Bijlage mastvoetoudesit.pdf niet gevonden
Beste mensen,
de Dehler Varianta staat vanaf de dertiende "droog", hoog tijd de nodige werkzaamheden te verrichten.
1. Eén van de onderdelen is de mast/mastvoet waarbij ik nog steeds niet uit kom.
2. Niet helder kunnen krijgen mbt. de kraanlijn, wel of niet door de mast.
Ik probeer mijn verhaal een beetje beeldend te maken, moet mij verontschuldigen als ik menigeen kwetst met foutieve gebruik van het vakjargon.
1. oude situatie:
mast is uitgelubberd, de vorige eigenaar had hoogstwaarschijnlijk aan beide zijden van de mast een RVS-plaatje bevestigd en geklonken met popnagels.De mast stond weleenswaar een paar centimeter vrij van de voet en of dit gebruikelijk is!
1a. nieuwe situatie:
Tenminste, na een vreemd voorval, eigenlijk ook niet, is dat mast tijdens het varen doorzakte op de mastvoet zonder enig consequenties. Misschien is deze positie van een mast de juiste. Op de mastvoet is een kunststof plaatje bevestigd en daar rust de mast op.
Een goede test was het strijken van de mast, voor ons de eerste keer om de maststrijkinstallatie te gebruiken en het werkt perfect. Mijn aanname dat de mast wel op de mastvoet moet rusten is geen verkeerde gedachte, of wel.
Immers het strijken ging probleemloos.
1.Vraag
Is het verstandig om de uitgelubberde mast van dezelfde plaatjes te voorzien? Maar dan met de mast op de mastvoet.
2. Kraanlijn
Tja, er is al veel over gezegd, maar ik kom er niet uit.
Nu de mast mooi plat ligt kan ik mooi onderzoek gaan doen.
Ik zie dat er een hulplijn door de mast loopt en aan de top, denk ik dat er een verbinding is gemaakt met staaldraad en koopt door naar de giek.
Is het handig dit in z'n geheel te vervangen door één lijn van 6 a 8 mm?
Hoop dat jullie advies kunnen geven,
zie foto's
Bijlage mastvoetoudesit.pdf niet gevonden