roberteb schreef :
Belgische curus is SIGNI (Binnenwater), Waddenzee is IALA...
SIGNI - Betonning bron richting zee (zie eerder bericht uitzondering bv Ijsselmeer)
IALA - Betonnings richting, paarse pijlen..
Maar beide systemen sluiten wel min of meer op elkaar aan
Hoe die betonningsrichting gekozen is lijkt me niet heel belangerijk omdat die (middels paarse pijlen) toch wel op de kaart staat, in ieder geval bij IALA volgens jou.
Wat me wel verontrust is dat je, varend in de betonningsrichting bij SIGNI blijkbaar rood aan stuurboord moet houden wil je in het vaarwater blijven. Dat vind ik dus verwarrend aan het Belgische plaatje. Daar staat duidelijk Rood=Rechts als je in de richting van de pijl vaart.
Edit: van Wikipedia:
De Signi betonning wordt gelegd uit de richting van de bron van de rivier naar de zee. Dus met de rug naar de bron, daarbij komt dan dat de rechteroever ROOD en de linkeroever GROEN is gekleurd. Bij IALA wordt de betonning richting aangegeven met een pijl met twee cirkels erbij. Hierbij wordt de rechterzijde van het vaarwater GROEN en de linkerzijde van het vaarwater ROOD gekleurd, gezien de betonningsrichting.
Als er dus slechts een kant van het vaarwater betond is, is het ESSENTIEEL te weten of het IALA of SIGNI systeem gebruikt is! Anders vaar je aan de verkeerde kant van de ton!!
Allen: dank voor de opheldering. Het is duidelijk voor mij nu.