Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: gewicht in de punt van een motorzeiler

gewicht in de punt van een motorzeiler 12 apr 2013 20:35 #387672

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
hoi
We hebben een motorzeiler van 12 meter en daar liggen in de punt blokken lood van minstens 200kg samen.
Het is niet orgineel (er staat een merknaam in van een andere boot).
Ik kan zelf geen reden bedenken om zoveel lood in de punt te hebben buiten het rechtleggen van de waterlijn maar het lijkt mij dat dat niet opweegt tegen de nadelen ervan.
Iemand een idee waarom dat gedaan is?
Kan het ook invloed hebben op het ongewenst oploeven met een stevige wind?
Daar hebben we nu ook wat last van vanaf windkracht 6 begint de boot op te loeven als het grootzeil en de genua gehezen is.( of loopt gewoon uit het roer) dat is als we een beetje aan de wind varen.
Is dat nog op een andere manier wat te verbeteren?(masttrim,etc?)
Hiervoor hadden we een gewone zeilboot van 10,5 m en daar moest je echt gek mee doen om dit te krijgen.

herman
marine trader 40 ms tatiana
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 13 apr 2013 04:27 #387711

is er niet ooit een zwaardere(kilo's) motor,grotere watertank oid in gezet en is dit gewicht nodig om de boot weer recht te leggen

bij onze southerly scheelt het een hoop als de voorhut leeg is ivm uit het roer lopen

groeten
Frank
Laatst bewerkt: 13 apr 2013 04:30 door pantaleimon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 13 apr 2013 05:11 #387715

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Bij mijn boot is hetzelfde aan de hand (alleen iets minder kilos in de punt).
Reden voor de compensatie is dat er een nieuwe rvs tank achterin het schip is geplaatst, terwijl de oude meer naar voren onder de motor zat.
Maar met uit het roer lopen heeft dat denk ik weinig te maken.
Dat moet je meer zoeken in de (oudere?) zeilen, de plaats van de maximale bolling en de zeilstand. Bij te veel helling (dus meer wind) neemt je loefgierigheid toe. Dan moet je dus gaan reven. Begin eens met je grootzeil!
Er is een draad over de trimkaart nu. Kijk dat ook eens door.
Succes!
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 13 apr 2013 05:15 #387717

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
De meenste moderne tourboten gooien met alle lappen erop bij windkracht 6 de kop in de wind. Stukje zelfbehoud. Een motorsailor is veelal ondertuigd en kan het wat langer volhouden. Maar een rif zetten is geen schande. Met welke 'gewone' zeilboot had je geen enkele last?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 13 apr 2013 06:30 #387753

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Met lood voorin zal het lateraalpunt van de boot meer naar voren gaan.
Dus in principe loefgieriger!
Probeer dus eens te varen zonder lood in het voorschip.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 13 apr 2013 06:41 #387758

douwe schreef :
Met lood voorin zal het lateraalpunt van de boot meer naar voren gaan.

da's alleen waar als er geen kiel onder zit....
en zou het zeilpunt niet ook naar voren gaan, meer zelfs?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 13 apr 2013 06:42 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 13 apr 2013 06:44 #387760

als ik naar je profielfoto kijk (de boot) en ook nog lees dat hij 12 meter is dan kan ik me niet voorstellen dat 200kg in de punt een merkbaar nadeel is, het is gewoon 'niets' ten opzichte van de rest van de boot (model, afmeting, diepte).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 13 apr 2013 06:48 #387761

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Baasklusje schreef :
douwe schreef :
Met lood voorin zal het lateraalpunt van de boot meer naar voren gaan.

da's alleen waar als er geen kiel onder zit....
en zou het zeilpunt niet ook naar voren gaan, meer zelfs?

Je hebt gelijk
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 13 apr 2013 06:49 #387762

Baasklusje schreef :
douwe schreef :
Met lood voorin zal het lateraalpunt van de boot meer naar voren gaan.

da's alleen waar als er geen kiel onder zit....
en zou het zeilpunt niet ook naar voren gaan, meer zelfs?

Inderdaad gaat het zeilpunt een klein beetje naar voren als de mast meer rechtop komt of zelfs wat naar voren helt.
Maar uiteraard gaat ook het lateraalpunt wat naar voren omdat het voorschip immers wat dieper in het water komt meer oppevlak zal hebben en tegelijkertijd het achterschip wat hoger komt en daardoor minder opeprvlak onder water heeft..
Maar of je daar echt veel van merkt vraag ik me af.
Ik vindt 200 kg sowieso niet zo veel op een 12 meter motorzeiler die toch gauw minstens een ton of 8-10 weegt.Tenminste in polyester.
Misschien eens meten op de waterlijn wat het uitmaakt met en zonder die extra ballast?
Als het vrijwel niks uitmaakt zou ik die ballast gewoon weglaten.
Veel gewicht in de punt verslechterd immers ook het stampgedrag in golven
Ad
Laatst bewerkt: 13 apr 2013 06:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 13 apr 2013 07:22 #387768

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13690
misschien is die 200kg er alleen maar in gelegd om gedrag in golven aan te passen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 13 apr 2013 11:24 #387814

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
bedankt voor de antwoorden.
Zelf had ik ook het idee dat een paar 100 kilo niet echt veel uitmaakt,de boot weegt 16.5 ton leeg.
Iemand zei het gedrag in golven aanpassen, kan het voordeel hebben dan?
Ik moet nog kijken hoeveel er precies inligt ik heb er gisteren 3 uitgehaald en die wegen bijna 30 kg p/st.(die lagen bovenop het hout)
Hoeveel er nog liggen kan ik nog niet zien die zijn onder de zeilopslag gelegd en moet ik een deel hout verwijderen.(via een klein gaatje zie je er diverse liggen).
Dat oploeven was ik zo niet gewend mijn vorige boot was een nantucket 34,een vinkieler en geen langkieler als deze ook die wel eens te ver geduwd maar deze reageert wat vervelender.
De autopilot duwt het roer dwars totdat de snelheid er helemaal uit is en de boot gaat dan vrijwel niet meer vooruit(2.5kn gps) steeds schuiner en blijft dan onbestuurbaar schuin driften.Met de motor erbij aan hebben we veel minder last logisch lijkt me door de druk van de schroef.
Het zal wel gewoon een beperking zijn van de boot kunt niet alles hebben.
Ga in ieder geval wel de rest van het lood eruit halen en eens kijken wat er gebeurt als er iemand nog een goede reden kan bedenken waarom dat lood daar ligt lees ik het graag.
vr gr herman
ps ik hoop natuurlijk een beetje op een link tussen dat oploeven en dat lood maar had zelf al het idee dat het nooit veel uit kan maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 13 apr 2013 11:39 #387815

snoopy schreef :
Iemand zei het gedrag in golven aanpassen, kan het voordeel hebben dan?

Het gedrag in golven wordt alleen slechter met extra gewicht voor of achterin de boot.
Daarom wordt zelfs op grotere boten vaak de (zware) ankerketting wat verder naar achteren geleid om zo het gedrag in golven te verbeteren.

En bij 16,5 ton denk ik niet dat je überhaupt iets ziet veranderen in de waterlijn met of zonder dat gewicht.
Misschien kun je het beter onderin de boot op de kiel leggen want extra gewicht daar is wel gunstig voor het vaargedrag.
Ad
Laatst bewerkt: 13 apr 2013 11:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 13 apr 2013 11:42 #387817

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13690
ik zei dat..
mogelijk dat de vorige eigenaar daar een idee over had (al dan niet onterecht natuurlijk)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 13 apr 2013 11:56 #387822

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Dat idee heb ik ook daarom ook de vraag in het begin, er zit ook een generator achterin de boot maar die zit op een normale plaats voor deze boten en als het al compensatie voor die generator is, is het dan merkbaar als de boot achter iets dieper ligt(achterschip is veel voller als voor).met merkbaar bedoel ik natuurlijk de vaareigenschappen.
Tja en reven met wk 6 inderdaad doe ik dat voortaan maar de boot ging niet echt vooruit en tot dat gedoe ook niet heel erg schuin (max 15gr).
Vaak zeil ik ook met alleen de genua en kotterfok, met de vorige boot 1 keer uit het roer gelopen door windvlagen van dik 7 maar toen gingen we ook al ruim rompsnelheid (en hing er iemand achter op een opblaasding, die wil dat nooit meer) voor de duidelijkheid we wonen niet in nl en het water is hier altijd iets van 27gr.
Las nu ook dat de eerste reactie van iemand met ook een motorzeiler(alhoewel niet vergelijkbaar kwa romp) er wel een merkbaar effect is met gewicht voorin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 13 apr 2013 12:14 #387824

sy helios schreef :
mogelijk dat de vorige eigenaar daar een idee over had

de vorige eigenaar was naar alle waarschijnlijkheid een
loodsmokkelaar met Alzheimer :evil:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 13 apr 2013 12:42 #387827

Op die maat komt je boot ongeveer een cm verder omhoog als geheel. Als je het uit de boeg weghaalt, komt die zomaar enkele cm's omhoog.

Als ik op onze 20 tonner het 50kg zware anker van de boeg haal en in de berging nabij het achterschip opberg, dan komt de boeg al 1 tot 1,5cm omhoog (15.5m boot).

Voordeel heb je niet van de ballast, nadeel wel. Ik zou het er direct uit halen als het mijn boot was. Buiten dat, losse ballast in een zeilboot vind ik zelfs ronduit gevaarlijk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 13 apr 2013 13:29 #387830

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Erikdejong schreef :

Als ik op onze 20 tonner het 50kg zware anker van de boeg haal en in de berging nabij het achterschip opberg, dan komt de boeg al 1 tot 1,5cm omhoog .

Maar dat is toch lood om oud ijzer Erik (om even leuk on topic te blijven :-) )
Dan breng je gewicht van voorin naar gewicht achterin ?!
Dat is m.i. nog steeds gewicht in een uiteinde van het schip ipv midscheeps...
Of was het bij wijze van voorbeeld?
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 13 apr 2013 13:59 #387833

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13690
ik denk geen voorbeeld, maar verbetering vaargedrag
maar dat kan Erik beter uitleggen..
(heeft hij al eens eerder geschreven meen ik)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 13 apr 2013 19:45 #387935

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Ben er vanmiddag ff mee bezig geweest er zit wel iets meer als 200 kilo in heb er nu 5 blokken van 27,5 kg eruit en 6 van 15kg oftewel 227,5kg.
Helaas of gelukkig lagen de meeste niet los de vorige eigenaar had he geniale idee om er maar een klets beton over heen te gooien erg fijn om voorin de punt loodblokken los hakken met 30gr.
Er liggen er ongetwijveld nog wat in, alleen die liggen in masief beton en dat krijg ik er bijna niet uit, boot heeft zo wel een sterk neusje.Totaal gewicht kwam zeker boven de 300, dat is nu dus een stuk minder.
De voorkant is minstens 5 cm omhoog gekomen.
Weet ik ook waarom de punt onder de waterlijn zo masief klonk toen de boot eruit was.
Nu nog kijken of ik er iets van merk tijdens varen.
(tijdens varen viel me het wel altijd op dat de punt een beetje dook)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 14 apr 2013 08:11 #388015

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13690
nog een voordeel; dat zweet (lood) is geld waard :)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 14 apr 2013 09:32 #388030

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Ha ja daar heb ik ook aan gedacht alleen woon ik op een eilandje,eens kijken of ze er hier ook wat voor overhebben,in nl zag ik dat het 1,20 euro p/kg is.
Bewaar het nog wel ff tot ik gevaren heb straks had de oude eigenaar een ontzettend goede reden(lijkt me sterk maar je weet maar nooit).
Boot had last van zuid amerikaans onderhoud ,meeste is daar nu van opgelost maar kom af en toe nog wat tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 14 apr 2013 10:02 #388038

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7025
Misschien een beetje laat, maar toch even mijn ervaring met ballast. Mijn ( motor)bootje is een Saga20, dus een spitsgattertje. In 1993 gekocht door een Deen die er 10 jaar lang mee op zee ging vissen. De boot weegt volgens de werf 1200 kg incl motor. Incl inventaris en tank dus minimaal 1300 kg. Het is een S-spant en in de kielruimte trof ik over een lengte van 2 m ballast aan van ertsbrokken, ponsdoppen etc verpakt in dichtgebonden autobinnenbanden. Totaal wel 150 kg. Ik heb de ballast er een keer uit gehaald om het effect na te gaan. Resultaat: iets minder diepgang en minder stabiliteit ( knobbelig en wiebelig). Ik denk dat de ballast ooit is aangebracht om het gedrag in de golven te verbeteren. Ik laat de ballast dus maar zitten, al vaar ik niet op zee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gewicht in de punt van een motorzeiler 14 apr 2013 10:19 #388046

jerry schreef :
Misschien een beetje laat, maar toch even mijn ervaring met ballast. Mijn ( motor)bootje is een Saga20, dus een spitsgattertje. In 1993 gekocht door een Deen die er 10 jaar lang mee op zee ging vissen. De boot weegt volgens de werf 1200 kg incl motor. Incl inventaris en tank dus minimaal 1300 kg. Het is een S-spant en in de kielruimte trof ik over een lengte van 2 m ballast aan van ertsbrokken, ponsdoppen etc verpakt in dichtgebonden autobinnenbanden. Totaal wel 150 kg. Ik heb de ballast er een keer uit gehaald om het effect na te gaan. Resultaat: iets minder diepgang en minder stabiliteit ( knobbelig en wiebelig). Ik denk dat de ballast ooit is aangebracht om het gedrag in de golven te verbeteren. Ik laat de ballast dus maar zitten, al vaar ik niet op zee.

Ja maar dat was in de kiel. Dat doen bijv. ook in Noorwegen heel veel eigenaren van dit soort boten(die daar enorm veel rondvaren) maar dan wel netter dan in autobanden. :ohmy:
In de kiel zal best prima werken maar in de boeg een heel stuk minder hoor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl