Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MAST / MASTVOET

MAST / MASTVOET 15 nov 2014 10:07 #571295

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344

Bijlage mastvoetoudesit.pdf niet gevonden


Beste mensen,

de Dehler Varianta staat vanaf de dertiende "droog", hoog tijd de nodige werkzaamheden te verrichten.

1. Eén van de onderdelen is de mast/mastvoet waarbij ik nog steeds niet uit kom.
2. Niet helder kunnen krijgen mbt. de kraanlijn, wel of niet door de mast.
Ik probeer mijn verhaal een beetje beeldend te maken, moet mij verontschuldigen als ik menigeen kwetst met foutieve gebruik van het vakjargon.

1. oude situatie:
mast is uitgelubberd, de vorige eigenaar had hoogstwaarschijnlijk aan beide zijden van de mast een RVS-plaatje bevestigd en geklonken met popnagels.De mast stond weleenswaar een paar centimeter vrij van de voet en of dit gebruikelijk is!

1a. nieuwe situatie:
Tenminste, na een vreemd voorval, eigenlijk ook niet, is dat mast tijdens het varen doorzakte op de mastvoet zonder enig consequenties. Misschien is deze positie van een mast de juiste. Op de mastvoet is een kunststof plaatje bevestigd en daar rust de mast op.

Een goede test was het strijken van de mast, voor ons de eerste keer om de maststrijkinstallatie te gebruiken en het werkt perfect. Mijn aanname dat de mast wel op de mastvoet moet rusten is geen verkeerde gedachte, of wel.
Immers het strijken ging probleemloos.

1.Vraag
Is het verstandig om de uitgelubberde mast van dezelfde plaatjes te voorzien? Maar dan met de mast op de mastvoet.

2. Kraanlijn
Tja, er is al veel over gezegd, maar ik kom er niet uit.
Nu de mast mooi plat ligt kan ik mooi onderzoek gaan doen.
Ik zie dat er een hulplijn door de mast loopt en aan de top, denk ik dat er een verbinding is gemaakt met staaldraad en koopt door naar de giek.

Is het handig dit in z'n geheel te vervangen door één lijn van 6 a 8 mm?

Hoop dat jullie advies kunnen geven,
zie foto's

Bijlage mastvoetoudesit.pdf niet gevonden

Bijlagen:
Laatst bewerkt: 15 nov 2014 10:12 door Edr. Reden: aanvulling foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MAST / MASTVOET 15 nov 2014 10:13 #571297

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7023
Weet je zeker dat het scharniergat in de mast is uitgelubberd? Om goed te kunnen scharnieren moet een mast die op de mastvoet draagt, eerst een beetje omhoog. Anders draait hij niet vrij van de voet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MAST / MASTVOET 15 nov 2014 10:15 #571299

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Jerry,

dat is het nu juist, ik weet dus niet hoe het oorspronkelijk eruit ziet/zag.
Als het inderdaad iets omhoog getild wordt, dan kan ik mij iets bij voorstellen en plaats ik de extra zijplaatjes dus niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MAST / MASTVOET 15 nov 2014 10:28 #571301

Ik ga dit even volgen.
Mijn mast zweeft ook iets los van het dek zodat ik de mast makkelijk kan strijken. Heb op verschillende jachthavens opgelet op boten met maststrijk installaties en gelijksoortige mastvoeten en zag dat de meeste inderdaad in de bout hangen. Die kan na verloop van tijd wel gaan uitslijten en ik denk dus dat het plaatje wel is aangebracht als oplossing hiervoor.
De meningen verschillen echter sterk. De een zegt dat de mast perse op het dek moet staan en de ander zegt dat de mast in een dergelijke mastvoet ruimte moet hebben om 'm te kunnen strijken. Iets optillen voor het strijken lijkt me erg lastig. Ik zit erover te denken om iets te maken wat ik eronder kan steken zodat de mast wel de steun van het dek heeft maar wat eronder weg kan als ik de mast wil strijken.
Laatst bewerkt: 15 nov 2014 10:29 door DutchyMarkII.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MAST / MASTVOET 15 nov 2014 11:14 #571308

Bij mijn Varianta K3 ( dat was het allereerste type wat van 1967 tot 1970 is gebouwd) was de mast aan de onderzijde juist iets afgeschuint ( omhooglopend van voor naar achteren) en zat er in de onderkant van de mastvoet een schuine plaat waar de mast precies oppaste.
Zou dat niet het geval zijn zou je immers de verstaging steeds allemaal moeten losdraaien bij het strijken anders kan de mast niet omhoog.Door die afgeschuinde onderkant hoeft dat echter niet en kon ik na het losmaken van het voorstag ( wat trouwens aan een bokkepoot zat) meteen strijken en hijsen.
Hij stond normaliter dan ook stevig onderop de mastvoet!
Ook sleufgaten zate er niet in de mast. In tegendeel , ik heb er een keer een tukje aluminium pijp in vastgezet om het uitlubberen van die gaten te voorkomen.
Ik heb er in ieder geval zo 25 jaar mee gezeild en heel vaak de mast gestreken.
Als de mast alleen steunt op de mastbout is dat in ieder geval verkeerd. Daar is het profiel te licht voor.
Ik zal wel eens een tekeningetje maken.
Overigens zou je eventueel hulp kunnen vragen bij de Nederlandse Dehler club of bij de Duitse Varianta klasse vereniging: www.varianta.org/ Die hebben ook een forum maar dat kun je alleen lezen zonder lid te zijn www.varianta.org/forum/ucp.php...c6352e736c8eb9630536
Ad

Bijlage VariantaMaststeun.jpg niet gevonden

Bijlagen:
Laatst bewerkt: 15 nov 2014 11:24 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MAST / MASTVOET 15 nov 2014 11:14 #571309

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Bijvoorbeeld bij mijn Flytour en vele andere open zeilboten rust de houten mast op 'het dek' (in dit geval op de constructie van de mastkoker. Doormiddel van een iets schuine onderkant van de mast zelf, waardoor hij vanzelf wat omhoog gedrukt wordt bij het opzetten. Zo wordt wel het boutgat ontlast van de krachten.


Bij mijn Friesland is dat weer niet het geval, daar zit er weer ruimte onder de mast en de mastvoet/dek.....

Ik denk dat het eerstgenoemde wel beter is voor alles.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MAST / MASTVOET 15 nov 2014 11:56 #571325

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Hangt natuurlijk helemaal af van de uitvoering van het draaipunt in de mast. Zit daar een passende bus ingelast, zodat het draagvlak op de mastbout groter is, dan kan de mast gerust onder vrij staan.
Zit er alleen een gat in de dunne mastwand, dan moet je de mast echt op dek afsteunen. De vraag is of dan met strijken de wand van de mast op de bout wel sterk genoeg is.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MAST / MASTVOET 15 nov 2014 12:03 #571327

Petervdw schreef :
Hangt natuurlijk helemaal af van de uitvoering van het draaipunt in de mast. Zit daar een passende bus ingelast, zodat het draagvlak op de mastbout groter is, dan kan de mast gerust onder vrij staan.
Zit er alleen een gat in de dunne mastwand, dan moet je de mast echt op dek afsteunen. De vraag is of dan met strijken de wand van de mast op de bout wel sterk genoeg is.
Vr.groet, peter

Zo was het in ieder geval wel origineel en ook het kunnen strijken was zo voorzien.
Maar een bus zat er origineel niet in , tenminste niet bij de eerste types.
Omdat door het vaak strijken het gat begon uit te lubberen heb ik er ook een bus ingezet. Alleen niet vastgelast maar geklemd in een precies passend gat.
Vandaad mijn aanbeveling eens bij de Dehlerclub of de Duitse Varianta klassevereniging na te vragen. In Duitsland is de Varianta nl. een eenheidsklasse.
Ik weet wel dat de mastvoet oorspronkelijk van rvs was maar later bij de Varianta 65 van aluminium en ook minder hoog.
Ik zal straks eens gaan kijken want er ligt een Varianta 65 hier in de haven (mijn buurman daar).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MAST / MASTVOET 15 nov 2014 12:15 #571331

Yellow Boat schreef :
Bij mijn Varianta K3 ( dat was het allereerste type wat van 1967 tot 1970 is gebouwd) was de mast aan de onderzijde juist iets afgeschuint ( omhooglopend van voor naar achteren) en zat er in de onderkant van de mastvoet een schuine plaat waar de mast precies oppaste.
Zou dat niet het geval zijn zou je immers de verstaging steeds allemaal moeten losdraaien bij het strijken anders kan de mast niet omhoog.Door die afgeschuinde onderkant hoeft dat echter niet en kon ik na het losmaken van het voorstag ( wat trouwens aan een bokkepoot zat) meteen strijken en hijsen.
Hij stond normaliter dan ook stevig onderop de mastvoet!
Ook sleufgaten zate er niet in de mast. In tegendeel , ik heb er een keer een tukje aluminium pijp in vastgezet om het uitlubberen van die gaten te voorkomen.
Ik heb er in ieder geval zo 25 jaar mee gezeild en heel vaak de mast gestreken.
Als de mast alleen steunt op de mastbout is dat in ieder geval verkeerd. Daar is het profiel te licht voor.
Ik zal wel eens een tekeningetje maken.
Overigens zou je eventueel hulp kunnen vragen bij de Nederlandse Dehler club of bij de Duitse Varianta klasse vereniging: www.varianta.org/ Die hebben ook een forum maar dat kun je alleen lezen zonder lid te zijn www.varianta.org/forum/ucp.php...c6352e736c8eb9630536
Ad

Bijlage VariantaMaststeun.jpg niet gevonden


Lijkt me een mooie oplossing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MAST / MASTVOET 15 nov 2014 12:51 #571345

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Beste,
vanmorgen even naar de boot, lampen demonteren en indien nodig vervangen.
Elektra inside opnieuw bekabelen (voorjaar). Wil het originele schakelpaneel blijven gebruiken.
Ook dit is gedemonteerd, corrosievrij maken en bekabelen.

Heb weer nauwkeurig naar de mastvoet en mast gekeken en inderdaad:
Ad; mijn mast is aan de onderzijde iets afgeschuind.
In de mastvoet iets afgeschuind zit al een afgeschuinde kunststoffen deel.

Dus al met al zou het zo kunnen zijn dat de verlubbering incorrect is;
Dat toch de 2 RVS weer aangebracht kan worden, daar deze nl. mooie ronde gaten heeft.

Misschien ook een RVS buisje erdoorheen steken, maar het betekent wel dat de diameter van mijn bout dunner word. Is dit een probleem? Per slot van rekening steunt de mast op de mastvoet, de stagen doen hun werk, dus . . . moet kunnen toch!

Even terugkomen op mijn handeling van strijken: ik had dus de stagen 8x rondom losgedraaid en dan pas strijken, dus stagen niet ontsppannen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MAST / MASTVOET 15 nov 2014 12:55 #571346

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1519
Misschien dat een eerdere gedachtewisseling over een nieuwe mastvoet je kan helpen,
deze begint bij dit bericht

www.zeilersforum.nl/index.php/...pen?start=100#392203
Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Laatst bewerkt: 15 nov 2014 12:56 door DICER.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MAST / MASTVOET 15 nov 2014 13:01 #571351

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
heel aantrekkelijk, dit wordt dan een uitbesteed karwei.
Dicer, hoe lang duurt het als ik er één besteld? Of mag ik dit alleen in gedachte houden. Mooi hoor,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MAST / MASTVOET 15 nov 2014 13:04 #571353

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Kunnen jullie ook iets zeggen over punt 2 naar aanleiding van de kraanlijn?
Foto bijgesloten, maar weet niet of het duidelijk is,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MAST / MASTVOET 15 nov 2014 13:09 #571357

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1519
Ging mij er meer om dat hier het "uitgelubberde" gat, het wel of niet "staan" van de mast op het kajuit dak en oplossing werd besproken.
Misschien dat je hier wat aan hebt.

De mastvoet bestaat alleen nog op tekening......sorry :)
Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MAST / MASTVOET 15 nov 2014 13:28 #571365

Edr schreef :
Heb weer nauwkeurig naar de mastvoet en mast gekeken en inderdaad:
Ad; mijn mast is aan de onderzijde iets afgeschuind.
In de mastvoet iets afgeschuind zit al een afgeschuinde kunststoffen deel.

Dus al met al zou het zo kunnen zijn dat de verlubbering incorrect is;
Dat toch de 2 RVS weer aangebracht kan worden, daar deze nl. mooie ronde gaten heeft.

Misschien ook een RVS buisje erdoorheen steken, maar het betekent wel dat de diameter van mijn bout dunner word. Is dit een probleem? Per slot van rekening steunt de mast op de mastvoet, de stagen doen hun werk, dus . . . moet kunnen toch!

Even terugkomen op mijn handeling van strijken: ik had dus de stagen 8x rondom losgedraaid en dan pas strijken, dus stagen niet ontsppannen?

Het is dus wel duidelijk waarom die rvs platen erop zaten.
Als dat er tussen past zou ik ze er gewoon weer op zetten maar wel met monel popnagels en met Duralac of ( gaat ook) siliconenkit ertussen tegen galvanische corrosie.
Daarom had ik er ook een aluminium buis ingezet . De mastbout hoeft daarvoor trouwens niet dunner te worden want het gat waarin de lauminium pijp gaat moet gewoon aangepast worden en heel precies klem passen.Rvs zou ik niet doen tenzij je een rvs pijp aan een kant aan een van die rvs platen kunt lassen en de pijp aan de andere kant net door de andere rvs plaat kunt laten steken . Daarna vastzetten met monel popnagels.
Maar ik denk niet dat dat in jouw geval nog gaat want dat gat is daar veel te ver voor uitgelubberd.
Ik heb nog even een foto gemaakt van de mastvoet van de Varianta die hier in de haven ligt.Je ziet dat de mast gewoon onderiop staat.

V.w.b. het strijken: ik heb nooit de wanten losgezet om te kunnen strijken. Alleen zette ik altijd de hekstag wat los om het zetten te vergemakkelijken.Het was wel nodig om , als de mast rechtop ston even flink aan de mast te trekken zo ver mogelijk boven de mastvoet om de mast netjes achterin de mastvoet te krijgen .
Overigens had ik een strijkinstallatie met bokkepoot en strijkwant wat eigenlijk wel nodig is als je de mast alleen wilt kunnen strijken zonder problemen.
Ad

Bijlage PICT0037.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MAST / MASTVOET 15 nov 2014 13:57 #571380

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Ad,

duidelijk, bedankt.
Ik plaats wel een nieuwe kunststoffen onderplaat waar de mast makkelijk langs kan draaien. Wat betreft die verlubbering wil ik toch iets mee doen.

Even hardop denken:
een groter gat, boren of frezen,
aluminium buis inpersen zo strak mogelijk
bout doorheen en klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl