Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Scheepsmeting romplengte

Scheepsmeting romplengte 09 mei 2014 19:49 #513583

Ik vraag mij het volgende af. Even het scenario schetsen: ik ben betrokken bij een gevalletje stalen romp met een schoener achterschip (zie schets). Die schoener heeft een lengte van 26,5 meter, maar de eigenaar wil de "romplengte" onder de 25 meter hebben in verband met vaarbewijs regelgeving. Ik vraag mij nu af hoe een officiële scheepsmeting gedaan wordt. Het idee is namelijk eventueel om de laatste 1,5 meter van het achterschip eraf te branden en dat opklapbaar te maken (zie schets rechts).

Bijlage image_2014-05-09.jpg niet gevonden


Er zijn natuurlijk wat praktische dingetjes die aangepakt moeten worden om de schoener zeewaardig te houden, maar dat is het echte probleem niet. Mijn vraag is eigenlijk hoe de officiële meetinstantie (wie is dat eigenlijk?) de schoener gaat opmeten: met de kont neer geklapt of mag de kont ook opgeklapt zijn?? Een los hangend onderdeel hoort in principe niet bij de "romp" is mijn gedachte. Net zo min als een roer en boegspriet. Of zie ik iets over het hoofd?
Laatst bewerkt: 09 mei 2014 19:52 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 09 mei 2014 20:39 #513589

  • Maxi
  • Maxi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Noorderzon schreef :
Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, dat het behalen van het benodigde vaarbewijs wellicht handiger en verstandiger is?
Laatst bewerkt: 09 mei 2014 20:41 door Maxi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 09 mei 2014 20:48 #513592

Bovendien goedkoper en minder werk...
Maxi schreef :
Noorderzon schreef :
Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, dat het behalen van het benodigde vaarbewijs wellicht handiger en verstandiger is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 04:36 #513610

Dus een schip verbouwen om een beetje studie te mijden? Moet niet gekker worden :whistle:
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 04:44 #513613

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Van belang is de lengte tussen de loodlijnen, zie nl.wikipedia.org/wiki/Lengte_tussen_de_loodlijnen

Die verandert niet als je iets omklapt ....
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 04:48 #513614

Dus hoef je niets te verbouwen want de achterste loodlijn loopt door het hart van de roerkoning ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 04:53 #513617

belletje naar 't Kadaster?
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 05:57 #513625

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Maxi schreef :
Noorderzon schreef :
Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, dat het behalen van het benodigde vaarbewijs wellicht handiger en verstandiger is?

Ik vind ook dat je een Beperkt Groot Vaarbewijs moet halen, maar ik vind de eis van 3 jaar vaartijd aantonen voor een particulier erg vreemd. Hoe ga je dat opbouwen? Ik kan me voorstellen dat dit een grote hindernis is.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 06:01 #513626

La Mavare schreef :
Van belang is de lengte tussen de loodlijnen, zie nl.wikipedia.org/wiki/Lengte_tussen_de_loodlijnen

Die verandert niet als je iets omklapt ....
Als dit klopt is er geen probleem meer want de lengte tussen de loodlijn is minder dan 25 meter. Maar als het over vaarbewijzen gaat (en over allerlei andere wetten en regels binnen Nederland) dan spreekt men toch telkens van 'romplengte'. En die heeft, naast de loodlijnlengte zijn eigen definitie. Deze vond ik op wetten.overheid.nl:
"Romplengte: de totale lengte van de romp, gemeten in het langsscheepse middenvlak evenwijdig aan de ontwerp geladen waterlijn tussen het voorste deel van het bovenste uiteinde van de voorsteven en het achterste deel van de achtersteven of spiegel."

Wat je zegt zou goed nieuws zijn, maar heb je er bronnen bij?
Laatst bewerkt: 10 mei 2014 06:03 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 06:03 #513627

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8483
Zou de meting met loodlijnen niet enkel dienen om de laadcapaciteit te bepalen van een schip?

Overigens vind ik dat als je met zo'n groot schip wil varen, je ook een vaarbewijs moet kunnen voorleggen...
Laatst bewerkt: 10 mei 2014 07:33 door Ilex. Reden: spelfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 06:33 #513635

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29303
Ilex schreef :
Zou de meting met loodlijnen niet enkel dienen om de laadcapaciteit te bepalen vaan ene schip?


Inderdaad, Lll of L.P.P.( Length between perpendiculars) is vanaf de roerkoning ook wel spant nr.0.
nl.wikipedia.org/wiki/Lengte_tussen_de_loodlijnen

www.globmaritime.com/images/st...ft-perpendicular.jpg

L.O.A. (lengte over alles) is wat er bedoeld wordt met het kadaster;
BPR Artikel 1.01. Betekenis van enkele uitdrukkingen
A. Typen schepen lid 4

waartoe als de lengte wordt aangemerkt de afstand van de voorkant van het voorste tot de achterkant van het achterste vaste deel van de romp, zonder de boegspriet, de papegaaistok en het trimvlak, zulks met uitzondering van.............

L.W.L. (loaded waterline length) which is more useful in assessing a vessel's performance. In some cases (particularly old yachts or vessels with bowsprits) LWL can be considerably shorter than LOA.

Maar Noorderzon geeft zelf al het antwoord, het gaat wel over vast delen van de romp. Of boeg- of hek-deuren gezien worden als vast deel is de vraag?

upload.wikimedia.org/wikipedia..._%28side_view%29.PNG

Zorg wel dat de zaagsnede aan de binnenzijde valt :evil:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 mei 2014 06:46 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 07:06 #513639

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
JazzyO schreef :

Ik vind ook dat je een Beperkt Groot Vaarbewijs moet halen, maar ik vind de eis van 3 jaar vaartijd aantonen voor een particulier erg vreemd. Hoe ga je dat opbouwen? Ik kan me voorstellen dat dit een grote hindernis is.
Onno
Dat aantonen van de benodigde vaartijd kan op verschillende manieren.
Aan een daarvan heb ik zelf meegewerkt door, als sluismeester, een verklaring af te geven waarin stond dat de betreffende persoon al sinds ../../.... regelmatig door mijn sluis kwam, aan boord van m.s. .....

Dat ik er misschien een paar jaar naast zat? Tsja, ook sluismeesters zijn maar mensen. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 07:16 #513642

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6129
Hurley Ruud schreef :
Dus een schip verbouwen om een beetje studie te mijden? Moet niet gekker worden :whistle:

Hoog brommobiel gehalte :P
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 07:25 #513644

Ilex schreef :
Zou de meting met loodlijnen niet enkel dienen om de laadcapaciteit te bepalen vaan ene schip?

Overigens vind ik dat als je met zo'n groot schip wil varen, je ook een vaarbewijs moet kunnen voorleggen...
In antwoord op deze en andere posts van soortgelijke strekking: als het inderdaad alleen om het ontduiken van het halen van een vaarbewijs gaat dan is mijn idee wellicht niet de beste. Maar er zijn wel meer goede redenen te bedenken om bij een dergelijk formaat pleziervaartuig, deze toch zo klein mogelijk te houden, en dan is het een extraatje wanneer je net onder die 25 meter zou kunnen blijven. Denk alleen maar aan bijvoorbeeld de verkoopbaarheid van het vaartuig. Ik noemde even het argument van het vaarbewijs ter illustratie van het verhaal. Maar dat heeft niets met mijn eigenlijke vraag te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 07:28 #513645

JazzyO schreef :
Maxi schreef :
Noorderzon schreef :
Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, dat het behalen van het benodigde vaarbewijs wellicht handiger en verstandiger is?

Ik vind ook dat je een Beperkt Groot Vaarbewijs moet halen, maar ik vind de eis van 3 jaar vaartijd aantonen voor een particulier erg vreemd. Hoe ga je dat opbouwen? Ik kan me voorstellen dat dit een grote hindernis is.

Onno
Die drie jaar vaartijd heb je niet nodig om het 'groot pleziervaartbewijs' te halen. Na het afleggen van het examen CWO Groot Motorschip met een theorie en een praktijkgedeelte kan men ook dat vaarbewijs krijgen. Bron
Laatst bewerkt: 10 mei 2014 07:28 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 07:28 #513646

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29303
Noorderzon schreef :
Maar er zijn wel meer goede redenen te bedenken om bij een dergelijk formaat pleziervaartuig, deze toch zo klein mogelijk te houden, en dan is het een extraatje wanneer je net onder die 25 meter zou kunnen blijven. Denk alleen maar aan bijvoorbeeld de verkoopbaarheid van het vaartuig. Ik noemde even het argument van het vaarbewijs ter illustratie van het verhaal. Maar dat heeft niets met mijn eigenlijke vraag te maken.

Ik heb al even zitten zoeken of het nog extra problemen geeft m.b.t. de technische eisen zoals waterdichte schotten en lekstabiliteit etc.
Voor het CVO (certificaat van Onderzoek) geld de binnenschepenwet, want het blijven grote schepen volgens BPR.
Ik heb nog niks gevonden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 mei 2014 07:29 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 07:31 #513647

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Noorderzon schreef :
Die drie jaar vaartijd heb je niet nodig om het 'groot pleziervaartbewijs' te halen. Na het afleggen van het examen CWO Groot Motorschip met een theorie en een praktijkgedeelte kan men ook dat vaarbewijs krijgen. Bron

OK - ik had het hier vandaan: www.cbr.nl/10673.pp, daar staat het echt. Maar Vamex doet alle vaarbewijzen dus dat zal wel kloppen.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 07:33 #513649

WADnWIND schreef :
Noorderzon schreef :
Maar er zijn wel meer goede redenen te bedenken om bij een dergelijk formaat pleziervaartuig, deze toch zo klein mogelijk te houden, en dan is het een extraatje wanneer je net onder die 25 meter zou kunnen blijven. Denk alleen maar aan bijvoorbeeld de verkoopbaarheid van het vaartuig. Ik noemde even het argument van het vaarbewijs ter illustratie van het verhaal. Maar dat heeft niets met mijn eigenlijke vraag te maken.

Ik heb al even zitten zoeken of het nog extra problemen geeft m.b.t. de technische eisen zoals waterdichte schotten en lekstabiliteit etc.
Voor het CVO (certificaat van Onderzoek) geld de binnenschepenwet, want het blijven grote schepen volgens BPR.
Ik heb nog niks gevonden.
Eerlijk gezegd is het streven om het ding onder de 24 meter te krijgen om dan inderdaad ook volgens het BPR als pleziervaart gezien te worden. :) Ik dácht dat dat de grens was...
Laatst bewerkt: 10 mei 2014 07:34 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 08:01 #513656

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29303
Noorderzon schreef :
WADnWIND schreef :
Noorderzon schreef :
Maar er zijn wel meer goede redenen te bedenken om bij een dergelijk formaat pleziervaartuig, deze toch zo klein mogelijk te houden, en dan is het een extraatje wanneer je net onder die 25 meter zou kunnen blijven. Denk alleen maar aan bijvoorbeeld de verkoopbaarheid van het vaartuig. Ik noemde even het argument van het vaarbewijs ter illustratie van het verhaal. Maar dat heeft niets met mijn eigenlijke vraag te maken.

Ik heb al even zitten zoeken of het nog extra problemen geeft m.b.t. de technische eisen zoals waterdichte schotten en lekstabiliteit etc.
Voor het CVO (certificaat van Onderzoek) geld de binnenschepenwet, want het blijven grote schepen volgens BPR.
Ik heb nog niks gevonden.
Eerlijk gezegd is het streven om het ding onder de 24 meter te krijgen om dan inderdaad ook volgens het BPR als pleziervaart gezien te worden. :) Ik dácht dat dat de grens was...

Het BPR is daar héél duidelijk in;
Deel I
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1.01. Betekenis van enkele uitdrukkingen
A. Typen schepen
3°. groot schip : schip niet zijnde een klein schip;
4°. klein schip : schip waarvan de lengte minder dan 20 m bedraagt.

Verder;
www.fonv.nl/vbb/binnenschepenwet.html

www.ilent.nl/onderwerpen/trans...aart/binnenvaartwet/
Binnenvaartwet
Op 1 juli 2009 is de Binnenvaartwet in werking getreden......

Pleziervaartuig
Als uw pleziervaartuig onder de Binnenvaartwet valt, heeft u een vaarbewijs nodig indien uw schip langer is dan 15 meter en een certificaat van onderzoek nodig indien uw schip langer is dan 20 meter.

Technische eisen;
bosq.home.xs4all.nl/wetten/Cer...01%20juli%202009.pdf

Vaarbevoegdheids eisen;
bosq.home.xs4all.nl/wetten/vaa...01%20juli%202009.pdf

tot 25 meter pleziervaart is dus een klein vaartbewijs voldoende.
De eigenaar is dus klaarblijkelijk van mening dat hetzelfde schip van 25 meter minder schade of risico is dan 26 meter? Je zal zo'n snurker op je af krijgen op het water. Dat is dus wat mij tegen staat aan varende woonboot bewoners; altijd dat minimalistische....zó jammer.
Het hele jaar stil liggen en dan 3 weken de wateren onveilig maken zonder overtuigende ervaring.
De proactieve veiligheids gedachte dringt niet altijd door zullen we maar zeggen.
Als de ervaring er wel was n.l. was het halen van een groot vaarbewijs helemaal geen probleem.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 mei 2014 08:04 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 08:11 #513660

WADnWIND schreef :
Noorderzon schreef :
WADnWIND schreef :
Noorderzon schreef :
Maar er zijn wel meer goede redenen te bedenken om bij een dergelijk formaat pleziervaartuig, deze toch zo klein mogelijk te houden, en dan is het een extraatje wanneer je net onder die 25 meter zou kunnen blijven. Denk alleen maar aan bijvoorbeeld de verkoopbaarheid van het vaartuig. Ik noemde even het argument van het vaarbewijs ter illustratie van het verhaal. Maar dat heeft niets met mijn eigenlijke vraag te maken.

Ik heb al even zitten zoeken of het nog extra problemen geeft m.b.t. de technische eisen zoals waterdichte schotten en lekstabiliteit etc.
Voor het CVO (certificaat van Onderzoek) geld de binnenschepenwet, want het blijven grote schepen volgens BPR.
Ik heb nog niks gevonden.
Eerlijk gezegd is het streven om het ding onder de 24 meter te krijgen om dan inderdaad ook volgens het BPR als pleziervaart gezien te worden. :) Ik dácht dat dat de grens was...

Het BPR is daar héél duidelijk in;
Deel I
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1.01. Betekenis van enkele uitdrukkingen
A. Typen schepen
3°. groot schip : schip niet zijnde een klein schip;
4°. klein schip : schip waarvan de lengte minder dan 20 m bedraagt.
Ok, daar vergis ik me blijkbaar. Toch was 24 meter ergens voor toch ook een belangrijke grensmaat. Misschien was het wel in de SOLAS regelgeving... Ik moet dat nog eens beter uitzoeken, voordat de brander er daadwerkelijk ingezet wordt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 08:15 #513662

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wordt die boot ook bedrijfsmatig gebruikt als charter bijvoorbeeld?. Dan is er al helemaal geen vraag meer hoe of wat te verbouwen. Boven de 20 meter moet je dat beperkt grote vaarbewijs hebben. Dit valt toch onder beroepsvaart?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 08:42 #513668

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
La Mavare schreef :
Van belang is de lengte tussen de loodlijnen, zie nl.wikipedia.org/wiki/Lengte_tussen_de_loodlijnen

Die verandert niet als je iets omklapt ....

Ga ik even de mist in :sick:

Register lengte is LOA minus boegspriet en roer.

De 24 meter grens is voor zeeschepen en heeft niets van doen met de binnenvaartregels.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 08:58 #513672

Proost schreef :
Wordt die boot ook bedrijfsmatig gebruikt als charter bijvoorbeeld?. Dan is er al helemaal geen vraag meer hoe of wat te verbouwen. Boven de 20 meter moet je dat beperkt grote vaarbewijs hebben. Dit valt toch onder beroepsvaart?.
Nee het gaat puur om pleziervaart.
Laatst bewerkt: 10 mei 2014 08:58 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 09:06 #513674

Volgens mij hebben we het over twee (of drie) verschillende dingen:

- Groot Pleziervaarbewijs

- (Beperkt) Groot Vaarbewijs

- En de CvO plicht - vanaf 20 meter.

En om het nog even ingewikkeld te maken: in Nederland heb je voor (groot) binnenwater ook nog een Zeilbewijs: daarmee kun je een vaarbevoegdheid krijgen voor de zeilende beroeps passagiersvaart, maar dat is weer niet hetzelfde als een Groot Vaarbewijs. Veel charterschippers varen hiermee. Een van de verschillen is dat je voor een zeilbewijs 2 jaar vaartijd moet kunnen aantonen, en voor een groot vaarbewijs 3 jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 09:21 #513676

En wil je een keer de Rijn op naar Duitsland ( of verder naar de donau en de zwarte zee bijvoorbeeld) wordt het nog leuker want dan heb je boven de 15 meter al een klein Rijnpatent nodig , boven de 25 meter al een groot rijnpatent en dat is verre van simpel te verkrijgen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl