Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stuurautomaat offshore racen

Stuurautomaat offshore racen 28 nov 2014 20:38 #575586

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Heeft er iemand ervaring met stuurautomaten voor offshore racen? Het is voor een 40 ft tri met een max. snelheid rond de 25 knopen.

Als ik de specificaties van Raymarine, B&G H5000 en NKE naast elkaar leg zie ik in wezen maar weinig verschillen. Natuurlijk zijn de specificaties van de sensoren ook van belang, maar het gaat me vooral om de algoritmes die gebruikt worden (waar je niets over leest in de specificaties).
Als ik verder het internet afzoek zie ik dat ook de (prijstechnisch) topklasse NKE boten ondersteboven vaart. Wat natuurlijk ook het gevolg kan zijn van verkeerde instelling, of van teveel zeiloppervlak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 28 nov 2014 20:43 #575587

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Bij die snelheden zijn b&g en nke de top. De fransen varen veelal nke, de britten daarentegen....b&g
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 28 nov 2014 20:55 #575592

Ik heb goede ervaringen met dergelijke snelheden op een tri met een NKE automaat. Met B&G heb ik slechte ervaringen mbt tot communicatie van verschillende appraten onderling. Of dat een eenmalige fluke was weet ik niet, maar mijn voorkeur gaat uit naar NKE zonder twijfel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 28 nov 2014 21:12 #575595

In de offshoreracerij is (was?) een zeer sterke voorkeur voor hydraulische actuatoren.

Het voordeel daarvan is dat ze in wezen erg simpel zijn en dat je er een goede set reserveonderdelen bij kunt leggen waar je de meest voorkomende reparaties eenvoudig zelf uit kunt voeren. Ze hebben heen electromechanische clutch, die een bron van storing kan zijn en moeilijk te repareren zijn.

Een tweede voordeel is dat ze bij het omkeren van de actuator óf kleppen gebruiken en de motor dus dezelfde richting doordraait, óf dat de motor heel weinig massatraagheid heeft als de actuator door ompoling van de motor de andere kant op gaat. Dat verminderd de piekspanningen en belastingen op de motor aanzienlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 28 nov 2014 21:33 #575598

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Hydrauliek was idd de bedoeling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 28 nov 2014 22:10 #575613

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14988
Hier een beetje ervaring met 36ft tri op zee en een NKE automaat.
Er zijn veel factoren die zullen bepalen hoe ver je kunt gaan. Je zoekt een maatkostuum. Een simpele keuze tussen merken is het in ieder geval niet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 29 nov 2014 08:41 #575639

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
@ Noreen:

wat voor configuratie heb je zelf gekozen? Werkt dat naar tevredenheid? Ben je er wel eens door in problemen gekomen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 29 nov 2014 09:19 #575654

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14988
Geen idee over welke boot het gaat. Dus iets zinnigs zeggen is onmogelijk. Wat natuurlijk wel in het algemeen geld is dat bij moderne tri’s die tegen hun top aan gevaren worden ze voor 90% gestuurd worden op zeiltrim. Denk niet dat als je middenromp uit het water is en er slechts een puntje van je roerblad in het water steekt, je iets kunt inbrengen tegen een zeilplan + een lange smalle,flink diep in het water gedrukte float, die met +20 kn door het water gaat.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 03 dec 2014 15:32 #577013

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Beetje late reactie... Het is een Kurt Hughes Formula 40 tri: 12 x 11 m, 1800 kg, 100 m2 up, 150 m2 down. Er zitten (nog) geen roeren in de drijvers, dus middenromp in het water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 03 dec 2014 16:24 #577031

Is dat de voormalige "Gecko" ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 03 dec 2014 16:36 #577038

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Klopt, maar ze heet nog steeds zo. Voor foto's: zie Facebook: Gecko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 03 dec 2014 16:48 #577045

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Ik heb geen verstand van stuurautomaten, maar wilde toch even zeggen dat ik het een tof scheepje vind! :woohoo:

Dat gaat er heel lekker uitzien als het af is!
Laatst bewerkt: 03 dec 2014 16:49 door Pjetrow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 03 dec 2014 17:05 #577050

Pammie schreef :
Klopt, maar ze heet nog steeds zo. Voor foto's: zie Facebook: Gecko
Heel mooi! Is de mast al klaar?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 03 dec 2014 17:11 #577054

Pammie schreef :
Beetje late reactie... Het is een Kurt Hughes Formula 40 tri: 12 x 11 m, 1800 kg, 100 m2 up, 150 m2 down. Er zitten (nog) geen roeren in de drijvers, dus middenromp in het water

Wow! 100 m2 op 1800 kg en dan ook nogeens een niet ter zake doende rompsnelheid hebben! Dat zal erg leuk varen zijn - alleen altijd aan-de-wind ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 03 dec 2014 17:14 #577056

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Dank je wel Pjetrow!

@Henny: nee, die ligt nog in 2 helften in de werkplaats. Daar wil Il Maestro meer tijd voor uittrekken. We gaan komend seizoen gewoon met de aluminium mast varen.
Heb trouwens het afgelopen half jaar regelmatig je site bekeken: veel informatie! Top! Ook de boot natuurlijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 03 dec 2014 19:56 #577115

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14988
Spannend schip ! Een stuk extremer dan mijn bootje. Een TR van <105 schat ik in ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 03 dec 2014 20:27 #577123

Wat is dat, TR?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 03 dec 2014 20:57 #577128

Gecko:Noreen 96:139

Niet echt een vergelijk
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 03 dec 2014 21:09 #577132

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Nachtvlinder: Tr is het geluid dat je boot maakt als je een kiezelstrandje op vaart!

Noreen: voor die extremiteit leveren we comfort in.

Maar heeft er iemand nog tips voor stuurautomaten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 03 dec 2014 22:22 #577156

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14988
Pammie schreef :
Maar heeft er iemand nog tips voor stuurautomaten?

Met een kant en klare oplossing heb ik geen ervaring. Gebrek aan financiën. Mijn oplossing heb ik gezocht in een standaard nke een aantal snelle sensoren en een door mij zelf geprogrammeerde linux processor. Afgelopen seizoen redelijk strak sturend. Nu trachten het stroomverbruik omlaag te krijgen. Kortom voortdurend zoeken. Veel kun je niet hebben aan mijn C code. Is nog erg rommelig en experimenteel.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 04 dec 2014 10:12 #577238

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Gebruik je die linux processor dan als regatta processor: dwz om winddata te filteren/ stabiliseren? Even afgezien van de implementatie, als je het goede algoritme hebt is het niet heel spannend: 25 Hz.

Wordt dan toch wel heel nieuwsgierig wat je aan boord hebt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 04 dec 2014 11:38 #577251

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14988
Niet heel spannend inderdaad. Gewoon een arm board embedded linux, eerst veel data loggen dan met wat basic wiskunde analyse wat functies er uit halen. Verder lekker eigenwijs zijn. Anderen zeggen het wiel opnieuw uitvinden. De één doet kruiswoord puzzels, ik vind dit leuk om te doen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 04 dec 2014 17:04 #577335

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Nou ja, wil niet zeggen dat het niet een hoop werk gekost moet hebben om het allemaal uit te puzzelen. Maak je ook gebruik van de gyro informatie uit de autopilot? Of van een andere zelfbouw bron? Sensor informatie via NMEA? Is er op internet meer literatuur over te vinden? En als je kijkt wat een Regatta processor met 3d sensor kost, dan is het zeker de moeite waard.
Laatst bewerkt: 04 dec 2014 17:05 door Pammie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 04 dec 2014 18:07 #577342

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14988
De sensoren is een bonte verzameling. Allemaal serieel, dus geen cam bus. nmea 0183,ttl en nke bus.
Gps Adafruit Ultimate GPS Breakout (10Hz ttl)
Airmar H2183 komas 10Hz nmea
Airmar Dst800 diepte / log (1hz) Zou ik graag vervangen door 2 Ultrasonic speed sensor’s. In elke float 1 Belangrijke data voor een autopilot !
Nke HR wind 10 hz wind. Duur wel goed. Beetje last van inertie. Als ik het opnieuw zou doen werd het een CV7 ultrasonic
Verder nog een obscure motion gyro van een hobby drone Nogal rauwe output. Deze is wel gevoeliger dan de output van de H2183. Echter niet gekalibreerd. Verloopt dus snel.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat offshore racen 04 dec 2014 18:57 #577350

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mooi Noreen wat je daar aan het doen bent!
Die ultrasonic log schijnt nu eindelijkmte komen als AirMar dst900. Jaren geleden geannonceerd, komt nu -zeggen ze- voorjaar 2015.
Laatst bewerkt: 04 dec 2014 21:34 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl