roelb schreef :
Dat lijkt dus niet echt een issue te zijn..
Ik heb wel eens op een boot gevaren waar het kompas 15 graden ging draaien als de dieptemeter opliep of als je de nacht verlichting aanzette. Toch wel frapant als je dat ziet.
Voor vaartuigen onder keuring is het bij de wet verboden om het zo te doen overigens, en dat is niet helemaal zonder reden. Al zullen de meeste displays buiten toch repeaters zijn, en die zijn over het algemeen minder gevoelig hier voor.
Als je nog twee handkompassen aanboord hebt, dan is word het al een iets ander verhaal.
Onze stroomvoorziening acht ik ook "waterdicht". We hebben gescheide accu banken, diverse onafhamkelijk van elkaar werkende laders etc. Maar toch stopte onze fluxgate ermee vorig jaar. vanwege een stalen boot is onze kompas sensor in de mast gemoteerd, een meter of 6 boven dek gemonteerd, en zout water heeft een contact puntje laten corroderen.
Opeens gaat je stuurautomaat 120 graden de verkeerde kant op. Moet je toch even zoeken. Het woei redelijk hard, en dan klim je ook niet zomaar even met een soldeerboutje de mast in. Toen was ik wel blij met een analoog kompas waar we op konden sturen. Inmiddels zit de behuizing luchtdicht ingesealed met silica korrels er bij in, ik hoop nu dat het niet nog een keer gebeurt.
Dit is zomaar even een voorbeeldje, er kan natuurlijk van alles gebeuren. Vorig voorjaar hadden we een bliksem inslag in de boot, fluxgate sensor was/is nog heel en functioneerd nog prima, maar voor hetzelfde geld gaat dat toch anders.
Als je dan op zee zit, is het toch wel lekker als je minimaal een Kompas, sleeplog, sextant en olielamp bij de hand hebt.
Maar goed, we dwalen af.
Volgens mij ontlopen de kwaliteiten van de Contests en Silva's elkaar niet zoveel. Die van Plastimo vind ik nogal snel verkleuren en verbleken in de zon.
Wil je een fluxgate die ook voor de automaat goed is, dan zou ik eens kijken naar een gyrogestabiliseerde, daar ga je een hoop lol en energie besparing van krijgen. Maar goedkoop zijn die dingen helaas niet.