Eens met PetervdW.
De binnen- en buitenring zitten, zoals de namen al zeggen IN de rollen/naalden kooi, en er OMHEEN.
Zoal Peter al aangeeft, zijn die normaal van gehard staal. Nu is daar in een lier geen plaats voor, dus worden meestal het as- en trommel materiaal gebruikt.
De as is bij Lewmar van brons. Dit is een heel fijn lagermateriaal, maar niet heel hard, en dus gevoelig voor vervuiling.
De trommel is meestal van aluminium. Dit is zowel zacht als een slecht lagermateriaal. Daarom wordt het geannodiseerd. Dat is de zwarte kleur aan de buitenkant. Die laag is heel erg hard, maar erg dun. Op lagervlakken wordt die nog wel eens een stuk dikker opgebracht, maar meer dan een paar duizendste van een mm is het nooit. Ergo: als je de trommel open maakt, en aan de binnenkant zilverkleur van t alu ziet, is t einde oefening voor de lagereigenschappen. Opnieuw anodiseren kan, maar heeft meestal geen zin. Want de maten moeten ook kloppen.
Over de speling. Zoals gezegd: axiaal zitten lieren losjes in elkaar en is een speling tussen de 1 en 2 mm normaal.
Radiaal, is de speling van rollenlagers in de orde van enkele duizendsten van een mm. Dat is niet te voelen. Speling voelen begint ergens bij 0,05mm, en dan moet je al weten waar je op moet letten. Nu voelt een speling van een paar tienden al enorm aan. Een speling van rond de mm voelt aan als "komt nooit een einde aan". Maar als je t hebt over mm's, dan is een ding duidelijk: vervangen. Alles wat je kunt redden is meegenomen. Waarschijnlijk niet meer dan enkele onderdelen.
In de onderhandelingen zou ik gewoon stug volhouden dat de lieren afgeschreven zijn. Laat de verkoper maar anders aantonen. Daar kun je dan weer toe bereid zijn.