borbit schreef :
Inmiddels een aantal verschillende verzekeraars aan de lijn gehad. Die kunnen particuliere verhuur niet verzekeren. Als laatste delta loyd gebeld die vertelde me dat een bootverhuur enkel mogelijk is als je al jaren lang een professioneel bootverhuur bedrijf hebt. Ook zou de huurder het niet kunnen regelen omdat de boot niet zijn/ haar eigendom is.
Ik ben een beetje kwijt hoe ik dit moet gaan regelen. Het lijkt me nogal riskant om zelf de aansprakelijkheid te dragen...
Dat wil je zeker niet !
Ik denk dat je jezelf een paar vragen moet stellen:
- stel, de boot is niet casco verzekerd, en een huurder vaart een dikke schade aan de boot (of een total-loss): wie wil je dat er opdraait voor de schade? De huurder zal dit risico nooit willen dragen en zal verwachten/eisen dat de boot zelf ook verzekerd is, of dat jij dit risico draagt. M.a.w. je zal een casco verzekering nodig hebben, waarbij de kans groot is dat de verzekeraar wat aanvullende eisen gaat stellen danwel uitsluitingen op neemt (bv mast/tuigage, gasinstallatie, motor etc.
- stel iemand verwondt zichzelf serieus op jouw schip en stelt jou aansprakelijk voor het letsel (bv door onveilige installatie, slecht onderhoud, ontbrekende of niet werkende uitrusting etc). Wil je dat risico lopen ? (en ja, dit gebeurt, ook in NL komen we steeds meer in een claim- en aansprakeljkheids-cultuur terecht) zo niet: dan moet er iets bijverzekerd worden en moet je zorgen dat je schip piekfijn in orde is zodat jou geen nalatigheid te verwijten valt.
- verzekeraars vinden het vaak ok als een boot incidenteel aan een ander (in bekende kring) meegegeven wordt, ook als dit tegen kostenvergoeding is. Commerciele verhuur (iets willen verdienen) wordt vaak alleen zakelijk gedekt: je zou een bedrijf(je) op kunnen richten, dan wordt het ook makkelijker de aansprakelijkheid (letsel, ongeval, juridisch) te verzekeren. Maar ja, heb je zin in al die extra kosten, administratie, belastingzaken etc. ?
Ik denk dat je je af moet vragen of je zin hebt in al dit gedoe, de last, de kosten etc. om misschien een paar honderd euro per jaar van je liggeld terug te verdienen (als dat verdienen uberhaupt gaat lukken gezien de extra kosten van onderhoud, verzekering en uitrusting)
Het zou wellicht verstandiger zijn om te kijken of je in je directe omgeving mensen kent die ook wel eens met je boot willen varen tegen een vergoeding van de kosten (waarbij een casco verzekering bij een verzekeraar die het uitlenen (want dat is het dan) ok vindt, nog steeds aan te raden is om vervelende discussies te voorkomen bij grote schades).