Yellow Boat schreef :
BM Sail schreef :
Allemaal leuk en aardig. Maar Je moet dus wel een schroefdopje aanbrengen als het water stroomt. En dus versmal je op een bepaald punt de toevoer. Volgens mij heeft dat effect een wetenschappelijke naam, en u kent 'm ook , zie ik. Ik denk dat iedereen wel eens met zijn vinger een waterslang heeft afgestopt, en dan vrouwlief eens lekker nat gemaakt heeft? Voila! Dat gebeurt hier ook. Ik heb in ieder geval de tafel moeten afdrogen... Dat verzin ik niet.
Ik weet niet welke wetenschappelijke naam je hier bedoelt maar het enige wat er gebeurt is dat er op de dop een kracht komt te staan in kg van maximaal het oppervlak in cm2 maal de hoogte in meters tot de waterlijn gedeeld door 10.
Dus : Opp*H/10.
Bij 1 meter onder de waterlijn en een gat van 4 cm dus een maximale kracht van 1,256 kg. Geen gram meer.
Bij 10 meter ( = 1 Bar) zou het nl 1kg/cm2 zijn ofwel 12,56 kg.
En dat heeft niet alleen met theorie te maken maar met simpele natuurkunde.
Je kunt het uiteraard ook heel ingewikkeld berekenen door eerst de snelheid van het water uit te rekenen maar daar komt echt wel , via een omweg, hetzelfde uit.
Ad
Ik ga er maar niet meer op in. Ik heb een vrije dag vandaag.
Maar bekijk simpel eens uw beweringen, en uw formules.
Opp*H/10, laten we dat eens in eenheden bekijken. Dat is m² maal m gedeeld door eenheidsloos. En daar maken we dan maar kilogram van. Ik kan me voorstellen dat je hier natuurkundige waarheden vertelt, maar dan graag de 100% correcte.
Een kracht druk je uit in Newton, overigens. Massa keer versnelling.
Waar ik op doel is ventury. Heb je gelijk als je zegt dat oppervlak geen invloed heeft? Mogelijk, die theorieën zijn voor mij wat te lang geleden. Maar ik heb geen zin om hier oeverloos te gaan zitten discussiëren. U uw gelijk, en ik droog volgende keer weer mijn tafel af. Edit, bij herlezen klinkt dit erg kort, en das niet de bedoeling... smiley dus