Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: roer bij droogvallen

roer bij droogvallen 09 apr 2013 13:36 #386640

Een technische vraag aan zeilers!

ik heb een eurokruiser met een kimkiel en ik ben van plan deze zomer het wad op te gaan. ik wil dan natuurlijk gaan droogvallen. Echter het viel mij op dat als ik hem straks in de klei ga zetten , dat het gewicht van de boot bij de spiegel volledig op het roer komt te staan. Dat roer hangt aan twee scharnieren waarvan een pen is doorboord en er zit een klein splitpennetje in. Kortom het gewicht hangt straks op een klein split pennentje.
heeft iemand een slimme oplossing ?

ik heb foto's bijgevoegd
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 09 apr 2013 14:13 #386658

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 690
Reserve splitpennetjes op voorraad houden.:laugh:
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 09 apr 2013 14:16 #386659

Roer eraf halen of wadpoot vlak naast roer zou ik zeggen.

Denk je dat de boot naar achter zou vallen zonder roer? Dan nog hoeft het roer maar een gedeelte van het bootgewicht te dragen, maar ook daarvoor is het splitpennetje (en roerbeslag) niet op bemeten lijkt me...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 09 apr 2013 14:19 #386660

Nachtvlinder schreef :
Roer eraf halen

Lijkt mij de beste oplossing
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 09 apr 2013 14:24 #386662

Bij zo'n aangehangen roer zou ik het roer eraf te halen voor je droogvalt.
Andere kimkielers ( zoals mijn Leisure27) hebben een doorgestoken roer met een volledige scheg waarop de boot dan deels kan steunen.
Overigens zal je roer naar ik aanneem even diep of iets minderdiep reiken dan de kimkielen want daar hoort de boot op te staan.
Om het roer er makkelijk af te kunnen halen kun je die splitpen beter vervangen door een borgpen van onderstaand type.
Zoiets hebben veel watersportwinkels of je bestelt er een bijv. hier;
www.rvs-products.nl/borgpen-p-3611.html
Ad
Laatst bewerkt: 09 apr 2013 14:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 09 apr 2013 14:25 #386663

  • Symphony
  • Symphony's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
ik heb geen idee hoe zwaar dat roer is maar misschien een idee om de splitpen er van te voren uit te halen op het wat het roer bij draagvallen even dwars vast zetten (zodat het niet onder de romp blijft hangen) mocht er kracht op het roer komen word deze in het ergste geval van de pen af gelicht.

Roer wel even borgen(met een touw ofzo) natuurlijk;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 09 apr 2013 14:34 #386667

Nachtvlinder schreef :
Roer eraf halen of wadpoot vlak naast roer zou ik zeggen.

Denk je dat de boot naar achter zou vallen zonder roer?

Ik weet niet wat voor egwicht een eurokruiser heeft en heoveel ballast maar zowel mijn vorige boot ( een kimkieler van dik 2 ton) als mijn huidige ( ook kimkieler van dik 3 ton) bewegen zelfs niet als ik helemaal voorop of achterop de boot sta. Ook niet als het roer de grond niet raakt (hoewel dat er wel voor is bedoeld).
In de winterstalling klim ik ook gewoon via de zwemtrap aan boord zonder dat roer of scheg zijn onderteund. ( en ik weeg 110 kg :blush: :ohmy: ); zie foto.
Zal allemaal dus wel meevallen.
Gewoon een keer proberen als de boot op de kant staat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 09 apr 2013 15:31 #386689

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
De €Xr van forumlid Dracoplasm heeft een hele aparte roerpen constructie, het roer schuift omhoog langs die pen. Er is een foto van op het forum: link naar post met foto Misschien is dat een idee?
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 09 apr 2013 16:09 #386703

allen bedankt voor de vele reacties, ik kan hier wat mee, en ga direct aan de slag :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 09 apr 2013 16:51 #386724

Mag ik je nog een tip geven: maak je roer voor de zekerheid vast met een borglijntje aan de boot. Je zult niet de eerste zijn die zijn roer verliest. Ik zie de van mijzelf nog wegdrijven...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 09 apr 2013 17:04 #386735

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27684
kopmeiners schreef :
Dat roer hangt aan twee scharnieren waarvan een pen is doorboord en er zit een klein splitpennetje in. Kortom het gewicht hangt straks op een klein split pennentje.
heeft iemand een slimme oplossing ?
De boot staat nu op de wal, zo te zien. Het roer lijkt de grond niet te raken. Je kunt nu dus nog testen wat de boot doet als je met je volle gewicht aan de spiegel gaat hangen. Voorzichtig proberen.
Als het zo werkt draagt het roer niet meer dan je eigen gewicht en dat van wie er eventueel verder nog in de kuip komt.
Maar de boot kan bij het droogvallen natuurlijk op een ongelijke bodem komen te staan, waarbij de krachten aanzienlijk groter kunnen worden.
Het roer verwijderen is alleen een serieuze optie als je dat makkelijk van de vingerlingen af kan tillen vanuit de kuip. Het roer van mijn eigen boot (Southerly 28) is daar in ieder geval veel te zwaar voor.
Misschien is het een optie om het gat waar nu de splitpen in zit, op te boren tot 6 of 8 mm. Als je er daarna een bout erin steekt en een moer erop draait kun je aanzienlijk grotere krachten hebben.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 09 apr 2013 17:32 #386759

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13690
en wat meer definitief; is die pen niet te vervangen door een borstbout etc?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 09 apr 2013 19:23 #386794

Alle droogvallende charterschepen hebben het roer gezekerd met een lijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 10 apr 2013 04:55 #386835

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
ik zou me er niet heel druk om maken. je valt niet droog op beton. Tijdens het droogvallen kan het roer misschien de bodem raken, maar door het stromende water spoelt het zand meteen weg en zakt je roer wel in het zand.
Borglijntje is altijd een goed idee,

edit: deze foto kwam ik elders op ons forum tegen:


Uploaded with ImageShack.us
roer valt er niet af.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 10 apr 2013 06:00 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 10 apr 2013 05:54 #386842

Misschien zou je je eens af moeten vragen waarom die Eurokruiser kimkielen heeft?
Juist ... om droog te kunnen vallen. :laugh:
Dan mag je eigenlijk verwachten dat of het roer er tegen kan of het roer er af moet bij droogvallen. Ik denk , gezien de constructie met vingerlingen en alleen dat splitpennetje als borging , het laatste.
Ad
Laatst bewerkt: 10 apr 2013 05:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 10 apr 2013 06:46 #386863

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
@Yellow Boat: Er zijn ook €Xr's met een centrale kiel. Dat is inderdaad wat lastig droogvallen ;)
@TS: Ik gebruik geen splitpennetje in de onderste vingerling, maar een stukje RVS laselektrode van 2,5mm. Dat past precies en steekt niet ver uit. Onder dat pennetje, boven het oog gebruik ik een 12mm RVS carrosserie-ring (iets uitgeveild) om iets meer draagvlak te geven als het roer omhoog wil komen. Ik heb (nog) geen ervaring met droogvallen, maar wel met het aan de grond laten lopen van mijn €Xr, dat doe ik om de zeilen te hijsen (maar ook een beetje om forumlid Endless te laten schrikken, flauw, ik weet het. Hij heeft een €Xr met een centrale kiel en dan heb je andere reflexen nodig).
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 10 apr 2013 06:46 #386864

lodewijk stegman schreef :
kopmeiners schreef :
...Misschien is het een optie om het gat waar nu de splitpen in zit, op te boren tot 6 of 8 mm. Als je er daarna een bout erin steekt en een moer erop draait kun je aanzienlijk grotere krachten hebben...
stegman

Alleen als je vingerlingen dat aankunnen!! Bij Southerly 28 is dit overbemeten in mijn herinnering. Theoretisch kun je je splitpen ook juist vervangen voor iets dunners: dan wordt het een breekpen om de vingerlingen te beschermen. Overigens denk ik niet dat je je boot achterover wilt zien vallen, mocht het roer als onderdeel van de droogvallende "driehoek" gedimensioneerd zijn.
Laatst bewerkt: 10 apr 2013 06:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 10 apr 2013 07:04 #386870

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
@TS: Kijk nog even naar de foto die Roblisto plaatst: Dracoplasm's nieuwe roer drukt ook tegen de romp aan. Hierdoor ontstaat de door EDIT:Yellow Boat Nachtvlinder genoemde driehoek voor stabiel droogvallen. Of dit ooit de bedoeling is geweest van de werf, weet ik niet, maar je kunt het roer van een €Xr er niet onderuit halen in de 'recht zo die gaat' stand (tenminste niet met de originele vingerlingen en het originele roer).
Het splitpennetje is wellicht niet eens nodig, het roer kan er alleen af indien je 90o roeruitslag geeft. (maar als je met die roerstand droog komt te vallen... Tja, dan)
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 10 apr 2013 07:06 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 10 apr 2013 07:15 #386875

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27684
Nachtvlinder schreef :
lodewijk stegman schreef :
kopmeiners schreef :
...Misschien is het een optie om het gat waar nu de splitpen in zit, op te boren tot 6 of 8 mm. Als je er daarna een bout erin steekt en een moer erop draait kun je aanzienlijk grotere krachten hebben...
Alleen als je vingerlingen dat aankunnen!! Bij Southerly 28 is dit overbemeten in mijn herinnering. Theoretisch kun je je splitpen ook juist vervangen voor iets dunners: dan wordt het een breekpen om de vingerlingen te beschermen. Overigens denk ik niet dat je je boot achterover wilt zien vallen, mocht het roer als onderdeel van de droogvallende "driehoek" gedimensioneerd zijn.
Laten we het allemaal niet overdrijven.
Zelfs als het roer even diep steekt als de kielen, dan rust de boot voor meer dan 90 % op die kielen. Er is altijd een samenhang tussen gewichtszwaartepunt en zeilpunt, wat ervoor zorgt dat elke boot in principe volledig op z'n kiel(en) rust als ie recht overeind wordt gehouden. Alleen in bijzondere gevallen wordt het roer zwaarder belast.
Onder invloed van stroom kunnen kielen en roer wat in het zand zakken, maar dat gebeurt zo gelijkmatig dat de gewichtsverdeling tussen kielen en roer weinig zal veranderen. Op plekken met weinig stroom (zie het fotootje dat opzij van de haven van Schier is gemaakt) is de bodem zachter, wat er ook voor zorgt dat het roer niet meer kracht hoeft op te nemen dan in andere gevallen.
De huidige splitpen vind ik voor een droogvallende boot nogal flimsy. Het risico zou kunnen zijn dat als het roer omhoog wordt gedrukt, de splitpen dusdanig vervormt dat ie gedeeltelijk klem komt te zitten tussen roerbeslag en vingerlingen. Zeker als de vingerling al wat speling heeft (bij een boot van deze leeftijd 9 van de 10 keer het geval)
Als het bij die splitpen blijft, zou ik het roer er voor het 'gaan staan' liever afhalen, eerlijk gezegd. Wat me eigenlijk teveel getoeter lijkt. Versterken van de bevesting van de vingerlingen is ook nog een optie.
Maar gezien de foto van de boot bij schier is er ervaring met een droogvallende Eurokruiser op dit forum, dus waarom de eigenaar van die boot niet even naar zijn ervaringen vragen?
De oplossing van Symphony lijkt me trouwens ook praktisch. Splitpen eruit halen voor droogvallen. De vingerlingen zijn niet voor niks zo lang gemaakt, waarschijnlijk. De zaak kan meerdere cm's omhoog schuiven voor het roer eraf komt. Met het eerdergenoemde borglijntje erbij zijn we er een heel eind uit. Blijft de vraag wat er gebeurt als je zonder roer met drie mensen achterop gaat staan. Dat zal ook nog wel loslopen lijkt me. Ik vond ergens dat de kimkiel-Eurokruiser 2000 kg weegt. redelijk zwaar voor boot van die maat. Die komt niet zomaar achterover.

--
stegman
Laatst bewerkt: 10 apr 2013 07:21 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 10 apr 2013 07:30 #386879

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27684
Peper schreef :
@TS: Kijk nog even naar de foto die Roblisto plaatst: Dracoplasm's nieuwe roer drukt ook tegen de romp aan. Hierdoor ontstaat de door EDIT:Yellow Boat Nachtvlinder genoemde driehoek voor stabiel droogvallen. Of dit ooit de bedoeling is geweest van de werf, weet ik niet, maar je kunt het roer van een €Xr er niet onderuit halen in de 'recht zo die gaat' stand (tenminste niet met de originele vingerlingen en het originele roer).
Het splitpennetje is wellicht niet eens nodig, het roer kan er alleen af indien je 90o roeruitslag geeft. (maar als je met die roerstand droog komt te vallen... Tja, dan)
Groeten, Peper.
Goeie observatie.
Of het roer tegen de romp aandrukt is niet echt goed te zien, maar het is aannemelijk dat er niet veel ruimte zit tussen de romp en de bovenzijde van het balansdeel. Het roer hoeft maar weinig omhoog te komen, of het balansdeel drukt tegen de romp.
De helmstok in neutrale stand vastzetten tijdens het droogvallen lost het probleem van het onder de romp vandaan draaien op.

--
stegman
Laatst bewerkt: 10 apr 2013 07:30 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 10 apr 2013 07:30 #386882

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
Peper schreef :
..... het roer kan er alleen af indien je 90o roeruitslag geeft.....

ah kijk, dat is de oplossing. Als de boot droog staat en hij zakt iets achterover, dan kan het roer niet omhoog schuiven en komen de krachten niet op de splitpen. De onderkant van de boot komt op het roer en de boot 'staat' op het roer, en hangt niet aan de vingerlingen.

Kennelijk heeft iemand daar in de ontwerpfase al eens over nagedacht.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 10 apr 2013 08:40 #386901

wederom dank voor de goede adviezen, ik ben beginnend watersporter en dit soort zaken zijn voor mij nieuw. een buurman in de jachthaven waar de boot nu op de wal ligt wees mij op een potentieel probleem en mijn vraagbaak is dan direct dit forum.

ik heb weer een hoop geleerd waarvoor dank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 10 apr 2013 15:28 #387014

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7197
onze balaton24 had eerder ook een construktie met losse scharnierpinnen met splitpennen. heb ze vervangen door rvs bouten met moer en deze weer geborgd met splitpennen.
als wij droogvallen raakt het roer ook altijd de bodum en rust er ook een beetje op omdat de kimkielen altijd een beetje in de bodem wegzakken.
overigens is mijn ophanging veel dunner dan op de fotoos te zien is maar heb er nog nooit problemen mee gahad.
als de boot op de kant staat dan hangt het roerblad ongeveer 15cm boven de grond en zelfs met twee dikke kerels achter op de boot raakt het roer de grond niet.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 10 apr 2013 17:27 #387058

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Hoewel ik denk dat het niet echt nodig is, toch misschien een tip om te overwegen. Je zou de pinnen waarin het roer hangt kunnen (laten) verlengen en bovenop schroefdraad tappen. Hier zelfborgende schroeven opzetten en zo heb je dan een constructie waarbij het roer de ruimte heeft om omhoog te komen mocht het nodig zijn terwijl het roer wel geborgd is. Is maar een kleine aanpassing die veel gemak en rust kan betekenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roer bij droogvallen 10 apr 2013 18:58 #387089

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13690
zoiets had ik al ook eerder aangegeven; de pinnen te vervangen door borstbouten. Ik moet er niet aandenken dat de borging van mijn roer afhankelijk zou zijn van een splitpen...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl