Watermaat schreef :
Klasse aanduiding CE zegt feitelijk niets, een grotere boot valt automatisch in klasse A ook al is er nauwelijks iets zeewaardigs aan, een kleintje dat "bewezen" oceaanwaardig is (neem bv een IF folfboat) krijg je nooit in klasse A.
Dit is een beetje zwart wit gesteld, en was ten dele waar toen de CE net was ingevoerd. Inmiddels zijn de regels door een aantal nuttige evoluties gegaan waardoor de lengte van de boot een minder dominante rol speelt, en zijn er ook voor een aantal factoren minimale waardes ingesteld.
In de eerste opzet van de regels werd een 22m skutsje geschikt geacht voor een oceaan oversteek, en zoals je schrijft een IF niet.
Inmiddels is het allemaal wat realistischer geworden, en ik durf wel te zeggen dat je in iedere lengte maat een boot zeewaardig genoeg kunt krijgen om in catgorie "A" te krijgen.
De regels zijn zo opgezet dat het risico's minimaliseerd. Dat wil zeggen dat een relatief onervaren bemanning niet zomaar plat kan slaan door onkunde als de vaargebieden, windkrachten en golfhoogtes worden gerespecteerd.
Hoe je het ook wend of keert, een boot met weinig breedte (IF!)of weinig massa slaat makkelijk plat door een breker. Een breker hoeft maar 1,5 keer de breedte van de boot hoog te zijn om een boot met de mast in het water te kunnen drukken. Als de boot sterk genoeg is, en waterdicht is. Dan is er opzich nog weinig risico voor de boot zelf in het platslaan. Maar voor onervaren zeilers, kan het wel opbreken, hetzij psychologisch, hetzij lichamelijk. Vandaar dat kleine boten relatief zwaar afgestraft worden, en grote boten er relatief makkelijk afkomen. Daarbij loop je tijdens platslaan uiteraard als bemanning een sterk vergroot risico op letsel. Dergelijke letsel risico's zijn op een grote boot over het algemeen aanziendelijk minder dan op een kleine boot.