Hallo Wilfried,
SB: De motor draait wel en je hebt geen stuwkracht.
Lijkt erop dat er iets mis is met de schroef. Kan zijn dat de schroef van de naaf af is. Of de schroef draait over de naaf doordat de meeneempen is gebroken. Of de schroef zit er nog wel op maar de bladen zijn zwaar beschadigd waardoor je geen stuwkracht hebt.
Als de motor wel draait maar de schroef draait niet dan kan er iets mis zijn met de haakse conische overbrenging.
BB: motor draait niet.
Vreemd is dat de motor naar SB het wel doet. De motor is thermisch beveiligd als die beveiliging eruit ligt doet hij het helemaal niet. Dus niet naar SB en niet naar BB.
Hetzelfde geld voor de stuurstroom beveiliging. Die is ook voor beide richtingen.
Ik heb het vermoeden dat je het overboord eerst moet zoeken.
Stappenplan:
- Zit er iets in de schroef? Hout, takken etc.? Naar SB komt het vuil niet in de schroef en draait hij. Naar BB zuigt de schroef het vuil erin en loopt de schroef vast. Dan zal de thermische beveiliging de boel uitschakelen totdat de temperatuur zakt en dan doet de motor het weer doordat de thermische beveiliging weer vrijgeeft. Je zou dit moeten zien/horen op het bedieningspaneel. Je krijgt een alarmsignaal en de led wordt rood. Zakt de temperatuur dan wordt de led weer groen en het stuurcircuit werkt weer.
- Zit de schroef op de naaf of is de schroef helemaal verdwenen?
- Zit de schroef nog wel vast op de naaf? Of kun je de schroef los over de naaf verdraaien? Meeneempen?
- Zitten de bladen op de schroef?
Mocht er tijdens een inspectie overboord in de tunnel en aan de schroef niets vreemds te vinden zijn dan moeten we het zoeken in de elektronische componenten, koolborstels, bediening etc of in de overbrenging tussen motor en de schroefas.
Hoop dat dit je verder helpt.
MVG
Arend