Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: brede spiegels?

Re: brede spiegels? 21 feb 2013 14:33 #370915

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Klusbaasje schreef :
Pjetrow schreef :
Ik snap het niet helemaal: die grote racers gaan toch zo hard dat ze eigenlijk nooit echt ruime wind varen (Apparent). De grote voorzeilen die je ziet zijn ook allemaal vlakke zeilen (code-zero's?), ik dacht altijd dat dat kwam omdat ze zo hard varen op ruime koersen dat de apparent wind alweer veel scherper is. Wat is dan het voordeel van de brede kont?

dat klopt helemaal. ze planeren dan ook op alle koersen, maar (natuurlijk) gaan ze het hardst op een ruime koers (met strakke vlakke zeilen). Zonder die brede kont zouden ze niet (zo snel) planeren.

Overigens, de eerste boot die op alle koersen planeerde was de FD, 1951. Tot die tijd duwden alle bootjes een berg water opzij.
Er waren al eerder boten die op alle rakken planeerden. Denk aan 18 foots skiff in Australie sinds 1937. En er waren ook al eerder boten die geen bergen water opzij hoefden te duwen.
Denk aan Sharpie, O-jol, Finnjol en nog wel wat handjes vol! Deze boten planeerden op ruime rakken ook niet slecht!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 21 feb 2013 14:35 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brede spiegels? 21 feb 2013 18:10 #371002

Je hebt vormstabiliteit en gewichtsstabiliteit.

Een hele brede platte bak gooi je moeilijk omver, dat is vormstabiliteit. Een boot met een hele diepe en zware kiel krijgt stabiliteit onder helling omdat de zwaartekracht de kiel naar beneden wil trekken.

De weerstand door het water word bepaald door verschillende factoren:
- Natoppervlak, wrijvings weerstand, alleen interesant voor lage relatieve snelheden (relatieve snelheid is snelheid tov de rompsnelheid)
- Golfweerstand, golven trekken kost energie, als je rompsnelheid vaart is 99,5% van alle weerstand gegenereerd door de golven.
- aanvaringsweerstand, word grofweg bepaald door het frontale oppervlak dat tegen het water aanbotst.

Om veel zeil te kunnen voeren heb je stabiliteit nodig. Gewicht wil je neit hebben op een racer, dus ga je de waterlijn zo breed mogelijk maken. Op die manier genereer je stabiliteit met de 3e macht.
Omdat je de weesrstand niet wilt laten toenemen wil je de total breedte vand e boot niet groter maken. Je wilt ook niet teveel afgestompt worden door golven, dus wil je de boeg ook niet al te vol maken.
Blijft over: waterlijn oppervlakte vergroten nabij de spiegel.

Werkt voortreffelijk, vooral in combinatie met een kantel kiel en steekzwaarden, omdat je die onder een hoek kunt plaatsen. Heb je deze bewegende onderwaterdelen neit, dan ga je allerlij andere nadelen in je boot invoeren op aandewindse koersen, daarom werkt een brede kont niet/minder goed op een toerboot. Alleen geeft eht veel ruimte binnen, en staat het racy dus doen veel werven/onterpers het wel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl