Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Regelgeving omtrent navigatie verlichting

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 25 feb 2014 08:55 #490195

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Xiphias schreef :
Volgens de letter van de wet geldt de uitzondering van alleen een rondomschijnend licht in het BPR alleen voor een klein open motorschip onder 7m, dus niet voor een kajuitboot.

Zie: wetten.overheid.nl/BWBR0003628...eidsdatum_25-02-2014
Volgens Artikel 3.13, lid 5: "Klein zeilschip korter dan 7 m. Het tweede licht uitsluitend te tonen bij het naderen van een ander schip bij gevaar voor aanvaring", ik zie daar nergens het woord 'open' in staan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 25 feb 2014 10:25 #490229

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
Hans60 schreef :
Xiphias schreef :
Volgens de letter van de wet geldt de uitzondering van alleen een rondomschijnend licht in het BPR alleen voor een klein open motorschip onder 7m, dus niet voor een kajuitboot.

Zie: wetten.overheid.nl/BWBR0003628...eidsdatum_25-02-2014
Volgens Artikel 3.13, lid 5: "Klein zeilschip korter dan 7 m. Het tweede licht uitsluitend te tonen bij het naderen van een ander schip bij gevaar voor aanvaring", ik zie daar nergens het woord 'open' in staan...
Dat is genoeg tijdens het zeilen, maar als je de motor aan zet ben je een motorschip, en dan moet een kajuitboot een ook boordlichten voeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 25 feb 2014 12:36 #490287

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
OK, I stand corrected!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 25 feb 2014 14:13 #490312

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Ik heb er geen last van, want m'n boot is maar 6,5 meter, maar wat als je een roterende mast hebt op een boot langer dan 7 meter?

Dan is het reglementair monteren van een driekleurentoplicht schier onmogelijk...

(ok, ik geef toe, misschien is 't wat off-topic)
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 14:14 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 25 feb 2014 15:05 #490343

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Exact Rinus,

en daar heb je de conclusie op de vraag waar dit topic mee begon is

op een kajuitzeilschip onder de 7 meter is een driekleuren toplicht gewoon niet de handigste keuze omdat hij voor het zeilen eigelijk niet eens mag

verder wordt het een kajuit motorboot wanneer de motor gestart wordt en dan is het geen klein schip meer met een utizondering in het BPR dus dient de gewone regelgeving voor >7m gevolgd te worden

ook boven de 7 meter heb je er alleen want aan als je zeilt,

voor op de motor moet er er moet je neen 2 kleuren combinatielamp op de boeg gezet worden en nog een stoom en heklicht geplaatst worden als je voor een driekleuren toplicht kiest.

verder kom je in de problemen wanneer je wil ankeren... want dan heb je weer een ankerlicht nodig..

en dat wordt bevestigd als je het RPR sausje er ook nog eens overgeen gooit.

kortom het wordt dan een grote kerstboom met minstens 5 lampen waar je het anders met 3 lampen af kan

daarom wordt mijn keuze een wit glaasje in mijn aquasignal series 40 360 graden rondomschijnend toplicht een heklicht en een 2 kleurig gecombineerd navigatielicht op de boeg.

daarmee kan ik alle benodigde combinaties maken.

en voor de momenten dat de mast plat is koop iki wel zo'n led 360 graden rond lampje van Navi Light op batterijen
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 15:13 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 25 feb 2014 15:07 #490345

Rinus schreef :
Ik heb er geen last van, want m'n boot is maar 6,5 meter, maar wat als je een roterende mast hebt op een boot langer dan 7 meter?

Dan is het reglementair monteren van een driekleurentoplicht schier onmogelijk...

(ok, ik geef toe, misschien is 't wat off-topic)
Dus is het in dat geval "behelpen" met alleen boordlichten en heklicht.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 25 feb 2014 15:54 #490355

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
hypervisor schreef :
en daar heb je de conclusie op de vraag waar dit topic mee begon is

op een kajuitzeilschip onder de 7 meter is een driekleuren toplicht gewoon niet de handigste keuze omdat hij voor het zeilen eigelijk niet eens mag
Alle kleine zeilschepen (<20m) mogen een driekleurenlicht voeren.
Kleine zeilschepen tot 7m hebben de optie om dat te vervangen door een rondomschijnend wit licht.
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 15:54 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 25 feb 2014 16:54 #490373

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Xiphias, nee dat klopt niet helemaal. alleen als het over het zeildeel gaat en dan is ook een wit toplicht al voldoende.

een kajuitzeiljacht onder de 7 meter dat op de motor vaart mag dat weer niet door de kajuit. omdat die uitzondering over dat witte toplicht dan alleen geld voor een open motorboot tot 7 meter.

dan dient er opeens minimaal 1 meter boven de navigatieverlichting een hek en stoomlicht geplaatst te worden al dan niet gecombineerd...
hoe wil je dat doen boven in de mast?

Je zal dan dus een andere veranderde oplossing moeten zoeken,

er zijn dan 2 opties.

optie 1. een gecombineerd navigatielicht voor op de boeg, een heklicht achter op de spiegel en een wit gecombineerd stoom en heklicht (360 graden rond)

Dit aangezien je dat wit rondom schijnend licht ook mag voeren onder zeil in plaats van de navigatieverlichting maar ook als je ankert.

optie 2. een gecombineerd ankerlicht en 3kleur boven op de mast een stoomlicht halverwege ter hoogte van de zalingen, een heklicht op de spiegel en gecombineerde navigatieverlichting op de boeg.

ik kies dan toch echt optie 1 omdat die veel minder ingrijpend is als optie 2.
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 16:55 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 25 feb 2014 16:57 #490375

Is er ook een definitie van "open" ofwel in jullie vertaling een definitie van "kajuit" ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 25 feb 2014 17:06 #490376

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
dat is inderdaad wel een goed vraagstuk Noballast,

mij lijkt het dat als een open motorboot later voorzien wordt van een kajuit dat er dan gewoon sprake is van een kajuitboot voor het BPR.

Wat er echter gebeurt als het enkel een klein overkappinkje wordt waar niet meer dan wat spullen droog in opgeborgen kunnen worden en misschen hooguit in geslapen kan worden maar de boot verder voor het grootste deel open is lijkt het me wel weer een twijfel geval.

Het BPR heeft het enkel over een open motorboot onder de 7 meter en een kleine motorboot met kajuit. lengte heeft daar verder geen invloed op tot 20 meter.
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 17:09 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 25 feb 2014 19:35 #490439

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Een kleine open motorboot is een boot zonder kajuit. Een kleine motorboot met kajuit wordt niet genoemd in het BPR. Heet dan ook gewoon klein motorschip.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Regelgeving omtrent navigatie verlichting 25 feb 2014 20:34 #490473

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
Xiphias schreef :
hypervisor schreef :
en daar heb je de conclusie op de vraag waar dit topic mee begon is

op een kajuitzeilschip onder de 7 meter is een driekleuren toplicht gewoon niet de handigste keuze omdat hij voor het zeilen eigelijk niet eens mag
Alle kleine zeilschepen (<20m) mogen een driekleurenlicht voeren.
Kleine zeilschepen tot 7m hebben de optie om dat te vervangen door een rondomschijnend wit licht.
hypervisor schreef :
Xiphias, nee dat klopt niet helemaal. alleen als het over het zeildeel gaat en dan is ook een wit toplicht al voldoende.
Ik reageerde op jouw opmerking (zie rode tekst), waarbij het specifiek ging over zeilen. Daarbij zijn de regels voor motorschepen toch helemaal niet relevant?


Bij het uitzoeken van de regels in het BPR is het handig om de definities te gebruiken die daar ook in staan, dan heb je minder last van spraakverwarring:
BPR Art. 1.01 A
2°. motorschip: schip dat gebruik maakt van zijn mechanische middelen tot voortbeweging, met uitzondering van een schip waarvan de motor slechts wordt gebruikt ter verbetering van zijn bestuurbaarheid, wanneer het wordt gesleept of geduwd;
15°. zeilschip: schip dat uitsluitend door middel van zijn zeilen wordt voortbewogen. Een schip dat onder zeil vaart en tegelijkertijd zijn mechanische middelen tot voortbeweging gebruikt is een motorschip;
Voor een zeilboot met motor moet je dus voor zowel een zeilschip als een motorschip de lampen hebben. Voor het overzicht kan je voor zowel zeilschip als motorschip alle mogelijkheden op een rijtje zetten en kiezen welke combinatie van lampen je wilt monteren.

In jouw geval is dat dus bijv.:
  • rondom schijnend wit licht
  • boordlichten in één lantaarn verenigd nabij de boeg
  • Een heklicht is niet noodzakelijk, maar kan wel een backup zijn als het lampje bovenin in de mast kapot is. Zoals eerder genoemd is een goed driekleurenlicht meestal wel duidelijker voor andere schepen dan alleen een wit licht of de combinatie van heklicht en boordlichten.
    Laatst bewerkt: 25 feb 2014 20:48 door Faran. Reden: Typo in titel aangepast
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Regelgeving omtrent navigatie verlichting 25 feb 2014 22:07 #490506

    • hypervisor
    • hypervisor's Profielfoto
    een heklicht is altijd noodzakelijk omdat de boordverlichting op gelijke hoogte en in lijn moet zitten met het heklicht.

    dat heklicht is dus tijdens het zeilen zonder een gecombineerd driekleurenlicht in de top gewoon noodzakelijk.

    hij mag uit wanneer het rondom schijnend wit licht in de mast brand als de motor aan staat.

    en onder de 7 meter mag een driekleurenlicht in de masttop of boordverlichting in combinatie met een heklicht ook gewoon tijdens het zeilen. dit is namelijk conform RPR.

    Wel is het zo dat een rondom schijnend wit licht in de masttop i.c.m. een zaklamp om aandacht mee te trekken genoeg is wettelijk gezien in BPR gebied.

    www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/Navigatieverlichting geeft het complete verhaal goed weer en geeft exact dezelfde kanttekening over de verlichting als je op de motor vaart als die ik hier ook melde.

    deze samenvatting had ik dus eerder moeten vinden, had een stuk duidelijker geweest en had een hoop dubbele reacties gescheeld.
    Laatst bewerkt: 25 feb 2014 22:33 door hypervisor.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Regelgeving omtrent navigatie verlichting 25 feb 2014 22:25 #490509

    • Menno
    • Menno's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 3704
    Je boot is toch kleiner dan 7m? Dan mag je tijdens het zeilen varen met alleen het rondom schijnend wit licht.
    Dat is al een paar keer genoemd in dit topic. Als je een vraag stelt is het wel zo netjes om zorgvuldig te lezen wat anderen daarop antwoorden. Als je het zelf de hele tijd beter denkt te weten kan je de vraag net zo goed niet stellen.
    Laatst bewerkt: 25 feb 2014 22:32 door Menno.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Regelgeving omtrent navigatie verlichting 25 feb 2014 22:29 #490510

    • Fly-Tour
    • Fly-Tour's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 5857
    Het verhaal wordt steeds ingewikkelder. Laten we allemaal ons vaarbewijsboek er eens op na slaan.

    Ik neem het nog regelmatig door. Altijd aan te raden.
    Mijn favorieten:
    Een verwittigd man is er twéé waard.
    Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
    Gereed geld dingt scherp.
    Geen slapende honden wakker maken.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Regelgeving omtrent navigatie verlichting 25 feb 2014 22:39 #490513

    • hypervisor
    • hypervisor's Profielfoto
    Xiphias schreef :
    Je boot is toch kleiner dan 7m? Dan mag je tijdens het zeilen varen met alleen het rondom schijnend wit licht.
    Dat is al een paar keer genoemd in dit topic. Als je een vraag stelt is het wel zo netjes om zorgvuldig te lezen wat anderen daarop antwoorden. Als je het zelf de hele tijd beter denkt te weten kan je de vraag net zo goed niet stellen.

    mijn boot is 6,80 meter op papier. meet je hem inclusief de motorsteun en buitenboordmotor op is hij dus langer.

    voor het BPR en RPR blijft hij echter 6,80 meter

    en ja ik kan idd enkel af met een wit licht onder het zeilen maar het is wel degelijk toegestaan om meer te monteren. zeker als dit het duidelijker maakt.
    het blijft een klein schip <20 meter

    als de motor aan gaat is het witte licht of een 3 kleur niet meer toereikend ivm de kajuit en die situatie moet je dus ook menemen in het lichtplan.

    en over dat lezen dat kan ik ook naar jou terugkoppelen.
    deze zaken heb ik nu al enkele keren aangegeven.
    maar jij blijft er over struikelen. niet ik.

    ik raad je aan om deze link door te lezen:

    www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/Navigatieverlichting

    daar staat alles in inclusief exact de kanttekening die ik maakte over de verlichting als de motor draait.

    verder hoef ik mijn gelijk niet, die heeft de regelgeving. maar die moet je dus wel kunnen lezen en interpreteren waar we weer mee bij de 1e post van dit topic zijn.

    de feitelijke vraag was of ik het goed gelezen had in het bpr en rpr.

    de link www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/Navigatieverlichting vertelt exact hetzelfde verhaal.
    Laatst bewerkt: 25 feb 2014 22:52 door hypervisor.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Regelgeving omtrent navigatie verlichting 25 feb 2014 23:53 #490531

    • La Mavare
    • La Mavare's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 8680
    dus een rondomschijnend licht volstaat en als je motort een combinatielicht voorop.
    dat scheelt in het verbruik en als je er meer op wilt ... vooral doen, neem dan gelijk een overmaat accu.
    instructeur zeezeilen en kielboot
    les op eigen schip, deliveries
    "De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Regelgeving omtrent navigatie verlichting 26 feb 2014 05:38 #490542

    • Jedre
    • Jedre's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker is geblokkeerd
    • Berichten: 4103
    Een moterend kajuitschip dient boeg en heklichten icm stoomlicht te voeren. Rondom schijnend wit is geen stoomlicht.
    Sterker nog, het is een ankerlicht.
    Dus als je wilt motoren, zul je die betreffende verlichting moeten voeren.

    De wetgeving gaat er eenvoudig weg vanuit dat een zeilende boot tot 7 meter niet hard gaat en dat alleen het zien van een positie daarvan ipv richting belangrijk is. Vandaar dat witte licht.
    Ik vind het zelf belachelijk. Voor algemene veiligheid moet je eigenlijk niet anders dan driekleur in je mast willen hebben.

    Ben me in de 24 uurs wel eens lam geschrokken van een wit lampje wat ik opliep met ca. 16 knopen. Die liep ik dus niet op, dat was een W570 die naar me toekwam!
    Had hij een driekleur gehad, dan had ik precies geweten wat hij deed.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Regelgeving omtrent navigatie verlichting 26 feb 2014 06:36 #490551

    • Philip
    • Philip's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 8057
    Jedre schreef :
    Een moterend kajuitschip dient boeg en heklichten icm stoomlicht te voeren. Rondom schijnend wit is geen stoomlicht.
    Sterker nog, het is een ankerlicht.
    Dus als je wilt motoren, zul je die betreffende verlichting moeten voeren.
    Lees de rest van de draad even.
    Tot een bepaalde bootlengte (20 meter) mag je in BPR-gebied het stoom licht en heklicht vervangen door een rondomschijnend licht. Als je ankerlicht fel genoeg is, kan je die dus gebruiken. RPR kent die uitzondering niet als ik me het goed herinner.
    Laatst bewerkt: 26 feb 2014 07:09 door Philip.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Regelgeving omtrent navigatie verlichting 26 feb 2014 06:55 #490558

    • Hans60
    • Hans60's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker is geblokkeerd
    • Berichten: 410
    Philip schreef :
    Lees de rest van de draad even.
    Tot een bepaalde bootlengte (20 meter? 12 meter?) mag je in BPR-gebied het stoom licht en heklicht vervangen door een rondomschijnend licht. Als je ankerlicht fel genoeg is, kan je die dus gebruiken. RPR kent die uitzondering niet als ik me het goed herinner.

    Jij doelt op: Artikel 3.13, lid 1: Alleenvarend klein motorschip dat in plaats van toplicht en heklicht een wit rondom schijnend licht voert.
    Te vinden op wetten.overheid.nl/BWBR0003628...eidsdatum_25-02-2014
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Regelgeving omtrent navigatie verlichting 26 feb 2014 07:09 #490560

    • Philip
    • Philip's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 8057
    Yep.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Regelgeving omtrent navigatie verlichting 26 feb 2014 07:46 #490572

    • Proost
    • Proost's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 10716
    Hans60 schreef :
    Philip schreef :
    Lees de rest van de draad even.
    Tot een bepaalde bootlengte (20 meter? 12 meter?) mag je in BPR-gebied het stoom licht en heklicht vervangen door een rondomschijnend licht. Als je ankerlicht fel genoeg is, kan je die dus gebruiken. RPR kent die uitzondering niet als ik me het goed herinner.

    Jij doelt op: Artikel 3.13, lid 1: Alleenvarend klein motorschip dat in plaats van toplicht en heklicht een wit rondom schijnend licht voert.
    Te vinden op wetten.overheid.nl/BWBR0003628...eidsdatum_25-02-2014

    Uiteraard in combinatie met de boordlichten. Voor alle duidelijkheid, anders denkt men weer dingen die niet juist zijn
    Als je maar geniet!
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Regelgeving omtrent navigatie verlichting 26 feb 2014 08:34 #490586

    • Menno
    • Menno's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 3704
    Philip schreef :
    Lees de rest van de draad even.
    Tot een bepaalde bootlengte (20 meter) mag je in BPR-gebied het stoom licht en heklicht vervangen door een rondomschijnend licht. Als je ankerlicht fel genoeg is, kan je die dus gebruiken. RPR kent die uitzondering niet als ik me het goed herinner.
    In het RPR-gebied mag dat ook:
    RPR Artikel 3.13.1
    f. een heklicht. Dit licht behoeft niet te worden gevoerd indien, in plaats van het onder d bedoelde toplicht, een wit helder rondom schijnend licht wordt gevoerd.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Regelgeving omtrent navigatie verlichting 26 feb 2014 08:38 #490588

    • hypervisor
    • hypervisor's Profielfoto
    dat wou ik idd net plaatsen, RPR artikelen 3.13.1 a t/m f
    1.Een alleenvarend klein motorschip moet des nachts voeren:

    hetzij

    a. een toplicht, op dezelfde hoogte als de boordlichten en tenminste 1 m vóór deze lichten. Dit licht moet een helder licht zijn;


    b. boordlichten. Deze lichten mogen gewone lichten zijn. Zij moeten zich op gelijke hoogte en in één lijn loodrecht op de lengte-as van het schip bevinden en moeten naar de binnenzijde van het schip zodanig zijn afgeschermd dat het groene licht niet van bakboordszijde en het rode licht niet van stuurboordszijde kan worden gezien;


    c. een heklicht;

    hetzij


    d. het toplicht, voorgeschreven onder a. Dit licht moet echter ten minste 1 m hoger dan de boordlichten worden gevoerd;


    e. de boordlichten, voorgeschreven onder b. Deze lichten mogen echter onmiddellijk naast elkaar of in één lantaarn verenigd in de lengte-as van het schip aan of nabij de boeg worden gevoerd;


    f. een heklicht. Dit licht behoeft niet te worden gevoerd indien, in plaats van het onder d bedoelde toplicht, een wit helder rondom schijnend licht wordt gevoerd.
    Laatst bewerkt: 26 feb 2014 08:40 door hypervisor.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Regelgeving omtrent navigatie verlichting 26 feb 2014 08:58 #490595

    • Proost
    • Proost's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 10716
    Zitten we met geharmoniseerde wetgeving, EU toch?, dan zou je kunnen verwachten dat een en ander hetzelfde is.
    Als je maar geniet!
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
    • Pagina:
    • 1
    • 2
    • 3
    Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
    Gemaakt door Kunena
       
       
       
       
    © Zeilersforum.nl