BartWNL schreef :
Wat?
Een gyrokompas is een tol, die onder invloed van de rotatie van de aarde een bepaalde stand aanhoud.
deze stand kan vertaald worden naar een kompasroos die Noord aanwijst.
Een slave-master systeem, is 1 hoofdkompas (master) welke magnetisch of gyroscopisch het Noorden aanwijst. met aan de kompasroos een volger, die deze zelfde stand doorgeeft aan de repeaters (slaves)
Een gyrokompas heeft niets van doen met het aardmagnetisch veld.
Nee echt niet: een gyro houdt zijn positie ten opzichte van de ruimte, niet ten opzichte van de aardas, is standard natuurkunde !!! Als de aarde dus draait kan het zijn dat de gyro beweegt ten opzichte van het aardoppervlak, met name als de gyro as niet exact is opgelijnd met de aardas.
Daarom wordt een kompas met gyro altijd geslaved met een magnetisch kompas. Dat is wat anders dan het master-slave systeem tussen hoofdkompas en andere kompassen.
Dat slaven van een gyrokompas met een magnetisch kompas gebeurt meestal elektronisch, maar kan ook handmatig. Bij het slaven worden alleen langzame wijzigingen van het magnetisch veld gevolgd, de snelle niet. Zo'n geslaved kompas op basis van een gyro wijst dus naar het magentische noorden.
Tony2920 schreef :
Deze uitleg komt niet overeen met wat ik destijds geleerd heb.
Volgens mij heeft een gyro kompas geen enkele magnetische synchronisatie.
Voor een scheeps gyrokompas ja, voor een gyro nee.
Voor een gyrokompas op schepen echter kan het oplijnen met de aardas ook mechanisch gebeuren. In dat geval is magnetische slaving niet nodig en krijg je een kompas dat het ware noorden aanwijst.
Dat mechanisch oplijnen kan alleen met de grote mechanische gyro gebaseerde kompassen op grote schepen. Met elektronische gyro gebaseerde kompassen voor kleine schepen is dat vrijwel onmogelijk en zal het dus meestal magnetisch moeten.