Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: omvormer in de boot, wie helpt me verder?

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 28 jan 2015 22:19 #591730

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Heren,

Ik heb al gezocht op t forum maar kan t niet vinden.
Hoe werkt het nu met een omvormer? Hoe lang kan je er wat op zetten voordat je accu te leeg is?
Ik heb er niet zovele verstand van, maar ik kan me voorstellen dat als je een opladertje van de telefoon er opzet deze t heeeeel lang kan uithouden voordat de accu leeg is in tegenstelling tot een boiler die je er op zet dat de accu snel leeg zal zijn.

Klopt dit? Ik wil er graag meer inzicht in.

Bedankt!
Laatst bewerkt: 28 jan 2015 22:21 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 28 jan 2015 22:41 #591749

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Als je echt inzicht wil hebben in de status van je accu, monteer je zo'n apparaat.

www.dekkerwatersport.nl/Catalo.../product.aspx?link=1
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 28 jan 2015 22:49 #591751

ja de accu is sneller leeg met een boiler dan met een opladertje. dat is waarheid als een koe.

maar bij het ladertje ga je dus eerst van 12 naar 230 in de omvormer, dan van 230 naar een volt of 5 in het ladertje. In verhouding heb je dan heel veel verlies. en gooi je dus veel van je dure energie weg. Maar het werkt wel. En een onbelaste omvormer verbruikt ook wat energie.

de boiler zal er behoorlijk inhakken lijkt me zo. maar dan maakt dat beetje verlies in de omvormer in verhouding niet uit. :unsure:

hoe lang de accu het doet hangt dus af van de belasting.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 jan 2015 22:52 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 28 jan 2015 22:52 #591753

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Boiler op 12 volt lijkt me geen optie, slechts als voorbeeld gebruikt, dunkt me. ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 28 jan 2015 22:52 #591754

Zo´n omvormer heeft een zeker nullast verbruik. Wanneer je hem aanzet zonder belasting, vloeit er toch wat stroom. Dat zou in de bijsluiter moeten staan.

Verder geldt: Wat er uit komt moet er eerst ingaan.
Dat gebeurt met een zeker rendement, pakweg ergens rond de 90 a 95%.
Dus 100 Watt er uit betekent 110 Watt er in.

In Amperes uitgedrukt is 20 keer zoveel er in als er uit aardig in de buurt.

240V / 12volt = 20
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 06:07 #591771

en om dat even door te trekken naar de boiler:

- die is vaak zo'n 750 watt
- uit een 12V accu moet dan 750W/12V= 62,5Ampere stroom worden getrokken
- plus 10% verlies in de omvormer maakt zeg 70 A

Als je accu 70Ah is (kleinere boot immers) dan is de accu als die helemaal volgeladen begint na een half uur zover leeg dat het slecht voor hem wordt.
En in dat half uur is je boiler nog lang niet warm.

Dus wat hebben we dan: lege accu en koud water.

Niet doen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 jan 2015 06:07 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 07:43 #591783

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
En een beetje omvormer is niet echt goedkoop.

Je gaat namelijk van 12 volt gelijkstroom 230volt wisselstroom maken. Ook dat moet zo'n omvormer voor je verzorgen. Eentje die dat een beetje netjes doet is aanzienlijk duurder dan een simpel dingetje.

Voor veel apparaten zijn er 12v versies. Neem je telefoonlader. Vrij zeker dat het een 5volt USB ding is. Voor 1 tientje koop je een ladertje dat in je sigarettenplug van je auto past. Dat is erg eenvoudig te maken in je boot.
Wat wil je eigenlijk allemaal op 230 volt laten draaien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 07:57 #591785

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Gisteren een nieuwe boot gekocht, een Catalina 36.

We willen graag een Nespresso apparaat met melkschuimer hebben welke we ook onderweg kunnen gebruiken.Er zit een magnetron in de boot, deze zou ook fijn zijn via de omvormer als we niet in de haven zijn. Een tv zou ook leuk zijn voor de kids, maar die kan op 12 volt. Föhn voor mn vrouw :-) Eventueel laptop, dvd speler voor aan de tv, Er it een boiler in de boot maar dat is geen goed idee lees ik. (Daar heb ik nog vragen over maar open wel een ander topic) Verder kan ik zo even niet bedenken wat we er nog meer op gebruikt kan worden.

Dus, resumerend:
-Magnetron
-Fohn
-Nespresso met melkschuimer
-DVD speler
-Laptop

Voor de Nespresso moet de omvormer 1500 watt zijn, hebben jullie advies welke omvormer????
Laatst bewerkt: 29 jan 2015 07:59 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 08:24 #591789

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 936
Dat gaat een pittige installatie worden. Apparaten als Fohn, Magnetron en Nespresso zijn stroomvreters. Omdat ik de exacte apparaten niet ken maak ik een schatting dat je een omvormer nodig hebt die 2 kW moet kunnen leveren.

Omdat je ook apparaten als DVD speler en laptop noemt moet je ook aandacht aan de kwaliteit van de geleverde wisselstroom geven. De goedkope leveren slechts een 50Hz blokgolf, de dure geven een sinusgolf. Helaas voor jou zul je voor zo'n dure moeten gaan.

Als je dan uitgaat van de door mij geschatte 2 kW omvormer en je dan 1 uur dit volle vermogen wil kunnen trekken dan kom je inclusief verlies al aan zo'n 200Ah. Wil je dan je accu's heel houden dan moet je voor dat ene uurtje al 400Ah installeren.

Daarbij moet je je dan ook af gaan vragen hoe je die accu's weer vol gaat krijgen.

Succes met je afwegingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 08:38 #591793

Lohi 25 schreef :
Gisteren een nieuwe boot gekocht, een Catalina 36.

We willen graag een Nespresso apparaat met melkschuimer hebben welke we ook onderweg kunnen gebruiken.Er zit een magnetron in de boot, deze zou ook fijn zijn via de omvormer als we niet in de haven zijn. Een tv zou ook leuk zijn voor de kids, maar die kan op 12 volt. Föhn voor mn vrouw :-) Eventueel laptop, dvd speler voor aan de tv, Er it een boiler in de boot maar dat is geen goed idee lees ik. (Daar heb ik nog vragen over maar open wel een ander topic) Verder kan ik zo even niet bedenken wat we er nog meer op gebruikt kan worden.

Dus, resumerend:
-Magnetron
-Fohn
-Nespresso met melkschuimer
-DVD speler
-Laptop

Voor de Nespresso moet de omvormer 1500 watt zijn, hebben jullie advies welke omvormer????

Ik denk dat je die heoveelheid apparaten met accu's en omvormers wel kunt vergeten. Bovendien zul je ervoor moeten zorgen dat niet alles tegelijk gebruikt wordt.
Met jouw wensen zou ik een volledig 230Volt installatie aanleggen en die voeden met een flinke dieselgenerator.

Maarehh , je praat toch niet over je Lohi 25 met al deze stroomslurpers :huh:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 08:43 #591795

ah ik dacht een ook 25 voeter, je krijgt dan niet eens al die apparatuur naar binnen! laat staan de accu's :)
Maar het is een 36 voeter, dat scheelt .
maar evengoed nog veel te veel, of je moet steeds maar een paar uur gaan varen en alles uitlaten onderweg.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 08:45 #591796

magnetron: 550 watt evt direct als 12 kopen: www.truckgadgets.nl/binnen/koe...etron-voor-onderweg/
senseo 150 watt evt als 12 volt: www.truckgadgets.nl/binnen/koe...pad-machine-12-volt/


zuivere sinus (geschikt voor normale senseo: 1500 watt 430 euro: www.truckgadgets.nl/binnen/omv...naar-220v-2000-watt/

dit draadje voelt een beetje gek na alle discussie over een 25 watt lamp in je driekleuren licht of een led licht....
Omdat je een enorme accu bank mee moet nemen (en onderhouden/ laden) is dat voor veel zeilers een reden te bezuinigen op dit soort energievreters cq het gebruik te beperken tot aan walstroom....
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 09:07 #591800

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
De knuppel in het hoenderhok!!

Waarom niet een kleine (3000 W ), geïsoleerde (dus stille) dieselgenerator overwegen? Altijd plenty stroom, maar één of twee grote zware accu's nodig (en geen zes o.i.d. zoals bij een grote omvormer), nooit stroom draaien met de hoofdmotor, bij goed onderhoud een levensduur van een jaar of 20, totaal niet afhankelijk van walstroom (al gebruik je in een haven natuurlijk bij voorkeur wel die 'duitse landvast')
Op een twaalf meter jacht moet daar toch wel een plekje voor te vinden zijn. Kijk eens naar de beroepsvaart, al die schepen, ook de kleinere, werken met generatoren dat is echt niet omdat die mensen maar wat aanklooien, maar gewoon omdat het zich in de praktijk bewezen heeft.
Verschil in gewicht met een aantal accu's is volgens mij niet zo groot, en echt snel wordt je schip met zoveel zware luxe dingen aan boord natuurlijk toch niet. ;)
Het geluid zou een bezwaar kunnen zijn, maar een goed geïsoleerde generator in een geïsoleerde ruimte maakt maar weinig kabaal. Mijn ervaring is dat je ze boven windkracht 4 helemaal niet meer hoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 09:12 #591801

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Mannen,

Ik ben erg blij met jullie reacties. Zo kan ik voor mijzelf een goede afweging maken wat te doen!

Ik blijf lezen! :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 09:18 #591805

maar de meest serieuze vraag die je jezelf en je gezin zou kunnen stellen is: moet dit allemaal op het boordnet kunnen draaien? (Een tv/ dvd / laptop is het minste een probleem maar juist al die ding die een gloeispiraal moeten voeden vreten nu eenmaal een bult stroom).
liggen aan een steiger op de mosselbank naast een dieselgenerator... is ook een overweging die je mee mag nemen wat mij betreft (overlast voor de buren)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 09:31 #591807

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
In principe moet alle "fijne" apparatuur waar je die mooie sinusgolf voor zou willen hebben wel op 12V te vinden zijn.

Laptop heb je autoladers voor, TV+DVD-speler is er in 12V.
Blijft je nespresso en fohn over, magnetron is zoals gezegd ook op 12V te krijgen.

Nespresso is 1300W, kan me prima voorstellen dat als je ergens voor anker ligt of zonder walstroom je nog wel een lekker bakje koffie wil kunnen zetten. Hier heb je dus een omvormer nodig en die hoeft niet zo'n hele perfecte sinus te leveren maar als je er fijnere elektronica op wil kunnen gebruiken weer wel. Vraagt wel flink wat accu vermogen maar voor €200 en je hebt de omvormer.
Wat voor stroom loopt er dan vanaf de accu naar de omvormer, 120A. Gelukkig gedurende redelijk korte tijd (2-4 bakken koffie zetten in 5 minuten?) trek je zo'n 10Ah, heb je dusdanig capaciteit dat je dit aan kan dan is dat prima te doen.


Fohn is minstens 2000W, maar wanneer gebruik je die; na het douchen, dus na gebruik van de boiler. Boiler niet op de omvormer, dus niet douchen als je niet aan de walstroom ligt. Dus ook niet fohnen zonder walstroom. Zonder dieselgenerator(tje) dus waarschijnlijk ook geen fohn aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 09:33 #591808

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
De theorie achter capaciteit, omvormers en accu's. Het is even leeswerk, maar volgens mij moet je hier zelf een heel eind mee kunnen komen om je installatie te berekenen.

Gekopieerd van internet dus ik geef geen garantie op de inhoud, maar het wel het idee dat het een en ander zo ongeveer klopt:

Voordat je de accu capaciteit gaat berekenen...
De capaciteit in Ah is niet in beton gegoten
De capaciteit van de accu wordt uitgedrukt met de Ah waarde. Dat staat voor Ampere uur (hour). Heeft een accu een capaciteit van 100 Ah dan betekent dit dat de accu 100 Ampere kan leveren gedurende 1 uur of 1 Ampere gedurende 100 uur. Althans, dat is de theorie. De praktijk is dat deze capaciteit meestal bepaalt is met een stroom die gedurende 20 uur geleverd kan worden (C/20). C staat voor de capaciteit van de accu in Ah. Dus in dit voorbeeld is dat 100 Ah / 20 uur = 5 Ampere. In dat geval kan een hele nieuwe accu deze stroom van 5 Ampere leveren gedurende 20 uur. Trek je 50 Ampere uit deze accu dan zal deze dit niet voor een periode van 100 A / 50 A = 2 uur kunnen volhouden! Waarschijnlijk haal je als het mee zit net 1,5 uur. Accu's vinden deze grote stromen helemaal niet zo leuk voor een lange periode. Een accu kan je beter niet zwaarder belasten dan continue C/5, dus een stroom gelijk aan een vijfde van de capaciteit. Dus bij een 100 Ah accu, als voorbeeld, een stroom van maximaal 20 Ampere continue.


levensduur accu in relatie tot ontlading bij AGM accu

Een (in dit geval Trojan AGM) accu die je steeds voor 50% ontlaad gaat 750 laadcycli mee. Ontlaad je de accu maar voor 30% (dus 70% blijft in de accu) dan neemt de levensduur toe tot (in dit geval) 1200 laadcycli.
Het is onverstandig om de volledige accucapaciteit te gebruiken!
Hoewel het per accutype verschilt, maar het is heel onverstandig om 100% van de accucapaciteit te gebruiken. Wanneer je een accu zo diep ontlaad zal de levensduur zeer drastisch beperkt worden. Het zal wellicht teleurstellend zijn om het volgende te lezen, maar het is beter om de accu niet meer dan 30-40% te ontladen, dus er nog 70 tot 60% in te laten zitten! Het verschil in levensduur tussen 30 en 50% ontladen is bij menig accu een verschil van een factor twee! Gaat een accu bij 30% ontladen bijv. 6 jaar mee dan is dit bij 50% ontladen maar 3 jaar. Er zit natuurlijk verschil in specifieke accu's van een bepaald type. Je moet dus niet naar de absolute waarden kijken en denken dat iedere accu bij 70% ontladen 500 laad/ontlaad cycli mee gaat! Wat je hier uit kan leren is dat het beter is om, ook al zou je met één accu van bijvoorbeeld 100 Ah uit de voeten kunnen, het toch raadzamer is om twee accu's van 100 Ah te kopen en deze parallel te schakelen. De reden hiervoor is dat door het parallel schakelen van accu's de capaciteit toeneemt (in Ah) en bij gelijkblijvende belasting de ontlading van de accu's dus afneemt, wat een positieve invloed heeft op de levensduur.
De accu capaciteit (in Ah) neemt af naarmate de accu ouder wordt
De capaciteit in Ah neemt af naarmate een accu gebruikt wordt. Het zijn geen enorme verliezen, maar ze zijn wel merkbaar.
De accu capaciteit (in Ah) neemt af bij kou en neemt toe bij warmte
In huis zal de temperatuur rond de 20° Celsius zijn. De accucapaciteit zoals de fabrikant die opgeeft is bij deze temperatuur berekent. Zakt de temperatuur dan neemt de capaciteit flink af (denk maar aan autoaccu's die in de winter voor startproblemen zorgen). Als het warmer wordt neemt de capaciteit toe! Dat lijkt interessant, maar dat is geenszins het geval. Bij hogere temperaturen neemt de levensduur drastisch af! Denk aan de helft van de levensduur bij 10 graden verhoging!
Wil je één dag met de accu doen of meerdere dagen?
220 Volt apparaten aansluiten op je omvormer is fijn, maar de accu moet die energie leveren. Maar wanneer wordt de accu weer opgeladen? Gebruik je alleen maar zonnepanelen? Hou dan rekening dat het soms dagenlang bewolkt kan zijn! In de winter valt er haast helemaal geen energie meer op te halen. Wij hebben 25 zonnepanelen van een dikke 100 Watt en die leveren per week! maar 10 kWu in de winter en soms nog zelf (soms) nog minder tot extremen van 4 kWu per week. Heb je een boot met een dieselmotor en dynamo dan kan je op tijd je motor aanzetten, tenzij je aan de steiger ligt. Dat vinden je buren vast niet leuk. Denk dus goed na hoeveel dagen je moet kunnen overbruggen en stem daar je accucapaciteit op af. Als het te gek wordt zal je het verbruik drastisch naar beneden moeten schroeven. Dan maar geen tv of alle halogeenlichtjes aan.
Verliezen in kabels, aansluitingen en omvormer zijn niet te negeren
Stel dat je uitgerekend hebt dat je een accu nodig hebt met een capaciteit van 100 Ah. Dan moet je ook nog rekening houden met de verliezen in de accu kabels en aansluitingen en het rendement (verliezen) in de omvormer. De omvormer heeft meestal een rendement van 85-90%. In de accukabels en aansluitingen (die een overgangsweerstand hebben) raak je ook een paar procent kwijt. Reken je niet rijk en ga uit van 80% rendement. Koop je een 100 Ah accu dan hou je daar in de praktijk 80 Ah van over. In de praktijk moet je het andersom uitrekenen. Heb je 100 Ah nodig dan is de werkelijk noodzakelijke accu capaciteit: 100 Ah / 80 x 100 = 125 Ah.
Alles tezamen
Stel dat je uitrekent dat je per dag 100 Ah nodig hebt. Wat is dan een verstandige keus voor de capaciteit van de accu? We gaan uit van nieuwe accu's, en een normale temperatuur en dat je iedere dag in staat bent de accu's weer bij te laden. Stel dat je kiest voor een ontlading van 30% dan is de benodigde capaciteit: 100 Ah / 30 x 100 / 80 x 100 = 416 Ah (eest door 30 gedeeld vanwege de maximale ontlading, later door 80 gedeeld vanwege rendement). Kies je voor een ontlading van 40% dan wordt het: 100 Ah / 40 x 100 / 80 x 100 = 312 Ah.
Capaciteitsberekening accu's
Wanneer je de accucapaciteit wilt bereken, moet je eerst een inventarisatie maken van al je verbruikers. Schrijf eerst op welke apparaten je allemaal op je omvormer wilt aansluiten. Schrijf dan op per apparaat hoeveel uur je het apparaat per dag aan hebt staan. Soms moet je werken met een getal achter de komma omdat hij maar 0,1 uur (6 minuten) per dag aan staat. Daarna even rekenen. We geven een simpel voorbeeld:
televisie: 50 Watt, 4 uur
Senseo: 1400 Watt, 0,1 uur (6 minuten totaal voor 4 kopjes)
Radio: 20 Watt, 6 uur
Verlichting 20 Watt (halogeen), 30 Watt (halogeen), 6 Watt (spaarlamp), 4 uur
Laptop adapter: 25 Watt, 3 uur
Nu gaan we de vermogens in Watt vermenigvuldigen met de gebruiksduur in uur per type apparaat.
televisie: 50W x 4 uur = 200 Wu
Senseo: 1400W x 0,1 uur = 140 Wu
Radio: 20W x 6 uur = 120 Wu
Verlichting: totaal 56W x 4 uur = 224 Wu
Laptop adapter: 25W x 3 = 75 Wu
Totaal: 200+140+120+224+75=759 Wu
Hoe reken je dit nu om naar een accu capaciteit in Ah?
Om van Wu (Watt uur) naar Ah (Ampere uur) te gaan, moet je eerst bepalen hoeveel Volt jouw accu is. Dat is namelijk zeer bepalend. We nemen twee voorbeelden, een 220V omvormer die op 12V accuspanning werkt en een met 24V. Eerst een weetje: Watt = Volt x Ampere. Dus is Ampere = Watt / Volt. Dus als we de bovenberekende 759 Wu aanhouden, hebben we bij een 12V accu nodig: 759 Wu / 12V = 63,25 Ah. Wanneer de omvormer op 24V werkt zal dit zijn: 759 Wu / 24V = 31,625 Ah zijn. Denk niet dat dit veel aantrekkelijker is, want de Ah waarde is met een factor twee gedaald, dus wellicht denk je: dan hoef ik niet zo'n grote accu's te kopen, maar helaas, om 24 Volt te krijgen moet je niet een maar twee 12V accu's in serie schakelen! Dus het maakt niets uit. Welke spanning je kiest is een keuze en in dit geval heeft dit geen voordeel of nadeel.
Nu moeten we deze theoretische accu capaciteit omzetten in een praktische waarde, rekening houdend met de mate van accu ontlading en (rendement)verliezen.
Bij 30% maximale ontlading wordt dit: 63,25 / 30 x 100 / 80 x 100 = 263,5 Ah
Bij 40% maximale ontlading wordt dit: 63,25 / 40 x 100 / 80 x 100 = 197,6 Ah
Bij 50% maximale ontlading wordt dit: 63,25 / 50 x 100 / 80 x 100 = 158,1 Ah
Bij een 24 Volt accu wordt dit (afgerond):
Bij 30% maximale ontlading: 132 Ah
Bij 40% maximale ontlading: 99 Ah
Bij 50% maximale ontlading: 79 Ah
Een grote accu of meerdere kleinere?
Je zal merken dat je al snel meer dan 100 of 200 Ah accu's nodig zal hebben. Je kijkt op het internet en ziet accu's van 100 en 200 Ah. Je zal ook zien dat een 200 Ah accu over het algemeen net wat goedkoper is dan twee 100 Ah accu's. Dus zo'n grote accu kopen lijkt aantrekkelijk. Totdat je het gewicht ziet... Je moet het wel kunnen tillen! Een 100 Ah accu is voor de meeste van ons net nog tilbaar. We praten over zo'n 35 kg. Een 200 Ah is dus zo'n 70 kg. Dat is zeer onverstandig om dit in je eentje te tillen. In de praktijk zijn 100 Ah accu's (soms 105 of 110 Ah) zeer populair. Deze accu's zijn relatief goedkoop en zijn nog net hanteerbaar. Dus liever twee 100 Ah accu's parallel schakelen om daarmee een 200 Ah mee te maken dan een 200 Ah accu. Heb je een 24V accu nodig en 200 Ah, dat vereist dus vier accu's, dan moet je een combinatie maken van parallel en serieschakeling.
Kost water verwarmen met een waterkoker veel capaciteit?
Ja, enorm veel capaciteit. We nemen een voorbeeld. Je wilt een pot thee en later een pannetje soep maken. Beide hebben 1 liter water nodig. Een liter water koken kost je grofweg 100 Wu. Dus de thee en de soep kosten samen 200 Wu. Vergelijk dat eens met het verbruik van onze voorbeeld berekening. Dat was 759 Wu. Die twee liter water koken is dus haast 25%, een kwart van hetgeen we nodig hebben. Willen we dus naast die tv, Sense, radio etc. ook nog twee keer een liter water koken op basis van een elektrisch kookplaatje (liever inductie, dat heeft een beter rendement) dan moet de accu capaciteit in het voorbeeld met zo'n 25% omhoog! Als je een maaltijd wil gaan koken zal in dit voorbeeld ongeveer de dubbele accu capaciteit benodigd zijn. Dingen verwarmen, zoals water of lucht, kan je veel beter doen met gas. Dat is veel goedkoper. We zullen helemaal maar niet denken aan een ventilatorkacheltje die je als verwarming wil inzetten. Stel dat we hem op een lage stand zetten van 1000W en hij staat 50% van de tijd aan voor 10 uur dan vraagt dat: 1000W x 50% x 10 = 5000 Wu! Je moet dan je accucapaciteit (in dit voorbeeld) verhogen met een factor zeven tot acht! Een olie of gaskacheltje is echt een veel beter idee en heel veel goedkoper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 09:35 #591809

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Heerlijk hoe de zaken zo makkelijk weg gestreept kunnen worden :-) (zal mn vrouw wat minder blij mee zijn) !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 09:39 #591813

ManneeB. Weet je dat zeker van de nespresso op een omvormer?

van een andere website reizen-en-recreatie.infonu.nl/...r-230v-omvormer.html : "Zo is van bijvoorbeeld Nespresso- en Senseo apparaten, TV's en TL verlichting bekend dat ze niet (altijd) goed werken op gemodificeerde sinus omvormers."
Maar ook daarvan is er dus een 12 V alternatief ...

Verder eens met je opmerkingen over de föhn.. (die is er overigens ook met een lager vermogen (800 W oid.. of wellicht zelfs op 12 Volt)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 09:42 #591814

Cat36 schreef :
Heerlijk hoe de zaken zo makkelijk weg gestreept kunnen worden :-) (zal mn vrouw wat minder blij mee zijn) !
is niet perse makkelijk maar ht niet wegstrepen is dus ook niet makkelijk zonder in teleurstellingen te verzanden...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 09:42 #591815

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
wij naar canada. Met het vliegtuig.Een camper mee en lekker de uitgestrekte rocky's in. Mooi meer, zwemmen, dennebomen, camping, vuurplaatsje.... Sterrenhemel nog nooit zo mooi gezien.

En dan de godganse dag in de stank van de generator van de buren. Want ja, de vriezer moet blijven draaien voor het koude bier. En koken kan niet zonder magnetron.

of ben ik nu kandidaat voor het zeikerdsforum?

Gr Rob
Laatst bewerkt: 29 jan 2015 09:43 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 09:52 #591819

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Een generator is voor mij geen optie! Teveel herrie en gedoe.
Misschien moet ik een draadje openen over lekkere koffie op de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 09:56 #591821

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Offtopic:roblisto schreef :
Een camper mee.

En dan de godganse dag in de stank van de generator van de buren.

Hebben die dingen daar geen wielen dan? Een nieuwe buurman zoeken/aan de andere kant van dezelfde gaan staan is met een camper zo ongeveer 3 minuten werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 10:08 #591833

He, direct je username aangepast :-)
Kloppen de quotes alleen niet meer! :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

omvormer in de boot, wie helpt me verder? 29 jan 2015 10:15 #591835

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Ja maar even aangepast anders wordt het zo verwarrend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl