Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stuurautomaat

Stuurautomaat 29 sept 2008 16:47 #44700

  • Siler
  • Siler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
Hallo, wij bezitten een Hanse 311 en willen graag een stuurautomaat gaan aanschaffen. Onze vraag is of een Simrad TP10 voldoende is voor deze boot. Hij is 9,5 meter en 3600 kilo. Op internet zie ik dat dat kan , maar is dit te dicht tegen de max. grens ? :?:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat 29 sept 2008 16:55 #44702

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Op rustig water zul je niet zo snel problemen krijgen, maar wel in golfslag. Je zou dan te maken kunnen krijgen met veel correcties van de automaat, en een onevenredig hoog stroomverbruik. Je kunt beter voor een TP22 gaan als je merkgebonden bent, of voor een Autohelm 200 of nog zwaarder.

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat 29 sept 2008 18:00 #44713

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Hallo Siler,

Zelf hebben wij een Raymarine S2G stuurcomputer met een type 1 lineair aandrijving onderdeks. Geen rommel aan je stuur buiten in de elementen. Alles onderdeks weggewerkt. Computer, aandrijving, flux kompas, gyro en roerstandwijzer.
Dit spulletje is geschikt voor schepen tot 10 ton, de onze weegt 6,3. Reken maar dat hij met vakantielading zomaar 20% zwaarder kan worden. Beetje over bemeten stuurautomaat is niet erg.

Hij stuurt op drie manieren:
1. Een compaskoers,
2. op de windvaan,
3. of een route of waypoint uit de plotter.

Hij kan door de wind sturen, vaar je bijvoorbeeld 35 graden aan de wind over de ene boeg, dan gaat hij na een automatische door de wind manoeuvre over de andere boeg ook 35 graden voorliggen.
Er zit zelf een stand op om gijpen te voorkomen.

Gevoeligheid, snelheid en mate van reageren, roeruitslag, xte, alles is instelbaar voor een optimaal stuurgedrag.
Het aanlopen van havens met een flinke dwarstroom is veiliger op de automaat. Waypoint op de plotter instellen, druk op auto en je vaart precies de uitgezette koerslijn.

Zelfs bij veel wind, 8bf bakstag en flinke golven op de Noordzee stuurde hij uren aan een stuk zo strak zoals je dat zelf nooit kan volhouden. Ondanks dat we enkele malen met een breker een stuk werden weggesmeten pakte hij de koers weer snel op, zonder te gijpen.

Met net te veel wind onder Genaker kan ons scheepje op den duur uit zijn roer lopen, hoe goed je ook anticipeert. Met automaat aan loopt hij veel minder snel uit zijn roer.

Soms wil je zo laag mogelijk zeilen, 130 graden bakstag zodat de fok nog net blijft meetrekken. Met de handsturen klapt de fok zo in of je stuurt net te hoog. Met de automaat op vindvaan 130 graden blijft hij precies zo sturen dat je alle wind gebruikt, het zelfde geld voor aan de wind zeilen. Met automaat stuur je gemiddeld toch vaak wat hoger, simpel weg om dat hij continu oplet.

Als mijn scheepje niet goed is getrimd en flink loefgierig is gebruikt het automaat zomaar 4 á 5 ampère per uur. Maar als het zaakje strak loopt gebruikt hij gemiddeld 1 á 2 ampère per uur. Met héél weinig wind is het gebruik minder dan 1 ampère.

Blijf wel altijd zelf goed uitkijken! Ondanks dat hij zo fantastisch stuurt kijkt hij niet. Voor je het weet zit je op een ton of op een ander schip. Argwaan hem alsof je schoonmoeder wacht loopt!

Als je toch een stuurautomaat koopt moet je het goed doen. Aan een net te zwak prutsdingetje heb je net niks.

Alleen in havens en sluizen stuur ik nog zelf.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat 29 sept 2008 18:09 #44715

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Zonsnel,

Mooi spul heb je zelf. Daar mag je op vertrouwen. Blijft wel overeind dat een goedkopere zeer wel mogelijke mindere uitvoering niet direct "prul" hoeft te zijn. Ook heeft niet iedereen de ruimte en of de mogelijkheid om de zaak in te bouwen. Je zal maar geen Quadrant hebben en geen stuurstangen welke zichtbaar/ bereikbaar zijn. Ook is het doel wat het moet dienen voor iedereen verschillend. De een wil in Nood, of puur voor het gemak, even een derde handje hebben, de ander wil met 8 Bft en 4 meter hoge golven nog kunnen slapen op een oversteek.

Nu hebben wij een van de minst betrouwbare aan boord van de geschiedenis zijnde de ST 4000 van autohelm (stuurwiel uitvoering). Toch is deze nog niet vervangen, en ik vaar veel solo. Doordat ik dat ding niet vertrouw let ik vreselijk goed op als ik binnen ben. Altijd een oog op de GPS en op het gedrag van het schip. Ik stuur ook uren op dat ding maar wel allert op mijn omgeving.

Voor mij een prima oplossing. Tripjes naar Stockholm hebben we handjes genoeg en solo zeilend zeil ik alsog ik hem eigenlijk niet heb. Behoudend en veilig dus. Een bewuste keuze. Ik kan dus uiteraard ook zonder.

Al had ik graag de jouwe morgen overgenomen :D

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat 29 sept 2008 18:44 #44722

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Op rustig water zul je niet zo snel problemen krijgen, maar wel in golfslag. Je zou dan te maken kunnen krijgen met veel correcties van de automaat, en een onevenredig hoog stroomverbruik. Je kunt beter voor een TP22 gaan als je merkgebonden bent, of voor een Autohelm 200 of nog zwaarder.

groet,
Maarten

Grote of kleine stuurautomaat, bij golfslag zullen ze toch allemaal dezelfde correctie moeten maken en dus ook hetzelfde hogere stroomverbruik!?
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat 29 sept 2008 18:49 #44724

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Op rustig water zul je niet zo snel problemen krijgen, maar wel in golfslag. Je zou dan te maken kunnen krijgen met veel correcties van de automaat, en een onevenredig hoog stroomverbruik. Je kunt beter voor een TP22 gaan als je merkgebonden bent, of voor een Autohelm 200 of nog zwaarder.

groet,
Maarten

Grote of kleine stuurautomaat, bij golfslag zullen ze toch allemaal dezelfde correctie moeten maken en dus ook hetzelfde hogere stroomverbruik!?

Niet helemaal waar. Een zwaardere stuurautomaat kan meer kracht leveren waardoor de correctie kleiner kan blijven. Ondanks de grotere kracht (is meer energie) is het netto totaal door minder correctie gunstiger.

En ja, niet bezuinigen op maat, liever te groot dan te klein. Verhoogt ook de levensduur van het apparaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat 29 sept 2008 18:54 #44727

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Zonsnel,

Ook heeft niet iedereen de ruimte en of de mogelijkheid om de zaak in te bouwen. Je zal maar geen Quadrant hebben en geen stuurstangen welke zichtbaar/ bereikbaar zijn. Ook is het doel wat het moet dienen voor iedereen verschillend. De een wil in Nood, of puur voor het gemak, even een derde handje hebben, de ander wil met 8 Bft en 4 meter hoge golven nog kunnen slapen op een oversteek.

Gr Michel

Ja dat is waar. Maar ook het mooie van de zeilsport. Vol afwisseling.
Natuurlijk zijn er zeilers met een groter automaat, ook zeilers met een kleinere.
Maar de strekking van het verhaal is: kies niet een te kleine.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat 29 sept 2008 19:02 #44729

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Een zwaardere stuurautomaat kan meer kracht leveren waardoor de correctie kleiner kan blijven. Ondanks de grotere kracht (is meer energie) is het netto totaal door minder correctie gunstiger.

Helder! :D
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat 30 sept 2008 04:19 #44779

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Siler,

excuus voor het verstrekken van niet geheel juiste info. Gelukkig ben ik gecorrigeerd :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat 30 sept 2008 07:00 #44800

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Natuurlijk zijn er zeilers met een groter automaat, ook zeilers met een kleinere.

:D

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat 30 sept 2008 09:09 #44814

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Ach sommige mannen scheppen op over hun automaat, maar beter een kleintje die weigert, dan een grote die steigert!
Alle gekheid. Een goed stuurautomaat vind ik een belangrijk stuk uitrusting voor de solo zeiler. (Dit ook voor kleine bemanning of schipper met bemanning zonder ervaring.)
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat 30 sept 2008 09:12 #44816

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Daar kan ik me wel in vinden, en niet alleen voor een solo zeiler.
Mijn ouders hadden op hun dehler 36 een stuurautomaat die dus te klein bemeten was en moesten daardoor bij 4+ bft zelf sturen, ook op lange stukken op zee! Dan beperk je jzelf och aanzienlijk!

Inmiddels hebben ze een zwaardere automaat en gaat het perfect!

Bezuinigen op veiligheid moet je nooit doen, en een stuurautomaat is uiteindelijk toch een stuk veiligheid (voor lange/solo tochten!)

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat 30 sept 2008 09:27 #44819

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.. veiligheid??? Nee, IMHO is een stuurautomaat een stukje gemak voor lange en/of solotochten maar geen veiligheid. Zelf sturen is te doen en voor een korte onderbreking kan een stukje touw wonderen doen.
Wat betreft een TP10 op een boot van meer dan 3,5 ton: niet doen, dat is zwaar onderbemeten met een behoorlijk slijtage tot gevolg. Ik had zelf een TP30 op mijn Contest 30 en die woog 4,5 ton. Het voordeel van de TP30 is dat de aandrijving veel sterker is gecontrueerd waardoor die veel meer kan hebben. Het was iets met een kogelaandrijving versus nog iets maar dat ben ik even kwijt.... :oops:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat 30 sept 2008 09:29 #44820

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Op het moment dat je lange tochten maakt is een stuurautomaat wel degelijk veiligheid! als je 24-48 (of langer) uur onderweg bent kan je moeilijk alles zelf sturen!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat 30 sept 2008 09:38 #44821

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Op dat soort afstanden is het geen veiligheid, dan is het een bamanningslid geworden... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat 30 sept 2008 13:44 #44831

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Zonder blinde Henkie zou ik kortere tochten maken. Met een beetje wind binnen blijven. Véél minder solo varen. Niet alleen met mijn schoonmoeder op pad gaan.
Kortom blinde Henkie verlengt mijn vaarseizoen.
Eigenlijk net als Webasto.
Deze technische "veiligheid" is ook gevaarlijk. Op het moment dat het speelgoed apparaatje kapot gaat kan je behoorlijk in de problemen komen, als je er volledig op vertrouwde. Daarom moet je zo varen dat hij elk moment het niet meer wil doen en alleen verder moet.

Henk de velde had op de C1000 twee stuurautomaten van RZ, echt professioneel spul. Twee aggregaten. Toch ging alles stuk en moest hij weken met de hand sturen. Als je de spullen in de beroepsvaart ziet hebben wij op ons jachtje maar poppenspul.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat 01 okt 2008 06:47 #44926

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Tja, alles kan nu eenmaal kapot maar om dan maar overal reservedingen van mee te nemen. Hoeveel mensen hebben een spare grootzeil, een spare giek, een spare mast??? Bottom-line blijft er maar een ding over waar je echt iets aan hebt, en wat je ook goed moet bijhouden: improvisatietalent.
Misschien een leuk stuk leesvoer is het verhaal van Hein Hobma die met zijn Pasaat jarenlang over de diverse oceanen zeilde. Zonder stuurautomaat maar met een verlengde boegspriet en een stuk bungee cord om zijn helmstok in bedwang te houden. Als ik de url kan vinden zet ik 'em wel ff neer.

<edit> Link gevonden, www.geocities.com/hthhobma/PassaatEnHein.pdf Een leuk boekwerk voor de komende winteravonden.
</edit>
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl