Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stuurkompas: analoog/digitaal en beste plek

Stuurkompas: analoog/digitaal en beste plek 16 juli 2013 18:34 #416491

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Omdat ik zelf toe ben aan een nieuw kompas (door vorstschade aan het oude kompas) en een nieuw kompas niet zomaar op dezelfde plek past ben ik aan het twijfelen! Dus ik vroeg me af wat jullie mening is:

- Ouderwets analoog kompas (schotmontage) of wellicht juist alleen een digitaal kompas ivm met een fluxgate gever? Voordeel van digitaal: meteen een goed kompas aan boord voor de stuurautomaat (ST2000+), het ingebouwde kompas zit niet op de ideale plek voor flinke zeegang en forse verschillen in helling. Ook flexibel qua weergave en de heading ook meteen beschikbaar op alle apparatuur, ook stilliggend.

- Indien analoog, welke is beter: Contest 101? Silva 100 of 102? Ritchie Venture? Of wellicht nog iets anders?

- En waar dan?

- Op het schot naast de kajuitingang?

Nadeel: altijd een grootschoot die in de weg zit en met meer mensen in de kuip zit er ook altijd iemand voor.

- Of op de (nieuw te bouwen) console boven de ingang?

Nadeel: is verder weg. Maar het neemt ook de plek van een instrument in. Ik heb plek voor vijf klokken, en daarvan zijn er al vier gereserveerd (st 60+ tridata, wind, en graphic plus een st70). In de toekomst wellicht te vervangen door i70's. Plek 5 zou het kompas kunnen zijn, maar dan kan ik dus geen digitaal kompas meer plaatsen in de toekomst. Maar goed, die kan ik op zich ook op de ST70 weergeven. Maar in dat geval, waarom niet alleen een digitaal kompas?

Ik ben benieuwd wat jullie mening is. En ben dus erg geinteresseerd in ervaringen met de leesbaarheid van een 100mm kompasroos op een console boven de kajuitingang en met ervaringen met een Raymarine fluxgate als vervanging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurkompas: analoog/digitaal en beste plek 16 juli 2013 18:45 #416498

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Aan beide kanten van de kajuitingang een schotkompas, en een display voor een digitaal kompas op de plek #5. Zo houd je de kachel van de watersportbranche lekker brandend.

Ik had voor mijn vorige boot trouwens gekozen voor een Contest schotkompas met zwarte cijfers op een lichtgele achtergrond, dat vond ik onder alle omstandigheden het prettigste leesbaar.
Laatst bewerkt: 16 juli 2013 18:46 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurkompas: analoog/digitaal en beste plek 16 juli 2013 18:45 #416499

roelb schreef :
Ik ben benieuwd wat jullie mening is. En ben dus erg geinteresseerd in ervaringen met de leesbaarheid van een 100mm kompasroos op een console boven de kajuitingang en met ervaringen met een Raymarine fluxgate als vervanging.

Hoever zit je van het kompas vandaan als je aan het sturen bent? Ik heb destijds deze ingebouwd (in het schot) met het oog op goede zichtbaarheid, maar 's nachts als het regent vind ik deze nog steeds lastig af te lezen, terwijl ik er bij de Loper vlak bij zit. Maarja, dan heb ik én druppels op m'n bril én op het kompas :(

Wellicht heb je met een fluxgate (veel) meer grafische mogelijkheden om de afleesbaarheid op grotere afstand aan te kunnen passen. Theoretisch ben je weer afhankelijk van de energievoorziening, maar dat lijkt breed geaccepteerd tegenwoordig.

PS: lijkt me niet dat er echt slechte vloeistofcompassen bestaan, denk dat de verschillen voornamelijk in afleesbaarheid/grootte zitten.
Laatst bewerkt: 16 juli 2013 18:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurkompas: analoog/digitaal en beste plek 16 juli 2013 18:50 #416503

Wat is je vaargebied?
Als je de zee op wilt zoeken, dan zou ik niet alleen een fluxgate aanboord willen hebben, maar zeker eentje die werkt zonder dat er een snoertje aan hoeft.

Mooiste zou dus buiten zijn.
Let bij montage van een kompas wel op veilige montage afstanden. Veel elektronica heeft een afstand van 30 tot soms wel 80 cm van een kompas. Wel iets om rekening mee te houden, en staat als het goed is in de handleiding vand e betreffende elektronica
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurkompas: analoog/digitaal en beste plek 16 juli 2013 19:43 #416521

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Ik heb beide visueel vindt ik de plastimo prettiger dan de digitale
De digite wordt dan wel weer gebruikt om icm. Gps bijb de stroming op.de plotter te kunnen zien.
De plastimo contest 130 is net zo groot als mijn vorige plastimo (101 ?) Maar veeeeeel beter afleesbaar

De digitale kan erg lastig te calibreren zijn en kan bij verkeerde montage zeer grote afwijkingen geven (70 graden was niet ongewoon bij mij)

Geen stroom, geen digitaal kompas, voor mij dus beide !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurkompas: analoog/digitaal en beste plek 16 juli 2013 20:05 #416530

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Erikdejong schreef :
Wat is je vaargebied?
Als je de zee op wilt zoeken, dan zou ik niet alleen een fluxgate aanboord willen hebben, maar zeker eentje die werkt zonder dat er een snoertje aan hoeft.

Ach, ik heb altijd nog twee handpeilkompassen aan boord. Eentje is een Plastimo Iris 50 en die is ook prima als stuurkompas te gebruiken in geval van nood. Natuurlijk, enigzins behelpen, maar ik heb ook wel redelijk veel vertrouwen in de stroomvoorziening bij mij aan boord ;-).
Let bij montage van een kompas wel op veilige montage afstanden. Veel elektronica heeft een afstand van 30 tot soms wel 80 cm van een kompas. Wel iets om rekening mee te houden, en staat als het goed is in de handleiding vand e betreffende elektronica

Dat is wel een goed punt idd.. Maar ik heb toch zat schepen gezien waar een schotkompas gemonteerd was op 2 cm afstand van diverse displays. Zelfs hier op het forum:



Dat lijkt dus niet echt een issue te zijn..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurkompas: analoog/digitaal en beste plek 16 juli 2013 20:10 #416534

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Nachtvlinder schreef :
Hoever zit je van het kompas vandaan als je aan het sturen bent?

Een kleine 2 tot 3 meter, afhankelijk van schot of consolemontage. Ik heb nooit problemen gehad met het aflezen van de 100mm roos van mijn oude Silva kompas, die dus in het schot aan bakboord zat. Behalve dan dat er altijd iemand voor zit met wat meer mensen aan boord.

Maar sowieso, schot aan bb is geen optie met een nieuw (en dieper gemonteerd) kompas. Het wordt /of/ het schot aan sb (de spiegel die aan de andere kant van dat schot binnen zit kan ik een stukje naar voren halen /of/ op de nieuw te bouwen console.

En in dat laatste geval dus eventueel alleen digitaal. Maar als ik dan afwijkingen van 70 graden hoor bij Toxiq dan wordt ik daar toch wel wat bang voor.. Of kwam dat door die grote gietijzeren goulash pan naast de fluxgate? ;-)
Laatst bewerkt: 16 juli 2013 20:12 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurkompas: analoog/digitaal en beste plek 16 juli 2013 20:22 #416538

roelb schreef :
Dat lijkt dus niet echt een issue te zijn..
Ik heb wel eens op een boot gevaren waar het kompas 15 graden ging draaien als de dieptemeter opliep of als je de nacht verlichting aanzette. Toch wel frapant als je dat ziet.
Voor vaartuigen onder keuring is het bij de wet verboden om het zo te doen overigens, en dat is niet helemaal zonder reden. Al zullen de meeste displays buiten toch repeaters zijn, en die zijn over het algemeen minder gevoelig hier voor.

Als je nog twee handkompassen aanboord hebt, dan is word het al een iets ander verhaal.

Onze stroomvoorziening acht ik ook "waterdicht". We hebben gescheide accu banken, diverse onafhamkelijk van elkaar werkende laders etc. Maar toch stopte onze fluxgate ermee vorig jaar. vanwege een stalen boot is onze kompas sensor in de mast gemoteerd, een meter of 6 boven dek gemonteerd, en zout water heeft een contact puntje laten corroderen.

Opeens gaat je stuurautomaat 120 graden de verkeerde kant op. Moet je toch even zoeken. Het woei redelijk hard, en dan klim je ook niet zomaar even met een soldeerboutje de mast in. Toen was ik wel blij met een analoog kompas waar we op konden sturen. Inmiddels zit de behuizing luchtdicht ingesealed met silica korrels er bij in, ik hoop nu dat het niet nog een keer gebeurt.

Dit is zomaar even een voorbeeldje, er kan natuurlijk van alles gebeuren. Vorig voorjaar hadden we een bliksem inslag in de boot, fluxgate sensor was/is nog heel en functioneerd nog prima, maar voor hetzelfde geld gaat dat toch anders.
Als je dan op zee zit, is het toch wel lekker als je minimaal een Kompas, sleeplog, sextant en olielamp bij de hand hebt.

Maar goed, we dwalen af.

Volgens mij ontlopen de kwaliteiten van de Contests en Silva's elkaar niet zoveel. Die van Plastimo vind ik nogal snel verkleuren en verbleken in de zon.
Wil je een fluxgate die ook voor de automaat goed is, dan zou ik eens kijken naar een gyrogestabiliseerde, daar ga je een hoop lol en energie besparing van krijgen. Maar goedkoop zijn die dingen helaas niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 16 juli 2013 20:24 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurkompas: analoog/digitaal en beste plek 16 juli 2013 20:38 #416543

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Erikdejong schreef :
Dit is zomaar even een voorbeeldje, er kan natuurlijk van alles gebeuren. Vorig voorjaar hadden we een bliksem inslag in de boot, fluxgate sensor was/is nog heel en functioneerd nog prima, maar voor hetzelfde geld gaat dat toch anders.
Als je dan op zee zit, is het toch wel lekker als je minimaal een Kompas, sleeplog, sextant en olielamp bij de hand hebt.

Maar goed, we dwalen af.

Yep ;-) Maar je hoeft me niet te overtuigen van analoge backupvoorzieningen hoor, die zijn er wel ;-)
Wil je een fluxgate die ook voor de automaat goed is, dan zou ik eens kijken naar een gyrogestabiliseerde, daar ga je een hoop lol en energie besparing van krijgen. Maar goedkoop zijn die dingen helaas niet.

Jep, ik had ook al zitten kijken. Ik snap ook niet waarom die dingen zo duur moeten zijn. Tegenwoordig zit er een gyro in elke mobiele telefoon, vanaf 5 euro per stuk. Helaas, het zal nog wel even duren (of nooit) voordat die prijsniveaus doordruppelen naar de watersport.

Naja, voor de integratie is het sowieso wel handig als het NMEA2000 of Seatalk babbelt. En aangezien ik toch al overweeg om zo'n Raymarine transducer naar SeatalkNG converter aan te schaffen (ITC-5) heb ik ook al meteen een plek om een Raymarine fluxgate in te prikken. Alleen nog even kijken hoe ik hem weergeef. Geen idee hoe leesbaar de kompaspagina's in de ST70 zijn.

Alles gelezen hebbende denk ik dat ik vooralsnog gewoon alleen voor digitaal ga. Mocht het nou echt niet goed blijken te werken (ondanks dat ik geen goulashpan in de bakskist heb staan) dan kan ik later altijd weer een schotkompas monteren.

Thanks everyone!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurkompas: analoog/digitaal en beste plek 17 juli 2013 02:41 #416554

roelb schreef :
plek voor vijf klokken, en daarvan zijn er al vier gereserveerd (st 60+ tridata, wind, en graphic plus een st70).

over het analoge kompas is al genoeg gezegd. Dus nog even over die klokkem:
- Tridata zou ik binnen monteren, de gevers van diepte en snelheid zitten eraan vast, veel tere draadjes. Bovendien is hij niet afleesbaar op afstand.
- kompas is ook afleesbaar (digitaal) op en Graphic. Geen reden voor een aparte kompasklok dus.
- nu heb je ineens plek voor 3 Grahics! Dat is handig!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurkompas: analoog/digitaal en beste plek 17 juli 2013 08:27 #416621

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Baasklusje schreef :
- Tridata zou ik binnen monteren, de gevers van diepte en snelheid zitten eraan vast, veel tere draadjes. Bovendien is hij niet afleesbaar op afstand.

Getest en geen enkel probleem.. Behalve dan de onderste regel, maar goed, dat is minder van belang. Ik had het plan om zo'n ITC-5 te kopen om de transducers op aan te sluiten, scheelt inderdaad weer aders naar de nieuwe console. Maar aan de andere kant, heb hier toch nog een stukje 18x0,34mm2 liggen, dus daarmee heb ik genoeg voor alle gevers /en/ SeatalkNG.
- kompas is ook afleesbaar (digitaal) op en Graphic. Geen reden voor een aparte kompasklok dus.

Klopt, maar ik moet wel die data in het netwerk krijgen. Dus vandaar die ITC-5. Alleen zie ik dat het kompas met dat ding alleen gecalibreerd kan worden vanaf de nieuwere i70 displays.
- nu heb je ineens plek voor 3 Grahics! Dat is handig!

Is dat zo? Op de een of andere manier vind ik bijvoorbeeld zo'n analoge winddisplay toch wel erg fijn tov de winddata op een ST70. Nu heb ik nog niet gevaren met de nieuwe i70 displays, dus wellicht dat het daarmee anders is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl