Hallo Siler,
Zelf hebben wij een Raymarine S2G stuurcomputer met een type 1 lineair aandrijving onderdeks. Geen rommel aan je stuur buiten in de elementen. Alles onderdeks weggewerkt. Computer, aandrijving, flux kompas, gyro en roerstandwijzer.
Dit spulletje is geschikt voor schepen tot 10 ton, de onze weegt 6,3. Reken maar dat hij met vakantielading zomaar 20% zwaarder kan worden. Beetje over bemeten stuurautomaat is niet erg.
Hij stuurt op drie manieren:
1. Een compaskoers,
2. op de windvaan,
3. of een route of waypoint uit de plotter.
Hij kan door de wind sturen, vaar je bijvoorbeeld 35 graden aan de wind over de ene boeg, dan gaat hij na een automatische door de wind manoeuvre over de andere boeg ook 35 graden voorliggen.
Er zit zelf een stand op om gijpen te voorkomen.
Gevoeligheid, snelheid en mate van reageren, roeruitslag, xte, alles is instelbaar voor een optimaal stuurgedrag.
Het aanlopen van havens met een flinke dwarstroom is veiliger op de automaat. Waypoint op de plotter instellen, druk op auto en je vaart precies de uitgezette koerslijn.
Zelfs bij veel wind, 8bf bakstag en flinke golven op de Noordzee stuurde hij uren aan een stuk zo strak zoals je dat zelf nooit kan volhouden. Ondanks dat we enkele malen met een breker een stuk werden weggesmeten pakte hij de koers weer snel op, zonder te gijpen.
Met net te veel wind onder Genaker kan ons scheepje op den duur uit zijn roer lopen, hoe goed je ook anticipeert. Met automaat aan loopt hij veel minder snel uit zijn roer.
Soms wil je zo laag mogelijk zeilen, 130 graden bakstag zodat de fok nog net blijft meetrekken. Met de handsturen klapt de fok zo in of je stuurt net te hoog. Met de automaat op vindvaan 130 graden blijft hij precies zo sturen dat je alle wind gebruikt, het zelfde geld voor aan de wind zeilen. Met automaat stuur je gemiddeld toch vaak wat hoger, simpel weg om dat hij continu oplet.
Als mijn scheepje niet goed is getrimd en flink loefgierig is gebruikt het automaat zomaar 4 á 5 ampère per uur. Maar als het zaakje strak loopt gebruikt hij gemiddeld 1 á 2 ampère per uur. Met héél weinig wind is het gebruik minder dan 1 ampère.
Blijf wel altijd zelf goed uitkijken! Ondanks dat hij zo fantastisch stuurt kijkt hij niet. Voor je het weet zit je op een ton of op een ander schip. Argwaan hem alsof je schoonmoeder wacht loopt!
Als je toch een stuurautomaat koopt moet je het goed doen. Aan een net te zwak prutsdingetje heb je net niks.
Alleen in havens en sluizen stuur ik nog zelf.