Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Fortress, loodlijn en/of ketting.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 29 apr 2013 19:09 #392158

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Anker in de bakskist met ankerketting naar voren sjouwen lijkt me nogal gedoe. Afhankelijk van hoe vaak je gaat ankeren wellicht een voorziening voor in de boot maken?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 29 apr 2013 19:12 #392160

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ankeren zal ik alleen doen als de rode vlag voor Vlie hangt, daar wil je natuurlijk wel goed vast liggen. Of voor een duik bij mooi weer zonder wind, maar daar maakt het niet voor uit, daarnaast zie ik een anker als veiligheid middel om bij pech met veel wind niet aan lagerwal te raken, daarvoor moet hij wel optimaal houden.
Fortress is Alu en weegt niet veel, die ketting erbij kan ik wel handelen.
Laatst bewerkt: 29 apr 2013 19:15 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 29 apr 2013 19:16 #392161

buiten of je die ketting er aan moet doen ( ja natuurlijk) vind ik dat een anker altijd gebruiksklaar moet zijn, ik had er zelfs een achterop als "noodrem". maar dat was mijn keus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 29 apr 2013 19:17 #392162

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Zink en Alu vreet elkaar op, echter die korte tijd zal het wel meevallen. Lijn en ankerketting in een oude sporttas stoppen is handig.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 29 apr 2013 19:19 #392163

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
de fortres hangt op de pooh ook als ho ijzer(alu)achterop ja met lodenlijn voorloop
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 29 apr 2013 19:20 #392165

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Faran schreef :
Zink en Alu vreet elkaar op,

ja maar niet in de duur van het leven van de schipper :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 29 apr 2013 19:24 #392167

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Ik heb iets liever ketting dan loodlijn, maar als je de loodlijn al hebt.....

Zou het eerst eens zo proberen. Eventueel een beetje ketting er nog tussen maar dan is 10 meter wel veel.

Van corrosie met de ketting geen last gehad, het alu is goed voorbehandeld.

Zou de steel iig niet inkorten, dan beschadig je de toplaagvan het alu.

Fortress ankers zijn op mp erg gewild. evt verkopen en een iets kleiner model scoren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 29 apr 2013 19:27 #392169

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
sietse-ten schreef :
buiten of je die ketting er aan moet doen ( ja natuurlijk) vind ik dat een anker altijd gebruiksklaar moet zijn, ik had er zelfs een achterop als "noodrem". maar dat was mijn keus.

Anker ligt daar grijpklaar, heb een hele grote bakskist en hij ligt rechtop tegen de wand, gelijk bij de sluiting van het deksel met een elastiekje geborgd, lijn ernaast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 29 apr 2013 19:31 #392170

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
jouzers schreef :
Wat denken jullie of weten jullie uit ervaring, is enkel loodlijn voldoende, voegt een extra ketting nog iets toe aan houdkracht of is het enkel extra gewicht om te sjouwen.
Voor jachten geldt: De ketting (en ook het lood in de loodlijn trouwens) maken vrijwel niets uit voor de houdkracht. Zelfs als de hele 'lijn' uit ketting bestaat wordt hij bij harde wind helemaal strak getrokken. Alle houdkracht wordt dus door alleen het anker geleverd.

Een ketting(voorloop) is desondanks toch verstandig. Het onderste deel van de ankerlijn komt het meest met de bodem in aanraking en is daardoor het meest gevoelig voor slijtage. Ook zorgt het gewicht van de loodlijn en/of de ketting voor een zekere schokdemping. En het zorgt er (misschien) voor dat de schacht van het anker zo vlak mogelijk ligt als het anker zich ingraaft.

Kortom, een meter of vijf - tien ketting is geen slechte keuze. Als bonus verleng je daarmee je ankerlijn en daarmee je mogelijkheden om op dieper water te ankeren of een kleinere scope te kiezen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 30 apr 2013 05:25 #392211

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14994
Dit type anker graaft wat moeilijker opnieuw in bij een kentering of wind shift. Een flink stuk ketting zorgt er voor dat het draaien iets geleidelijker gaat. De ketting heeft redelijk wat weerstand als die over de bodem gesleept wordt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 30 apr 2013 08:38 #392253

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Voor jachten geldt: De ketting (en ook het lood in de loodlijn trouwens) maken vrijwel niets uit voor de houdkracht. Zelfs als de hele 'lijn' uit ketting bestaat wordt hij bij harde wind helemaal strak getrokken. Alle houdkracht wordt dus door alleen het anker geleverd.

Weet je dat zeker?
Het lijkt me dat een ketting juist wel bijdraagt tot de houdkracht van een anker! Door het gewicht blijft de trekhoek zo lang mogelijk behouden, waardoor het anker zijn werk kan blijven doen.
Het gewicht zorgt er tevens voor dat er al heel wat (wind)kracht opgevangen wordt vooraleer de houdkracht van het anker aangesproken wordt.
Het gewicht zorgt er tevens voor dat het anker tenminste de kans heeft zich opnieuw in te graven moest het even loskomen.
Voor mij geldt: ketting draagt veel bij tot de houdkracht van een anker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 30 apr 2013 08:44 #392254

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
En zo is dat!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 30 apr 2013 12:48 #392290

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
@Llex, Poohboot, deze artikelen geven een heel ander beeld. Ankerketting en ankergewichten zijn heel nuttig (om andere redenen), maar dragen NIET bij tot de houdkracht als het er op aankomt.
Anchor Rode Kellets, Uses, Misuses, and Misconceptions (over het nut van ankergewichten)
Catenary & Scope In Anchor Rode, Anchor systems for small boats (over scope en kettinggewicht)

Over-all conclusie: de houdkracht van een anker wordt (behalve door het ontwerp van het anker) voornamelijk bepaald door het ankergewicht en de scope van de ankerlijn/ketting en dus niet door het gewicht van de ketting.

NB De auteur is behalve zeer deskundig op dit vlak ook de ontwerper van het Rocna anker. Daar gaat het in deze artikelen echter niet over, het anker wordt beschouwd als vast punt, ongeacht het type. Ik vond deze artikelen zeer leerzaam.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 30 apr 2013 12:49 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 30 apr 2013 12:58 #392291

dan mag jij me uit leggen waar de scoop van de anker ketting weg komt.
volgens mijn lesjes , heel lang geleden door het gewicht van de ketting.

in belgie is indertijd een constructie "foutje" gemaakt met de tui draden van een brug. had men in de berekening niet meegenomen dat door gewicht er een doorhang ontstaat, dus waren de kabels te kort.

met de scoop van de anker ketting zal er ook een schokbrekend effect op treden waardoor het anker minder gauw uitbreekt en het comfortabeler wordt aan boord.

dus, wat er ook geschreven wordt en eventueel op papier bewezen, geef mij maar een zware lange anker ketting (ook graag een zwaar anker)

met meer dan 2000 dagen en nachten achter anker durf ik mezelf een ervarings deskundige te noemen. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 30 apr 2013 13:14 #392293

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Sietse-ten, je moet de artikelen wel goed lezen. Ketting is zeker nuttig, onder andere als schokbreker en hulp bij ingraven. Maar Pete Smith toont feilloos aan dat bij zwaar weer de ketting nauwelijks nog doorhangt en dus het anker het werk moet doen. En dan komt het neer op de richting van de trekkracht, de scope dus. Een 'zware lange ketting' kan dus net zo goed een 'lange lichte ketting' zijn wat houdkracht betreft.

De vraag van de TS was of ketting bijdraagt tot de houdkracht, en dat is dus niet zo.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 30 apr 2013 13:16 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 30 apr 2013 14:27 #392304

Ilcigno,

Ik wil die stelling toch stellig bestrijden.
Poohboot en Sietse hebben helemaal gelijk.

De hoek tussen anker en schacht is kritisch.
Voor beste ingraven en houdkracht moet de schacht horizontaal op de bodem liggen, het blad graaft zich dan met 30 º in de bodem.
En dat kan zeer diep zijn, afhankelijk van de bodemsoort.

De gestoken ketting moet dan ook minimaal 5 x de diepte zijn voor een goede houdkracht bij enige belasting, de hoek van ingraven blijft dan acceptabel.

Een korte zware ketting zal meer doorhangen dan een dunne lichte.
Hoe dunner/lichter de ketting hoe langer die moet zijn vergeleken met een zware.

De treksterkte van het materiaal is van geen belang, die is altijd meer dan genoeg, duurdere ketting van sterker staal dient alleen het belang van de verkoper.
Een 6 mm gegalvaniseerde ketting heeft een breeksterkte van ruim 1800 kg, Een inox van dezelfde maat ongeveer 3500 kg.

De houdkracht wordt bepaald door het gewicht aan bodem wat het anker op de plaats houdt.
Diep ingegraven is dat een omgekeerde piramide van behoorlijk gewicht.
Hoe dieper ingegraven hoe beter het anker houdt.

Een anker dient een gering frontaal oppervlak te hebben zodat het vlot ingraaft. Gewicht draagt daaraan ook bij.
De weerstand tegen horizontaal verplaatsen moet zo hoog mogelijk zijn, dus veel OPPERVLAK.
Om tussen steen en planten in te kunnen graven is een driehoek vorm gewenst.

De hoek tussen schacht en vloei kan zeer gevoelig zijn.
En hier komt dan het gewicht van de ankerlijn/ketting aan de orde.
Die hangt ALTIJD door en hoek met de horizontaal is bij de boeg heel anders dan bij het anker.
Bij ´t anker hoort die hoek 0º te zijn de laatste meters van de ketting HORIZONTAAL op de bodem dus.

Ik heb een groot aantal ankers gemaakt en er mee gexperimenteerd.
En zonder te pretenderen dat ik er alles vanaf weet, heb ik een sterke voorkeur voor een dunne driehoekige vloei(licht ingraven),
verstelbare hoek tussen schacht en vloei(grondsoort),
sterkte meer door profiel dan massa(je moet het meesjouwen),
dunne ketting(laat anker makkelijk dieper ingraven),
zware ketting(dit is in tegenspraak met dun, maar een gewicht langs de ketting laten zakken kan dit oplossen).
Een anker hoort geen draaipunten in de schacht te hebben, zoals CQR.

Een paar weken terug hadden we hier een "HOOG", dat betekent een enorme rivier afvoer.
Met het hiervoor omschrevene was ik een van de heel weinigen die gewoon aan het ankertje op de plek bleven.
Vele schepen (onbemand achtergelaten) braken los en veroorzaakten behoorlijke schade.
Een aantal is in beslag genomen!!!!!
Lege moorings spoelden weg aan de markeringsboei!!
Drijvende steigers meters verplaatst, zonder een schip eraan!!!

Nu had ik wel een plaats in de luwte van een binnenbocht, zodat losgebroken schepen en boomstammen niet op m´n ankerkettinkje terecht kwamen.

Ik ben echt negatief verbaasd over inzicht en ervaring van een heleboel lange afstand zeilers, vooral Britten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 30 apr 2013 14:55 #392314

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik vindt de discussie een klein beetje van zijn padje gaan.

Dat een gewicht om de krachten op je anker horizontaal te houden en de schokken op te vangen iets toevoegt lijkt me evident !

Ik wil graag weten of een ketting meerwaarde heeft t.o.v. een loodlijn, en dan vooral als voorloop tussen loodlijn en anker?
Laatst bewerkt: 30 apr 2013 14:58 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 30 apr 2013 15:17 #392319

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
jouzers schreef :
Ik vindt de discussie een klein beetje van zijn padje gaan.

Dat een gewicht om de krachten op je anker horizontaal te houden en de schokken op te vangen iets toevoegt lijkt me evident !

Ik wil graag weten of een ketting meerwaarde heeft t.o.v. een loodlijn, en dan vooral als voorloop tussen loodlijn en anker?

Wij hebben ketting als voorloop bij de Fortress. Voornamelijk tegen schavielen over rotsen of (wie weet) wrakstukken.

We hebben een loodlijn voor het geval het helemaal vreselijk zou gaan spoken en ik de scoop groter zou willen hebben: dan klik ik die aan de ketting. Dit is weliswaar bij ons hoofdanker en dat heeft alleen ketting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 30 apr 2013 16:03 #392333

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Seaftinghe, lees de artikelen even, dan begrijp je wat ik bedoel. Ik heb het helemaal niet over type ankers, hoeken tussen vloei en schacht of treksterktes van staal. Allemaal interessant, maar daar ging de vraag van TS niet over.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 30 apr 2013 16:14 #392337

Ilcigno,
Ik denk die artikelen wel eens gelezen te hebben, wanneer het dezelfde zijn die je bedoelt, dan kan ik niet onder de indruk zijn van het inzicht in de mechanica van de schrijver.

Maar ik denk dat wat TS vraagt wel, zelfs wat uitgebreid, omschreven wordt.
We lezen allemaal hetzelfde, maar ieder heeft toch weer een eigen mening en interprtatie van de vraagstelling.
Ik heb gepoogd het HOE en WAAROM een beetje te omschrijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 30 apr 2013 16:27 #392348

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1845
jouzers schreef :
Ik vindt de discussie een klein beetje van zijn padje gaan.

Dat een gewicht om de krachten op je anker horizontaal te houden en de schokken op te vangen iets toevoegt lijkt me evident !

Ik wil graag weten of een ketting meerwaarde heeft t.o.v. een loodlijn, en dan vooral als voorloop tussen loodlijn en anker?

Ik heb een paar jaar met oversized Fortress en loodlijn gevaren en veel geankerd. Je moet goed stilliggen voor je ankert, een Fortress drijft nogal snel op als je wat vaart hebt. Als je even de tijd neemt hem in te laten graven, zit ie muurvast. Met extra kettingvoorloop zal ie waarschijnlijk iets makkelijker ingraven, maar voor de uiteindelijke houdkracht maakt het niet veel uit. Ik wilde geen kettingvoorloop ivm makkelijker hanteerbaarheid, maar 3noreen heeft zeker een punt bij kentering van het tij. Misschien standaard met loodlijn en alleen ketting ertussen als je wat zwaardere omstandigheden verwacht ?
Nb ik heb nu een relatief zware Bruce met kettingvoorloop en loodlijn op de boegrol van mijn huidige boot, overboord en vast.......maar een stuk zwaarder en veel minder hanteerbaar.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 30 apr 2013 18:24 #392390

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
ilCigno schreef :
de ontwerper van het Rocna anker. Ik vond deze artikelen zeer leerzaam.


aha Boekjes wijsheid dus.
ik houd me maar vast aan mijn ervaring met ankeren onder alle mogelijk omstandigheden en gebieden.
ankeren is de som van alle anker onderdelen te samen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 30 apr 2013 18:44 #392395

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Zonder meer waar Poohboot, maar je kan de auteur moeilijk betrappen op boekenwijsheden. Nogmaals, het ging mij er alleen om de vraag van TS of een ketting de houdkracht van het anker vergroot. Niet om alle andere aspecten rondom het grondtakel.

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag zou wat mij betreft het antwoord dus moeten zijn: Een kettingvoorloop is zeker zinvol. De combinatie met een loodlijn is echter veel minder zinvol, een onverzwaarde (maar uiteraard wel zinkende) lijn volstaat samen met een ketting net zo goed. Het gewicht van het lood kan je beter weglaten, beter te hanteren en minder gewicht in de punt. Nog effectiever is om dit gewicht in een zwaarder anker te stoppen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 01 mei 2013 05:25 #392438

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Nog effectiever is om dit gewicht in een zwaarder anker te stoppen.

Hier ben ik het dan weer niet mee eens.
Een goed anker hoeft helemaal niet zwaar te zijn! Zie Fortress!
Het gaat om de oppervlakte van de vloeien (en de ingraafcapaciteit uiteraard).

Trouwens gewicht van de loodlijn weglaten om minder gewicht vooraan te hebben en dan een zwaarder anker nemen... Beetje tegenstrijdig, niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortress, loodlijn en/of ketting. 01 mei 2013 05:35 #392443

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Ilex schreef :
Een goed anker hoeft helemaal niet zwaar te zijn! Zie Fortress!
Welk anker 'goed' is hangt af van meerdere factoren, zoals type schip, bodemsoort, in welke omstandigheden etc. Fortress is ongetwijfeld prima, maar zeker niet voor alle situaties.
Trouwens gewicht van de loodlijn weglaten om minder gewicht vooraan te hebben en dan een zwaarder anker nemen... Beetje tegenstrijdig, niet?
Beetje flauwe opmerking. Dit is uiteraard een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken. Wedstrijdzeilers zullen een andere keuze maken dan vertrekkers.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 01 mei 2013 05:36 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl