Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Regelgeving omtrent navigatie verlichting

Regelgeving omtrent navigatie verlichting 24 feb 2014 15:11 #489867

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Ik zat het bpr en het rpr nog eens door te lezen maar het deel omtrend navigatieverlichting blijft iets wat ik een moielijk onderwerp vind. zeker wat betreft het voeren van een gecombineerd toplicht (3 kleur)

Ik merkte namelijk opm dat een 3 kleur gecombineerd in de top eigelijk helemaal niet zo'n handige keuze is als je aan zowel RPR als BPR wil voldoen.

in beide gevallen is het volgens mij namelijk alleen een optie voor tijdens het zeilen

dit om de volgende reden:

zodra de motor gestart wordt moet er minimaal 1 meter boven de navigatie verlichting een 360 graden rondomschijnend licht zijn op het voorschip.

(of een stoom licht icm een hek licht. maar minimaal 1 meter boven de navigatie verlichting)

als je voor anker gaat moet er echter weer een wit toplicht zonder navigatieverlichting en heklicht getoond kunnen worden.

waarom zou je dan eigelijk een 3 kleur bovenin plaatsen?

het lijkt me dus veel praktischer om een wit toplicht te plaatsen, met een 2 kleur voor op de boeg en een heklicht op de spiegel.

allen met een eigen schakelaar, want het heklicht dient alleen onder zeil gevoerd te worden icm de navigatie verlichting.

maar dit valt pas echt op wanneer je over de BPR eisen ook nog het RPR sausje gooit en er van uit gaat dat je zowel je zeilen omhoog hebt als je motor bij hebt staan.

dan valt namelijk het verschil voor boten onder de 7 meter en er boven weg.. met enkel een toplicht of enkel een 3 kleur voldoe je dan in geen geval meer.

deze 2 situaties zijn dus bepalend voor de totale opzet van 1 toplicht, een 2 kleur voorop en een heklicht.

1. wanneer er in BPR gebied op de motor gevaren wordt met het zeil omhoog. dan dient alles te branden

2. wanneer er in RPR gebied op de motor gevaren wordt. dan dient ook alles te branden.

of heb ik het verkeerd gelezen?
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 20:47 door Faran. Reden: typo in titel aangepast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 24 feb 2014 15:18 #489870

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8057
Dat klopt op zich. Een 3-kleuren toplicht in in principe dan ook een extra licht dat alléén zeilend gebruik wordt. Dit omdat het in veel omstandigheden veel beter zichtbaar is dan laag geplaatste boord- en heklichten. Vaar je nooit zeilend op zee of ander ruiger water, is zo'n drie kleuren licht prima weg te laten. Ik had hem dan ook niet op mijn kolibri.

Voor de rest maakt het volgens mij niet uit op de motor niet uit of je zeil omhoog is of niet. Op of neer, je bent gewoon een motorboot met bijbehorende verlichting. Of is het bij RPR anders? Tijdje geleden dat ik met het RPR te maken heb gehad.
Laatst bewerkt: 24 feb 2014 15:31 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 24 feb 2014 15:19 #489871

  • Frans01
  • Frans01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Zeilen: drie kleuren toplicht of bak/stuurboord plus heklicht.
motor (zeilen): stoomlicht, heklicht, bak en stuurboordlicht.
Voorkeur tijdens het zeilen drie kleurentoplicht. Betere zichtbaarheid,
Beter herkenbaar als zeilboot (Belangrijk voor de uitwijkplicht).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 24 feb 2014 15:23 #489873

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8057
hypervisor schreef :
als je voor anker gaat moet er echter weer een wit toplicht zonder navigatieverlichting en heklicht getoond kunnen worden.
Toplicht = stoomlicht, niet een rondomschijnend licht. Wat jij waarschijnlijk bedoelt in dit geval want dat is wat je moet voeren als je voor anker licht.
Laatst bewerkt: 24 feb 2014 15:25 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 24 feb 2014 15:25 #489876

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Volgens mij valt er in RPR gebied ook weinig te zeilen.
In het RPR wordt er dan eigenlijk ook niet zoveel aandacht aan het zeilen gegeven.
Het kan aan mij liggen, maar ik snap de issue niet..

Waal, Pannerdenschkanaal, Nederrijn, Lek. (en de Rijn in Duitsland.)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 24 feb 2014 15:27 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 24 feb 2014 15:37 #489883

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8057
Frans01 schreef :
motor (zeilen): stoomlicht, heklicht, bak en stuurboordlicht.
Of als je niet in RPR gebied komt: boordlichten en rondomschijnend licht (=ankerlicht als deze fel genoeg is).

Ook te overwegen want dan ben je ook met 3 lampen (gecombineerde boordlichten, ankerlicht en drie kleuren licht) ook klaar voor alle situaties en heb je ook nog eens de voordelen van een drie kleuren toplicht. Heklicht en stoomlicht kun je weglaten.

Deze is alleen niet geldig in RPR gebied dus als je daar al motorend wel eens 's nachts komt zul je toch voor de aloude boord+hek+top/stoom lichten combo moeten gaan (en heb je dus 4 lampen nodig als je ook nog eens wilt ankeren).
Laatst bewerkt: 24 feb 2014 15:38 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 24 feb 2014 15:55 #489890

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Duidelijk, dan weet ik wat mijn opzet gaat worden. de 3 kleur gaat er af, daar gaat een wit glas in met een 3 watt ledvervanger.

het huidige navigatielicht op de boeg gaat er af en wordt vervangen met een gecombineerd rood/groen LED navigatielicht op de preekstoel en en in het bestaande heklicht komt een 1 watt ledvervanger.

de betere zichtbaarheid van een 3 kleur acht ik niet noodzakelijk in mijn geval mijn boot is namelijk onder de 7 meter. (6.80 meter)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 24 feb 2014 16:08 #489896

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het gebruik van niet juiste benaming kan voor verwarring zorgen. Los dat eerst op door het goed te gebruiken en praat dan verder!. Het BPR geeft genoeg informatie over de namen van navigatieverlichting. Wat men daarbuiten er van brabbelt als naam maakt het niet duidelijker.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 24 feb 2014 16:32 #489908

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Reden voor mij om een driekleur te houden is dat, weliswaar een beetje, stroom bespaard. Naast de al genoemde betere zichtbaarheid en hopelijk betere herkenbaarheid als zeilend schip.

Op mijn schip een 25w boeglicht (combi rood groen) en 10 w heklicht, een 10w toplicht, een 10w ankerlicht en een 25w driekleur dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 24 feb 2014 18:32 #489983

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Philip schreef :
hypervisor schreef :
als je voor anker gaat moet er echter weer een wit toplicht zonder navigatieverlichting en heklicht getoond kunnen worden.
Toplicht = stoomlicht, niet een rondomschijnend licht. Wat jij waarschijnlijk bedoelt in dit geval want dat is wat je moet voeren als je voor anker licht.

Je hebt helemaal gelijk Philip, je ziet allerlei wonderlijke termen voorbij schieten(3 kleuren toplichtb.v. die verdient een prijs) en dan denk je "hebben ze nu alweer de regelgeving aangepast" maar nee hoor er zijn nog steeds hele volkstammen die echt niet weten waar ze het over hebben. :( :(
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 24 feb 2014 18:46 #489990

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8057
Ik wil niet de discussie over benamingen weer helemaal opnieuw aanslingeren (er zijn in het verleden hele topics alleen daar over geweest) en tot mijn spijt heb ik de term driekleuren toplicht zelf ook gebruikt in dit topic :D

Waar ik alleen stil bij wilde staan: je zou de tekst van hypervisor ook kunnen lezen als toplicht en heklicht aan bij ankeren (en de boordlichten uit). Dan heb je immers ook 360 graden wit licht. Zo las ik het in eerste instantie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 24 feb 2014 18:47 #489991

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
houd toch op het gaat er om wat er mee bedoeld wordt.

regeltechnisch ben ik het volledig met je eens dat een toplicht geen 360 graden rond schijnende lamp is.

echter in de spreekwoordelijke taal is elke lamp boven op een mast een toplicht.
de lamp die aan moet wanneer er op de motor gevaren wordt heet een stoomlicht
de lamp achterop een heklicht
en rood en groen kan je op navigeren dus heten het navigatie lampen.
anders kan je ze ook als boordlichten zien omdat ze doorgaans in het gangboord zitten..


althans dat is als je logisch redeneert, en dat doet onze wetgever duidelijk niet.

om die reden heb ik daar al voor het gemak 3 kleur genoemd. het ding heeft de 3 benodigde kleuren.

wel zo duidelijk omdat het andere (witte) toplicht ook een gecombineerde betreft in dit geval, een stoom en een heklicht. dat maakt het als je logisch redeneert een wit rondom schijnend toplicht.

en nu allemaal af koest lig en bibber in de mand.
Laatst bewerkt: 24 feb 2014 18:50 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 24 feb 2014 18:54 #489994

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8057
hypervisor schreef :
houd toch op het gaat er om wat er mee bedoeld wordt.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Zie ook mijn vorige post.

Ook in de zin:
het lijkt me dus veel praktischer om een wit toplicht te plaatsen, met een 2 kleur voor op de boeg en een heklicht op de spiegel.
... dacht ik dat je een echt toplicht bedoelde. Ergens anders in je post heb je het wèl weer over het correcte rondomschijnend licht. :blink:

Ik heb helemaal geen moeite met verkeerde termen, het zal me een worst wezen hoe je iets noemt als het inderdaad maar duidelijk is zoals je het zelf zegt. ;) Alleen vond ik het hier dus niet duidelijk :blush:
Laatst bewerkt: 24 feb 2014 18:56 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 24 feb 2014 18:58 #489997

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Philip het staat er in mijn optiek duidelijk zat. en een discussie als die je nu uit probeert te lokken is precies hetgene waar echt niemand behalve jij op zit te wachten. mod, slotje graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 24 feb 2014 19:02 #490000

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8057
Pff ik probeer alleen uit te leggen waarom ik je niet duidelijk vond maar het zal wel aan mijn dommigheid liggen ipv de verkeerde termen en de goede termen door elkaar heen (waar hebben we dat vaker gezien?). Van uitlokken is helemaal geen sprake, het is alleen uitleg met voorbeelden waarom ik je niet snapte.

Verdere discussie (deze draad überhaupt?) is inderdaad niet nodig, BPR is duidelijk zat over hoe de lampjes heten.
Laatst bewerkt: 24 feb 2014 19:05 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 24 feb 2014 19:05 #490001

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13690
TS werpt zelf weer het (inmiddels bekende :S ) onderwerp over lampjes op en zegt nu zelf; slotje
lijkt me inderdaad een goed idee..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 24 feb 2014 19:26 #490005

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ja... Ik vroeg me al af, waar komt die preoccupatie met navigatieverlichting toch vandaan?
Hoeveel topics daarover al volgeschreven zijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 24 feb 2014 19:43 #490019

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Voor een zeilschip en motorschip tot 7 meter:
- rondomschijnend licht, meer niet: BPR, SKRGT, BVA, SRE en SRW
- idem RPR, maar als je motort plus navigatielichten (geen apart stoom-/top-/heklicht nodig)

Navigatielichten en heklicht maken je niet beter zichtbaar, alleen kan een ander sneller zien welke kant je opgaat.

Dus feitelijk ben je klaar met een rondomschijnend licht, tenzij je in RPR gebied 's nachts wilt motoren (wat een fors veiligheidsrisco met zich meebrengt).
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 24 feb 2014 19:44 #490020

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Sunday schreef :
Ja... Ik vroeg me al af, waar komt die preoccupatie met navigatieverlichting toch vandaan?
Hoeveel topics daarover al volgeschreven zijn!

to many ? Maar is wel een teken aan de wand aan de andere kant . :ohmy: :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 24 feb 2014 23:32 #490117

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
La Mavare schreef :
Voor een zeilschip en motorschip tot 7 meter:
- rondomschijnend licht, meer niet: BPR, SKRGT, BVA, SRE en SRW
- idem RPR, maar als je motort plus navigatielichten (geen apart stoom-/top-/heklicht nodig)

Navigatielichten en heklicht maken je niet beter zichtbaar, alleen kan een ander sneller zien welke kant je opgaat.

Dus feitelijk ben je klaar met een rondomschijnend licht, tenzij je in RPR gebied 's nachts wilt motoren (wat een fors veiligheidsrisco met zich meebrengt).
Volgens de letter van de wet geldt de uitzondering van alleen een rondomschijnend licht in het BPR alleen voor een klein open motorschip onder 7m, dus niet voor een kajuitboot.
Laatst bewerkt: 24 feb 2014 23:32 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 25 feb 2014 02:19 #490118

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
En de optie om rondschijnend rood-groen in de mast te hebben? Dan is op afstand gelijk duidelijk dat het om een zeilend schip gaat.. Kan me voorstellen dat het nóg duidelijker is dan een tricolor..


Bijlage NavigationLights-Sailboats-OptionMastTopLight.jpg niet gevonden



Bijlage figure3-4.gif niet gevonden

Laatst bewerkt: 25 feb 2014 02:21 door stadjer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 25 feb 2014 06:25 #490137

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Xiphias schreef :
La Mavare schreef :
Voor een zeilschip en motorschip tot 7 meter:
- rondomschijnend licht, meer niet: BPR, SKRGT, BVA, SRE en SRW
- idem RPR, maar als je motort plus navigatielichten (geen apart stoom-/top-/heklicht nodig)

Navigatielichten en heklicht maken je niet beter zichtbaar, alleen kan een ander sneller zien welke kant je opgaat.

Dus feitelijk ben je klaar met een rondomschijnend licht, tenzij je in RPR gebied 's nachts wilt motoren (wat een fors veiligheidsrisco met zich meebrengt).
Volgens de letter van de wet geldt de uitzondering van alleen een rondomschijnend licht in het BPR alleen voor een klein open motorschip onder 7m, dus niet voor een kajuitboot.

Oops, helemaal gelijk, met kajuitboot wel nav. lichten.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 06:30 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 25 feb 2014 06:30 #490140

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het is toch bedoeld voor een groot zeilschip.? Rood boven groen.
Het lijkt me niet bepaald handig en volgens de regels om dat op een klein zeilschip te gaan gebruiken.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 07:24 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 25 feb 2014 06:34 #490142

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8057
stadjer schreef :
En de optie om rondschijnend rood-groen in de mast te hebben? Dan is op afstand gelijk duidelijk dat het om een zeilend schip gaat.. Kan me voorstellen dat het nóg duidelijker is dan een tricolor..
Even uit mijn hoofd mag dat onder BPR alleen voor een (groot) zeilschip >20m, niet voor een klein zeilschip <20m.
Op zee mag je dat weer wel doen daar BVA geen onderscheid maakt tussen groot en klein. Maar dat zijn weer dubbele lampen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: regelgeving omtrend navigatie verlichting 25 feb 2014 08:01 #490173

La Mavare schreef :
Xiphias schreef :
La Mavare schreef :
Voor een zeilschip en motorschip tot 7 meter:
- rondomschijnend licht, meer niet: BPR, SKRGT, BVA, SRE en SRW
- idem RPR, maar als je motort plus navigatielichten (geen apart stoom-/top-/heklicht nodig)

Navigatielichten en heklicht maken je niet beter zichtbaar, alleen kan een ander sneller zien welke kant je opgaat.

Dus feitelijk ben je klaar met een rondomschijnend licht, tenzij je in RPR gebied 's nachts wilt motoren (wat een fors veiligheidsrisco met zich meebrengt).
Volgens de letter van de wet geldt de uitzondering van alleen een rondomschijnend licht in het BPR alleen voor een klein open motorschip onder 7m, dus niet voor een kajuitboot.

Oops, helemaal gelijk, met kajuitboot wel nav. lichten.
Klopt, maar wel met een mast >7m. en het schuifluik dicht.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl