Afgelopen zomer Kats naar dordrecht (was het plan..)
In de middag (17.00 uur) vertrokken vanuit Kats. Het was al donker toen ik Hollands diep opkwam.
NAV verlichting aan gedaan, beetje maan.
Nacht en verrekijker binnen handbereik, kaarten en plotters operationeel zodat ik kon zien waar boeien ed liggen.
Stark BB Buiten de betonning varen zodat ik tegemoet komend verkeer kan zien aankomen en minder achterom hoeft te kijken, vriendin aan het roer en ik op de uitkijk.
De tegemoet komende containerschepen zijn zo hoog beladen dat de groene en rode NAV verlichting niet of nauwlijks te zien is, het witte stoomlicht op de boeg is wel goed te zien. Of dit nu een schip is die mij tegemoet komt of van mij wegvaart,.....op de achtergrond heel veel witte "top"lichten..eeeuuuu nou ja dat zijn dus de lichtjes van Shell
Wat een betere indicatie is is de enorme witte snor op het water, veroorzaakt door het fluor die oplicht in de boeggolven, en boeggolf wil zeggen dat het op mij afkomt...(goeie tip van mijn vriendin...)
De hele trip zo over Hollands diep was zo (in)spannend dat we uiteindelijk de haven "de Kill" zijn "ingevlucht" om de dag erna in alle vroegte door te varen naar Dordrecht.
Ja het was leuk, spannend een tikkeltje van mij een een tikkeltje van Adria(line).......