Tony2920 schreef :
In de beschrijvingen van de werking van dergelijke slaved directional gyro's vind ik op het net alleen beschrijvingen van luchtvaartinstrumenten, waarbij een gyro wordt gebruikt om de variaties die een magnetisch kompas ondervind bvb bij pitch en roll door een gyro te laten compenseren.
Dat zijn dus magnetische kompassen met gyro ondersteuning, geen gyro kopassen met magnetische ondersteuning. En dus geen gyro kompassen in de ware zin.
Dan was de uitleg die je gelezen hebt niet helemaal duidelijk. De aanwijzing komt van de gyro, en die wordt geslaved door een magnmetisch kompas, het is dus
gyro gebaseerd kompas die ondersteund wordt door een magnetisch kompas. In dat soort kompassen kan meestal de slaving met een schakelaar worden uitgezet en dan indien gewenst handmatig worden gelijk gezet met een visueel magnetisch kompas. Dan is het dus alleen een gyro gebaseerd kompas, die drift in de tijd vertoond ten gevolge van de aardrotatie.
Een gyro gebaseerd kompas, ook als die niet gesynchroniseerd is met een magnetisch kompas is altijd ongevoelig voor versnellingsfouten, voorkomend bij roll, pitch en draaien van bochten, die een magnetisch kompas wel heeft. Die fout is ook enigszins waarneembaar op het magnetisch kompas van een schip, bijvoorbeeld tijdens het draaien van een snel rondje met een kleine draaicircel.