Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: keuze stuurautomaat

keuze stuurautomaat 07 feb 2014 08:56 #484380

Beste ZF lezers,..even een vraag over de keuze stuurautomaat.
ZF heb ik al afgestruind hier iets meer over te vinden,..helaas niet dat wat ik zocht.

Huidige stuurinrichting.
Ik heb een Dehler Optima 98AK (langere versie van de Dehler optima 92).
In de kuip heb ik een stuurstand met stuurwiel. Onderin de stuurstand hangt een Hydraulische stuurpomp die via een simplex ketting wordt aangedreven door ht stuurwiel. Via slangen wordt de olie rondgepompt naar de stuurcilinder die zich onder de bank in het Achterkajuit bevind. Deze stuurcilinder is middels een kwadrant gekoppeld aan mijn roerkoning.
Simpel gezegt, als ik naar BB stuur, dan wordt de olie van SB naar BB verplaats en visa versa.

Nu de hamvraag.
Als ik ga zoeken op stuurautomaten, dan kom ik op de keuze van lineaire drives (electrisch of hydraulisch) en de keuze uit een pomp.
In mijn belving zou ik de pomp kunnen kiezen. De slangaansluiting ter hoogte van de stuurcilinder losnemen en de automaat pomp ertussen sleutelen.
Andere zeilschepen met stuurwiel hebben vaak een kabeloverbrenging van stuurwiel naar het kwadrant en een extra kwadrant waar dan een lineaire drive aan gekoppeld zit voor de stuurautomaat. In beide gevallen (pomp en lineaire drive)is de functie van de stuurautomaat te overrulen door aan het stuurwiel te draaien. Bij het uitschakelen van de stuurautomaat loopt de pomp / lineaire drives "loos" mee als er gestuurd wordt.
De diverse watersportzaken kunnen mij niet vertellen welk type ik zou moeten nemen.
Naast de standaard hydraulische inrichting bij mij aan boord zou ik een leneaire drive moeten plaatsen en een extra kwadrant....
Wie heeft ervaring met stuurautomaten en hydraulische stuurinrichting en kan mij adviseren ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 07 feb 2014 10:42 #484429

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14988
advies pomp- automaat uit door knopje stop van de automaat niet door aan stuur te draaien. Dat is niet anders met een lineaire drive.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 07 feb 2014 10:59 #484441

3Noreen,...automaat "tegenwerken" uiteraard in geval van nood. Er zit immers niet voor niets een de-activeringsknop bij ;-)
Maar uit jou posting maak ik op dat je de pomp versie adviseerd om die voor de stuurcilinder te plaatsen ? In dat geval hebben we dezelfde gedachte. De by-pass ventiel (te gebruiken als de noodhelstok gbruikt wordt) wil ik tussen de automaatpomp en de stuurpomp inhouden. Zodoende kan de automaat ook gebruikt worden als het stuurwiel uitvalt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 07 feb 2014 11:00 #484442

we hebben het dan over deze uitvoering..
www.kokwatersport.nl/raymarine...ompleet/p33497-BOAA/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 07 feb 2014 11:26 #484458

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14988
kopen waar ze er verstand van hebben.
hier bijvoorbeeld heb ik goede ervaring
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 07 feb 2014 11:27 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 07 feb 2014 12:40 #484497

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Dat bij uitste nood gewoon het stuurwiel pakken zou ik in alle gevallen uit mijn hoofd laten: bij een automaat die op met zo'n ring op het stuurwiel aangrijpt heb je een grote kans dat het ding na die actie waardeloos is. En bij een goede lineaire drive lukt het je gewoon niet, dan ontzet je de overbrenging ergens. Wellicht dat het met een stuurpomp wel kan, maar dat lijkt me toch ook niet de bedoeling...?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 07 feb 2014 12:45 #484498

jaren geleden een zelfde boot gehuurd,..deze had een ST6000 ingebouwd. volgens mij een pomp variant zoals ik al beschreef en daar kon zonder schade de pomp automaat overruled worden door het stuurwiel. Capaciteit van het stuurwiel is groter dan de pompopbrengst van de automaat pomp en zal daardoor de stuurcilinder overrulen. Natuurlijk is dat voor je pomp wat minder want die gaat lekker tegen de stroom in liggen pompen. De pomp pakt dan ook maximaal AMP van de accu. De pomp weet niet dat het stuurwiel hem parten speeld en zal dus maximaal willen corrigeren.
Enn...zon snaarwiel ding....nee ik wil alles benedendeks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 07 feb 2014 12:47 #484500

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
OK, dan zou het dus een pomp worden, want met een lineaire drive gaat dit ook niet goed!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 07 feb 2014 12:57 #484505

mooi man....dan zit ik qua gedachte denk ik goed. De set en reset knoppen komen overigens in de stuurstand gemonteerd zodat ze binnen handbereik zitten.....nu even kijken wat ik het spaarvarken moet voeren zodat die sel aan zijn gewicht is ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 07 feb 2014 23:03 #484676

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Nog maar eens goed kijken: een mechanische lineaire drive werkt niet icm een hydraulische stuurcilinder. Om te beginnen moet je weten of er in de stuurpomp gestuurde terugslagventielen zitten. Met een enkel stuurwiel soms niet, met meerdere stuurwielen altijd. Deze ventielen zorgen ervoor dat het stuurwiel de cilinder kan bewegen maar niet andersom. In dat geval kun je een tweede stuurpomp (of automaatpomp) monteren zonder dat ze elkaar ongewild beinvloeden.
Het bestaat in feite uit twee gestuurde terugslagkleppen die op de stuurpomp(en) gemonteerd zijn. Druk op SB zijde opent het terugslagventiel aan BB zijde en omgekeerd, wat betekent dat wanneer je niet aan het stuurwiel draait de hydraulische stuurcilinder "op slot" zit.
Bij meerder pompen in een stuursysteem kan elke pomp de stuurcilinder bedienen zonder de andere te beinvloeden. Je kan dus met een hydraulische automaat gewoon het roer met het stuurwiel bedienen, mits je met het stuur meer olie verpompt dan de automaatpomp geeft, want die probeert gewoon de roerhoek vast te houden die de automaat hem opgeeft.

Er zijn voor hydraulische stuurautomaten twee soorten pompen: de simpelste is een links- of rechtsom draaiende motor met een pompje wat naar gelang de draairichting ook de zuig en pers omkeert (een vaan of tandradpompje) - draait alleen als een stuurcorrectie gevraagd wordt. De luxere modellen hebben een constant draaiende pomp met magneetventielen. De eerste versie vreet stroom, de tweede nog veel meer.
Eigenlijk worden hydraulische stuurautomaat actuators alleen op motorboten toegepast vanwege hun hoge stroomverbruik.
Je zou kunnen overwegen om een elektrisch kortsluitventiel over de stuurcilinder te plaatsen, maar het blijft iets wat aanzienlijk meer stroom verbruikt dan een mechanische lineaire drive.

In de (oa) de Vetus catalogus staat wel wat informatie hierover.

Ga in ieder geval niet over een nacht ijs, want de kans dat je je een buil valt is groot.

Aad

NB waarschijnlijk is een stuurwielautomaat (dus motor op het stuurwiel) het meest realistische alternatief.
Laatst bewerkt: 07 feb 2014 23:08 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 08 feb 2014 00:59 #484684

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14988
De overgrote meerderheid van de wedstrijd boten op zee vaart met hydraulische stuurautomaat pompen. Zelfs mini transat waar stroom verbruik heel kritisch is. :pinch: Om 2 redenen A stroomverbruik, B betrouwbaarheid.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 08 feb 2014 06:32 #484694

3Noreen schreef :
De overgrote meerderheid van de wedstrijd boten op zee vaart met hydraulische stuurautomaat pompen. Zelfs mini transat waar stroom verbruik heel kritisch is. :pinch: Om 2 redenen A stroomverbruik, B betrouwbaarheid.
C. Frans chauvinisme ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 08 feb 2014 07:32 #484710

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14988
Noballast schreef :
3Noreen schreef :
De overgrote meerderheid van de wedstrijd boten op zee vaart met hydraulische stuurautomaat pompen. Zelfs mini transat waar stroom verbruik heel kritisch is. :pinch: Om 2 redenen A stroomverbruik, B betrouwbaarheid.
C. Frans chauvinisme ;)

Dat is zeker ook de redenen waarom op bijna alle grotendeels franse Vendee globe boten de laatste keer met engelse B&G stuurautomaten rondvoeren. Verder gewoon de specificatie van de fabrikanten van die systemen met elkaar vergelijken. Volgens mij kun je in dergelijke hoog competitieve wedstrijden, als je wilt winnen, je eenvoudig weg niet permitteren je materiaal keuze door chauvinisme te laten bepalen. Als die fransen nu knetterhard naar de achterkant van de Engelse Australische Nieuwzeelandse en Amerikaanse boten aan het kijken waren zou ik je willen geloven.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 08 feb 2014 18:38 #484878

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241
Hallo Optimaal,

Ik heb een optima 92. De ingekorte versie van jou 98ak. Ik kocht de boot met stuurautomaat, maar die was zo scharrig dat ik me daar niet aan toe durfde vertrouwen.

Uiteindelijk heb ik een RM spx-5 wp gemonteerd. Voorlopig, na 5jaar, is daar nog niks op aan te merken. Natuurlijk is het een minder nette oplossing dan onderdeks monteren, maar ook heel veel simpeler. De kwetsbaarheid van de motordrive valt goed mee. Het enige echte nadeel tot nog toe is dat je hem hoort.

Oh en dat het kompas ineens een miswijzing van een graad of 20 kreeg door de magneet van de motor. Raymarine nog nooooit meegemaakt natuurlijk.

Opgelost door een schotkompas te monteren. Dat is toch relaxter, en de bediening van de AP op de stuurkolom. Heeft mij uur na uur keurig over de zee gestuurd de afgelopen zomers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 08 feb 2014 19:30 #484887

er zit geen terugslagkleppen in het systeem. Als ik het roerblad handmatig beweeg, dan zal het stuurwiel ook gaan draaien.
De Vetus pomp bestaat uit een 6 tal plunjers die door een schuin wiel omstebeurt worden ingedrukt. De olie wordt zodoende naar de stuurcilinder gepompt. De stuurautomaat (pomp versie) is er een die zowel links als rechtsom draaid (navenant de richting die er gecorrigeerd moet worden.) Omdat de olie dan tegen de plunjers in de stuurpomp drukt en dit meer weerstand opleverd dan het bewegen van de stuurcilinder zal het roer gaan bewegen. De afwijking die de automaat mag hebben zal in grote mate het stroomverbruik bepalen. Het systeem pakt zo weinig stroom dat het op een zonnepaneel kan draaien. (een kleine accu als buffer moet wel voor de wolkjes..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 08 feb 2014 19:44 #484891

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
Joop66 schreef :

Oh en dat het kompas ineens een miswijzing van een graad of 20 kreeg door de magneet van de motor. Raymarine nog nooooit meegemaakt natuurlijk.

Ook toevallig. Ik heb een SPX-5 op een Optima 98 GS zitten. En heb ook een miswijzing, die op sommige koersen zelfs boven de 20 graden uitkomt! Raymarine heeft bij mij nooit gereageerd op mijn klacht. 't Is duidelijk de afscherming van de aandrijfunit.
Overigens werkt hij verder prima. Zit er al 4 jaar op en heeft het ook op langere overtochten goed uitgehouden. Zo goed, dat ik mijn windvaan inmiddels heb verkocht. Ik heb wel een reserve riem en clutch aangeschaft, voor de zekerheid.
Chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 08 feb 2014 20:06 #484903

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241
Tja, ik heb met die jongens gebeld, maar ze zeiden dit nog nooit meegemaakt te hebben. Er zit wel een afschermhuls in het motorhuisje, maar ik kan me niet voorstellen dat die van het goede materiaal is. Dat is namelijk Duuà.

Eén hypothese is dat dit een specifiek optima probleem is. Er loopt namelijk een stalen ketting vlak langs de motor tot vlak onder het kompas. Ik kan me maar zo voorstellen dat die een paar veldlijnen oppikt en naar boven brengt. De meeste kolomen zijn met kabels uitgevoerd. Die zijn dan RVS en maar weinig magnetisch. Bovendien zit het kompas er wel heel dicht op.

Nou ja, dit werkt sowieso beter. Nu is de AP console bij het stuurwiel, en sturen op een kompas op het console is toch een zenuwen werk. Een schotkompas kijkt veel rustiger. Het is wat verder weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 09 feb 2014 09:02 #484985

Ik heb een Raymarine S1 ,de voorganger van de SPX5 maar verder , op de rategyro na , identiek en heb amper last van een kompasafwijking.
Ik zie ook geen verschil met of zonder bijztaande automaat.
Ook een stuurwiel met een (C&P) kompas op de stuurkolom .
De grootste afwijking van ket kompas met de gps koers bij stilstaand water uiteraard ) en het fluxgate kompas an de stuurautomaat is iets van 5 graden maar dat is "geone"deviatie denk ik.
Wel heb ik een stangbesturing die dus (op de kogellagers na ) van rvs , brons
(tandwielen) en aluminium is.

Overigens geeft de installatieinstructie van de aandrijfmotor wel twee mogelijkheden waar hem te plaatsen. De ene plek zit dichter bij de bovenkant van de stuurkolom als de andere. En daarbij wordt n.b. gewaarschuwd voor het beinvloeden van je kompas! Raar dat die man van Raymarine dat niet wist.
Bij mij zit hij uiteraard op "slot 1" ;)
Overigens heeft raymarine me afgelopen zomer nog prima via hun internet chat geholpen met mijn stuurautomaat.Ze hadden het bij het rechte eind bij een storing die ik ermee had. :woohoo:
Ad

Bijlage Naamloos_2014-02-09-4.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 09 feb 2014 09:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 09 feb 2014 20:00 #485142

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
Hij zit bij mij uiteraard op slot 1, zo ver mogelijk van het kompas vandaan. De SPX 5 verving een Simrad automaat die veel dichter bij het kompas zat, maar vrijwel geen afwijking veroorzaakte.
Ik heb het verhaal ooit eens op het forum van Practical Boat Owner gezet en ook daar waren er een paar mensen met hetzelfde probleem. Omdat het blijkbaar ook niet veel voorkomt (of kijkt niemand meer op zijn kompas in deze GPS tijd?), ga ik uit van een 'batch' van slecht geisoleerde SPX-5-en.
Chr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 10 feb 2014 09:15 #485243

Tilikum schreef :
Hij zit bij mij uiteraard op slot 1, zo ver mogelijk van het kompas vandaan.
Chr.

Dan zit het wat dat betreft dus wel goed .
Kan natuurlijk ook zijn dat Raymarine naar een ander type motor of leverancier is gegaan. :unsure:
Feit is natuurlijk wel dat ze er voor waarschuwen en dat beetje verschil in afstand betekent echt niet of sterk beinvloeden of helemaal niet.
Hoe zeker ben je er trouwens van dat het echt aan de aandrijving ligt?
Is het zeker helemaal weg als je de aandrijfmotor eraf haalt?
Ad
Laatst bewerkt: 10 feb 2014 09:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 10 feb 2014 09:22 #485245

Tilikum schreef :
Hij zit bij mij uiteraard op slot 1, zo ver mogelijk van het kompas vandaan.
Chr.

Dan zit het wat dat betreft dus wel goed .
Kan natuurlijk ook zijn dat Raymarine naar een ander type motor of leverancier is gegaan. :unsure:
Feit is natuurlijk wel dat ze er voor waarchuwen en dat beetje verschil in afstand betekent echt niet beinvloeden of helemaal niet.
Hoe zeker ben je er trouwens van dat het echt aan de aandrijving ligt?
Is het zeker helemaal weg als je de aandrijfmotor eraf haalt?

Overigens , ik kijk eigenlijk ook maar zeer zelden op mijn kompas want de aanwijzing op het kastje van de stuurautomaat is een stuk beter.
En eigenlijk ben je ook meer geinteresseerd in de COG (GPS) dan in een kompaskoers, behalve dan bij het oversteken van een TSS. ;)
Bovendien zou je kunnen zeggen , analoog aan het bekende paard....
"een gegeven komps moet je niet op zijn roos kijken" :laugh:
Bovendien , een stuurkolom zonder kompas is geen gezicht toch?
En als niks meer wil heb ik ook nog een kompas in mijn zeilhorloge zitten. :lol:
En natuurlijk een handpeilkompasje.

Oh ja , in mijn verrekijker zit ook een kompas. :woohoo:
Ad
Laatst bewerkt: 10 feb 2014 09:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 10 feb 2014 11:59 #485287

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241
Yellow Boat schreef :
Tilikum schreef :
Hij zit bij mij uiteraard op slot 1, zo ver mogelijk van het kompas vandaan.
Chr.

Dan zit het wat dat betreft dus wel goed .
Kan natuurlijk ook zijn dat Raymarine naar een ander type motor of leverancier is gegaan. :unsure:
Feit is natuurlijk wel dat ze er voor waarchuwen en dat beetje verschil in afstand betekent echt niet beinvloeden of helemaal niet.
Hoe zeker ben je er trouwens van dat het echt aan de aandrijving ligt?
Is het zeker helemaal weg als je de aandrijfmotor eraf haalt?

Ja hoor. Het kompas versprong gewoon als ik er met het stuurwiel heen ging. Daarom kwam ik er ook achter. Ik was de zaak aan het monteren, en zag het kompas verschuiven.

En natuuuurlijk op pos 1 gemonteerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 10 feb 2014 13:11 #485314

Joop66 schreef :
Ja hoor. Het kompas versprong gewoon als ik er met het stuurwiel heen ging. Daarom kwam ik er ook achter. Ik was de zaak aan het monteren, en zag het kompas verschuiven.

En natuuuurlijk op pos 1 gemonteerd.
Ik neem even niet aan dat het stuurwiel ook zonder de erop gemonteerde stuurautomaat die invloed had?
Anders heb je mogelijk een stuur van een minderwaardige ferritische rvs soort.
Bijv. bestek rvs en zelfs 304 (een beetje) zijn in tegenstelling tot 316 wel magnetisch. Sommige soorten zelfs bijna net zoveel als ijzer.

Grapping eigenlijk ; rvs316 bestaat hoofdzakelijk uit nikkel en ijzer ( en een paar % chroom) wat beide in zuivere vorm een magneet beinvloed terwijl het mengsel dat niet doet .

Ik denk dat je toch ook nog eens alleen het motortje eraf moet halen om dat als enige oorzaak aan te kunnen wijzen.

Als ik weer eens op mijn boot ben ga ik toch eens mijn peilkompasje bij dat motortje houden.... ;)
Ad
Laatst bewerkt: 10 feb 2014 13:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze stuurautomaat 10 feb 2014 13:28 #485320

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
Yellow Boat schreef :
Joop66 schreef :
Als ik weer eens op mijn boot ben ga ik toch eens mijn peilkompasje bij dat motortje houden.... ;)
Ad

Dat is precies wat ik eens gedaan heb: en dat kompasje vloog vervolgens uit de bocht. QED. Overigens was er bij mij voor de montage van de SPX5 nauwelijks afwijking, dus lijken me de overige theorieen niet zo waarschijnlijk.
Chr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl