Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Klasse B zeewaardig genoeg?

Re: Klasse B zeewaardig genoeg? 29 juni 2013 15:51 #411769

  • Gerhard
  • Gerhard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Dehler heeft Victoire niet over genomen, het ging om de Nederlandse verkooporganisatie van o.a. Dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klasse B zeewaardig genoeg? 29 juni 2013 16:43 #411773

Ilex, je spreekt jezelf tegen.
Etap is éérst verkocht en enige tijd later ging Dehler failliet! Niet het bedrijf Etap!

Etap is verkocht omdat de eigenaar (Zal nu een eind in de 90 zijn) geen opvolging had.
Dat was gewoon een goed zaken doen van de eigenaar. Hij zag de crisis aankomen?


En of je het grootheids waanzin van Dehler wilt noemen of iets anders doet niet veel af aan het feit dat de oude eigenaar precies voor de crisis een zeer gezond bedrijf verkocht.

DEHLER is failliet gegaan. Vermoedelijk/waarschijnlijk) door de aanschaf van Etap en de direct erop volgende crisis.
Niet het eerste faillisement van Dehler geloof ik.

Lang geleden heb ik wel contact gehad met de eigenaar van ETAP en ik heb zeer grote bewondering voor zijn inzichten.
Een zeer succesvol man in meerdere bedrijfstakken.

Wat betreft een wat gewijzigde boot als een nieuw type uitbrengen door Dehler heb je waarschijnlijk gelijk, het zou me niet verbazen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klasse B zeewaardig genoeg? 29 juni 2013 16:58 #411775

  • Gerhard
  • Gerhard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Etap is januari 2008 failliet gegaan vlak voor de crisis, vervolgens overgenomen door Dehler die een jaar later failliet ging en daarna weer is overgenomen door Hanse.
Laatst bewerkt: 29 juni 2013 16:59 door Gerhard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klasse B zeewaardig genoeg? 29 juni 2013 17:23 #411777

Erikdejong schreef :
Daar ben ik het mee eens Noorderzon.

In 2006 deed ik mee aan de round Brittain and Ireland race als co-schipper. Nadat we de hebriden verlaten hadden, en richting St Kilda voeren, werd de wind erg krachtig. We voeren op een erg zeewaardige 40 voeter (STIX is iets van 50 punten ofzo) van 8 ton zwaar.
Om te rusten hadden we de boot van koers veranderd en afgeremd. Voor een half uurtje waren we in de hemel zo rustig en "veilig" lagen we!
Nadat die ene golf langs geweest is die de boot 360 graden rond gegooid heeft (kont over kop!), heb ik nooit meer op het gevoel vertrouwd, en alleen nog maar met gezond verstand naar de situaties gekeken.

Dit kwam zo onverwacht en zo plotseling, dat als je dat niet meegemaakt hebt dan geloof je dat alle verhalen over storm tactieken en "veilige"scheepsvormen en eigenschappen allemaal waar zijn. Ik ben in iedergeval heel anders naar vele zaken gaan kijken kan ik je wel vertellen.

Bizarre belevenis Erik!
Nu bevaar ik de oceanen meestal met een schip wat niet zo snel op zo'n bizarre manier over de kop gaat, maar ik kan wel uit ervaring spreken dat de zee met slecht weer nog wel eens verrassingen heeft die je versteld doet staan... ook na vele jaren varen en zelfs ook nog wel eens op een stuk zee waarvan je dacht de meeste scenario's wel gehad te hebben. Daarom klopt mijns inziens de volgende redenering ook niet "die boot is de oceaan al eens over geweest, dus die is wel zeewaardig". Je maakt namelijk niet al het mogelijke mee tijdens 1 storm, laat staan in tijdens een gewone oversteek...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klasse B zeewaardig genoeg? 29 juni 2013 18:28 #411789

Evaluationcopy schreef :
Erikdejong schreef :
Nadat die ene golf langs geweest is die de boot 360 graden rond gegooid heeft (kont over kop!), heb ik nooit meer op het gevoel vertrouwd, en alleen nog maar met gezond verstand naar de situaties gekeken.

Holy. Fuck. :sick:

Kont over kop 360??? Dat is het engste dat ik ooit heb gehoord aangaande zeilen.

Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klasse B zeewaardig genoeg? 30 juni 2013 02:19 #411827

Ik denk dat het bestand te groot is om als bijlage toe te voegen. Ik zal het proberen van de bijlages etc te ontdoen, en het dan nog eens te proberen. Nu eerst even een paar uurtjes slapen ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klasse B zeewaardig genoeg? 30 juni 2013 04:48 #411832

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1845
Noorderzon schreef :
Erikdejong schreef :
Daar ben ik het mee eens Noorderzon.

In 2006 deed ik mee aan de round Brittain and Ireland race als co-schipper. Nadat we de hebriden verlaten hadden, en richting St Kilda voeren, werd de wind erg krachtig. We voeren op een erg zeewaardige 40 voeter (STIX is iets van 50 punten ofzo) van 8 ton zwaar.
Om te rusten hadden we de boot van koers veranderd en afgeremd. Voor een half uurtje waren we in de hemel zo rustig en "veilig" lagen we!
Nadat die ene golf langs geweest is die de boot 360 graden rond gegooid heeft (kont over kop!), heb ik nooit meer op het gevoel vertrouwd, en alleen nog maar met gezond verstand naar de situaties gekeken.

Dit kwam zo onverwacht en zo plotseling, dat als je dat niet meegemaakt hebt dan geloof je dat alle verhalen over storm tactieken en "veilige"scheepsvormen en eigenschappen allemaal waar zijn. Ik ben in iedergeval heel anders naar vele zaken gaan kijken kan ik je wel vertellen.

Bizarre belevenis Erik!
Nu bevaar ik de oceanen meestal met een schip wat niet zo snel op zo'n bizarre manier over de kop gaat, maar ik kan wel uit ervaring spreken dat de zee met slecht weer nog wel eens verrassingen heeft die je versteld doet staan... ook na vele jaren varen en zelfs ook nog wel eens op een stuk zee waarvan je dacht de meeste scenario's wel gehad te hebben. Daarom klopt mijns inziens de volgende redenering ook niet "die boot is de oceaan al eens over geweest, dus die is wel zeewaardig". Je maakt namelijk niet al het mogelijke mee tijdens 1 storm, laat staan in tijdens een gewone oversteek...

Dus kort samengevat: is klasse B oceaanwaardig: nee! ....en klasse A (of whatever...) ook niet! Je kunt onder zware omstandigheden op zee namelijk "verdrinken" ...."vergaan" !!!!! ........ondanks wat allerlei ambtenaren je ook vertellen en ondanks wat alle handel je probeert aan te smeren :evil:
Eigenlijk zouden alle zeilboten moeten worden voorzien van een waarschuwing "zeilen is gevaarlijk en kan dodelijk zijn" voorzien van foto's van wrakken en drenkelingen...............
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klasse B zeewaardig genoeg? 30 juni 2013 04:54 #411833

Watermaat schreef :

Eigenlijk zouden alle zeilboten moeten worden voorzien van een waarschuwing "zeilen is gevaarlijk en kan dodelijk zijn" voorzien van foto's van wrakken en drenkelingen...............

dit is een hele mooie voor de uitspraken topic :woohoo: :woohoo: :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klasse B zeewaardig genoeg? 30 juni 2013 05:29 #411836

Watermaat schreef :
Dus kort samengevat: is klasse B oceaanwaardig: nee! ....en klasse A (of whatever...) ook niet! Je kunt onder zware omstandigheden op zee namelijk "verdrinken" ...."vergaan" !!!!! ........ondanks wat allerlei ambtenaren je ook vertellen en ondanks wat alle handel je probeert aan te smeren
Inderdaad. Een klasse zegt niks. Het is omdat de meeste jachten oversteken in de mooi weer gebieden waar de soep wat minder heet gegeten wordt. Dat is zeker een reden dat het bij velen goed gaat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klasse B zeewaardig genoeg? 30 juni 2013 05:52 #411837

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
In Frankrijk had je in 't verleden ook een categorie indeling, van 1 t/m 5
naar ik meen.
Ik dacht dat het werd gekenmerkt door de afstand tot beschutting en had daarmee wel zeewaardigheid op het oog en dus ook die van de bemanning.
Laatst bewerkt: 30 juni 2013 06:01 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klasse B zeewaardig genoeg? 30 juni 2013 08:56 #411885

Noorderzon schreef :
Een klasse zegt niks.
Daar ben ik het niet mee eens moet ik zeggen.
De klasse indeling is zeer zeker niet perfect. En alle risicos kun je nooit uitsluiten (en moet je in mijn opinie ook niet willen). Maar de categorien zoals ze nu vooe de CE zijn opgezet, zeggen wel deglijk wat over de boot de je wilt gebruiken voor het beoogde doel.

Dat neemt niet weg dat als je een Cat "A" boot hebt, dat je niet critisch naar de boot hoeft te kijken, of dat er niets voor verbetering vatbaar is.
Omgekeerd is het ook zo dat de boten de door de categorisering ongeschikt geacht worden, dit zeer zeker niet per definitie zijn.

Ook hier geld weer: gewoon je gezond verstand gebruiken! En zoals Noorderzon terecht opmerkte in een eerdere post: ervaring heb je niet als je een of twee keer de oceaan overgezeild bent. Tot zover heb ik op zee toch al heel wat keren slecht weer meegemaakt, maar geen enkele van deze stormen was gelijk, of vergelijkbaar met een voorgaande. Voordat je kunt zeggen dat je weet hoe het allemaal precies zit, moet je honderdduizenden mijlen gezeild hebben. En er zijn maar een handje vol mensen die zover zijn. Wij zijn allemaal gewoon goed bedoelende amateurs, inclusief mijzelf.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klasse B zeewaardig genoeg? 30 juni 2013 09:41 #411897

nico1 schreef :
In Frankrijk had je in 't verleden ook een categorie indeling, van 1 t/m 5
naar ik meen.
Ik dacht dat het werd gekenmerkt door de afstand tot beschutting en had daarmee wel zeewaardigheid op het oog en dus ook die van de bemanning.

in spanje nu ook nog, inclusief het daar bij horende examen.
je ziet op het ogenblik overdreven veel belgische en nederlandse vlaggen. er is een bedrijf wat er van leeft, omvlaggen, het is wettelijk mogelijk dankzij de eu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klasse B zeewaardig genoeg? 30 juni 2013 10:49 #411909

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1845
Erikdejong schreef :
Noorderzon schreef :
Een klasse zegt niks.
Daar ben ik het niet mee eens moet ik zeggen.
De klasse indeling is zeer zeker niet perfect. En alle risicos kun je nooit uitsluiten (en moet je in mijn opinie ook niet willen). Maar de categorien zoals ze nu vooe de CE zijn opgezet, zeggen wel deglijk wat over de boot de je wilt gebruiken voor het beoogde doel.

Dat neemt niet weg dat als je een Cat "A" boot hebt, dat je niet critisch naar de boot hoeft te kijken, of dat er niets voor verbetering vatbaar is.
Omgekeerd is het ook zo dat de boten de door de categorisering ongeschikt geacht worden, dit zeer zeker niet per definitie zijn.

Ook hier geld weer: gewoon je gezond verstand gebruiken! En zoals Noorderzon terecht opmerkte in een eerdere post: ervaring heb je niet als je een of twee keer de oceaan overgezeild bent. Tot zover heb ik op zee toch al heel wat keren slecht weer meegemaakt, maar geen enkele van deze stormen was gelijk, of vergelijkbaar met een voorgaande. Voordat je kunt zeggen dat je weet hoe het allemaal precies zit, moet je honderdduizenden mijlen gezeild hebben. En er zijn maar een handje vol mensen die zover zijn. Wij zijn allemaal gewoon goed bedoelende amateurs, inclusief mijzelf.

Vandaar ook die ouderwetse waarheid: "de meeste jachten zijn een stuk zeewaardiger als de bemanning"
Ik neem ook best aan dat klassificatie zinnig en serieus is, maar dat is vlgs mij maar een klein onderdeel(tje) van zee of oceaan-waardigheid. De watersportwinkel leegkopen met hulp, reddings en electronische middelen is ook zo'n klein onderdeel. Gezond verstand, zelfredzaamheid en zorgvuldig opgebouwde ervaring is vlgs mij veel belangrijker....en jammergenoeg niet te koop of eenvoudig verkrijgbaar.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klasse B zeewaardig genoeg? 30 juni 2013 11:47 #411917

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Less is More:
Buiten elke klasse is Roger Taylor "theSimpleSailor"van MingMing nu een grotere boot oceaanwaardig aan het maken: 25 voet.
Hij plaatst zo nu en dan leuke primitieve videootjes op utube over die verbouwing:
The making of MingMing
Laatst bewerkt: 30 juni 2013 11:48 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klasse B zeewaardig genoeg? 30 juni 2013 12:27 #411924

De simple sailor. Die inspireert mij inderdaad enorm... Gewoon naar zee met een 100% waterdicht 'object'.

Erik, je hebt gelijk. Dat een klasse niks zegt Is te sterk uitgedrukt. Daar heb ik vaker last van...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klasse B zeewaardig genoeg? 30 juni 2013 16:40 #411960

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Ik blijf nog even off topic, sorry.
Gerhard schreef :
Etap is januari 2008 failliet gegaan vlak voor de crisis, vervolgens overgenomen door Dehler die een jaar later failliet ging en daarna weer is overgenomen door Hanse.

Toch niet: www.tijd.be/nieuws/onderneming...liet.8128855-431.art

Etap en Dehler hadden na de overname de afspraak productiefaciliteiten te delen. Dehler plaatste "bestellingen" bij Etap, maar betaalde de facturen niet. Dehler ging ten onder ondanks de lancering van nieuwe modellen, waaronder een 60 voeter. Volgens medewerkers is het faillissement te wijten aan de snelle groei die de werf doormaakt en de voortdurende ontwikkeling van nieuwe modellen.
Als onderdeel van de Dehler Yachts Group onderging Etap Yachting natuurlijk de gevolgen van dit faillissement en slaagde er niet in om de herpositionering en de herstructurering af te ronden. Gevolg: ook Etap Yachting diende het faillissement aan te vragen.

Dat is de juiste volgorde.
Ilex, je spreekt jezelf tegen.
Etap is éérst verkocht en enige tijd later ging Dehler failliet! Niet het bedrijf Etap!

Etap is verkocht omdat de eigenaar (Zal nu een eind in de 90 zijn) geen opvolging had.
Dat was gewoon een goed zaken doen van de eigenaar.

Ik spreek mezelf dus niet tegen, lijkt me...

Dat er geen opvolging was, is ter sprake gekomen tijdens de onderhandelingen van de verkoop van het bedrijf. Toen kozen de mogelijke opvolgers eieren voor hun geld (lees: eisten ze het dele van de erfenis op).

Het model 28s is zoals ik gezegd heb hetzelfde als de 30CQ: www.va-yachtdesign.de/segelyachten/etap_30cq.php

(ik ken iemand die jaren bij Etap gewerkt heeft en nu zonder werk zit door dit debacle)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klasse B zeewaardig genoeg? 30 juni 2013 20:43 #412032

In de zomer 2007 was ik bij Etap voor een nieuw schip.

Toen was er sprake van dat het personeel de werf zou overnemen.
Het was allemaal nog open.
Er was volop produktie, niets geen terugval.

Enige tijd later heeft Dehler overgenomen en (ik meen) nog weer ruim een jaar later ging Dehler failliet.
Dat bedoel ik met jezelf tegenspreken, éérst overname, daarna Dehler failliet. En niet Etap failliet en toen door Dehler overgenomen.

En die ´nieuwe 30´, daar kan ik in meegaan dat het een wat gewijzigde 28 was.
Ik zou dat een nieuw model noemen, maar je kunt het ook een aanpassing noemen.

Ik zag staan dat die Dehler-Etap ging voor het schip van´t jaar 2007.
Dat verbaast me een beetje omdat de overname pas in 2008 was, mmen ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klasse B zeewaardig genoeg? 01 juli 2013 12:43 #412190

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Beste Saeftinghe, het is een detail, maar ik heb nergens gezegd dat Etap eerst failliet gegaan is en dan overgenomen is. Ik heb het steeds andersom gezegd. Waar je het haalt is me even een raadsel.
Ik quote mezelf even:
Etap was een zeer gezond en winstgevend bedrijf en zou nu nog bestaan als ze niet zo dom geweest waren met Dehler in zee te gaan.

Maar goed, we zijn al wat lang off topic bezig :blush:
Excuus aan TS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klasse B zeewaardig genoeg? 01 juli 2013 17:56 #412295

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Zowel ontopic als offtopic... :laugh:

En Erik, jij speciaal bedankt voor je duidelijke uitleg en uitgebreide info.
Het is me helemaal duidelijk nu.

Wat me nog niet duidelijk is, is waarom een Etap 30i geen klasse A heeft...?
Want zeker met 5 bonuspunten moet dat er toch dicht tegenaan zitten.
Heb nog wat dingen nagekeken vandaag op de boot, zoals dat de hoogte van de kajuitingang gelijk is aan vrijboord e.d. en dat is inderdaad zo.
Ik kan eigenlijk nergens uit opmaken waarom het geen klasse A is. Zal es kijken of ik op het Etapclubforum meer te weten kan komen.

Maar goed, klasse A of niet, het gaat er inderdaad om of je je veilig voelt op je schip. En dat doen we zeker. Ik denk alleen dat we voor een rondje Atlantic of verder, toch liever een groter en wat klassieker schip hebben wat een nog beter zeegedrag heeft.

Offtopic: Etap bestaat nog steeds hoor. En je kunt zelfs een nieuw schip bestellen. Of ie gebouwd gaat worden is een tweede... :P

Groetjes,

Niels
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl