Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vol gas op de motor 9,5 knoop

Vol gas op de motor 9,5 knoop 11 aug 2015 10:52 #650616

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14986
Om de verwarring nog groter te maken, hier aan boord meerdere gps'n. Die geven allemaal een andere SOG. Kan we 20% verschillen.....

Tijdens wedstrijden met Noreen waren er na de wedstrijd altijd verhalen van andere boten die wel xx koop gevaren hadden. Ondanks dat Noreen dan in die wedstrijd line honours haalde had ik dat soort waardes niet op mijn log gehad.
Conclusie of je bent gelukkig met een log die jou van alles wijsmaakt. Of je gaat aan de gang om te zorgen dat het ding realistische waardes produceert. Vaak is men echter heel tevreden met het eerste.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 11 aug 2015 18:11 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas op de motor 9,5 knoop 11 aug 2015 11:10 #650620

Verschillende waarden op gpsen?
Dan staat de middeling van die dingen te kort ingesteld en/of de updatefrequentie te lang.
Soms kun je dat aanpassen.
Uiteraard kun je uit twee positiemetingen geen betrouwbare snelheid uitrekenen maar wel uit bijv. de gemiddelden van 5 of meer.
Ik heb in ieder geval op mijn plotter de snelheid nog nooit heen en weer zien springen.
Alleen reageert een gps snelheid daarom vertraagd .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas op de motor 9,5 knoop 11 aug 2015 11:51 #650628

Yellow Boat schreef :
Uiteraard kun je uit twee positiemetingen geen betrouwbare snelheid uitrekenen maar wel uit bijv. de gemiddelden van 5 of meer.

ze hebben mij hier op ZF ooit uitgelegd dat een GPS snelheid niet uit posities uitrekent maar direct meet middels de Doppler-effecten van de bootsnelheid op de ontvangstfrekwentie (zo ongeveer).

Er zit nogal wat meet- en rekenwerk vast aan dat snelheid meten, gegeven de snelheid van de radiosignalen versus die van de boot.
Kan dus best dat verschillende GPSen dat net even anders uitrekenen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas op de motor 9,5 knoop 11 aug 2015 12:16 #650636

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Baasklusje schreef :
Yellow Boat schreef :
Uiteraard kun je uit twee positiemetingen geen betrouwbare snelheid uitrekenen maar wel uit bijv. de gemiddelden van 5 of meer.

ze hebben mij hier op ZF ooit uitgelegd dat een GPS snelheid niet uit posities uitrekent maar direct meet middels de Doppler-effecten van de bootsnelheid op de ontvangstfrekwentie (zo ongeveer).

Er zit nogal wat meet- en rekenwerk vast aan dat snelheid meten, gegeven de snelheid van de radiosignalen versus die van de boot.
Kan dus best dat verschillende GPSen dat net even anders uitrekenen.

Denk dat onze mickey-mouse GPS-en gewoon trackpoints gebruiken... professioneel zal wel doppler zijn..

Meer info nujournal.net/HighAccuracySpeed.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas op de motor 9,5 knoop 11 aug 2015 18:17 #650714

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14986
De verklaring van verschillende waardes uit gps'n die ik zelf het meest aannemelijk vind is dat een gps die specifiek voor bootjes is bedoeld in het reken algoritme er van uitgaat dat de boot zich uitsluitend horizontaal verplaats. Meer algemeen bedoelde exemplaren hebben meer last van verticale bewegingen door golven.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas op de motor 9,5 knoop 11 aug 2015 18:23 #650717

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Zit je kiel er nog wel onder? :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas op de motor 9,5 knoop 11 aug 2015 19:29 #650740

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14986
Scarabee schreef :
Zit je kiel er nog wel onder? :laugh:

Nee natuurlijk niet.. :) :laugh: :cheer: :P Wie zeult er nou een blok lood mee :S
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas op de motor 9,5 knoop 12 aug 2015 08:04 #650861

3Noreen schreef :
Om de verwarring nog groter te maken, hier aan boord meerdere gps'n. Die geven allemaal een andere SOG. Kan we 20% verschillen.....

Tijdens wedstrijden met Noreen waren er na de wedstrijd altijd verhalen van andere boten die wel xx koop gevaren hadden. Ondanks dat Noreen dan in die wedstrijd line honours haalde had ik dat soort waardes niet op mijn log gehad.
Conclusie of je bent gelukkig met een log die jou van alles wijsmaakt. Of je gaat aan de gang om te zorgen dat het ding realistische waardes produceert. Vaak is men echter heel tevreden met het eerste.

Een log meet ook helemaal geen bootsnelheid. Die meet de snelheid waarmee het water langs de romp stroomt. En dat kan best wel wat pieken opleveren als boot en water extra snel ten opzichte van elkaar bewegen. Zoals bij het van een golf af surfen. Maar dat zegt niks over de snelheid over de grond. Een GPS geeft een betrouwbaarder beeld, al zijn er verschillende manieren om snelheid (en bewegingsrichting) te bepalen, zoals al in andere posts is aangegeven. De GPS is vooral goed in positie bepalen, en daar zit al een bepaalde onzekerheid in. Snelheid en koers zijn altijd benaderingen cq gemiddelden.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas op de motor 9,5 knoop 12 aug 2015 08:37 #650868

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Smooth Operator schreef :
...
Een log meet ook helemaal geen bootsnelheid. Die meet de snelheid waarmee het water langs de romp stroomt. ...

Bart

En dat heet dus bootsnelheid of boatspeed. Dat andere heet snelheid over de grond of Speed Over Ground.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 12 aug 2015 09:04 #650877

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Baasklusje schreef :
6,5 ton is mijn boot ook. En ook 36 voet.
Motor nog iets meer dan de Catalina nl 29 pk.
Schroef met optimale spoed.
Max op de motor is 7,5 kts, moet er helemaal geen wind en golven zijn.
Die 9,5 kts kan echt niet.

Eens, mijn boot weegt 6.350 kg leeg :D en is ook 36 (eigenlijk 37 maar dat maakt niet veel uit.
Net een nieuwe gori schroef met optimale spoed. Motor is er een met 37pk. Max op de motor is ook iets van de 7.5 zonder wind en golven.

Die 9.5 is echt te veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas op de motor 9,5 knoop 12 aug 2015 13:36 #650947

La Mavare schreef :
Smooth Operator schreef :
...
Een log meet ook helemaal geen bootsnelheid. Die meet de snelheid waarmee het water langs de romp stroomt. ...

Bart

En dat heet dus bootsnelheid of boatspeed. Dat andere heet snelheid over de grond of Speed Over Ground.

Nee dat heet snelheid door het water.

Wat ik bedoelde te zeggen dat een log op sommige momenten zelfs dat niet goed aangeeft, omdat het water door bewegingen van de boot en/of gedrag in golven sneller langs de loggever stroomt dan dat de boot door het water beweegt. Dat geeft soms leuke pieken op de log, en dan gaan mensen roepen: ik haalde een max van ... knopen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas op de motor 9,5 knoop 12 aug 2015 14:34 #650969

Het water gaat altijd harder om de boot heen als de ware snelheid over de grond.
Logisch want het moet een langere weg afleggen tot het weer achter de boot bij elkaar komt.Vergelijk maar met de bovenkant van een vliegtuigvleugel.
Daarbij komt dat die schoepenwieltjes zo dicht bij de romp zitten dat ze daar nog (deels) in de grenslaag zitten die altijd langzamer gaat omdat de stroming bij "normale"snelheden vermoedelijk laminair is.
Beide effecten heffen elkaar weliswaar deels op maar er is toch altijd een ijkprocedure nodig om de snelheid enigszins correct weer te geven.
Daarom, en vanwege de effecten die jij beschreef is een sleeplog eigenlijk de enige goede log.
Daar is al eens eerder een draadje over geweest:http://zeilersforum.nl/index.php/forum-125/59-overige-algemene-vragen/415135-wie-kan-mij-vertellen-waar-dit-voor-dient
Ad
Laatst bewerkt: 12 aug 2015 14:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas op de motor 9,5 knoop 12 aug 2015 15:31 #650989

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Cat-36, heb je een smartphone? misschien kan je dan (als je nog eens test) met de gps in je telefoon kijken welke snelheid die aangeeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas op de motor 9,5 knoop 12 aug 2015 16:34 #651006

Yellow Boat schreef :
Het water gaat altijd harder om de boot heen als de ware snelheid over de grond.
Logisch want het moet een langere weg afleggen tot het weer achter de boot bij elkaar komt.Vergelijk maar met de bovenkant van een vliegtuigvleugel.
Daarbij komt dat die schoepenwieltjes zo dicht bij de romp zitten dat ze daar nog (deels) in de grenslaag zitten die altijd langzamer gaat omdat de stroming bij "normale"snelheden vermoedelijk laminair is.
Beide effecten heffen elkaar weliswaar deels op maar er is toch altijd een ijkprocedure nodig om de snelheid enigszins correct weer te geven.
Daarom, en vanwege de effecten die jij beschreef is een sleeplog eigenlijk de enige goede log.
Daar is al eens eerder een draadje over geweest:http://zeilersforum.nl/index.php/forum-125/59-overige-algemene-vragen/415135-wie-kan-mij-vertellen-waar-dit-voor-dient
Ad
Ad, ik draag nog steeds warme gevoelens mee van zo'n ding die je aan de stand van de wijzertjes zelfs nog vanuit de kajuitopening kon aflezen, maar de actuele snelheid door het water aangeven kon die toch echt niet hoor .
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas op de motor 9,5 knoop 12 aug 2015 17:18 #651017

Dit type niet inderdaad, maar ik heb jaren terug met een niet-Walker sleeplog gevaren die wél een snelheidsmeter had. Tijdens een surf wond de lijn zich enigszins op, bracht het vliegwiel in versnelling, waarbij de snelheid lekker naijlde...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas op de motor 9,5 knoop 12 aug 2015 19:26 #651056

Ook een leuk filmpje in dit verband: https://youtu.be/wcTE8zo-x2Y. Een Draak die de 13,5 knopen aantikt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas op de motor 9,5 knoop 13 aug 2015 08:07 #651165

Nachtvlinder schreef :
Dit type niet inderdaad, maar ik heb jaren terug met een niet-Walker sleeplog gevaren die wél een snelheidsmeter had. Tijdens een surf wond de lijn zich enigszins op, bracht het vliegwiel in versnelling, waarbij de snelheid lekker naijlde...

Ennehhh, een beetje rekenen af en toe kan ook geen kwaad hoor. :dry:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl