Xiphias schreef :
hypervisor schreef :
en daar heb je de conclusie op de vraag waar dit topic mee begon is
op een kajuitzeilschip onder de 7 meter is een driekleuren toplicht gewoon niet de handigste keuze omdat hij voor het zeilen eigelijk niet eens mag
Alle kleine zeilschepen (<20m)
mogen een driekleurenlicht voeren.
Kleine zeilschepen tot 7m hebben de
optie om dat te
vervangen door een rondomschijnend wit licht.
hypervisor schreef :
Xiphias, nee dat klopt niet helemaal. alleen als het over het zeildeel gaat en dan is ook een wit toplicht al voldoende.
Ik reageerde op jouw opmerking (zie rode tekst), waarbij het specifiek ging over zeilen. Daarbij zijn de regels voor motorschepen toch helemaal niet relevant?
Bij het uitzoeken van de regels in het BPR is het handig om de definities te gebruiken die daar ook in staan, dan heb je minder last van spraakverwarring:
BPR Art. 1.01 A
2°. motorschip: schip dat gebruik maakt van zijn mechanische middelen tot voortbeweging, met uitzondering van een schip waarvan de motor slechts wordt gebruikt ter verbetering van zijn bestuurbaarheid, wanneer het wordt gesleept of geduwd;
15°. zeilschip: schip dat uitsluitend door middel van zijn zeilen wordt voortbewogen. Een schip dat onder zeil vaart en tegelijkertijd zijn mechanische middelen tot voortbeweging gebruikt is een motorschip;
Voor een zeilboot met motor moet je dus voor zowel een
zeilschip als een
motorschip de lampen hebben. Voor het overzicht kan je voor zowel
zeilschip als
motorschip alle mogelijkheden op een rijtje zetten en kiezen welke combinatie van lampen je wilt monteren.
In jouw geval is dat dus bijv.:
rondom schijnend wit licht
boordlichten in één lantaarn verenigd nabij de boeg
Een heklicht is niet noodzakelijk, maar kan wel een backup zijn als het lampje bovenin in de mast kapot is. Zoals eerder genoemd is een goed driekleurenlicht meestal wel duidelijker voor andere schepen dan alleen een wit licht of de combinatie van heklicht en boordlichten.