Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Electronische beveiliging

Electronische beveiliging 13 sept 2014 13:00 #551364

  • Guppy
  • Guppy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Nu weer de bb motor van Mephista (zie stamcafe), maar eerder die van Airgead (zie hier).

Op het forum heb ik verschillende gevallen van (pogingen tot) diefstal gelezen. Dit schijnt, zelfs in bewaakte jachthavens, een groeiend fenomeen te zijn. Beveiliging met sloten en kettingen (ook kostbaar als je wat kwaliteit wil), hebben als nadeel dat de inbrekers op pad gaan met betonschaar en slijptol en er zeker niet voor terugdeinzen om zaken met fors geweld open of los te breken. Dus afgezien van de schade door diefstal dan ook nog eens aanzienlijke schade aan de boot.

Zelf ging ik een tijdje terug opzoek naar een mogelijkheid om zwervers op een afgemeerde boot in Amsterdam te bestrijden. Mij leek electronische beveiliging wel een goed idee. Maar ik las er hier nog nauwelijks over.

Deze firma levert op maat ontwikkelde beveiligingssystemen voor boten. Noemt zelf geen prijzen maar met wat google werk: een basis installatie voor zo’n € 400, uit te breiden met allerlei toeters en bellen (letterlijk en figuurlijk). Het systeem detecteert ongewenst bezoek en belt zelf naar de eigenaar of zo gewenst (ook) naar de havenmeester of een alerte buurman/vrouw. Een sirene of stevig zoeklicht dat aanspringt zal ook afschrikwekkend werken.

Er zijn eenvoudiger systemen op de markt met ongeveer dezelfde functionaliteit (al voor ca € 200, en dan ook nog draadloos).

Hoewel ik denk dat een sticker:
HIER WAAK IK !
op een boot niet zo heel erg zal afschrikken (hoor ik al blaffend commentaar van een prominent ZF lid?), heb ik zelf wel goede ervaring met alleen al het plakken van een dergelijke sticker:

Ben benieuwd naar de reacties en ervaringen van anderen. Misschien zou ZF zelfs een kortingsafspraak kunnen bedingen als er voldoende animo is.

Geoff
Al die willen te kaap\'ren varen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electronische beveiliging 13 sept 2014 13:04 #551366

ik zit daar toevallig ook in met eigen ontwerpen. :)

Inmiddels een aantal ( wat (sloepen) bbm's beveiligd, met de T&T in de bbm zelf.
Het probleem is wel dat je wel walspanning nodig hebt. Wat sommige leveranciers ook beweren van niet.
Ik heb dat opgelost met een zonnepaneel, als er geen walspanning is.

m.i. mag ik dit als sponsor van dit forum wel melden, lijkt me zo.
anders hoor ik het vast wel. :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electronische beveiliging 13 sept 2014 16:20 #551395

  • Guppy
  • Guppy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Kijk, das meteen al een nuttige reactie. :woohoo:
roozeboos schreef :
Het probleem is wel dat je wel walspanning nodig hebt. Wat sommige leveranciers ook beweren van niet.
Dat snap ik niet helemaal. Volgens de genoemde leverancier: "Consumptie : In st.by stand 50 ma. bij alarm 350 ma, bij 12V DC". Ik neem aan dat hier 50 milliAmpere/h wordt bedoeld. Dat is dus 1,2 A/dag.

Een gemiddelde serviceaccu zal dus na ca 1 maand 30% ontladen. Dat lijkt mij toch wel acceptabel. Een "eigen" (nood)stroomvoorziening met een klein zonnepaneeltje en een batterij is natuurlijk wel beter. Is voor een paar tientjes qua kosten ook wel te doen. Als ik het allemaal goed bereken tenminste.


Het komt mij voor dat Star-Tracking zich voornamelijk richt op de duurder uitvallende T&T oplossing (mét abonnementskosten). Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan te investeren in diefstal- en schadepreventie t.o.v. het terugvinden van gestolen zaken. Maar da's een keuze en met genoeg centen liefst natuurlijk allebei. :)
Al die willen te kaap\'ren varen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electronische beveiliging 13 sept 2014 16:21 #551396

Op de vorige boot had ik een autoalarm geïnstalleerd.
Een GSM telefoon met één nummer in de lijst, belde zodra iemand aan boord stapte, een 2 tonige claxon zorgde voor de herrie, de navigatie verlichting begon te knipperen en ik werd gebeld.

Het was even werk om zodanig af te stellen dat een eend of kat geen alarm veroorzaakte.
Enkele keren alarm gehad, vuile voetstappen in de kuip, verder niets.
Aan en uitzetten met een afstand bediening, een eigen accu die niet zomaar af te schakelen was.
Het had best nog wel forse afmetingen, met relais en zo.

En natuurlijk pas gemaakt NA dat er een keer ingebroken was.

Aan het schuifluik een tweede actie, Een gasflesje met een verdovend gas dat ging spuiten wanneer het luik open ging.
Een waarschuwing: Beveiligd met gifgas.
Dit kan natuurlijk geen echt gifgas zijn, want het overkomt je zelf mogelijk ook een keer.

Wanneer ze doorgingen had ik ze misschien kunnen oprapen en overboord smijten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electronische beveiliging 13 sept 2014 16:37 #551400

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Guppy schreef :
... Dat snap ik niet helemaal. Volgens de genoemde leverancier: "Consumptie : In st.by stand 50 ma. bij alarm 350 ma, bij 12V DC". Ik neem aan dat hier 50 milliAmpere/h wordt bedoeld. Dat is dus 1,2 A/dag.
Je gaat hier een beetje de mist in met de eenheden: 50 milliAmpere/h (mA/h) is geen indicatie van energiegebruik, 50 milliAmpereUur (mAh) zou dat wel geweest zijn. Ook 1.2A/dag klopt niet. Je zou wel zo iets kunnen zeggen dat het energiegrbruik per dag 1.2 Ah is bijvoorbeeld.

Maar nu even terug naar wat de specificatie zegt (met de juiste afkortingen voor de eenheden):
st.by stand 50 mA. bij alarm 350 mA, bij 12 V DC
Dus in standby mode loopt er constant 50 mA bij 12 V,
Na een uur is er dan 50 mAh aan eneriegebruikt.
Na 24 uur heb je dan van de opgelagen energie in je accu 1.2 Ah gebruikt.
Laatst bewerkt: 13 sept 2014 16:38 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electronische beveiliging 13 sept 2014 16:55 #551404

Wanneer je elke week even gaat varen om je accu op te laden gaat t allemaal wel.
Maar wie doet dat nu.
Onze systemen zijn ontworpen om zo weinig mogelijk vermogen op te nemen.
Maar daar kan je dus geen hele zomer of winter met een accuutje toe.
Dat bewustzijn wilde ik hier alleen maar activeren.
Denk na. En als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Opnieuw, een tweede punt is: hoever woon je van je boot. De politie komt echt niet meer na iedere melding. Dus je zult zelf eerst een melding moeten controleren. Pas dan kun je echt het gezag inschakelen.
Mijn boot heeft ook T&T. Maar ligt nu in andijk. Een uur rijden dus.
Het voordeel is wel dat ik nu de accu boordspanning kan controleren.
Of het zonnepaneel het wel trekt dus. Kjjk daar zit geen bloedspoed op.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 sept 2014 16:56 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electronische beveiliging 13 sept 2014 17:08 #551406

  • Guppy
  • Guppy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
WindVector schreef :
Je gaat hier een beetje de mist in met de eenheden
Oeps, daar was ik al bang voor :blush: . Thx voor de correctie.

Maar de conclusie die ik trok - dat je in de stand-by stand met een 12V accu van 90 Ah ongeveer een maand 'safe' zit - klopt die wel?

@Saeftinghe. Dank. Inderdaad is dat goed afstellen om vals alarm te voorkomen wel iets wat mij ook nog dwars zit. Het gasbusje klinkt als een creatieve oplossing. Maar alleen al op het bezit van in Nl verboden pepperspray (laat staan 'gifgas') staan hoge straffen. Daar waag ik me dus liever niet aan. :sick:
Al die willen te kaap\'ren varen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electronische beveiliging 13 sept 2014 17:38 #551410

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Er af halen is de enige methode. Alle andere methodes werken niet. De sloten zijn allemaal lek juist door het keurmerk dat verplicht is door de verzekering. Daardoor is er te weinig variëteit en kunnen ze studeren op een slot. Elke heeft een lek. Ik heb inmiddels 4 scm gekeurde types versleten de afgelopen 3 jaar.

Maar ik weiger om elke keer 50 kilo motor er af te halen. Dat kost me mn rug. Ja in november gaat ie er af. En in februari er weer op zodra de eerste mooie dag er is.

Gewoon goed verzekeren en alles doen om het zo moeilijk mogelijk te maken of echt een oud lijk als een tomos of hele oude evinrude of volvo penta er achterhangen en alleen voor de vakantie je goede zware 4 takt. Door het jaar heen maar hopen dat je de haven in en uit kan blijven komen
Daar pas ik voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electronische beveiliging 13 sept 2014 17:50 #551413

Is dit niet een vorm van sluikreclame?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electronische beveiliging 13 sept 2014 19:05 #551433

  • Guppy
  • Guppy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
@Mephisto. Het gaat mij niet alleen om de motor, maar ook om spullen in de bakkisten en de kajuit. Diefstal van brandstof, anker en beschadiging van het dekzeil komen ook veel voor. Dat kun je onmogelijk allemaal steeds van boord halen.

@Maarten-Jan. Dat was zeker niet mijn intentie. Zoek op internet op 'bootalarm' en je vindt behoorlijk wat verschillende merken en aanbieders. De ene waar ik naar linkte geeft, vind ik, een helder overzicht van alle (nautische) opties. Maar tegelijk gaf ik aan dat er ook andere (camper/auto/boot) alarm systemen zijn; wellicht net zo goed of beter, voor meer of minder geld, met dezelfde of andere optionele mogelijkheden. Advies van forumleden (met merknaam) zou ik juist erg op prijs stellen. De tweede link, staat onder iedere forum post van roozeboos, en hij geeft zelf al aan dat hij niet geheel neutraal aan dit draadje een bijdrage geeft.


Edit: vergat te vermelden dat die diefstal bij Mephisto natuurlijk wel ontzettend zuur is en voor mij aanleiding om dit topic toch te posten.
Al die willen te kaap\'ren varen...
Laatst bewerkt: 13 sept 2014 19:51 door Guppy. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electronische beveiliging 13 sept 2014 19:42 #551446

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
ik snap dat het je ook om je spullen gaat, maar dat is een kwestie van zorgen dat als je veel dure zooi hebt ze niks zien, gordijnen dicht of zo wegbouwen dat het van buitenaf niet zichtbaar is

en verder alles achter slot, ook je bakskisten.

een dief die echt wil houd je zelfs met een alarm niet tegen.

en beschadiging dekzeil is idd ook een goede, daar zou ik zo 1-2-3 geen oplossing voor weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl