Beste medezeilers,
Een aantal weken geleden heb ik voor een luttele prijs een sailhorse overgekocht. Toen ging ik wel op vakantie dus even niks aan gedaan.
Van wie ik heb overgekocht hebt, heeft er erg weinig mee gezeild. De buitenboordmotor (4pk Thomson) moet waarschijnlijk een servicebeurt krijgen. Ik probeerde pas op de Rotte (zie foto) te zeilen. Ik moest laveren. Eerst deed het roer het vrijwel niet. Even lekker tegen de wind in peddelen naar het roer kijken. Het roerblad stond vastgebonden omlaag. Heb ik losgemaakt en toen deed die het veel beter.
Dus nog een keer proberen. Bij elke rak lijkt het of je ongeveer op dezelfde plek ook weer terugkomt. Daarna even kijken over het verlijeren en inderdaad, we verlijeren als de ziekte. Ik even in de zwembroek en voelen of de kiel naar beneden zit. Ik begreep toen nog niet hoe de kiel werkte. Hij zat er. Een vriend ging even aan de hendel draaien. Er zat heel even wat beweging in maar toen stopte het weer. We besloten om op een gunstigere wind te wachten, of op de bbm.
Er zijn wat vragen gekomen bij mij over een aantal zaken. Ik heb ze hieronder beschreven.
Kiel
Het ophalen van de kiel is me nog niet gelukt. Waarschijnlijk is het de afgelopen 5 jaar ofzo ook niet gebeurd. De kiel staat vast zoals op deze foto. Ik heb de foto niet gemaakt, iemand anders hier. Het is wel dezelfde situatie. Het lijkt alsof het dus een stukje omhoog zit. Welke kant moet ik opdraaien om de kiel omhoog te laten gaan? Als ik één van de kanten opdraai komt de lier omhoog. Hoort dat bij het omhoog gaan? Als het erg moeilijk gaat, moet ik dan misschien met een plamuurmes en duikbril de algen en meer eraf halen? Of zijn er andere manieren voor?
Roer
Het roerblad heb ik direct maar in de hoogglans gezet, en het wordt prachtig zie ik al. Zoals hierboven ergens ook al staat stond het roerblad altijd vast op naar beneden. Ik had het idee dat ik beter stuurde zodra die flink omhoog stond (achterkant net onderwater). Of is dat eigenlijk meer voor ondiepe wateren? Wat kan je allemaal met een ophaalbaar roerblad? Is het bijvoorbeeld bij voordewindse tot ruimewindse koersen handig het roerblad meer omhoog te doen?
Ook heb ik problemen met het ijzerdraadje waarmee je het roerblad omlaagduwt. Dat gaat snel langs het roer en daarna langs de katrol. Erg vervelend. Dit is vooral alshet opeens niet meer strak staat. Wat is daar tegen te doen? Ik heb nu een gleuf ervoor in het roer gemaakt. Of zijn er betere maatregelen?
Fokkeval
Bij mijn sailhorse bestaat de fokkeval voor de helft uit staaldraad en voor de andere helft uit een touw. Als er geen fok op zit klappert het touw steeds tegen de mast wat een erg vervelend geluid maakt. Is dit makkelijk te voorkomen? Ik kan het natuurlijk als ik wegga vastmaken aan de voorstag maar misschien is er een betere methode voor.
Bodem
De verkoper vertelde me al dat er redelijk wat water onder de bodem zat. Dit is vermoedelijk in het schuim. Graag zou ik het eruit halen. Is dan toch nog het makkelijkst om de vloer in vieren te delen en uit-te-zagen?
Op de bodem ligt een vieze rubberen mat aan de bodem vast gelijmd. Als dit nat wordt en je loopt erover worden je schoenen vies waardoor de rest van de boot onder de vieze afdrukken zit. Graag zou ik deze eruit halen. Is dit te doen? Of is door lijmresten e.d. de bodem daaronder net zo vervelend?
Stootrand
De stootrand die erop zit is ergens een meter kwijt en er is ook ergens 10 cm kwijt. De verkoper zegt dat die het nog wel voor me heeft liggen. Ik betwijfel overigens of het wel enigszins erop lijkt maar ok. Ik had ook het plan om het volledig eraf te halen. Wat zijn dan de mogelijkheden? Gewoon even de algen eronder wegschuren en dan zo laten?
Dat was het voorlopig wel weer.
Gegroet,
Rutger