nepal schreef :
WADnWIND schreef :
Ik snap je probleem en dilemma.
Maar ik vind het wel behoorlijk sukkelig van het slepende jacht dat hij om zijn reling sleept. Er valt n.l. te verwachten dat een reling daar niet voor bedoeld s, ook niet voor even.
Ik denk dat het slepende schip een zeker risico aanvaard heeft en ingecaluleerd als het hieraan begint. Als dat te ver gaat, dan had het er niet aan moeten beginnen.
Blijft natuurlijk wel rot en vervelend, maar dat zijn de feiten.
Wanneer ik iemand help en deze aanvaardt mijn hulp dan verwacht ik dat deze mij vergoed wanneer het mis gaat. Het slepen van een een boot met motorpech op een onverwacht ogenblik is niet iets wat de gemiddelde watersporter regelmatig doet. Ik heb het al 2keer meegemaakt dat het ook bij professionals misgaat. Zoals je al in een andere topic schreef "iedereen maakt wel eens een fout.
Wanneer verzekering noch geholpene mij zou vergoeden dan help ik niet.
Ik ben blij dat John.Westhoff ook aanvoelt dat er ook een morele plicht is ook al zou dit wettelijk niet moeten. Chapeau.
Die morele plicht is duidelijk.
Maar bovenal blijft de hulp biedende schipper ook schipper van zijn eigen schip met alle ervaringen, inzichten en handelingen van dien. Als hieruit schade volgt moet hij een rekening sturen naar het schip in problemen en is een een kwestie tussen die 2.
Nu zijn geen van 2 bedrijven, maar goed willende watersporters en zullen er bedenkingen zijn bij de ervaring en kundigheid van het helpende schip, naar blijkt terecht dus.
Los van alles vindt ik het op zijn zachts gezegd nog steeds zeer sukkelig dat iemand gaat slepen om zijn reling. Een ieder kan verwachten dat de succeskans op schade de 100% benaderd. Kan je deze inschatting niet zelf maken, kan je er ook beter niet aan beginnen.
Of de consequentie dragen.
Ik denk dat ze er beide wel uit komen.
Een ander geval zou kunnen zijn dat er absoluut geen tijd meer was om de lijn goed te beleggen omdat anders het hulpbehoevende schip aanzienlijke grotere schade opgelopen zou hebben. b.v. doordat het bijna op de keien zat of anders overvaren zou worden etc.
Dat kan wel ter argumentatie aangevoerd worden. Er is dus veel grotere schade voorkomen door snel te handelen. De opgetreden schade staat dan dus niet in verhouding tot de voorkomen schade.
Die verzekering mag zijn handen dichtknijpen dat er slechts zo'n knullige schade is ipv grote cacso schade of zelfs total-loss.
je moet het wel zelf aanbrengen, die schade expert gaat het echt niet voor je verzinnen.
Les 1: een verzekering probeert altijd
NIET uit te betalen.
Les 2: de het doel van een schade expert is altijd om
NIET te vergoeden of zo
min mogelijk.
Les 3: als je niks doet en alles slikt krijg je ook niks. Je moet een schade expert bijna direct naar het leven staan en niet laten gaan voordat hij voldoende toezeggingen heeft gedaan, liefst op papier of anderzijds bevestigd.
Les 4: zorg dat je iemand bij je hebt die erg goed gebekt is, anders sneeuw je onder. Schade Experts zijn geselecteerde en geslepen types.
Sorry Olaf, no hard feelings
Ik heb zelfs situaties meegemaakt bij aanvaring van bakboord uit een neven vaarwater, hierbij was de hoofd motor van zijn steunen af en de romp krom. De expert twijfelde of de motor al ernaast stond en die kromme romp zou wel al vanaf de bouw geweest zijn. En dit terwijl er foto's van een grote verbouwing aangaven dat de romp recht was.
Hoe zout wil je het hebben.