Ja zeg, vertel dan eerder dat je dubbele schroeven hebt! Indien die (net als normaal) in lijn met de roeren geplaatst zijn heb je nog steeds schroefwater op je roer(en) en verandert dat het hele verhaal en is je vraag niet relevant, aangezien die om manouvreer eigenschappen gaat.
Sterker nog: wss heb je twee tegengesteld draaiende schroeven waardoor je geen schroefwerking hebt en je kunt de motoren vast onafhankelijk van elkaar bedienen (ook voor/achteruit). I.c.m. boegschroef kun je dan bijna als een klein bootje varen, dwz zonder springen/lijnen om in en uit te draaien. Wel veel oefenen, aangezien je veel meer "handles" hebt dan normaal!
Los van de mavouvreer eigenschappen ben ik onder zeil juist positiever: mijn boot (met breed en vlak achterschip) ligt erg (soms zelfs te) neutraal op het roer, ook bij flinke helling. Ben nog niet uit het (lei)roer gelopen dus de limieten heb ik nog niet verkend.
Vind de gehele besturing wel veel wrijving hebben (ook op de kant); daar wil ik nog mee aan de slag (betere lagering). Dit is een stuk complexer dan bij een enkel doorgestoken roer; je hebt niet alleen twee roeren te lageren, maar ook de as die vanuit (in mijn geval) de helmstok die roeren aandrijft. En de overbrenging zelf natuurlijk (wrijving in koppelingen stuurstangen etc). Nat oppervlak bladen is schat ik 50% meer dan bij een enkel roer, geen 100% omdat het leiroer veel meer doet dan een enkel roer onder 25 gr helling: die komt vertikaal en diep te liggen. Bij licht weer is dit een nadeel uiteraard.