@ Martinbeens , Ja qoute is misgegaan . Ter verduidelijking, de reflectie is met een bewegende boot niet veel slechter. Ik ben het daar niet met je eens.
Daarnaast geef ik de weg van reflectie aan , ter verduidelijking, dat die in dezelfde richting gaat waar hij vandaan komt. In eerste instantie is de reflectie onder een hoek van 90 graden . Daarna treedt hij weer uit onder een hoek van 90 graden en gaat dan pas zoals je zegt in de richting vanwaar hij gekomen is , waardoor je op de door jou genoemde invalshoek is gelijk aan uitvalshoek komt. Het deel waarop gereflecteerd wordt geeft niet de terugkerende reflectie.
Zet een voorbeeld op, pak een reflector , zet m op tafel , neem een A4 , zet
L lange zijde een pijl naar boven, boven een pijl naar R en R lange zijde een pijl naar beneden. Houd nu je A4 gewoon parallel aan de tafel en in de reflector., Dan zie de inkomende reflectie en de uitgaande reflectie.
Hoop dat het duidelijk is.
Gr. Dennis
Hoi dennis,
Ik voel toch de behoefte om nog even te reageren:
Ik stel niet dat de reflectie op een bewegende boot slechter is dan een niet bewegende boot. Lees mijn posting nog maar eens na.
Mijn standpunt is dat het niet uitmaakt in welke positie de reflector gemonteerd wordt. het nastreven van een zuiver verticale regenvangerpositie is onzin voor een schip welk in het water ligt. Dit omdat een schip altijd schommelt, rolt, stampt enzovoort. Ik hoop dat je mijn zienswijze kunt volgen.
Algemene gewetensvraag: Als ik een radarreflector in de regenvangerpositie monteer, in welk vlak vindt dan reflectie plaats?
Juist! niet alleen in het horizontale vlak, maar er vindt ook verstrooiing in het diagonale vlak plaats, terwijl reflectie in het horizontale vlak het meest effectief is ( want: reflecteerd de meeste energie richting de radarantenne)