E
nkele materiaal parameters, ongeveer natuurlijk (N/mm2):
Materiaal: Rekgrens Treksterkte
St37 230 370 minstens
St50 350 500 minstens
RVS 304 (A2) 210 ongeveer 500-700
RVS 316 (A4) 200 ongeveer 500-700
Q620 620minstens 700-900 Rocna schacht.
Hier geef je aan dat de rekgrens niet zoveel verschilt.
Die rocna laten we dan even buiten beschouwing.
Het ligt allemaal ver boven het vereiste.
Het is gemaakt om RoestVast te zijn. Niet Sterk.
Ik denk BEIDE.
Ook is het door de chemische samenstelling heel gevoelig voor warmtebehandelingen (lassen) en koud versteviging (buigen en walsen). Daarnaast is het nog eens gevoelig voor spleetcorrosie, vermoeiing en allergisch voor chloor (zout), heeft het last van koudlassen en is het waardeloos lagermateriaal. Als constructie materiaal is het dus erg onbetrouwbaar. Maar in sommige omgevingen is het het beste compromis.
In dit lijstje is spleetcorrosie een argument.
Vermoeidheid is ook een punt wanneer constructies scherp op de rand ontworpen worden.
Ankers zitten ver van een kritische constructie af omdat andere eisen zwaardere wegen en de constructie bepalen.
De kwaliteit als lagermateriaal is hier niet echt van toepassing.
Koudlassen is niet anders dan verkeerd behandelen tijdens het werk, het overkomt iedereen wel eens, maar het is zeker te vermijden.
Blijft over de gevoeligheid voor spleetcorrosie en chloor.
Nu zijn de chloor ionen in zeewater wel iets anders dan chloor in de chemische industrie.
Nu werk ik al decenia lang met RVS, ik heb één keer te maken gehad met spleetcorrosie in materiaal wat al twijfelachtig van kwaliteit was.
En een keer een houten Cat, het roer met 3 bouten 304 en 1 bout 316 aan de kielbalk vast. De 304 bouten waren niet aangetast, de 316 bout was waar hij in het tropisch hardhout zat sterk aangetast. Nooit kunnen uitvinden wat hiervan de oorzaak was.
Verder in zout water nog nooit een probleem gehad.
Rocna heeft een tijd zijn productie gelicenceerd aan een Chinese tent. Zij hadden Q420 gebruikt voor de schacht. Dat is het verbogen schachten verhaal. maar zoals je ziet, is dat nog altijd veel beter dan RVS.
Ik zie hier, rotsachtige ankergrond vele ankers die vervormd zijn, meestal Danfort, maar ook ploegankers met een smalle-hoge schacht.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom die schacht zo smal en hoog moet zijn.
Geankerd is de richting van belasten in de lengte van de schacht, deze wordt weinig belast op buigen.
Bij het hoog halen is de kracht vaak zijdelings gericht, vooral wanneer het onder rotsen is gekomen.
Hij zou gewoon wat dikker en dus sterker kunnen zijn, gewicht in de schacht is niet verkeerd.
Dìt heeft CQR wèl goed begrepen, daar zit een H profiel achtige schacht aan.
Dat ik voor rond heb gekozen vind hierin z´n reden.
Met als extra dat het anker, bij verkeerd bij de rol aankomen zich simpel in de goede positie draait.
En ik had goede kwaliteitmateriaal in ruime mate voorhanden.
Ik moet nogal eens het anker onder een steen vandaan halen. Dat gebeurd door, met iets ruimte in de ketting, dwars op de belastings richting, het anker zijdelings weg te trekken.
Dat zijn soms zeer grote krachten, de massa van de boot moet het soms doen, maar geen enkele vervorming bij het Bugelanker.
Het ankertje op de foto was het prototype. die 13 mm was destijds om uit te vinden hoe sterk het nu moest zijn.
Het was sterk genoeg, maar omdat ik graag aan de veilige kant blijf heb ik er 25 mm van gemaakt.
Bijkomend voordeel is dat er dan genoeg materiaal is om het instelbaar te maken voor situaties die afwijken van de standaard.
De ankers zijn instelbaar tussen 25º en 35º.
Op de foto is te zien dat de hoek niet de standaard 30º heeft.
Met instellen begonnen op 35º, telkens een beetje kleinere hoek totdat het goed greep en door tot het weer minder werd, en dan terug naar het midden van het deel waarin het goed greep.
De bugel is ook niet zo mooi rond als bij het orgineel, de wat uitgebouwde bocht geeft het net een beetje meer/sneller richtkracht wanneer het verkeerd om op de bodem terecht komt.
Overigens kantelde het ook ZONDER bugel, maar pas na een stukje slepen.
Bijlage P1070718.JPG niet gevonden