Loefgierig schreef :
Ik vermoedde inderdaad ook al dat ik bij meer wind zonder fok zou moeten varen, omdat het zeil inderdaad niet te reven is en ik in mijn eentje moeilijk contragewicht kan geven terwijl ik de fok en het grootzeil hanteer. Laatst vaarde ik alleen bij windkracht 4, en op zich ging dat wel, maar de wind was niet erg vlagerig en het was wel goed opletten want hij wilde vrij makkelijk om. Ik hoop dat ik de boot zonder fok iets minder loefgierig kan maken door het verstellen van de masthelling. Als ik het goed begrijp dan zou de mast wat meer naar achter moeten leunen om het zeilpunt ook wat naar achteren te krijgen. Klopt dat? Als het op die manier dan nog niet lukt, dan doe ik in ieder geval mijn naam eer aan...
Om de boot minder loefgierig te maken, wil je het zeilpunt juist naar voren brengen. Mast goed rechtop zetten (dus nu wel voorstag inkorten, want je hebt geen fok). Breng de bolling in het zeil naar voor door veel twist in het zeil en de val (of cunningham door te zetten) Ook moet je proberen het zeilpunt in dwarse richting zo veel mogelijk boven het midden van de boot te houden. Je moet de boot dus zo rechtop mogelijk varen. Om de boot te kunnen houden zul je het zeil willen depoweren, oftewel een afgevlakt zeil, met de bolling meer naar voren (ZP gaat dan ook naar voren). Je hoeft niet te beknibbelen op het gewicht van je bagage, die je toch al het best voorin links en rechts van de mast kunt opbergen. En een net over de bagage lijkt me ook zinvol, zodat deze niet gaat schuiven of in het ergste geval wegdrijft, bij omslaan.