Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: scheeps documenten

scheeps documenten 28 jan 2015 21:25 #591692

Hallo allen.
Ik heb vorige jaar een bootje gekocht op internet.
Alles naar wens,maar er zijn gegevens van de boot.
Ik weet wel welk type boot en ontwerper maar geen werf,bouwjaar .
Wat gebeurt er als ik de grens over gaat.Krijg ik problemen bij de douane.

Bestaat er iets van een eigenaars document.
Als ik dit jaar mijn bootje verzeker is dan de polis genoeg om aan te tonen
dat het mijn eigendom is .
Ik heb even met de zoek functie gezocht maar kon niks vinden

Vriendelijke groet Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

scheeps documenten 28 jan 2015 21:40 #591698

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241
In het buitenland helpt een ICP verkrijgbaar bij de ANWB. Ook een btw verklaring, verkrijgbaar bij de douane met je aankoopfactuur. Een Statement of Insurance van de verzekeringsmaatschappij.

Dan in Frankrijk een ICC, verkrijgbaar bij de ANWB, na het overleggen van een vaarbewijs II.

Dan is een crew list prettig. Daarop staat wie er aan boord is, met geboortedatum en paspoortnummer. En natuurlijk alle paspoorten van de bemanning.

Evt bonnetjes van in Engeland getankte rode diesel voor in Nederland. Oh ja, wel betalen met belasting. Zodat dat ook weer op t bonnetje staat.

Ik heb al deze zut in een mapje zitten. Bij een controle is "shock and awe" de juiste benadering.

En natuurlijk een redelijk bijgehouden logboek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

scheeps documenten 29 jan 2015 09:16 #591804

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Om te bewijzen dat je de, rechtmatige, eigenaar bent, lijkt mij een aankoopbewijs ook handig.
Indien mogelijk met de identificatiegegevens van de boot. (merk typte en ser nr) .
In Belgie hoort dit, voor Belgische schepen, aanwezig te zijn. Maar wij moeten ook een vlaggenbrief hebben. ( registratie op naam met gegevens van de boot. )

Bij controle ( op een andere boot ) in Frankrijk waren ze vooral geïnteresseerd in:
Vlaggenbrief (omdat het een Belgisch schip was )
Identiteitskaarten, registratie van de VHF, zendmachtiging voor de VHF.
En de havens die we aangelopen hadden sinds aanvang van de tocht.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

scheeps documenten 29 jan 2015 14:12 #591918

Bedankt voor het antwoorden maar heb geen koop over eenkomst.
en een type nr nog niet gevonden.
Heb nog wel eens contact met de vorige eigenaar ,dus kan altijd nog wat opmaken.
Vriendelijke Groet Frank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

scheeps documenten 29 jan 2015 14:24 #591923

Een boot kopen zonder koopovereenkomst is knap link.
Een kwaadwillende eigenaar kan zelfs plotseling met een eigendomsbewijs voor de dag komen en de boot terug eisen.
Of de boot aan meerdere kopers "verkopen".
En zo zijn er nog een paar risico's.
Nou ken jij de verkoper kennelijk nader dus dat zel wel meevallen.
Maar het beste is een fatsoenlijk koopcontract opmaken bijv. deze:
www.anwb.nl/binaries/pdf/over-...-pleziervaartuig.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

scheeps documenten 29 jan 2015 15:24 #591940

Ik zou alsnog een koopovereenkomst opmaken tussen jou en de verkoper.

Qua overige gegevens: er staat er 1 tekoop bij Goliath, mss kun je via hun in contact komen met deze verkoper, hij weet vast meer over de boot, waar je het bouwnr etc kunt vinden. Betreft een Nederlandse werf trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

scheeps documenten 29 jan 2015 16:50 #591963

Ik heb mijn bootje vorig jaar gekocht eigenlijk een projectje.
Stuur af en toe een foto door van de vorderingen.
Als ik het goed begrijp heb ik gewoon geluk gehad.
Ja dat klopt over die boot bij goliath die van mij
wordt ook zo hoop ik
Zal als nog een koop over eens komst op maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

scheeps documenten 29 jan 2015 17:43 #591981

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Zou je inderdaad willen aanraden een koopovereenkomst op papier te laten opstellen door de verkoper, en indien nog mogelijk, ook de eventuele voorgaande verkoopdocumenten.
(Ik heb van mijn boot de originele leveringsfactuur en dan de verkoopdocumenten van de voorgaande verkopen, en de aankoop van mij .) Dat is niet altijd mogelijk, maar wie weet heeft de verkoper nog die oude papieren liggen.

Een boot kopen zonder aankoopbewijs lijkt mij niet erg handig. :unsure:

zelf niet als het een projectje is. Stel je voor je maakt er terug een pareltje van, en dan komt de vorige eigenaar hem terugeisen, heb je niets in handen om te bewijzen dat jij hem gekocht had. :sick:

Kan me niet voorstellen dat dit zal gebeuren, maar je zult maar de pech hebben.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

scheeps documenten 29 jan 2015 17:49 #591983

Laat die eigenaar dan maar eens bewijzen dat het ZIJN boot is (was), en niet gewoon een andere boot van hetzelfde type, vooral als je hem opgeknapt hebt...

Neemt niet weg dat documentatie toch altijd wel handig is...

De vraag is namelijk: hoe bewijs je dat dit ene document bij die specifieke boot hoort als de boot niet officieel gebrandmerkt is?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 29 jan 2015 17:49 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

scheeps documenten 29 jan 2015 18:25 #591993

Tsja, je kunt het hooguit aannemelijk maken doot bv bouwnummer, motornummer, kleur etc te noemen. Brandmerken voor een boot van <3k lijkt me een beetje overdreven, al is dat de enige (ook internationale) zwart-op-wit methode.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

scheeps documenten 29 jan 2015 18:38 #591998

Er zijn maar zeer weinig oudere boten waar een bouwnummer valt te achterhalen, ik zou zo zeggen bij ruim 95% is dat niet meer te doen.

En er zal best wel wat correspondentie of bankverkeer (hoeft niet noodzakelijk tussen beide partijen te zijn, maar wel omstreeks dezelfde tijd) plaats hebben gevonden, voor de verkoop. Ik denk dat het makkelijker is om aannemelijk te maken dat je de boot wel hebt gekocht, dan voor een malafide verkoper om aantoonbaar te maken dat je de boot hebt 'gestolen'.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

scheeps documenten 31 jan 2015 20:10 #592676

De vorige eigenaar is denk ik wel betrouwbaar heb wel
alle rekeningen. Van aanschaf en onderhoud bb motor .
En de rekening van de nieuwe zeilen .
De boot is per bank betaald dus dat is aantoonbaar.
Maar een gewaarscuwd mens telt voor 2.
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

scheeps documenten 01 feb 2015 13:00 #592859

Hier kun je terecht voor een ICP. Als je geen papieren hebt dan is een geldige verzekringspolis voldoende.


www.anwbwatersport.nl/vaarinfo...eziervaartuigen.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

scheeps documenten 01 feb 2015 14:12 #592886

Alleen een beetje lullig dat een verzekeraar normaliter ook naar een koopcontract of ander eigendomsbewijs vraagt. :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

scheeps documenten 01 feb 2015 15:04 #592898

Dat valt reuze mee, vooral bij oudere boten doen ze niet echt moeilijk. Als je maar een uniek kenmerk ter identificatie kan overleggen. In mijn geval was het kwitantie'tje van verkoop niet voldoende, maar het identificatieplaatje van de volvopenta mdd2b wel. Ik kan me voorstellen dat ze moeilijker doen als je boot een aanzienlijk hogere waarde heeft.

Hier de tekst uit de mail na aanvraag:

'Vergeet niet het HIN/CIN nummer van uw vaartuig en/of volgboot binnen 2 weken aan ons door te geven via 0528 299 915. Anders vervalt het recht op schadevergoeding. Geen nummer aanwezig? Breng dan een uniek kenmerk op uw boot aan en geef deze aan ons door.'
Laatst bewerkt: 01 feb 2015 15:06 door DutchyMarkII.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl