Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aquaduct

Aquaduct 10 aug 2015 19:55 #650453

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Gister aan t varen en opeens sloeg de raymarine stuurautomaat op hol en sloeg links af :-)
Bleek dat ik op dat moment op/door een aquaduct vaarde. Daarin is dan zeker veel staal verwerkt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 10 aug 2015 20:07 #650463

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3039
Bekend fenomeen. Ooit bij de mast grootzeil aan het zetten in de Jeltesloot, hoorde ik ineens de stuurautomaat uitslaan. Was nog net op tijd terug in de kuip om te voorkomen dat ik de wal op voer. Gebeurde precies boven het Jeltesloot-aquaduct.

Later er nog eens op gelet: stuurautomaat kompas geeft een forse afwijking bovenop die tunnelbak, ook wel logisch, zit veel metaal in.

Afwijkingen zie ik ook bij het dichtbij passeren van grote metalen schepen.


Sinds dat akkefietje in de Jeltesloot nooit meer op de automaat bij grote kunstwerken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 10 aug 2015 20:09 #650465

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Sinds dat akkefietje in de Jeltesloot nooit meer op de automaat bij grote kunstwerken.

Oei, goede les.
Zal hem onthouden :ohmy: .
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 10 aug 2015 20:22 #650472

Ooit meegemaakt in de Ringvaart Haarlemmermeer. Daar liggen stuwen plat op de bodem bij Burgerveen onder meer. Grote stalen klep die bij een dijkdoorbraak het water tegenhoudt.
Ook de gasleidingen tussen Medemblik en Workum in deIJsselmeerbodem sturen je de bocht om.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 11 aug 2015 06:25 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 10 aug 2015 20:28 #650477

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Stalen damwanden moet je ook niet te dicht benaderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 10 aug 2015 20:47 #650483

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Teruggekeerd van de Pinkstertrip 2015 nog meegemaakt. De stuurautomaat werd bij het binnenvaren van Amsterdam plotseling verliefd op een stalen damwand en wilde daar nader mee kennis maken. :S

Massa is kennelijk van belang, de remote mike van de marifoon (met luidspreker erin) zit maar 25 cm van het magnetisch kompas en heeft er geen invloed op.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 11 aug 2015 06:11 #650552

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
ik heb het een keer gehad onder de hollandse brug, maximale uitslag van de automaat, recht op de pijler af
ik was er net op tijd bij, gelukkig, ik had net de romp geverfd
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 11 aug 2015 07:01 #650557

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Niet alleen kunstwerken, maar alles wat ijzerhoudend is. Dus een ander schio dicht bij, automaat af. Dit geldt ook als dat andere schip al jaren geleden gezonken is. (Ooit wist ik alle wrakken tussen Harlingen en de Oostzee te liggen :) ).
Kabels en pijpleidingen staan er ook om bekend.
Niet voor niks leerde je vroeger op de zeevaartschool dat je op de hand moest gaan sturen als het vaarwater drukker en of nauwer werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 11 aug 2015 07:26 #650559

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
rooiedirk schreef :
Niet alleen kunstwerken, maar alles wat ijzerhoudend is. Dus een ander schio dicht bij, automaat af. Dit geldt ook als dat andere schip al jaren geleden gezonken is. (Ooit wist ik alle wrakken tussen Harlingen en de Oostzee te liggen :) ).
Kabels en pijpleidingen staan er ook om bekend.
Niet voor niks leerde je vroeger op de zeevaartschool dat je op de hand moest gaan sturen als het vaarwater drukker en of nauwer werd.

Grote schepen varen met hun autopilot toch niet op magnetisch kompas.
Die gebruiken een gyro kompas ( of PHINS voor de modernere), en die dingen ondervinden geen invloed van magnetische veranderingen.
Met de hand sturen is voornamelijk omdat de instrumenten geen andere scheepvaart detecteren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 11 aug 2015 08:00 #650569

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Tony2920 schreef :

Grote schepen varen met hun autopilot toch niet op magnetisch kompas.
Die gebruiken een gyro kompas ( of PHINS voor de modernere), en die dingen ondervinden geen invloed van magnetische veranderingen.

Maar alleen als die magnetische veranderingen niet al te lang aanwezig zijn. Want ook een gyrokompas wordt (langzaam) gesynchroniseerd ten opzichte van het magnetisch kompas, z.g.n. slaving.
Moet ook wel want anders zou hij in de tijd verlopen alleen al vanwege de aardrotatie.
Een gyrokompas staat stil ten opzichte van de ruimte, niet ten opzichte van het aardoppervlak.
Bovendien verloopt een gyrokompas ten gevolge van wrijving (mechanisch of 'elekktrisch')
Laatst bewerkt: 11 aug 2015 10:42 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 11 aug 2015 08:22 #650581

Ik ben vele malen binnendoor vanaf de Elbe naar Delfzijl gevaren als de route buitenom door de Duitse Bocht niet ging.(net gestreken mast uiteraard)
Dan kom je talloze bruggen tegen varierend van 2,6 tot 4 meter hoog.
Bij alle bruggen zet ik kort voor de brug mijn stuurautomaat(als die bij staat) op "standby"en na de brug weer op "auto"anders gaat het vreselijk mis.
Op het Kielerkanaal (NOK) hetzelfde als er een groot schip passeert .

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 11 aug 2015 08:42 #650591

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Baasklusje schreef :
Ook de gasleidingen tussen Medemblik en Workum in deIJsselmeerbodem sturen je de bocht om.

Dank u nu weet ik dus wat er gebeurde snapte er al niks van.....

Ik gebruik een Samsung tab s met navionics (lekker groot scherm voor afstand) ding naast de stuurautomaat en joep afwijkinkje. ..... moet ik dus niedoen niet. ...
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 11 aug 2015 09:43 #650600

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
WindVector schreef :
Tony2920 schreef :

Grote schepen varen met hun autopilot toch niet op magnetisch kompas.
Die gebruiken een gyro kompas ( of PHINS voor de modernere), en die dingen ondervinden geen invloed van magnetische veranderingen.

Maar alleen als die magnetische veranderingen niet al te lang aanwezig zijn. Want ook een gyrokompas wordt (langzaam) gesynchroniseerd ten opzichte van het magnetisch kompas, z.g.n. slaving.
Moet ook wel want anders zou hij in de tijd verlopen alleen al vanwege de aardrotatie.
Een gyrokompas staat stil ten opzichte van de ruimte, niet ten opzichte van het aardoppervlak.
Bovendien verloopt een gyrokompas ten gevolge van vrijwing (mechanisch of 'elekktrisch')

Wat?

Een gyrokompas is een tol, die onder invloed van de rotatie van de aarde een bepaalde stand aanhoud.
deze stand kan vertaald worden naar een kompasroos die Noord aanwijst.

Een slave-master systeem, is 1 hoofdkompas (master) welke magnetisch of gyroscopisch het Noorden aanwijst. met aan de kompasroos een volger, die deze zelfde stand doorgeeft aan de repeaters (slaves)

Een gyrokompas heeft niets van doen met het aardmagnetisch veld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 11 aug 2015 10:46 #650614

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
WindVector schreef :
Tony2920 schreef :

Grote schepen varen met hun autopilot toch niet op magnetisch kompas.
Die gebruiken een gyro kompas ( of PHINS voor de modernere), en die dingen ondervinden geen invloed van magnetische veranderingen.

Maar alleen als die magnetische veranderingen niet al te lang aanwezig zijn. Want ook een gyrokompas wordt (langzaam) gesynchroniseerd ten opzichte van het magnetisch kompas, z.g.n. slaving.
Moet ook wel want anders zou hij in de tijd verlopen alleen al vanwege de aardrotatie.
Een gyrokompas staat stil ten opzichte van de ruimte, niet ten opzichte van het aardoppervlak.
Bovendien verloopt een gyrokompas ten gevolge van wrijving (mechanisch of 'elekktrisch')

Deze uitleg komt niet overeen met wat ik destijds geleerd heb.
Volgens mij heeft een gyro kompas geen enkele magnetische synchronisatie.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 11 aug 2015 10:49 #650615

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
BartWNL schreef :


Wat?

Een gyrokompas is een tol, die onder invloed van de rotatie van de aarde een bepaalde stand aanhoud.
deze stand kan vertaald worden naar een kompasroos die Noord aanwijst.

Een slave-master systeem, is 1 hoofdkompas (master) welke magnetisch of gyroscopisch het Noorden aanwijst. met aan de kompasroos een volger, die deze zelfde stand doorgeeft aan de repeaters (slaves)

Een gyrokompas heeft niets van doen met het aardmagnetisch veld.

Nee echt niet: een gyro houdt zijn positie ten opzichte van de ruimte, niet ten opzichte van de aardas, is standard natuurkunde !!! Als de aarde dus draait kan het zijn dat de gyro beweegt ten opzichte van het aardoppervlak, met name als de gyro as niet exact is opgelijnd met de aardas.
Daarom wordt een kompas met gyro altijd geslaved met een magnetisch kompas. Dat is wat anders dan het master-slave systeem tussen hoofdkompas en andere kompassen.
Dat slaven van een gyrokompas met een magnetisch kompas gebeurt meestal elektronisch, maar kan ook handmatig. Bij het slaven worden alleen langzame wijzigingen van het magnetisch veld gevolgd, de snelle niet. Zo'n geslaved kompas op basis van een gyro wijst dus naar het magentische noorden.

Tony2920 schreef :
Deze uitleg komt niet overeen met wat ik destijds geleerd heb.
Volgens mij heeft een gyro kompas geen enkele magnetische synchronisatie.

Voor een scheeps gyrokompas ja, voor een gyro nee.

Voor een gyrokompas op schepen echter kan het oplijnen met de aardas ook mechanisch gebeuren. In dat geval is magnetische slaving niet nodig en krijg je een kompas dat het ware noorden aanwijst.

Dat mechanisch oplijnen kan alleen met de grote mechanische gyro gebaseerde kompassen op grote schepen. Met elektronische gyro gebaseerde kompassen voor kleine schepen is dat vrijwel onmogelijk en zal het dus meestal magnetisch moeten.
Laatst bewerkt: 11 aug 2015 11:15 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 11 aug 2015 11:24 #650622

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Blijkbaar wist mijn navigatie leraar en de boeken die hij gebruikte het ook niet dan :huh: :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 11 aug 2015 11:48 #650627

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 11 aug 2015 13:00 #650643

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
gyro kompas?

Dat zit volgens mij (in ieder geval op mijn boot) zo:

Het fluxgate kompas werkt (dat is 100% zeker) met het aardmagnetisch veld.
Deze zorgt dus voor de absolute waarde van de koers. (variatie en deviatie en afregling spelen hier een rol)
Voor snelle variaties in de koers voegt het gyrosysteem precisie toe, en vinden de updates van de koers 10 keer per seconde plaats i.p.v. 1 keer per seconde. (was het geloof ik)

Als er ineens een sterke wijziging is van het aardmagnetisch veld zou dit in principe uit de gyro informatie moeten blijken. Dan moet je echter de tijdconstante weten waarmee de uitgerekende waarde verloopt naar de waarde die de fluxgate aangeeft.

Mijn idee is dat dit zeer snel gaat, maximaal seconden werk. Dus inderdaad verstoring aardmagnetisch veld: gedonder in de tent! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 11 aug 2015 13:15 #650647

Ga nou geen appels met peren vergelijken. gyrokompassen op grote vaart schepen steken ietsje anders in elkaar dan de so called "gyro" kompassen op jachtjes...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 11 aug 2015 14:58 #650667

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Belerion II schreef :
Ga nou geen appels met peren vergelijken. gyrokompassen op grote vaart schepen steken ietsje anders in elkaar dan de so called "gyro" kompassen op jachtjes...

Precies, "gyrokompassen" op jachtjes zijn meestal elektronische gyro's, daarvan kan je de 'as' niet mechanisch richten naar de aardas. Dat betekent dat de gyrorichting vrijwel altijd beweegt ten opzicht van het aardoppervlak ten gevolge van de aardrotatie, maar wel stilstaat in de ruimte. Dan kan je dus niet anders dan die gyro compenseren/slaven met een magnetisch (fluxgate) kompas.
Dat slaven kan heel langzaam, in de orde van minuten. Op die manier heeft zo'n gyrokompas niet heel veel last van metaal waar je met redelijke snelheid overheen of doorheen vaart.
Laatst bewerkt: 11 aug 2015 14:59 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 11 aug 2015 15:15 #650671

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Belerion II schreef :
Ga nou geen appels met peren vergelijken. gyrokompassen op grote vaart schepen steken ietsje anders in elkaar dan de so called "gyro" kompassen op jachtjes...

Juist daarom wilde ik dit verhaal kwijt: varen op de grote vaart of zeilen we in ons zeilbootje? :)
Sommigen misschien beide! (maar nooit tegelijk! :laugh: )
Laatst bewerkt: 11 aug 2015 15:18 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 11 aug 2015 15:58 #650679

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Airgead schreef :
Belerion II schreef :
Ga nou geen appels met peren vergelijken. gyrokompassen op grote vaart schepen steken ietsje anders in elkaar dan de so called "gyro" kompassen op jachtjes...

Juist daarom wilde ik dit verhaal kwijt: varen op de grote vaart of zeilen we in ons zeilbootje? :)
Sommigen misschien beide! (maar nooit tegelijk! :laugh: )

Een gyro kompas is een gyro kompas,
een "so called" gyro kompas voor jachtjes is dus geen gyro kompas.
De benaming is dus verkeerd.
Het zijn hoogstens magnetische kompassen met gyro ondersteuning.

Gyro kompassen hebben geen magnetische synchronisatie.
Flux gate kompassen zijn magnetische kompassen, met elektronische componenten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 11 aug 2015 16:06 #650680

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Tony2920 schreef :
Airgead schreef :
Belerion II schreef :
Ga nou geen appels met peren vergelijken. gyrokompassen op grote vaart schepen steken ietsje anders in elkaar dan de so called "gyro" kompassen op jachtjes...

Juist daarom wilde ik dit verhaal kwijt: varen op de grote vaart of zeilen we in ons zeilbootje? :)
Sommigen misschien beide! (maar nooit tegelijk! :laugh: )

Een gyro kompas is een gyro kompas,
een "so called" gyro kompas voor jachtjes is dus geen gyro kompas.
De benaming is dus verkeerd.
Het zijn hoogstens magnetische kompassen met gyro ondersteuning.

Gyro kompassen hebben geen magnetische synchronisatie.
Flux gate kompassen zijn magnetische kompassen, met elektronische componenten.

Officieel heet zo'n gyrokompas voor jachtjes een slaved directional gyro, maar in de volksmond ook wel gyrokompas genoemd. Het is dus geen magnetisch kompas met gyro-ondersteuning, maar precies andersom een gyro gebaseerd kompas die ondersteund wordt door een magnetisch kompas. De indicatie komt van de gyro en wordt langzaam gecompenseerd/geslaved door het magnetisch kompas.
Laatst bewerkt: 11 aug 2015 16:11 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 11 aug 2015 16:28 #650682

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Op precies dezelfde plek in de Jeltesloot gaat mijn automaat ook altijd op tilt.
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aquaduct 11 aug 2015 17:23 #650697

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Tony2920 schreef :
Airgead schreef :
Belerion II schreef :
Ga nou geen appels met peren vergelijken. gyrokompassen op grote vaart schepen steken ietsje anders in elkaar dan de so called "gyro" kompassen op jachtjes...

Juist daarom wilde ik dit verhaal kwijt: varen op de grote vaart of zeilen we in ons zeilbootje? :)
Sommigen misschien beide! (maar nooit tegelijk! :laugh: )

Een gyro kompas is een gyro kompas,
een "so called" gyro kompas voor jachtjes is dus geen gyro kompas.
De benaming is dus verkeerd.
Het zijn hoogstens magnetische kompassen met gyro ondersteuning.

Gyro kompassen hebben geen magnetische synchronisatie.
Flux gate kompassen zijn magnetische kompassen, met elektronische componenten.

Ik geloof dat ik niet veel anders heb beweerd... Geen reden om je op te winden! :laugh:
Laatst bewerkt: 11 aug 2015 17:24 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl