Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Toename ongevallen pleziervaart

Toename ongevallen pleziervaart 14 sept 2014 14:35 #551590

Hoe kan dat nu?

Bijlage image_2014-09-14.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 14 sept 2014 14:37 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toename ongevallen pleziervaart 14 sept 2014 14:54 #551595

Aantal geregistreerde ongevallen neemt toe omdat het registratiesysteem steeds beter wordt. De betrokken partijen, RWS, vaarwegbeheerders, politie proberen op dit punt beter samen te werken.

Aantal slachtoffers gaat op en neer omdat het aantal zo laag is dat er trend in te ontdekken is.


Kortom, uit de ze cijfers zijn geen conclusie te trekken over ontwikkelingen in de veiligheid van de pleziervaart. Behalve dan de conclusie dat pleziervaart hartstikke veilig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toename ongevallen pleziervaart 14 sept 2014 16:22 #551607

De argumenten die je noemt wat volgens jou maakt dat er geen trend waar te nemen is, zou dan ook voor bijvoorbeeld de koopvaardij moeten gelden. Daar zie ik echter een hele andere trend, namelijk een afname van incidenten. Daar kan je denk ik uit concluderen dat je argumenten niet helemaal op gaan en er dus wel degelijk feiten worden getoond.

Bijlage image_2014-09-14-2.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 14 sept 2014 16:24 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toename ongevallen pleziervaart 14 sept 2014 16:31 #551609

Noorderzon schreef :
De argumenten die je noemt wat volgens jou maakt dat er geen trend waar te nemen is, zou dan ook voor bijvoorbeeld de koopvaardij moeten gelden. Daar zie ik echter een hele andere trend, namelijk een afname van incidenten. Daar kan je denk ik uit concluderen dat je argumenten niet helemaal op gaan en er dus wel degelijk feiten worden getoond.

Helemaal met je eens dat de koopvaardij door de jaren veiliger is geworden. De getallen die jij laat zien (bron IMO??? ) laten dat zien. Maar over de internationale koopvaardij zijn betrouwbare getallen beschikbaar maar voor de Nederlandse pleziervaart (helaas?) niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toename ongevallen pleziervaart 14 sept 2014 17:01 #551615

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
Noorderzon schreef :
Hoe kan dat nu?

Als de registratie beter wordt en de gemiddelde leeftijd hoger kan ik me goed voorstellen dat de statistieken oplopen.
- Motorboten met ouderen die niet achterom kijken en overvaren worden.
- Dronken speedboot bestuurders die dodelijke ongelukken maken.
- Mogelijk slechtere staat van onderhoud door crisis?
- Algehele tendens dat de zelfredzaamheid ernstig gedaald is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 sept 2014 17:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toename ongevallen pleziervaart 14 sept 2014 17:04 #551618

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14988
Noorderzon schreef :
De argumenten die je noemt wat volgens jou maakt dat er geen trend waar te nemen is, zou dan ook voor bijvoorbeeld de koopvaardij moeten gelden. Daar zie ik echter een hele andere trend, namelijk een afname van incidenten. Daar kan je denk ik uit concluderen dat je argumenten niet helemaal op gaan en er dus wel degelijk feiten worden getoond.


Het is maar net wat je wilt zien. Voor bijvoorbeeld container schepen is er helemaal geen afname.
Om iets zinvols te kunnen zeggen moet je altijd een representatief aantal hebben. Verder kun je ook bedenken dat in dit grafiekje de gevolg van de crisis zichtbaar is. Minder schepen onderweg is minder ongelukken. Dus wat je eigenlijk zou willen zien is het aantal ongelukken afgezet tegenover het aantal tonnen X mijlen vracht.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 14 sept 2014 17:04 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toename ongevallen pleziervaart 14 sept 2014 17:19 #551623

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14988
WADnWIND schreef :
Noorderzon schreef :
Hoe kan dat nu?

Als de registratie beter wordt en de gemiddelde leeftijd hoger kan ik me goed voorstellen dat de statistieken oplopen.
- Motorboten met ouderen die niet achterom kijken en overvaren worden.
- Dronken speedboot bestuurders die dodelijke ongelukken maken.
- Mogelijk slechtere staat van onderhoud door crisis?
- Algehele tendens dat de zelfredzaamheid ernstig gedaald is.

Iets wat in het geheel niet kan staven maar mijn “gevoel” zegt wel dat door de komst van gps/electronische kaarten en bijna perfect lijkende weers verwachtingen er meer mensen het water opgaan die volledig in paniek raken als er iets tegenzit. Zo kan ik me voorstellen dat de KNRM nu af en toe moet uitrukken omdat de stroom voorziening is uitgevallen aan boord van een jachtje. Help we weten niet waar we zijn.
Een fenomeen waar ik telkens weer verbaast over kan zijn is dat iemand boos wordt als de weersverwachting niet uitkomt. Voor mij is het meer andersom ik vind het nog steeds een wonder als het weer is wat van uur tot uur een dag van te voren voorspeld is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toename ongevallen pleziervaart 14 sept 2014 17:30 #551628

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Nu moet men ook maar even erbij gaan vermelden of het om andere dan Nederlandse nationaliteiten gaat. Er varen hier toch veel beroeps en watersporters rond uit omringende landen die mogelijk minder alert zijn op de soms drukke vaart. En zoals gebleken, die ook tot ongevallen geleid hebben. Op de weg zijn hier nogal wat vrachtwagenongevallen waar buitenlandse chauffeurs verantwoordelijk zijn. En hoe zou je daar mee om moeten gaan?. Door de NLers aan te pakken en ze een verplichte opleiding te geven, of het een water- of landweg betreft, imho is het onredelijk om dat te vragen. De opgelegde eisen in Nederland zijn door onze bestuurders redelijk hoog gezet. Lijkt me dat het niet overal zo gaat. NL loopt vaak voorop. Kijk maar eens naar de ARBO toestanden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toename ongevallen pleziervaart 14 sept 2014 17:34 #551630

Misschien zijn de statistieken van de pleziervaart niet helemaal representatief doordat de registratie van ongevallen tegenwoordig beter zou gebeuren. Maar we spreken wel over een verdubbeling van de (ernstige) ongevallen in pakweg 5 jaar tijd! Daar is toch echt iets structureels aan de hand lijkt mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toename ongevallen pleziervaart 14 sept 2014 17:38 #551632

Noorderzon schreef :

Bijlage image_2014-09-14-2.jpg niet gevonden

Bron: www.agcs.allianz.com/assets/PD...ping-Review-2014.pdf
Laatst bewerkt: 14 sept 2014 17:53 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toename ongevallen pleziervaart 15 sept 2014 05:35 #551698

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Wat de neergaande lijn in de koopvaardij betreft geld ook dat als we er onderuit kunnen om het niet te melden, doen we het ook niet. Scheelt heel veel papier werk :) en dat hebben we al genoeg.
Om een gevalletje "total loss" zoals de grafiek aangeeft onder de pet te houden wordt natuuurlijk wel lastig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toename ongevallen pleziervaart 15 sept 2014 07:24 #551722

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241
In het onderste grafiekje van Noorderzon staan de gevolgen voor personen afgebeeld.

Daaruit wordt duidelijk dat in dezelfde periode van meer registratie, er ook minder doden zijn gevallen. Die wisselen zich ongeveer uit tegen meer zwaar-gewonden.

Is dat het gevolg van dezelfde "meer blauw op het water" aanwezigheid?

Verder worden incidenten misschien beter geregistreerd. En waar gebeuren ongelukken? Op de plekken waar het druk is. Zijn die misschien weer drukker geworden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toename ongevallen pleziervaart 15 sept 2014 08:13 #551734

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
@Noorderzon: wat is de bron van de grafieken die te zien zijn in de openingspost? Ik zie dat de cijfers van RWS afkomsig zijn, maar kan het volledige rapport niet vinden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toename ongevallen pleziervaart 15 sept 2014 19:34 #551890

Het artikel stond in het Reformatorisch Dagblad van zaterdag. Dat kan je zonder abonnement inderdaad niet zien. De volledige tekst van het artikel is:

Twee dodelijke slachtoffers, minstens één zwaargewonde. Een trieste balans, zo tegen het eind van het watersportseizoen. De politie houdt een oogje in het zeil. Op rivieren, plassen en meren. „De veiligheid op het water neemt niet af.”

Een fors aangeschoten bestuurder van een snelle speedboot ramt op de Vinkeveense Plassen een sloep. Resultaat: twee doden. Een vader met twee jongens op een band achter zijn boot maakt op de Friese wateren een inschattingsfout. Resultaat: een zwaargewonde. Varen is niet zonder risico.
Watersport is populair. Nederland telt zo’n 520.000 kajuitboten, zeiljachten en speedboten en 1,5 miljoen watersporters. Recent onderzoek van brancheorganisatie Hiswa laat zien dat, na jaren van groei, het aantal recreatievaartuigen zich iets lijkt te stabiliseren, mede door de economische crisis.
Het aantal ongevallen in de recreatievaart laat de afgelopen negen jaar een gestage stijging zien. Deden zich in 2004 nog 198 incidenten voor, vorig jaar lag dit aantal op 525. Het aantal ernstige ongevallen is in tien jaar ongeveer verdubbeld: van 31 in 2004 naar 63 in 2013. Het aantal dodelijke en/of zwaargewonde slachtoffers verschilt daarbij sterk per jaar. Van nul in 2010 tot maar liefst negen in 2013.
Snelle motorboten en of snelvarende motorjachten blijken de grootste veroorzakers van fatale aanvaringen. Tussen 2004 en 2012 waren 138 speedboten en 796 motorjachten betrokken bij een ongeluk op het water. Daarbij vielen in acht jaar tijd 14 doden en 42 zwaargewonden.
De belangrijkste oorzaken van onveilige situaties op het water zijn volgens de watersporters zelf het ”niet kennen van de vaarregels”, ”houding en gedrag” en ”te hard varen”, zo blijkt uit een recent Gebruikerstevredenheidsonderzoek Recreatievaart van Rijkswaterstaat.
In de SOS-database komt ”bedieningsfout/onoplettendheid” als meest voorkomende oorzaak van maritieme incidenten bovendrijven. Ook materiaalfouten, bijvoorbeeld een gebroken roer, het niet goed functioneren van de motor of de gasbrandinstallatie, zijn belangrijke oorzaken.

Onveiligheid

Ondanks de recente trieste ongevallen neemt de veiligheid op het water niet af, stellen politiewoordvoerder Ed Kraszewski uit Driebergen en woordvoerder Yvonne Doorduyn van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I en M). Ook vorig jaar waren dodelijke slachtoffers op het water te betreuren. „Je moet elk ongeval op z’n merites beoordelen. Vaak spelen menselijke fouten een grote rol”, aldus Kraszewski.
„De toename is te danken aan een betere registratie en een toename van het aantal recreatievaartuigen”, verklaart woordvoerder Fabian Paardekooper van Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor de registratie van scheepsongevallen. Rijkswaterstaat heeft de achterliggende jaren het registratieproces sterk verbeterd. Werden voorheen alleen binnenvaartongevallen geregistreerd, de dienst legt tegenwoordig ook ongelukken in de recreatievaart vast. Bovendien inventariseert Rijkswaterstaat nu ook eenzijdige aanvaringen en ongevallen met zeiljachten.
De waterpolitie, sinds de vorming van de nationale politie mét de spoorweg- en luchtvaartpolitie opgegaan in een nieuwe landelijke eenheid infrastructuur, houdt een oogje in het zeil op het water. „Wij richten ons vooral op de binnenvaart op de grote rivieren, de doorgaande waterwegen”, legt Kraszewski uit. De verschillende politiekorpsen in het land focussen vooral op de plassen en meren in hun regio.

In het vaarwater

De recreatievaart en de beroepsvaart zitten elkaar soms danig in het vaarwater. De ene keer krijgt een binnenvaartschipper ineens een jachtje voor z’n boeg, dan weer lopen de wachttijden bij sluizen soms flink op. De fricties doen zich vooral voor in het hoogseizoen, van pakweg mei tot en met september, als recreanten het ruime sop kiezen.
Het aantal ernstige aanvaringen tussen beide groepen vaarweggebruikers neemt, na een aanvankelijke stijging, de laatste jaren weer af. In de periode 2004-2013 heeft Rijkswaterstaat 574 scheepsongevallen tussen binnenvaart en watersport geregistreerd, waarvan 98 ernstig. Er vielen zeventien doden en achttien zwaargewonden.
Rijkswaterstaat, de havenbedrijven in Amsterdam, Rotterdam en Groningen, de brancheorganisaties Hiswa en Schuttevaer, de ANWB en de Stichting Recreatietoervaart Nederland nemen maatregelen om de veiligheid op het water te verbeteren. Bijvoorbeeld via ”Varen Doe Je Samen”.
Doel van dit project is recreanten zo effectief en slim mogelijk te voorzien van actuele informatie over regels, vaarroutes en onderhoud op vaarwegen. De betrokken partijen hebben onlangs afgesproken het project de komende vijf jaar –2015 tot 2020– voort te zetten.
Voor politie, marechaussee, douane, inspectiediensten en havenbedrijven is toezicht en handhaving in de recreatievaart dit jaar een speerpunt. De toezichthouders op het water kunnen sinds anderhalf jaar de vaarbevoegdheid van watersporters intrekken bij overtreding van het alcoholverbod en bij een ernstige overtreding van verkeersvoorschriften.
Behalve voorlichting en handhaving vindt op sommige trajecten ook een scheiding tussen beroeps- en recreatievaart plaats. „De mogelijkheden van de overheid om de veiligheid op het water te beheersen, zijn verder beperkt”, aldus Paardekooper van Rijkswaterstaat.

Vaarbewijs

De veiligheid op het water staat onder druk door de ‘nieuwe’ watersporter, recreanten met waterscooters en snelle speedboten. „De aanschaf van een jetski is vaak een impulsaankoop. Zo’n recreant wil stunten, stoer doen, gezien worden”, aldus Kraszewski. Met alle gevolgen van dien. „De etiquette van de ‘gewone’ watersporter ontbreekt meer dan eens.”
Elke recreant mag in Nederland het water op. Voor jachten, speedboten en waterscooters die sneller dan 20 km/uur varen en vaartuigen die langer zijn dan 15 meter is alleen een klein vaarbewijs verplicht. Merkwaardig genoeg kent dit vaarbewijs alleen een theoretische opzet. Elke vorm van praktijk ontbreekt. Een cursist met een snelle speedboot krijgt bijvoorbeeld niet te horen dat hij een snoer, gekoppeld aan een dodemansknop, aan zijn lichaam moet bevestigen.
De politie heeft er „niets op tegen” als het vaarbewijs wordt uitgebreid met praktische examenonderdelen, maar pleit ook niet voor invoering. „Wij laten dat aan Rijkswaterstaat over.” Kraszewski is allang blij áls een watersporter over een vaarbewijs beschikt. „Mensen krijgen tijdens de lessen toch veel kennis aangereikt. Je mag hopen dat ze die in praktijk omzetten.”
Het ministerie vindt dat het huidige vaarbewijs gewoon voldoet. „Recreanten kunnen niet gemakkelijk het water op met een snelle motorboot”, legt woordvoerder Doorduyn uit. Ze wijst op de verplichting een vaarbevoegdheid te halen voor boten die sneller dan 20 km/per uur varen.
„Bovendien is het halen van een vaarbewijs geen sinecure, gezien de slagingspercentages van pakweg 60 procent.” Het ministerie ziet daarom geen reden voor invoering van een praktijkexamen. „De overheid wil burgers niet belasten met nieuwe verplichtingen zonder dat de noodzaak daarvan is aangetoond.” Verder volgen veel watersporters, aldus Doorduyn, zelf cursussen of halen een vaarbewijs zonder dat dit strikt noodzakelijk is.

Geen garantie

Politiewoordvoerder Kraszewski benadrukt dat een vaarbewijs niet per se veilig vaargedrag oplevert. „Op de weg geldt dat voor een rijbewijs ook niet.” Hij verwijst naar een ongeval met twee dodelijke slachtoffers op de Waal bij Nijmegen vorig jaar. „De binnenvaart riep direct om verplichte invoering van vaarbewijzen voor alle recreanten. Later bleek dat beide slachtoffers over een vaarbevoegdheid beschikten. Een vaarbewijs is geen garantie voor veilig gedrag.”
Boekje te buiten in Rotterdam
Bestuurders van pleziervaartuigen gaan soms massaal hun boekje te buiten. Bijvoorbeeld in de haven van Rotterdam.
Een derde van de zeil- en motorjachten die de haven van Rotterdam aandoen, houdt zich onvoldoende aan de regelgeving, stelt woordvoerder Tie Schellekens van het Havenbedrijf Rotterdam. „Het gaat met name om niet genoeg stuurboord houden op de rivier en het ongeoorloofd binnenvaren van havenbekkens. Voor de recreatievaart is dat verboden terrein.”
Het havenbedrijf heeft het afgelopen jaar extra aandacht besteed aan het vaargedrag van pleziervaartuigen in Rotterdam, waarbij in totaal pakweg 150 inspecties zijn uitgevoerd. Daarbij werden 12 processen-verbaal uitgeschreven en 47 waarschuwingen gegeven. Aanvaringen hebben zich voor zover bekend niet voorgedaan.
„Pleziervaarders moeten zich beter voorbereiden op het varen in een druk gebied als de Rotterdamse haven”, verklaart Schellekens. Toezichthouders constateren regelmatig dat schippers zich vergissen op drukke kruispunten, verboden bekkens invaren en te weinig rekening houden met passerende zeeschepen.

Bijlage image_2014-09-15-2.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 15 sept 2014 19:39 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toename ongevallen pleziervaart 15 sept 2014 19:36 #551892

En dan nog dit in een kader bij hetzelfde artikel:

Bijlage image_2014-09-15.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toename ongevallen pleziervaart 16 sept 2014 10:07 #552042

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Het niet correcte gedrag van pleziervaarders in Rotterdam herken ik wel. Er wordt met een zekere regelmaat midden op de rivier gevaren, niet alleen door lieden in snelle motorboten, maar ook door (op de motor varende) zeiljachten. Dit is niet nodig een meter of 15 uit de kant is voldoen om niet op de kant gezet te worden door de golfslag van passerende schepen.

Ik denk overigens niet dat men per ongeluk de havens in vaart. Dit staat goed op de kaart en bij de meeste havens staat ook een bord verboden voor sport. Vermoedelijk maakt men bewust een uitstapje op e.e.a. te zien. Als men zich overigens gemeld heeft wordt men ook in de gate gehouden, en op geroepen als er of aan de verkeerde kant gevaren wordt of een haven in gegaan wordt.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toename ongevallen pleziervaart 16 sept 2014 11:35 #552065

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Als we het dan toch over eventuele ongevallen hebben mijn vraag.
Regelmatig kom ik van die kleine vissers bootjes tegen (voor anker) in de vaargeul.
Gelukkig is het nog altijd goed gegaan.
Wie is er nu aansprakelijk als ik er wel overheen zou varen, dat zit mij allang dwars.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toename ongevallen pleziervaart 17 sept 2014 18:15 #552436

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Niemand die hier een antwoord op heeft????
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toename ongevallen pleziervaart 17 sept 2014 18:26 #552437

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Ik ken het probleem, liggen ook op het Gooimeer net in of net naast de geul. Onverlicht en stil. Ik zie hen niet en volgens mij zien zij mij ook niet. Geen idee of zij opletten en of zij mijn zeilboot verlichting wel zien tegenover de verlichting op de achtergrond.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toename ongevallen pleziervaart 17 sept 2014 18:39 #552444

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Voor anker in de vaargeul en zonder verlichting ook nog, lijkt me verboden. Schuld kun je krijgen maar als je je beroept op totaal niets gezien te hebben en dat je toch op de uitkijk gezeten hebt zal het wel meevallen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl