Ik heb een klein rubberbootje (3 meter) gekocht. Het bootje gaat mee op vakantie achter een compromis 720
Heeft iemand goede tips om hem mee te nemen achter de boot.
Optie 1 : los erachter. Probleem is dat je dan niet achteruit kan varen.
Optie 2 : bootje tegen de spiegel aan. probleem ik heb een buitenboordmotor.
Optie 3 : davids. Probleem. Daar is de boot te klein voor..
Optie 4 : niet opblazen en de motor aan de hekstoel. Probleem : kost teveel ruimte in de boot.
Wie heeft er nog een tip waar ik niet aan heb gedacht
Wij slepen de bijboot kort achter de spiegel. Sleeplijn bevestigen we zo laag mogelijk, de motor hangt aan onze hekstoel en de boot wordt altijd leeg gehoosd. Doen we dat niet, trekt de bijboot grotere golven dan we zelf doen
Tijdens de vakantie slepen we. Bij havenmanoeuvres even de boot opzijtrekken naar de vrije kant, eventueel door één van de twee sleeplijnen los te maken. Altijd drijvende sleeplijnen gebruiken. Bij ons zitten er aan het einde van de sleeplijnen ook nog een drijvertje vanwege de musketonhaak.
Sleeplijn aan bijboot zo laag mogelijk vastmaken, vaak zit er weerszijden boeg laag een oog.
Op de boot hoog, eventueel trek je hem hoog in de sluis zodat hij staat, minder ruimte.
Bootje kan zijdelings omwaaien, daarom aan twee lijnen slepen die je aan beide boten aan zijkant vastmaakt. Als bootje onderste boven waait zal het door oplopende boeg duiken, als de lijn het al houdt heb je fantastische rem.
Achteruit de box in binden we bootje aan de boeg, leggen hem daar ook wel eens om ruimte te maken in de sluis.
Wij hangen het bootje op zee dwars achter aan achterstagen op zijn kant met bodem naar achter, maar dat hangt van maat bootje en moederschip af.
Bootje leeg of alles goed vast!
Heeft me wel eens gered van schade met achteruitvaren en schakelkabel brak!
Laatst bewerkt: 03 juli 2014 15:09 door Waterblok.
Wij hadden de vorige vakantie een optimist op sleep. 2e lijn (niet op spanning) naar de achterzijde van de bijboot en je kan hem indien nodig achterste voren langszij trekken.
Loodje wordt door Zeebeest bijna altijd gesleept, aan lijnen van ong 3 meter.
bootje hangt dan 1-2 meter achter de boot en gaat prima mee, volgens mij gewoon vanaf elke zijde 1 lijn naar middenvoor.
Sleeplijnen kort houden inderdaad. Te lange sleeplijnen leidde bij ons vorig jaar tot boeggolf van de bijboot -> bootje maakte water -> te zwaar -> knap, zeiden de sleepogen. Noodgedwongen een BOB-manoeuvre moeten maken.
En daarom heb ik ook zo´n yamahaatje, doen het altijd, kan weinig aan stuk, zijn zeer licht, 1:100 mengsmering (met een 5liter tankje doe ik minstens de hele zomer..) En als hij onder water is geweest, heb je hem inderdaad zo weer aan de praat. Is mij ook overkomen, ik ging het motortje achter het bijbootje hangen, en liet hem dus vallen.. (ook in zout water), motortje grondig af- en door gespoeld met de drinkwater slang op de steiger, een busje wd40, binnen en buitenkant, en hij liep weer na +/- 10x trekken. Hij braakte de eerste 5 minuten wel een flinke rookwolk uit, maar hij deed het weer! Meteen ook even een flink stukje gevaren, dan is al het water er zeker uit.
Ik zou hem alleen niet, zoals in het filmpje, droog starten en laten lopen..het impellertje houd daar echt niet van..
Wat het slepen van mijn (gamma )bootje betreft, ik sleur hem nu al 2 jaar achter de boot mee, aan een drijvend lijntje met een stuk elastiek ertussen als demper, ongeveer 1,5-2 meter achter de boot. Zeilen, op de motor, geen enkel probleem. Het verlies aan snelheid is minimaal, iets van 1-2 tiende knoop
Ik had een 3,50m rubberboot, dat ding was een beetje groot maar had wel een opblaasbare kiel (v-bodem). Al ik deze sleepte merkte ik bijna geen verschil in snelheid.
Nu sleep ik een kleiner bootje achter mij aan maar zonder kiel, met dat ding merk ik wel een vertraging. Merk het voornamelijk aan het uitlopen van de boot als ik een sluis binnen vaar of de box. Je voelt hem afremmen.
Ik heb een klein rubberbootje (3 meter) gekocht. Het bootje gaat mee op vakantie achter een compromis 720
Heeft iemand goede tips om hem mee te nemen achter de boot.
Optie 1 : los erachter. Probleem is dat je dan niet achteruit kan varen.
Optie 2 : bootje tegen de spiegel aan. probleem ik heb een buitenboordmotor.
Optie 3 : davids. Probleem. Daar is de boot te klein voor..
Optie 4 : niet opblazen en de motor aan de hekstoel. Probleem : kost teveel ruimte in de boot.
Wie heeft er nog een tip waar ik niet aan heb gedacht
Optie 1; bootje naar de voorkant brengen of naar de zijkant als je alleen bent.
Optie 2; beugel om je bbm zodat de bijboot daarop of tegenaan kan rusten.
Optie 3; Je kunt de kraanlijn gebruiken om de bijboot te liften, desnoods de dirk verlengen.
Optie 4; Niet in de boot maar op de boot (voordek?) als de rubber niet opgeblazen is.
Slepen kort achter de boot is bij mij het best gebleken qua remmiende werking en risiko van omwaaien.
Om achteruit te kunnen varen kun je het beste naast de sleeplijn nog an weerszijde een iets langere lijn bevestigen die op de slepende boot zover mogelijk aan de zijkanten van de spiegel zitten.
Dan kan de bijboot bij het achteruitvaren maar een klein beetje opzij.
Overigens kan ik een 3 meter rubberboot niet bepaald een kleine bijboot vinden voor een boot van 7,2 meter
Die van mij is maar net 2,1 meter en dat is zat voor twee personen.
En hij kleurt ook nog eens mooi bij de boot.( maar dat was toeval )
Ad
Laatst bewerkt: 06 juli 2014 14:10 door Yellow Boat.
Ik had een 3,50m rubberboot, dat ding was een beetje groot maar had wel een opblaasbare kiel (v-bodem). Al ik deze sleepte merkte ik bijna geen verschil in snelheid.
Nu sleep ik een kleiner bootje achter mij aan maar zonder kiel, met dat ding merk ik wel een vertraging. Merk het voornamelijk aan het uitlopen van de boot als ik een sluis binnen vaar of de box. Je voelt hem afremmen.
Dus ik denk dat het type bootje veel uitmaakt.
Die van mij heeft ook een opblaasbare kiel, dat scheelt enorm. Vroeger heb ik een bootje gehad met latten bodem, dat was niet te slepen. Dat bootje woei ook vaak om, het gamma-bootje is nog nooit omgewaaid.
Die van mij waait echt niet meer om sinds ik die "korte"methode met drie lijnen gebruik.
Zelfs niet vorig jaar tijdens een zware onweersbui voor de Noorse kust met vlagen van Bf8.
En dat terwijl mijn vroegere houten piraatje op het Ijsselmeer wel een keer om ging bij 6-7Bf
Ad
Toen de kinderen nog meezeilden hebben we jarenlang een vast bijbootje, (Hopla = zeil/roeibootje) gesleept, ook over zee naar Engeland en Denemarken. Op voor de windse koersen kwam met een lange sleeplijn het bootje soms langszij en met een korte lijn botste het tegen de spiegel. Een verbetering gaf de volgende sleeplijn constructie. Vanaf het bootje eerst een meter lijn, dan een stuk ketting ( 8 mm. )van ca. een halve meter en dan weer een lijn. De ketting geeft veerwerking. Als het bootje door de golf richting de spiegel zich beweegt, valt de sleeplijn slap en komt de ketting in het water. Dit remt het bijbootje, zodat een botsing niet voorkomt. Het werkte vrij goed bij redelijke omstandigheden. Bij ruwe omstandigheden voor de wind zeilend op een te lange lijn ( zeg 10 a 15 m.) hebben we het bootje een keer omgetrokken. Het dekzeiltje bleef gelukkig over het bootje en met moeite hebben we hem kunnen omkeren en verder varen.
Bij latere oversteken en tochten op zee hebben we voor de zekerheid het bootje aan dek meegenomen. Het paste net over het kajuitdak overdwars.
Tegenwoordig hebben we een rubberboot, die we altijd opbergen en niet meer slepen.
Is mij ook overkomen, ik ging het motortje achter het bijbootje hangen, en liet hem dus vallen.
Martijn
In het filmpje kun je zien dat er een kraanlijn wordt gebruikt om het motortje te hijsen.
Is dat wat om te voorkomen dat ie overboord gaat bij plaatsen of weghalen?
Dat verhaal hoor je vaak.
Zeker op grotere boten dan een Leisure17 is dat een goed idee! Ik leg het motortje vanuit de kuip nu direct op de bodem van het bijbootje neer. Die keer dat hij onderwater verdween, probeerde ik hem van de hekstoel af te pakken, vanuit het bootje
Er stond gelukkig nog maar een halve meter water..