Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: samenstelling benzine euro 95

samenstelling benzine euro 95 12 dec 2014 11:16 #579228

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
ik heb al een paar jaar problemen met de carburateur van mijn yamaha 4 tact, 8 pk, 2 cylinder.
de carb. is steeds vervuild, er zit water in, vuil, en een plakkerig spul.
de stationair sproeier zit regelmatig verstopt.
dus start problemen, toerental niet oppikken etc
in de zomer kijk ik regelmatig in de tank en zie geen vuil of water
in de toevoerslang zit een extra filter, dit blijft schoon
ik tank benzine bij een witte pomp, met grote omloopsnelheid, in de vakantie tank ik -indien mogelijk- nooit bij dubieuze pompjes
elk najaar gaat de resterende benzine in de auto
voor de auto tank ik dezelfde benzine, dat geeft geen problemen

de yamaha dealer, die het jaarlijkse onderhoud doet ( en ook bp benzine verkoopt)vertelde mij dat benzine van de witte pompen van inferieure kwaliteit is, omdat benzine wel altijd het zelfde is, maar dat de toegevoegde dope verschillend van kwaliteit is
dus de witte pompen zouden inferieure/ te weinig dope gebruiken

de motor heeft zijn jaarlijkse beurt gehad en ik ga zijn advies komende zomer opvolgen, alleen merkbenzine
ik merk vanzelf (of niet) het verschil

ik weet dat benzine door verplichte planaardige toevoegingen problemen geeft,oude benzine de neiging heeft te gaan ontleden, en bij niet leegdraaien in het najaar er een plakkerig spulletje in de carb overblijft

maar, heeft die man gelijk? is merkbenzine beter?
ton/ mitz
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 12 dec 2014 11:34 #579231

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Ik kreeg de tip om alleen BP ultimate te gebruiken in de 4 tact die ik had. Dit vanwege de afwezigheid van bio componenten daarin. Ik moet zeggen dat ik idd geen problemen gehad heb.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 12 dec 2014 11:59 #579237

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29300
Ik gebruik dit;
www.aspen-benelux.nl/nl-nl/producten/aspen-2-frt

Niet goedkoop, maar na 1 winter gewoon lopen. Laatst nog even gestart om zoetwater te spoelen, gelijk starten.

Rood is compleet met mengsmering, blauw is zonder.

De duurdere prijs is het mij waard om niet te pas en te onpas met een BBmotor te hoeven stoeien.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 dec 2014 12:00 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 12 dec 2014 13:23 #579254

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
koezt
ik dacht dat in alle benzines bio bijgemengd zit?
zowel in benzine van de witte pomp als merkbenzine?
verplichting van brussel.

behalve dan in die speciale benzine die wadnwind gebruikt.
volgens de yamaha dealer zouden de problemen over zijn als ik merkbenzine kocht, uiteraard liefst BP bij hem.
vanwege de dope die de benzine zou stabiliseren etc
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 12 dec 2014 13:37 #579255

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
koezr
gebruik jij dan ultimate 98?
95 bestaat niet
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 12 dec 2014 13:39 #579256

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Opvallend probleem, het komt niet vaak voor geloof ik.
Ik heb ook een Japanner van 8 pk achter mijn grachtenbootje hangen, een Honda BF 8 nieuw model.
Ik draai op werkelijk alles wat benzine is, Tango, Bp , Shell, Texaco en verder. Maar net wat me het beste uit komt en waar ik toevallig langs kom. Ook wel eens wat vagere merken. NOOIT 'problemen' gehad. Ik denk dat je die bij een Yamaha van diezelfde klasse ook niet mag verwachten.
Ik haal zelfs nooit de benzine uit de carburateur in het najaar en draai de eerste weken van het seizoen gewoon op de benzine die nog over is van het jaar ervoor.

Ik heb maar een keer even gehad dat de motor even wat vreemd liep halverwege het vaarseizoen, maar dat was over na een paar keer in de toerenbegrenzer jagen. Het zal een vuiltje in de carb geweest zijn, ik weet het niet..

Ik vermoed dat jouw carburateur een keer water erin heeft gehad, en deze eens grondig dient te worden gereinigd. Als er een keer water in heeft gezeten kan dat grote narigheid geven wanneer er wat is blijven hangen. Bepaalde sproeiers zouden wel hinder kunnen ondervinden daarvan , ja...
Smoren wanneer je plots veel gas geeft kan duiden op een acceleratiesproeier die niet helemaal lekker meedoet. Daar heeft mijn andere Honda motor in mijn zeilboot iets last van. (bf10) Maar de verdere loop ondervindt geen strubbelingen. Ik zal de acceleratiesproeier eens na moeten kijken.

Een verschil is misschien wel dat ik veel draaiuren maak , en relatief vaak tank.
Maar toch zegt het volgens mij weinig..
Hangt jouw motor achter een ZEILboot?

....geloof me , aan de soorten benzine en waar je het tankt, ligt het echt niet, en ook niet aan het wel of niet aftappen van de benzine in de winter..
Bij hypermoderne automotoren kan het wel uitmaken horen wij vaak, motoren met ingewikkelde injectiesystemen etc..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 12 dec 2014 13:46 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 12 dec 2014 13:47 #579260

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Ultimate 98 wordt niet meer voor de Nederlandse markt gemaakt.Er wordt samengewerkt met Aral. Bij Bp nederland tank je daarom 102octaan bij BP. De samenstelling daarvan is vast wel op te vragen, type dope's en eventuele verplichte aanlenging met ethanol.

Klassieke, carburateur gevoede, hoogtoerige sportauto's lopen hier veel mooier op, kunnen een scherpere nokken-as krijgen zonder te gaan pingelen. (Meer Pk's, meer koppel, maar wel bij veel hoger toerental)
Hoe kritisch 4-takt buitenboord motoren zijn afgesteld weet ik niet.

Ps
Ga nu geen Bp Ultimate in je Polo'tje of 106 gooien, da's geld weggooien.

Ultrasone reinigen van je carburateur, sproeiers ed lijkt het meest verstandig om uberhaupt de motor weer goed af te kunnen stellen.
Laatst bewerkt: 12 dec 2014 13:50 door Limosa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 12 dec 2014 14:03 #579265

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
De in NL verkochte benzine moet voldoen aan de EN228 norm, en mag max 5% bio-ethanol bevatten. De benzinemaatschappijen werken met niet-merkspecifieke regionale depots, waar zo goed als alle in de regio verkochte benzine, zowel merkloos als merkgebonden wordt opgeslagen en van daaruit gedistribueerd.
Zie bijvoorbeeld wat een betrokkene daar op het 'Autoweek' forum over zegt :

'Dat benzine en diesel van één centraal (regionaal) depot komt, klopt. Ik kom beroepshalve nog wel eens op zo'n depot. Het werkt als volgt: de benzine en diesel wordt in bulk opgeslagen, zonder specifieke eigenschappen. Gewoon basis-benzine en -diesel, die wel voldoen aan EU-vereisten. Komt er een vrachtwagen van (bijvoorbeeld) Shell, dan wordt die geladen met de basis-brandstof, maar tijdens het laden wordt er met doseerpompjes een vooraf vastgestelde hoeveelheid additieven bijgemengd. Die additieven zijn wel merk-gebonden. Op zo'n depot staat altijd een rijtje kleinere tanks met bordjes 'shell benzine additief' 'texaco diesel additief', etc., waaruit die dus in de tankwagen bijgedoseerd worden.'

Zelf tank ik meestal bij de Tinq, die altijd wordt bevoorraad door een officiële 'Gulf' tankwagen. Ik heb nog nooit problemen met de kwaliteit gehad.

.
Laatst bewerkt: 12 dec 2014 14:04 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 12 dec 2014 14:15 #579267

tcdehoog schreef :
koezr
gebruik jij dan ultimate 98?
95 bestaat niet
ton

Ehhh , ik tank altijd Euro95 hoor. :huh:
Hier meestal:
Je bedoelt zeker ultimate 95?
Maar die toevoeging ultimate is gewoon een merknaam.
Bij TinQ waar ik meestal tank , tank ik altijd (euro95) .
Ad
Laatst bewerkt: 12 dec 2014 14:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 12 dec 2014 15:19 #579286

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Ik bedoel Ultimate 98. Wordt overigens ook aangeraden voor mijn auto. Die heeft minder vermogen bij Euro95 en schijnt ook beter te lopen op 98.
Wordt overigens nog steeds aangegeven op de BP NL website:
www.bp.com/nl_nl/on-the-road/n...ate-ongelood-98.html
Dankzij de hogere octaankwaliteit - een minimum researchoctaangetal (RON) van 98 - brandt BP Ultimate Ongelood 98 beter dan basis benzine, wat de motor beschermt tegen kloppen. En omdat hij gemakkelijker en vollediger brandt, geeft hij de energie doeltreffender vrij, zodat de motorprestaties verbeteren en het verbruik zuiniger wordt, met minder uitlaatgassen.

Al een tijdje niet meer gebruikt. Voor de oude Malta die we nu achter de rubber hebben, maakt het me niet zoveel uit. Achter de Efsix had ik een 4 takt waarmee ik geen gedonder wilde hebben.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 12 dec 2014 15:22 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 12 dec 2014 15:37 #579287

Zouden de modernere 4 takt motoren hier gevoeliger voor zijn dan de oudere 2 takt motoren? Heb achter mijn Sturgeon altijd een 8pk Yamaha 2 takt gehad en nooit problemen met starten. Na het varen wel altijd de carburateur leeg draaien, maar ik heb in het voorjaar nooit mijn "oude" brandstof vervangen. Tank lag in de winter gewoon in de boot en de motor heeft er nooit minder door gelopen. Altijd benzine getankt bij de Tinq.
Laatst bewerkt: 12 dec 2014 15:37 door Sturgeon22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 12 dec 2014 16:32 #579301

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8483
Ik denk niet dat het octaangetal bepaalt of benzine sneller vervuilt of niet. Het bepaalt alleen de klopvastheid.
Andere additieven doen dat wel. Wij kieperen een beetje benzine additief toe (merk Wurth denk ik). Dit voorkomt vlokkenvorming enzo. Zeggen ze toch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 12 dec 2014 16:42 #579303

Ik tank altijd Ultimate, vanwege de Freebees B)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 12 dec 2014 17:10 #579308

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
het gedonder met die motor is nu 4 jaar aan de gang. ik heb er al eens eerder een draadje over gestart
8 pk achter een clevertje, op 1/3 gas draai ik rompsnelheid
motoruren uiteraard beperkt, jachthaventje, sluisje, etc
de benzinetank staat in de bakskist, gezellig naast de accu, lijkt mij een goede combi :blink:
vorig voorjaar net na een beurt pakte hij toeren weer niet op
de carb.is toen gereinigd door een andere dealer met een spulletje wat opzwol als een scheerschuimachtig gebeuren, problemen weer over
halverwege de zomer stationair sproeier weer verstopt
deze winter is hij ultrasoon gereinigd
ik vraag regelmatig mensen met dezelfde soort motor of die problemen hebben, niemand dus
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 12 dec 2014 17:17 #579309

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Heel erg vreemd allemaal.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 12 dec 2014 19:31 #579347

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2154
tcdehoog schreef :
ik vraag regelmatig mensen met dezelfde soort motor of die problemen hebben, niemand dus
ton

Nee dus. Hier ook Yam 8PK 4-takt. Ligt nu rustig in de boot. Vaste brandstoftank, dus 'oude' benzine en heel weinig motoruren, zelden volgas.
Brandstof meestal van Firezone (budget-texaco); onderweg kan het van alles zijn.

Je probleem komt me onbekend voor, hier werkt altijd alles fluitend.

Sorry dat ik je niet echt kan helpen.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 12 dec 2014 19:33 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 12 dec 2014 20:43 #579362

  • Ruud
  • Ruud's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Ik heb de afgelopen 3 jaar regelmatig gelazer gehad met de buitenboordmotor (4 takt, tohatsu 6pk), en altijd was het een probleem met de lucht/benzine verhouding. Starten ging prima maar na een tijdje varen sloeg het ding af en was niet meer aan te slingeren.De benzine droop soms uit de motor als een kwijlende hond terwijl de bougie kurkdroog was.Bij thuiskomst het ding nagekeken en dan zie je dus nergens troep in de benzine of carburateur. Dit heb ik diverse keren meegemaakt, om gek van te worden.Toen een andere carburateur erop die tot m'n verrassing bij het varen dezelfde kuren vertoonde.Toeval bestaat, maar daar wil je niet in geloven.De neiging om het ding af te borrelen kun je op zo'n moment maar moeilijk onderdrukken. Vervolgens zelfs een paar maanden met een extra reserve motortje aan boord gevaren (in een polyvalk). Uiteindelijk een ultrasoonreiniger gekocht om de boel eens echt schoon te krijgen, plus een nieuwe brandstofslang en connector, zelfs een andere vlotternaald en brandstofpompmembraan. Tank leeggemaakt en bp ultimate 98 erin met een extra dope om het langer te kunnen bewaren. En eindelijk dit hele seizoen weer zonder gestress en gesputter kunnen varen. Het ding loopt nu als een zonnetje maar meestal veel te kort om lekker op temperatuur te komen en dat is ook vast niet bevorderlijk voor de bedrijfszekerheid.In de winter gaat alle benzine eruit en in het voorjaar nieuwe erin, ja van die dure , maar dat is in ieder geval beter voor m'n vertrouwen in het ding. M'n noodaggregaat voor thuis valt onder hetzelfde regime.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 12 dec 2014 21:06 #579368

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Om het eens om te draaien, zou de narigheid nou juist niet eens komen door het leeghalen vd carburateur voor de de winter.? Benzine die verdampt of wegloopt laat vaak wat vettigheid/viezigheid achter. Althans, dat is mijn ervaring wanneer ik wat benzine op de vloer mors bij het overgieten, vlek op de vloer.
Een aantal malen benzine op het polyester gehad door morsen zonder dat ik het door had, verdampt, liet veel geligheid achter en het moeilijk schoon te krijgen was kwam ik de volgende dag achter.
(en plakkerig)

Ik vind dit altijd van die vage klachten, en vraag me dan ook af waarom ik er zelf geen last van heb terwijl ik er nogal nonchalant mee om ga, niet aftappen, op oude benzine varen.
Ik vermoed dat er in het verleden eens gekloot is met die klachten motoren.


Je kan eens overwegen om een andere carb aan te schaffen, wellicht ben je dan van de narigheid af.

Zelf overweeg ik dat ook voor mijn BF10 honda, welke perfect draait stationair en op toeren, maar bij plots gas geven vanuit stationair wel eens wil afslaan door het smoren, vanwege tekort aan prik bij het accelereren..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 12 dec 2014 21:19 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 13 dec 2014 08:18 #579417

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
ze adviseren juist om die carb. leeg te draaien aan het eind van het seizoen
de hele carb vervangen is volgens de dealer niet nodig, na de beurt zijn alle klachten over,
en die dingen kosten een vermogen
wel is de stationair sproeier vervangen deze winter
dat er gekloot is geloof ik niet, ik kocht de boot met motor toen het spulletje 1 zomer oud was met 120 km op het log, service gaat behalve reparatie onderweg, via een yamaha dealer
maar er komt op de een of andere manier vuil en water in de carb. ik hou het voorlopig toch maar op de benzine
de motor heeft een beurt gehad, de carb. is ultrasoon gereinigd, er gaat van de zomer zo mogelijk alleen bp ultimate in of merk benzine, en ik zie vanzelf of het helpt
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 13 dec 2014 10:40 #579444

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dan zijn die carburateurs wellicht gevoeliger, maar aan de andere kant twijfel ik daar gelijk weer aan:.....
Er was hier nog iemand met zo'n zelfde Yamaha, die had nog nooit klachten gehad heeft. Terwijl hij op oudere benzine voer en meestal budget benzine tankte.

Dat is waarom ik zo aan de kwaliteit vd benzine twijfel als oorzaak, bij mijn motoren idem. Die nergens last van hebben. Ik gooi allerlei merken benzine door elkaar erin..


Wellicht vuil in je luchtfilter , of een of andere externe oorzaak waardoor er vuil in je carb komt. Er is een structurele kwaal aanwezig die steeds langzaam weer terug komt. Tank is schoon zeg je, dus daar zal het niet aan liggen. In elke tank zit altijd wel wat vuiligheid trouwens, ook bij mij, een goed voorfilter of goede zeef in de aanzuig in de tank voorkomt dat dat naar boven gaat.. En daarbovenop zit er in de motor zelf ook nog een filter.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 13 dec 2014 10:46 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 13 dec 2014 11:07 #579450

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
ik geloof ook niet erg dat het aan de benzine ligt, maar het moet ergens vandaan komen
tank is schoon, benzineleiding is vervangen, en er zit al een extra filtertje in de benzine leiding
die is ook schoon
geen idee of er een luchtfilter inzit, maar het onderhoud gebeurt bij een officiële yamaha dealer
ik neem aan dat hij dat jaarlijks controleert of vervangt
maar ik zal het navragen wanneer ik de motor ophaal komend voorjaar
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 13 dec 2014 12:33 #579470

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Keep us posted. Ik mag aannemen dat de Yamaha dealer echt wel weet waar hij mee bezig is.
Het staat vast, kunnen we wel zeggen, dat er een specifieke oorzaak is waardoor er vocht in komt en vuiligheid. Een oorzaak waar nog niemand aan gedacht heeft.

Zij je draaiuren echt heel beperkt? Wellicht daar een andere discipline op na zien te houden. Al zou dat met deze moderne spullen allemaal minder uit moeten maken.., maar een motor die niet eens goed warm wordt, dat is voor elke motor slecht.

Ook een buitenboordmotor heeft toch wel minimaal 10-15 minuten nodig om goed op temperatuur te komen lijkt mij.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 13 dec 2014 12:52 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 13 dec 2014 13:21 #579477

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Fly-Tour schreef :
Dan zijn die carburateurs wellicht gevoeliger, maar aan de andere kant twijfel ik daar gelijk weer aan:.....
Er was hier nog iemand met zo'n zelfde Yamaha, die had nog nooit klachten gehad heeft. Terwijl hij op oudere benzine voer en meestal budget benzine tankte.

Het probleem is idd nooit de oude benzine maar vaak de corrosie in de carburateur. Staat deze heel lang stil, dan worden ze door de dopes niet schoon gespoeld. Dit zijn we bij oude auto's wel eens tegen gekomen, die stonden dan overigens wel meer dan een jaar stil.

Wat betreft de toevoeging van bio-ethanol,
Niet alle kunststoffen kunnen hier tegen. Langzaam maar zeker gaan die oplossen. Ook dit zou een verklaring kunnen zijn. Kunststof slangen, busjes, afdicht ringetjes e.d zijn tegenwoordig allemaal ethanol bestendig, op de site van de anwb/knac e.d. is hier wel het e.e.a. over te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 13 dec 2014 15:22 #579492

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
de draaiuren zijn wisselend, soms 4x 5 minuten over de dag verdeeld
soms een tank op een dag
we varen veel, en gebruiken een 60 liter per zomer denk ik

die motor loopt goed zolang er geen vuil in zit
maar meestal zo halverwege het vaarseizoen begint het gedonder
beetje sputteren, inhouden, toeren niet oppikken, gas geven maar dan hij blijft pruttelend stationair draaien met slingerende kap, heb ook een dood punt gehad op 1/3 gas, dan sloeg hij af
meestal is het op te lossen door gas terug te doen en opnieuw gasgeven
soms haal ik het eind van het vaarseizoen, soms niet


zo een dus


de motor is altijd omhoog geklapt als ik hem niet gebruik
zou het water en vuil toch door de luchtinlaat komen?
dat ga ik ook vragen aan de dealer
en een hoes eromheen doen door de week

maar we dwalen af, het draadje begon over de benzine
in ieder geval verschilt de dope per merk
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

samenstelling benzine euro 95 13 dec 2014 16:29 #579502

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
We dwalen niet echt af denk ik, het gaat toch erom dat we de oorzaak van jouw motorprobleem vinden?.
Dat omhoogklappen zou het heel misschien deels kunnen zijn, bij weer en wind en harde buien komt er dan misschien wel nattigheid naar binnen.
Wellicht een hoes gebruiken van het jaar.
Het vuil MOET 'ergens' vandaan komen.


Een hele tijd lang bewaarde ik mijn Honda 8 pk motor na het varen thuis in de schuur op een platte kar, waarmee ik 'm ook naar binnen reed. De motor stond dan op zijn bracket en het uiteinde van het staartstuk. Alsof hij maximaal omhoog getrimd stond. Nadat ik een steekwagen had gebouwd om de motor gewoon op de normale manier aan te hangen zoals hij tijdens het varen hangt, startte hij toch wat makkelijker steeds. In opgetilde positie loopt toch de benzine wat weg uit de carb. Ook had ik voorheen altijd een klein pluimpje verbrande motorolie bij het starten, na het recht ophangen niet meer.
Daar wil ik dus mee zeggen dat er wel het e.a. gebeurt in de motor als deze omhoog getrimd staat. Wanneer dat in de open lucht is voor een week of maand, met harde regen en wind kan het misschien bijgevolgen hebben.. :unsure:




Ik gok dat je hetzelfde model 12 liter brandstoftank hebt als van een Honda, die hebben in de aanzuig in de tank zelf al een heel fijn filter als het goed is. Zelfs als de tank al wat vuil bevat kan dat hoe dan ook niet naar boven lijkt mij.

Dat model Yamaha staat over het algemeen zeker niet bekend als probleemmotor! Sterker nog, het is samen met de Honda's van dezelfde pk klasse , een van de betere hedendaagse buitenboordmotoren juist.
Ze hangen in heel veel sloepjes met bun en achter veel zeilboten..


\
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 13 dec 2014 16:55 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl