Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dubbel roer

Dubbel roer 20 sept 2014 16:23 #553127

Wat zijn jullie ervaringen met het achteruit varen van een boot met dubbele roerbladen??

Men zegt dat dit veel lastiger is om de manoeuvreren, klopt dat?

wellicht zijn er mensen hier die uit ervaring kunnen spreken

gr Johan
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbel roer 20 sept 2014 16:52 #553134

Ik spreek uit ervaring (en ben nog steeds aan het wennen sinds afgelopen voorjaar).

Achteruit is er nauwelijks verschil (de dingen die ik merk zijn afhankelijk van rompvorm, positie schroef etc), vooruit manouvrerend een wereld van verschil: omdat je geen schroefwater op je roer hebt, dien je eerst snelheid te maken alvorens er iets te sturen valt. Tussen het moment van vooruit slaan en snelheid hebben beweegt je kont afhankelijk van schroefwerking en windvang. Op zich voorspelbaar maar niet beinvloedbaar (ik geef achteruitvarend weleens een slinger vlak voor ik vooruit sla om mbv de draai in de boot de schroefwerking te compenseren)

Netto effect bij mij is dat ik (meestal) meer ruimte nodig heb en verder vooruit moet kijken/denken. Niet heel erg op zich (noem het maar uitdaging) maar dus wel even wennen. Dus niet vlak bij een lagerwal vooruit willen slaan als de schroefwerking richting wal is bijvoorbeeld...

Edit: ik zie dat jij een 52 voet boot hebt: dan zou ik zeker een boeg- en hekschroef overwegen, zo'n boot vaar je anders dan een klein jachtje (gebruik springen etc bij weinig ruimte)
Laatst bewerkt: 20 sept 2014 17:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbel roer 20 sept 2014 20:51 #553202

Een boegschroef is aanwezig en hekschroef lijkt me niet nodig want dit is een dubbelschroefs schip (2 maal VP d2-55). Op zich een hele ervaring omdat je ook iets kan sturen mbv de gashandels al zal ik nog wel de nodige aan oefeningen nodig hebben.
Met zn 24 ton laat dit weinig ruimte voor errors.

@Nachtvlinder, bedankt voor je reactie, alle ervaringen zijn welkom
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbel roer 21 sept 2014 08:34 #553258

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Met 2 motoren maak je ook heel veel goed natuurlijk. Heb je dan geen motor voor elk roerblad?
Sowieso (en dat heb ik ook moeten leren), zo'n ding duw je niet effe af. Dus leer echt op Fenders en springen manoeuvreren. Wij hebben 2bolfenders extra gekocht (eentje voor en eentje achter). Ook als je verwaait, niet met je handen of voeten afduwen. Probeer touw aan de wal te krijgen en probeer opnieuw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbel roer 21 sept 2014 08:54 #553262

Ik vaar nu zo'n drie seizoenen met een boot met dubbele roeren en een erg hoge boeg. Het was even wennen, maar nu lukt het vrij aardig. Ik probeer mijn boegschroef zo weinig mogelijk te gebruiken om zoveel mogelijk ervaringen met het manouvreren op te doen. Als ik achteruit ga geef ik een flinke stoot gas terwijl mijn roer in het midden staat. Hierdoor krijgt de boot eerder snelheid en werken de roeren niet als speed brakes. Pas als de boot snelheid heeft gaat het roer in de richting waarin ik wil. Hetzelfde met vooruit gaan. Ik probeer ook zoveel mogelijk met de kont op de wind te manouvreren.

Gerard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbel roer 21 sept 2014 09:19 #553267

Ja zeg, vertel dan eerder dat je dubbele schroeven hebt! Indien die (net als normaal) in lijn met de roeren geplaatst zijn heb je nog steeds schroefwater op je roer(en) en verandert dat het hele verhaal en is je vraag niet relevant, aangezien die om manouvreer eigenschappen gaat.
Sterker nog: wss heb je twee tegengesteld draaiende schroeven waardoor je geen schroefwerking hebt en je kunt de motoren vast onafhankelijk van elkaar bedienen (ook voor/achteruit). I.c.m. boegschroef kun je dan bijna als een klein bootje varen, dwz zonder springen/lijnen om in en uit te draaien. Wel veel oefenen, aangezien je veel meer "handles" hebt dan normaal!

Los van de mavouvreer eigenschappen ben ik onder zeil juist positiever: mijn boot (met breed en vlak achterschip) ligt erg (soms zelfs te) neutraal op het roer, ook bij flinke helling. Ben nog niet uit het (lei)roer gelopen dus de limieten heb ik nog niet verkend.
Vind de gehele besturing wel veel wrijving hebben (ook op de kant); daar wil ik nog mee aan de slag (betere lagering). Dit is een stuk complexer dan bij een enkel doorgestoken roer; je hebt niet alleen twee roeren te lageren, maar ook de as die vanuit (in mijn geval) de helmstok die roeren aandrijft. En de overbrenging zelf natuurlijk (wrijving in koppelingen stuurstangen etc). Nat oppervlak bladen is schat ik 50% meer dan bij een enkel roer, geen 100% omdat het leiroer veel meer doet dan een enkel roer onder 25 gr helling: die komt vertikaal en diep te liggen. Bij licht weer is dit een nadeel uiteraard.
Laatst bewerkt: 21 sept 2014 09:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbel roer 21 sept 2014 14:18 #553327

De schroeven staan ver van de roerbladen . Ook zijn beide schroeven linksdraaiend.

Het roer is hydraulisch bediend waardoor je weinig gevoel hebt
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Laatst bewerkt: 21 sept 2014 14:20 door johanwillemb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbel roer 21 sept 2014 14:23 #553328

OK, dan is mijn eerste reactie nog steeds van toepassing ;)

Hoever staan de schroeven uit elkaar tov de breedte? Lijkt mij dat je met twee onafhankelijke motoren nog steeds ongeveer op je plek kunt draaien, zeker als je je boegschroef nog inzet.
Heb je de boot al in je bezit? Gewoon proberen lijkt mij!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbel roer 21 sept 2014 15:22 #553341

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Eentje vooruit, eentje achteruit en boegschroef erbij enje draait rond je as. Even motorboot vaarles nemen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl