het negeren van de lichtaanwijzingen op de brug, was volgens mij het gevolg van een actie van de brugwachter die mij wilde duidelijk wilde maken dat hij bepaalde aanwijzingen voor de doorgang van zijn brug heeft opgesteld, die hij mij (nog) niet gemeld had. Klaarblijkelijk mag ik van hem geen gehesen zeilen hebben als ik door zijn brug vaar. (Let op: volgens de wet zeilde ik niet meer, maar volgens mij maakt dat voor deze brugwachter niet uit.) Deze aanwijzingen, die hij niet kenbaar heeft gemaakt voor de brug middels een teken, wijken af van de officiele regels. Misschien dat hij de aanwijzing nog kenbaar had willen maken, en dat hij daarom het licht zo lang op rood/groen heeft laten staan, terwijk de brug al enige tijd maximaal op stond... (wel een beetje onlogisch).... Deze onduidelijkheid en handelswijze van de brugwachter heeft voor de onveilig situatie gezorgd, waarbij ik dus uiteindelijk de enige ben die echt fout zat, want ik ben zonder kegel door rood/groen gevaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl