Vraag even na wie de klus heeft uitgevoerd, welke materialen er zijn gebruikt en of er mogelijk foto's zijn van de werkzaamheden.
Tevens wel handig om te weten hoe oud het schilderwerk is; is het drie weken geleden aangebracht dan ziet het er vast moooi uit, maar wanneer het drie jaar oud is weet je in ieder geval hoe het zich houdt.
Verder met name aan dek goed nakijken hoe het schilderwerk er direct rondom beslag uit ziet. Is het beslag afgeplakt geweest, is er ruwweg omheen geschilderd of is (en dat zou het mooiste zijn) het beslag allemaal verwijderd voor het schilderen en daarna met verse kit terug geplaatst? Dit laatste is uiteraard het meest arbeidsintensief, maar levert het beste resultaat op. Bij afplakken van beslag heb je al snel hoekjes waar niet goed schoongemaakt kan worden waardoor de verflaag weer los gaat komen, en dat is nou net waar je niet op zit te wachten.
Verder even kijken wat er over is gebleven van het antislipprofiel, indien dit in de gelcoat aanwezig was. En wanneer er haarscheurtjes in de gelcoat aanwezig waren, dan zie je die al snel weer terug in het schilderwerk, dus je weet vlot genoeg wat er onder de lak zit.
Het voornaamste waar je voor op moet passen is schilderwerk (met name van de opbouw) dat langzaam maar zeker begint af te bladderen, want dan heb je echt een vervelende klus te pakken wanneer je het weer netjes wilt krijgen. Hechting is alvast even te controleren door een stuk aplakbanf stevig op de lak te drukken en dan los te trekken; komen de lagen verf mee dan weet je al weer wat meer.