De term komt uit de oude Franse Tonnage-rules, voorloper van de IOR eenheidswedstrijden. Deze wedstrijdformules werden gebruikt bij wedstrijden in de Seine-baai als vervolg op de serieuze meter-klasse wedstrijden daar. Waar een "ton" precies voor staat weet ik niet, maar men vermoed dat het gaat om inhouds- of vracht eenheden. Weet iemand dit zeker? En de uitkomst van de formule is in voet, niet in tonnen, het is me ook niet duidelijk waarom dan toch de term "ton" gebruikt werd.
De ton-klassen verdeelden het wedstrijdveld in groepen, in elke groep gold wie het eerst binnen is die heeft gewonnen. Je kreeg na verloop van tijd boot-ontwerpen naar de mazen in het net van de formule. De ton-klassen leverden over het algemeen smalle waterlijnen op en brede heupen met een toptuig met grote voordriehoek en klein grootzeil. Als gevolg van de kleine grootzeilen ontstonden ook voorzeilen als de tall-boy/blooper. Een kwarttonner (725) is ontworpen naar de 26 voet (kwart-) ton-klasse, zo hebben we ook de halftonner (870) en minitonner (570).
De ton-klassen zijn later overgedragen aan de IOR die in de jaren 70 nog een aantal wedstrijden onder deze formule georganiseerd heeft, dat was de tijd waarin ook Kremer/Waarschip successen behaalden met ontwerpen die speciaal ontworpen waren om optimaal te presteren in dit soort wedstrijden. Nadien is de formule achterhaald door andere.
Marcel