Aernoudt schreef :
Dat klopt: brede spiegel = veel wetted surface (dus drag) is hoger dan bij een slankere vorm (maw: dat kost je snelheid). Met ruime wind vaart het echter wel geweldig
Heel belangrijk is ook het gewicht van de boot.
Aan de wind trim je de kiel wat terug, komt de boot een beetje op z'n kant te liggen, en heb je ineens een hele slanke boot. Nog steeds met veel zeildragend vermogen
Ook de brede vormen zijn snel aan de wind, puur omdat ze zoveel zeildragend vermogen hebben, en onder helling ook niet bepaald een brede waterlijn hebben. Comfortabel is anders, als er een golf tegen de onderkant klotst voel je dat lekker doorzetten in je rug.
Pjetrow schreef :
Ik snap het niet helemaal: die grote racers gaan toch zo hard dat ze eigenlijk nooit echt ruime wind varen (Apparent). De grote voorzeilen die je ziet zijn ook allemaal vlakke zeilen (code-zero's?), ik dacht altijd dat dat kwam omdat ze zo hard varen op ruime koersen dat de apparent wind alweer veel scherper is. Wat is dan het voordeel van de brede kont?
Oppervlak.
oppervlak en snelheid creëren samen lift.
Lift heb je nodig om de romp het water uit te duwen.
De harde lijnen laten snel water los.
Ronde achterschepen kunnen wel lift genereren, maar laten het water nooit helemaal los. Geeft een veel rustiger vaargedrag(minder gestuiter) maar kost wel iets aan snelheid.