C why not schreef :
Dank je voor de tips. Het is prachtig weer. Lekker naar de boot en oefenen
Precies!
Het is (nog niet) nodig je zorgen te maken. Het draait hier zeer waarschijnlijk om het effect schroefwerking. Bij het op snelheid komen van het schip duwt de schroef de kont van de boot niet alleen naar voren, maar ook een beetje naar links of rechts, afhankelijk van de draairichting van de schroef. Achteruit is dit effect sterker te merken en precies de andere kant op als in zijn vooruit.
Eenmaal op snelheid wordt het effect minder sterk. Als je dus veel gas geeft om vanuit stilstand weg te komen heb je eerst veel last van de schroefwerking (wegdraaien van de kont).
De kunst is om hier gebruik van te maken. Bijvoorbeeld bij het langzij aanleggen.
Stel de schroefwerking in zijn achteruit doet de kont van de boot naar bakboord trekken. Dan kies je bij voorkeur de bakboordzijde van de sluis. Langzaam langs de sluiswand opvaren. Tijdens het stilleggen (klapje achteruit) trekt je boot dan als vanzelf naar de sluiswand, door de schroefwerking.
Door hetzelfde effect heb je verschillende draaicirkels over verschillende boeg.
Oefenen dus.