Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aan de wind varen met Autohelm 3000

Aan de wind varen met Autohelm 3000 10 juli 2013 17:17 #414957

  • coenst
  • coenst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Mijn 11 meter stalen rondspant tweemaster is uitgerust met een Autohelm 3000 stuurautomaat. Bij aan de windse koers "begint hij voor zichzelf". Blijft niet op koers, ondanks correcties (+1 / 10 of -1 / 10), en stuurt na korte tijd de boot in de wind of valt af. Een raadsel vooralsnog.
Komt dit door eventuele slechte mast-trim? En / of zeiltrim? Of door de vertraagde reactie op roer (stuurwiel-sturing middels staalkabels)?
Heb ooit een Dehler 34 gehad die probleemloos aan de wind voer en overstag ging (tack-functie) met de Autohelm 3000 stuurautomaat. Ieder advies / suggestie is welkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de wind varen met Autohelm 3000 10 juli 2013 17:19 #414958

waar heb je het fluxgate kompas opgehangen?
en zitten alle 5 (denk ik) de draadjes goed vast aan de bedieningsunit?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de wind varen met Autohelm 3000 10 juli 2013 18:09 #414991

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Autohelm 3000 is voor jachten tot 12 m, op een Dehler 34 met vinkiel is dat prima. Wat anders is een 11m-stalen jacht met een lange kiel. Dan zou ik hoe dan ook een zwaardere automaat kiezen.

Maar als het alleen op aandewindse koersen gebeurt, dan moet je het zoeken in de electronica:
- bedrading is al genoemd
- plaats fluxgate, zo hoog mogelijk in de bezaan
- calibratie

Edit: forumlid svalk heeft of had er ook een.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 10 juli 2013 18:11 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de wind varen met Autohelm 3000 11 juli 2013 05:08 #415046

  • coenst
  • coenst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Dank voor de suggesties. Ik ga ermee aan het werk en zien of die het gaat doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de wind varen met Autohelm 3000 11 juli 2013 05:23 #415048

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
coenst schreef :
Dank voor de suggesties. Ik ga ermee aan het werk en zien of die het gaat doen.

Voor je de hele bende uit elkaar sloopt zou ik de eerst eens een aan de windse koers op allen de hoofdmast varen bazaan ingepakt laten.

In tegen stelling wat menigeen denkt zijn autopiloten of windvanen geen tover apparaten. hoeveel moeite moet je zelf doen om op koers te blijven als je met de hand stuurt. en een beetje slingeren rond de koerslijn doen ze al snel.
Nu heb ik zelf ook een ketch met een beste autopilot maar als de trim niet deugt heeft die ook moete. het moet in balans zijn.
en een 3000 is voor en zware ketch een hulpje meer niet. En speling op de overbrenging zal ook niet meehelpen.
Laatst bewerkt: 11 juli 2013 05:25 door Poohboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de wind varen met Autohelm 3000 11 juli 2013 05:38 #415054

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27686
coenst schreef :
Mijn 11 meter stalen rondspant tweemaster is uitgerust met een Autohelm 3000 stuurautomaat. Bij aan de windse koers "begint hij voor zichzelf".
Bij aan de windse koersen zal het schip altijd onder een zekere helling liggen. Ik ga er vanuit dat het fuxgatekompas is gemonteerd op een plek die past bij een stalen schip, namelijk zover mogelijk van het staal verwijderd. Calibratie heeft waarschijnlijk plaatsgevonden op de motor, waarbij het schip gewoon rechtop ligt.
Vooral bij stalen schepen kan het probleem 'hellingfout' opspelen bij kompassen (ik neem aan ook bij een fluxgate). Het kompas gaat onder helling een afwijking vertonen, die bovendien kan variƫren naarmate de helling groter of kleiner is.
Zou iets dergelijks van invloed kunnen zijn op het wisselende stuurgedrag van de automaat aan de wind?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de wind varen met Autohelm 3000 11 juli 2013 05:46 #415059

ga uit wat poohboot schrijft, aan de wind moet de boot zo in balans zijn dat de boot "met losse handen" vaart. als ik op mijn gaffel kotter staal en 16 ton, het aan gehangen roer aan de wind op 5 graden zette, dus zo trimde dat de boot iet loefgierig was, deed de stuurautomaat de rest. deze was wel direct op de helmstok omdat ik de hydro uitschakelde.

met andere woorden net zoals poohboot zegt: een auto is puur een hulpje.
ik heb die tank gestuurd met een autohelm 1000, van portugal naar nederland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de wind varen met Autohelm 3000 11 juli 2013 09:09 #415131

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
[quote Het kompas gaat onder helling een afwijking vertonen, die bovendien kan variƫren naarmate de helling groter of kleiner is.
Zou iets dergelijks van invloed kunnen zijn op het wisselende stuurgedrag van de automaat aan de wind?
stegman[/quote]

Nee maak niets uit.
Op moment van inschakelen neemt die de koers over, wat die ook is!
De automaat zal die koers proberen te handhaven.
Dat kan best 20 graden mis zijn op de display .
Maar de dan ingestelde koers houd die vast!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de wind varen met Autohelm 3000 11 juli 2013 10:27 #415153

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27686
Poohboot schreef :
Nee maak niets uit.
Op moment van inschakelen neemt die de koers over, wat die ook is!
De automaat zal die koers proberen te handhaven.
Dat kan best 20 graden mis zijn op de display .
Maar de dan ingestelde koers houd die vast!
Dat de automaat de ingestelde koers zal proberen vast te houden is duidelijk, maar de automaat reageert als ie van de fluxgate een andere koers doorkrijgt dan de ingestelde koers.
Dat is een doorlopend proces.
Als dus bij gelijkblijven van de feitelijk gevaren koers door het toe- of afnemen van de helling de doorgegeven koers van de fluxgate verandert als gevolg van de hellingfout, zal de automaat toch reageren, terwijl daar geen reden voor is. De helling namelijk is wat veranderd. Niet de koers.
Dat is de theorie. In werkelijkheid zal meer of minder helling vaak ook betekenen dat de boot wil oploeven, respectievelijk afvallen. De invloeden lopen dus door elkaar. Maar het principe achter mijn gedachtegang is duidelijk, hoop ik.

--
stegman
Laatst bewerkt: 11 juli 2013 10:27 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de wind varen met Autohelm 3000 11 juli 2013 12:20 #415186

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
lodewijk stegman schreef :
Poohboot schreef :
Nee maak niets uit.
Op moment van inschakelen neemt die de koers over, wat die ook is!
De automaat zal die koers proberen te handhaven.
Dat kan best 20 graden mis zijn op de display .
Maar de dan ingestelde koers houd die vast!


Dat de automaat de ingestelde koers zal proberen vast te houden is duidelijk, maar de automaat reageert als ie van de fluxgate een andere koers doorkrijgt dan de ingestelde koers.
--
stegman
Nee, de eerste informatie (de ingestelde koers) krijgt die ook van de fluxgate en daar rekent die verder mee, inclusief de fouten.
En dan stuurt die daar prima op. of er moeten echt krankzinnig grote magnetisch invloeden of overmatige helling optreden.
Als de boot in balans is moet die automaat goed sturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de wind varen met Autohelm 3000 11 juli 2013 12:31 #415190

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27686
Poohboot schreef :
lodewijk stegman schreef :
Poohboot schreef :
Nee maak niets uit.
Op moment van inschakelen neemt die de koers over, wat die ook is!
De automaat zal die koers proberen te handhaven.
Dat kan best 20 graden mis zijn op de display .
Maar de dan ingestelde koers houd die vast!


Dat de automaat de ingestelde koers zal proberen vast te houden is duidelijk, maar de automaat reageert als ie van de fluxgate een andere koers doorkrijgt dan de ingestelde koers.
Nee, de eerste informatie (de ingestelde koers) krijgt die ook van de fluxgate en daar rekent die verder mee, inclusief de fouten.
En dan stuurt die daar prima op. of er moeten echt krankzinnig grote magnetisch invloeden of overmatige helling optreden.
Als de boot in balans is moet die automaat goed sturen.
We praten langs elkaar heen, maar laat verder maar..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de wind varen met Autohelm 3000 11 juli 2013 16:08 #415240

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
Waar is het fluxgate kompas gemonteerd voor wat betreft de plaats ten opzichte van het midden en de hoogte ? ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de wind varen met Autohelm 3000 11 juli 2013 16:33 #415245

Slechte zeil-trim is van belang. Als de boot sterk lij of loefgierig getrim is zal de automaat dat er lastig uit kunnen regelen.
Verder heeft de automaat tijd nodig om in te regelen, ook na een koersverandering. Dus laat de automaat het eerst "zelf uitzoeken" zonder iets te doen.
Volgend stap is te proberen de instelling van de knop "rudder" optimaal te maken.
Vind je dat de automaat te snel ingrijpt dan linksom, gaat het te langzaam dan rechtsom. Ook hier, geduld eerst even kijken wat automaat en schip doen.
Een tweemaster is in het algemeen goed "neutraal" te trimmen met allen de schoten.
Heb je een windvaan op de automaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de wind varen met Autohelm 3000 11 juli 2013 16:56 #415253

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29307
lodewijk stegman schreef :
Poohboot schreef :
lodewijk stegman schreef :
Poohboot schreef :
Nee maak niets uit.
Op moment van inschakelen neemt die de koers over, wat die ook is!
De automaat zal die koers proberen te handhaven.
Dat kan best 20 graden mis zijn op de display .
Maar de dan ingestelde koers houd die vast!


Dat de automaat de ingestelde koers zal proberen vast te houden is duidelijk, maar de automaat reageert als ie van de fluxgate een andere koers doorkrijgt dan de ingestelde koers.
Nee, de eerste informatie (de ingestelde koers) krijgt die ook van de fluxgate en daar rekent die verder mee, inclusief de fouten.
En dan stuurt die daar prima op. of er moeten echt krankzinnig grote magnetisch invloeden of overmatige helling optreden.
Als de boot in balans is moet die automaat goed sturen.
We praten langs elkaar heen, maar laat verder maar..

--
stegman

:laugh: :laugh:
Ja zoiets. Als absoluut koersgever heeft Stegmans gelijk, als koersvasthouder heeft Hennie gelijk.
Maar...
Als het magnetischveld erg onstuimig/onregelmatig is kan de aanwijzing bij kleine verandering enorm wijzigen zoals bij heling gebeurd.
Het vasthouden van de koers zal nog wel geprobeerd worden, echter kan de fluxgate over een kantelpunt van enkele koersgraden wel 20-30 magnetische graden ervaren.
Hierdoor overstuurd de piloot b.v. of kan ook ondersturen....

Ik ervaar hetzelfde met mijn gereanimeerde Autohelmpje-1000 op een stalen schokker van 12+ ton.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 juli 2013 16:58 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de wind varen met Autohelm 3000 11 juli 2013 17:02 #415257

WADnWIND schreef :
Ik ervaar hetzelfde met mijn gereanimeerde Autohelmpje-1000 op een stalen schokker van 12+ ton.

ijzer is ook niet bedoeld om boten van te bouwen; ijzer, dat zinkt!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de wind varen met Autohelm 3000 11 juli 2013 17:41 #415270

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Baasklusje schreef :
WADnWIND schreef :
Ik ervaar hetzelfde met mijn gereanimeerde Autohelmpje-1000 op een stalen schokker van 12+ ton.

ijzer is ook niet bedoeld om boten van te bouwen; ijzer, dat zinkt!

Precies
Op mijn aluminium bootje zit het fluxgate kompas middenschip onder de waterlijn.
Stuurt strak en altijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de wind varen met Autohelm 3000 11 juli 2013 17:43 #415272

Poohboot schreef :
fluxgate kompas middenschip onder de waterlijn.

dat is iets wat ik me nou altijd al afvroeg: doet een kompas het onder water (waterlijn) ook?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de wind varen met Autohelm 3000 11 juli 2013 18:00 #415282

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Baasklusje schreef :
Poohboot schreef :
fluxgate kompas middenschip onder de waterlijn.

dat is iets wat ik me nou altijd al afvroeg: doet een kompas het onder water (waterlijn) ook?

Prima dus, zit zo'n 80cm onder de waterlijnen
en 2,5 meter naar iedere zijkant schip.
dichter ingebouwd kan bijna niet.
En zit er al 10 jaar.
voordeel : beschermt, droog, bijna geen beweging.
Laatst bewerkt: 11 juli 2013 18:00 door Poohboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de wind varen met Autohelm 3000 11 juli 2013 18:13 #415288

niet te dicht bij de kiel, of is die niet van ijzer?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl